سبک زندگی و موفقیت

چطور منتقد درونتان را مهار کنید 

آیا هرگز رابطه ای را که در آن به شما توهین کلامی شده باشد تجربه کرده اید؟ رابطه ای که در آن طرف مقابل مرتب از شما انتقاد کند، فکر کند شما هیچ وقت آنقدر که باید خوب نبوده اید و همیشه به شما احساس بی ارزش بودن بدهد  ؟ رابطه ای که در آن کم کم به خودتان شک کنید و تمام چیزهای ناخوشایندی را که طرف مقابل به شما در باره شما می گوید بپزیرید؟ شاید چنین رابطه ای را تجربه نکرده باشید اما کسی را با این تجربه بشناسید  و حتما تماشای چنین رابطه ای خیلی خیلی دردناک بوده. حتی اگر هرگز با شما اینگونه صحبت نکرده باشند مطمئنا گاهی یا همیشه اینگونه با خودتان صحبت می کنید . یعنی طرز صحبت شما با خودتان آنقدرها هم مهربانانه نیست . اگر اینگونه هستید توصیه می شود از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

ندای درون از کجا برمی خیزد ؟

ندای درون یا چیزی که اغلب به شکل صحیح تر “منتقد درون” نامیده می شود رایج ترین رفتاری است که افراد درگیر آن هستند ؛ و همین منتقد درون که به آنها احساس مزخرف بودن را القا می کند . منتقد درون همیشه یک گفتگوی درونی واقعی یا طرز بیان افکار نیست . برخی اوقات شبیه یک جور حس ناکافی بودن است؛ یک حس بدگمانی است که مدام یادآور می شود همه مردم زندگی شان را سرو سامان دادند و اینها هنوز کاری نکرده اند. یک جدال بی فایده با خود که “چرا من مثل بقیه نیستم؟” مهم ترین عامل هایی که موجب می شوند از خودتان انتقاد کنید :

خانواده 

منشا اصلی انتقاد درونی اغلب خانواده خودتان است . ممکن است بعضی از شما به آموزش و تربیت خودتان در گذشته نگاه کنید و گورستانی انباشته از خاطرات دردناک را ببینید . بعضی دیگر ممکن است به جز چند خاطره مبهم چیزی به یاد نیاورید و ندانید کدام درد بوده که امروز شما را به زانو درآورده است . ما می خواهیم بچه هایمان هم رنگ جماعت بشوند . می خواهیم موفق باشند . می خواهیم اعتماد به نفس داشته باشند . می خواهیم کمکشان کنیم تا جایی که ممکن است از درد فرار کنند ، از دردهایی که آزمون سخت بزرگ شدن موجب ایجاد آنها می شود . ما هرصبح که از خواب بیدار می شویم به خودمان نمی گوییم”چه کار کنم که فرزندم فکر کند به اندازه کافی خوب نیست؟” نه، نیتمان خوب است و آنچه در نهایت اتفاق می افتد این است که وقتی داریم تلاش می کنیم کمکشان کنیم هم رنگ جماعت شوند و با کسی در نیوفتد گاهی ناخودآگاه به آنها احساس ناکافی بودن می دهیم . 

در کنار این تاثیر مخرب خانواده در رابطه با منتقد درون ، و شاید هم به جای آن ، ممکن است شما صدای درونی را بشنوید که از روابط گذشته ( و یا حتی روابط کنونی شما) نشئت می گیرد . اثرات توهین کلامی می تواند مدت های مدیدی بعد از پایان رابطه هم با شما بماند . شاید شریک زندگی شما لزوما به شما توهین نمی کرده ، اما حرف های نیش داری می زده و غیر مستقیم به ظاهر شما ، هوشتان یا هر چیزی که در مورد شما بوده اشاره می کرده .احتمالا کنایه هایش را با شوخی به زبان می آورده یا شما را دست می انداخته ، اما عمیقا در ساختار باورهای شما نفوذ داشته . در این زمینه توصیه می شود از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

فرهنگ 

دومین جایی که منتقد درونی می تواند از آن نشئت بگیرد فرهنگ است . حقیقت این است : ما در فرهنگی زندگی می کنیم که از احساس کمبود در زنان سود می برد. اینکه زنان احساس کنند به اندازه کافی خوب، زیبا و لاغر نیستند و کلا کافی نیستند ، به نفع آنهاست . طبقه بندی و موقعیت اجتماعی هم تاثیر دارد . همچنین قومیت و جنسیت . 

 

چرا اصلا باید مهم باشد که چطور با خودم صحبت می کنم ؟ 

 

شاید گفتگوی درونی منفی تبدیل شده باشد به هویت دوم شما . ممکن است فکر کنید : خوب که چه؟ اگر من با بقیه مهربان باشم واقعا مهم است که با خودم هم مهربان باشم؟ بله. دلیل واضح این است که وقتی شما دلتان به حال خودتان نمی سوزد ، وقتی عادت می کنید از خودتان انتقاد کنید و با خودتان بد صحبت می کنید ، آنگاه احساس مزخرف بودن خواهید داشت . شاید در این حد نباشد که احساس کنید باید از خجالت سرتان را پایین بیاندازید و بروید ، اما اگر مدام خودزنی می کنید این کار در کل شادی شما را خراب می کند.اعتماد به نفس و عزت نفستان هم نابود می شود .به علاوه گفتگوی درونی منفی بر نقاط دیگر زندگی تان هم تاثیر می گذارد و احساس های منفی را در شما تقویت می کند : کمال گرایی، نیاز به کنترل ، تمایل به پنهان ماندن از دیگران و عادت های منفی دیگر . اگر شما بچه دارید ، در رابطه ای هستید یا دوستانی دارید (که همه ندارند) ، باید بدانید در کل کلید داشتن روابط بهتر این است که با خودتان مهربان باشید . در این زمینه می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چطور این مشکل را حل کنیم ؟ 

مهم ترین مواردی که باید رعایت کنید شامل:

آن را بشناسید تا بتوانید تغییرش دهید 

1-بسیاری افراد می گویند که حتی متوجه گفتگوهای درونی منفی خودشان نیستند ، تا اینکه حسابی درگیرش می شوند . یا در دراز مدت آنقدر به این صدا گوش کرده اند که به آن خو گرفته اند و مثل یک حقیقت این حرف ها را پذیرفته اند . سخت ترین قسمت کار این است که آنچه را دقیقا در ذهنشان می گذرد راحت برملا کنند و سپس به دنبال راهکاری برای تغییر بگردند. آسان ترین راه برای رسیدن به این هدف این است که یک لیست تهیه کنیم و ببینیم منتقد درونمان دقیقا چه می گوید . 

یک تکه کاغذ بردارید و از تمام بخش های مجزای زندگی تان لیستی تهیه کنید . 

ارتباط/مشارکت

دوستی 

جسم/ظاهر فیزیکی

شغل/حرفه

مادر یا پدر بودن 

گذشته

آینده 

به هر کدام از گزینه های این لیست که رسیدید از خودتان بپرسید : منتقد درونم در مورد این بخش از زندگی ام دقیقا چه می گوید ؟ سپس کشف کنید کدام یک از اینها بیشترین تاثیر را بر زندگی شما دارند.تا وقتی چشمتان را باز نکنید و نبینید دقیقا کجای زندگی تان بهم ریخته است نمی توانید سر و سامانش دهید . یادتان باشد لیستی که تهیه کرده اید چیزی است که الان اتفاق می افتد می توانید هر هفته آن را تغییر دهید . 

2-شناخت محرک هایتان 

 

بعضی از محرک ها به نظر کاملا روشن هستند . شما می دانید انتقادهای مادرشوهرتان به بچه داری شما حالتان را خیلی بد می کند و عصبانی می شوید . می دانید وقتی در اینستاگرام مدل های خاص یا بعضی افراد علاقه مند به ورزش یوگا را دنبال می کنید احساس ناکافی بودن به شما دست می دهد . با این همه ، بعضی وقت ها محرک ها نهفته هستند . در عمیق ترین نقاط روحمان نیازی بیولوژیکی به داشتن حس تعلق داریم ، بنابراین برایمان مهم است مردم در مورد ما چه فکر می کنند . بیایید ببینید منتقد درونی تان چقدر روی این ضعف شما حساب می کند . منظور از ضعف توجه بیش از حد به تصویری است که مردم از شما دارند . در این زمینه می توانید از روانپزشک و روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

-یک بار برای هر بخش از زندگی تان یک لیست تهیه کنید.

-زیر هرکدام چند صفت بنویسید که دوست ندارید دیگران هرگز در موردتان به کار ببرند . به طور مثال هرگز دوست ندارید به چشم شریک زندگی تان محتاج، عصبی ، آسیب دیده بیایید . باید حتما تمام بخش های زندگی تان را در این لیست لحاظ کنید 

-بعد با خودتان فکر کنید هر کدام از این برداشت ها از نگاه شما به چه معناست . چرا اینقدر برایتان مهم است که شریک زندگی تان فکر نکند که محتاج هستید ؟ هدف این تمرین به هیچ عنوان تغییر اینگونه افکار نیست ؛ فقط می خواهد کمکتان کند بفهمید در سرتان چه می گذرد.

3-تمرین کردن و متعهد بودن 

اگر می خواهید منتقد درونتان را مهار کنید باید در چنین لحظاتی مچ خودتان را بگیرید و لحنتان را مهربان کنید . باید به این روند متعهد بمانید. فکر نکیند فقط با خواندن این جملات معجزه رخ می دهد . رسیدن به این هدف در یک چارچوب زمانی خاص ممکن نیست .چنین تغییری تدریجی و در طول زمان اتفاق می افتد . بعضی ها زودتر به نتیجه می رسند؛ فقط بستگی به تعهدتان دارد . زندگی مسیرش را طی می کند ، چالش ها پیش می آیند ، و اینها همان لحظاتی هستند که منتقد درونتان آنها را دوست دارد . فقط حواستان باشد . تنها وظیفه شما در این دوره ها همین است.

 

کلام آخر 

ما سعی کردیم راهکارهای لازم برای مواجه با منتقد درونی را در حد توانمان به شما ارائه دهیم. پس از خواندن این مطلب امیدوارم حالتان بهتر از قبل شده و نور امید در دلتان روشن تر شده باشد.در این راستا می توانید از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید . 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت