سبک زندگی و موفقیت

بیماری مرور خاطرات گذشته

برخی از افراد دائماً در خاطرات گذشته زندگی می‌کنند و همیشه به مرور آنها می‌پردازند. برای هر کسی پیش می‌آید که خاطرات تلخ و بدی را تجربه کند و با مشکلاتی در زندگی روبرو شود. در این راه ممکن است فراموش کردن این رخداد‌ها سخت باشد اما نباید در آن ماند. با توجه به اهمیت این موضوع در مقاله امروز به راه‌های درمان ماندن در گذشته می‌پردازیم.

 

بیماری مرور خاطرات گذشته

مرور خاطرات گذشته هرچند در بین خیلی از انسان‌ها وجود دارد چرا که ذهن انسان گاهی نمی‌تواند هر اتفاقی را به راحتی فراموش کند اما برخی‌ها در دام گذشته گیر افتاده‌اند تا حدی که زندگی لحظه حال را از دست داده‌اند. رفتن به گذشته تا حدی طبیعی است اما برخی از افراد که دائماً اتفاق یا خاطره خاصی را مرور می‌کنند و برای اتفاقی که تمام شده است ذهنشان را درگیر می‌کنند نوعی بیماری به شمار می‌رود. این افراد ممکن است به مرور خاطرات بپردازند و خودشان را مدام سرزنش کنند یا اینکه دچار احساسات غم یا شرمندگی شوند. چنانچه نتوانسته باشند هنوز با آن موضوع کنار بیایند استرسی می‌شوند و زندگی روزانه را از دست می‌دهند. اگر شما هم درگیر چنین مسئله ای هستید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چه کسانی دچار بیماری مرور خاطرات گذشته می‌شوند؟

افراد گوناگونی هستند که ممکن است نتوانند از یک اتفاق به راحتی عبور کنند و اسیر آن شوند. به نوعی آن موقعیت آنقدر روح و جسمشان را درگیر کرده است که بیرون آمدن از آن برایشان سخت است. از جمله این اشخاص:

افراد افسرده

کسانی که دچار افسردگی هستند به جای آنکه برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشند و یا در لحظه حال با لذت زندگی کنند دائماً گذشته و خاطرات آن را مرور می‌کنند. این نوع افراد امید به زندگی ندارند و خاطرات، خطاها یا اشتباهات گذشته اجازه نمی‌دهد که هدفی برایشان تعریف کند یا به آنها انگیزه بدهد. افسردگی با کاهش سروتونین و از دست دادن تعادل خلق و خو سبب هجوم افکار منفی شده و بین مرور خاطرات تلخ گذشته با افسردگی رابطه مستقیم وجود دارد. از طرف دیگه تمرکز بر خاطرات منفی گذشته با از دست دادن زندگی روزمره کاهش ارتباطات انسانی فرد را به سمت خلق و خوی منفی و افسردگی می‌کشاند. برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

افراد استرسی

 

کسانی که استرس‌های زیادی دارند از جمله افرادی هستند که امیدشان را برای آینده از دست داده‌اند و با مرور خاطرات تلخ گذشته نگرانی‌شان را بالا می‌برند. استرس با افزایش کورتیزول در بدن سبب از دست دادن تمرکز و افزایش محتوای افکار منفی می‌شود. کسانی که استرسی هستند نمی‌توانند هدف‌هایشان را هم در زندگی جلو ببرند چرا که آن خاطرات فراموش نشده گذشته توانشان را برای پیشرفت در لحظه حال می‌گیرد.

 

راهکارهای کنترل ماندن در گذشته

برای اینکه در گذشته نمانید نیاز است که با افکار منفی و اینکه چگونه می‌تواند زندگیتان را تغییر دهد آشنا شوید. هر چقدر که شما بتوانید افکار منفی‌تان را کنترل کنید راحت‌تر می‌توانید در لحظه حال زندگی کنید. مهم‌ترین راهکارهایی که باید رعایت کنید شامل موارد زیر می‌باشد:

پذیرفتن آسیب بدون مرور گذشته و تنها نبودن

فکر کردن به خاطرات گذشته و مرور آنها باعث می‌شود که تنها لذت زندگیتان را برای لحظه فعلی از دست بدهید و آن اتفاقات بدتر از آنچه که بوده‌اند در نظرتان جلوه کنند. اما برای اینکه از شر آنها رها شوید اولین راه این است که شما با خودتان به این نتیجه برسید که این خاطرات گذشته بیشتر از خود آن اتفاق به شما و زندگیتان لطمه می‌زند. این را بدانید که زندگی پر از تجربه‌های مثبت و منفی است و شما به این دنیا آمده‌اید که طعم همه چیز را بچشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که در این زندگی صدمه نخورید یا کسی به شما آسیب نزند و همیشه زندگیتان پر از گل و بلبل باشد. حتی کسانی که به ظاهر زندگی خوشی دارند قطعاً تجربیات سختی را پشت سر گذاشتند که شما از آنها بی‌خبر هستید. به این توجه کنید که انسان قرار است از گذشته درس بیاموزد نه اینکه با آن خودش را سرزنش کند یا اسیرش باشد. اگر نمی توانید از گذشته بگذرید توصیه می شود از روانشناس متخصص کمک بگیرید.

درد و دل با دوست و تغییر نگرش

هر چقدر شما بتوانید خاطرات منفی را در دفتر یادداشت کنید یا آن را با یک فرد آگاه در میان بگذارید از بار منفی آنها کاسته می‌شود و شدت اولیه‌شان را از دست می‌دهد. سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید و گاهی حرف‌هایتان را به دوستی که به او اطمینان دارید بزنید. زمانی که دیدگاه‌های دیگران را در نظر می‌گیرید و تغییر نگرش می‌دهید آن افکار برایتان رنگ می‌باشد  و کمتر سراغ گذشته می‌روید. به تدریج متوجه می‌شوید دیگران هم مثل شما خاطرات ناخوشایندی داشتند اما مسیر متفاوتی پیش گرفتند و به جای غرق شدن در آن گذشته سعی کردند از آن درس بیاموزند و زندگی‌شان را به سمت بهبود پیش ببرند.

صداقت و تقویت روحیه بخشش

به این فکر کنید که تا کجا قرار است قهر در گذشته باشید یا خودتان را بابت آنها سرزنش کنید. شما یا در آن خاطرات گذشته مقصر بوده یا نبوده‌اید در هر حال همه چیز تمام شده است این شما هستید که از این به بعد انتخاب می‌کنید کدام راه را در پیش بگیرید ماندن در گذشته یا بخشش و حرکت رو به جلو؟ برای رسیدن به آرامش و رهایی از شر افکار منفی لازم است که نسبت به خودتان و دیگرانی که از دست آنها رنجیده‌اید بخشنده باشید. این کار ابتدا به امر باعث می‌شود که کوله باری از کینه و دلخوری که دارید وعذابی که می‌کشید را کنار بگذارید. بنابراین ببخشید تا بتوانید آرامش بگیرید و ذهنتان منظم شود.

تصحیح روابط اجتماعی و زندگی هدفمند

بخشی از انرژی و روان شما را افرادی تشکیل می‌دهند که دور و برتان هستند. کسانی که خودشان دائماً خاطرات گذشته مانده‌اند و آن را برایتان تعریف می‌کنند مطمئناً شما را هم به همین وادی‌ها می‌کشانند. بنابراین ارتباطتان را با افراد منفی حفظ کنید و سعی کنید تا حد امکان از آنها فاصله بگیرید. به این فکر کنید که زندگی کوتاه هست و به جای غرق شدن در گذشته باید برای لحظه حالتان قدمی رو به جلو بردارید چرا که مرور گذشته‌ها فقط می‌تواند از شما یک فرد غمگین و افسرده بسازد.

زندگی نکردن برای دیگران و درس گرفتن از گذشته

زمانی که آنقدر به حرف‌های دیگران اهمیت ندهید و برای خودتان زندگی کنید مطمئناً واکنش‌هایشان برایتان دیگر آزاردهنده نخواهد بود. اینکه بخواهید همه را راضی نگه دارید کاری نشدنی است. به این توجه کنید که هر اتفاقی در زندگی برای آموختن و درس گرفتن است هنگامی که پیامتان را از گذشته گرفته‌اید باید آن را رها کنید. چرا که گذشته فایده دیگری بیشتر از این برایتان ندارد و تنها تجربه آن برای آینده سودمند است. شما فقط باید گذشته را زیر پاهایتان بگذارید تا قدتان بلندتر شود و بتوانید آینده را ببینید.

همراهی درد خاطره و ورزش برای کنترل ماندن در گذشته

هر زمان که فکری از گذشته دوباره به سراغتان آمد و آزارتان داد بهتر است کشی بر دست خود بسته باشید تا آن را یک لحظه بکشید با این درد به خودتان می‌فهمانید که نباید سراغ گذشته بروید. علاوه بر این بهتر است ورزش را در برنامه خود قرار دهید چراکه ورزش کردن باعث تعادل هورمون‌های بدن و بهبود خلق و خو و تخلیه انرژی‌های منفی می‌شود.

تنظیم احساسات با نفس عمیق و دارودرمانی

هنگامی که خاطرات گذشته را مرور می‌نمایید مئناً بدن شما هم واکنش‌هایی نشان می‌دهد مثلاً ضربان قلبتان بالا می‌رود ماهیچه‌هایتان می‌گیرد و استرس زیادی به سراغتان می‌آید. در آن لحظه بهتر است احساسات خود را کنترل کنید و از تنفس عمیق استفاده نمایید تا استرستان بیشتر نشود. همچنین اگر افکار وسواسی رهایتان نمی‌کند و نتوانسته‌اید از شر آنها راحت شوید بهتر است به کمک تیم روانپزشک کلینیک همراه در سعادت آباد از دارودرمانی کمک بگیرید.

چه زمانی ماندن در گذشته خوب است

 

در کل بهتر است بدانید که تمرکز بر گذشته همیشه نامطلوب نیست. به این دلیل که تمام خاطرات گذشته ناخوشایند و تلخ نیستند و مرور آنها ه شما احساس گناه و عذابشان نمی‌دهد. چه بسا شما در گذشته دستاوردهایی داشته‌اید و پیشرفت‌هایی کرده‌اید که با مرور آنها احساس غرور و اعتماد به نفستان زنده می‌شود. علاوه بر این گاهی با مرور گذشته می‌توانید به شیوه متفاوتی برای پیشرفتتان در آینده تصمیم بگیرید. پس این نوع گذشته ارزش بررسی دارد و هدفتان گرفتن انرژی مثبت است.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه دلایل ماندن در گذشته و راه‌های رهایی از آن شده‌اید. هر کسی طبیعتاً خاطرات ناخوشایندی دارد که قتی به ذهنش می‌رسد ممکن است نتواند به راحتی از آن عبور کند. اگر برای شما هم چنین مسئله‌ای پیش آمده توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از درمانگر و روانشناس حرفه‌ای هم کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت