سبک زندگی و موفقیت

بیش فعالی در ازدواج

برخی از افراد تصور می‌کنند که اختلال نقض توجه و بیش فعالی تنها مختص به کودکان است و با بزرگ شدن سن خود به خود از بین می‌رود در حالی که این چنین نیست. از این رو بزرگسالان دچار اختلال بیش فعالی اگر که به سراغ درمان نروند درگیر مشکلات زیادی می‌شوند. فرد بیش فعال قطعاً در رابطه با همسرش مسائل جدی پیدا می‌کند که می‌تواند سبب نارضایتی و تنهایی شود.

 

چگونه بیش فعالی بر ازدواج تاثیر می‌گذارد؟

اختلال نقص توجه و پیش فعالی رایج‌ترین مشکلات عصبی رشدی می‌باشد که معمولاً در کودکان دیده می‌شود و شامل بیش فعالی تکانشگری بی‌توجهی و ترکیبی از آنها است. این اختلال نوعی بیماری روانی به شمار می‌رود که اگر تحت درمان و مدیریت قرار نگیرد باعث می‌شود که فرد کنترل و اراده‌اش را از دست بدهد. ویژگی‌های مرتبط با اختلال بیش فعالی احتمال دارد سبب ایجاد برخی از الگوهای قابل پیش‌بینی در ازدواج شود. بعضی از ویژگی‌هایی که احتمال دارد در ازدواج دال بر بیش فعالی باشد شامل موارد زیر هستند:

غر زدن و یا عصبانیت‌های بیش از حد، توزیع ناعادلانه وظایف زندگی، فروپاشی و ضعف در روابط جنسی و عاطفی، بحث کردن همیشگی حتی برای چیزهای جزئی و بی‌اهمیت، مشکل برای انجام کارهایی که از قبل هماهنگ شده است و عدم مسئولیت پذیری. در نتیجه چنین رفتارهایی باعث احساس نارضایتی تنهایی و حتی جدایی می‌شود. مشاجره‌های همیشگی و عدم ارتباط بین فردی مناسب از مسائل تاثیرگذار بیش فعالی هستند. در این شرایط همسر فرد مبتلا به بیش فعالی شکایت می‌کند که همیشه شریکش رفتارهای غیر قابل کنترل دارد و دائماً عصبانی می‌شود.

اثرات بیش فعالی بر ازدواج

ویژگی‌ها و سمتوم‌های بیش فعالی در ازدواج منحصر به فرد است. بنابراین تاثیرات این اختلال در ازدواج میتواند برای هر زوجی متفاوت باشد. افراد دچار بیش فعالی متوجه می‌شوند که دنیای آنها با دیگران فرق می‌کند. ذهن آنها معمولاً مشغول پر سر و صدا یا آشفته به نظر می‌رسد و تصور می‌کنند که دیگران با آنها رابطه مناسبی ندارند. در ازدواج با فرد بیش فعال دردسرهای مختلفی ایجاد می‌شود و آنها از اینکه همسرشان همیشه شاکی یا غر می‌زند شکایت دارند. از طرفی هم احتمال دارد با همسر خود مانند یک کودک برخورد کند و بخش اعظمی از مسئولیت‌های او را به عهده بگیرند. تاثیر بیش فعالی بر روی همسر فرد ممکن است شامل برخی از پیامدهایی همچون موارد زیر شود:

تنهایی: در چنین وضعیتی فرد تصور می‌کند که شریکش توجهی به نیازهای او در رابطه ندارد. طبق مطالعات همسران افراد مبتلا به بیش فعالی معمولاً از نبود صمیمیت در زندگی خود ناراضی هستند.

عصبانیت: احتمال دارد همسرتان از اینکه نتوانستند رفتارهای فرد مقابل را تغییر دهد یا مدیریت کند عصبانی شود.

استرس: همسر فرد مبتلا به بیش فعالی معمولاً مسئولیت‌های فرد مقابل را انجام می‌دهد که حتی برای خودش هم مشکلاتی ایجاد می‌شود. حتی این شرایط می‌تواند سبب استرس، خشم، ناامیدی و رنجش شود.

خسته، ناامید و غمگین: به مرور زمان حتی صبورترین افراد هم احتمال دارد دچار فرسودگی و غمگینی در رابطه شوند. چرا که آنها به این نتیجه می‌رسند که زندگی با شریکشان دچار چالش جدی شده است نمی‌توانند کاری برایش بکنند.

خطرات و تاثیر بیش فعالی در ازدواج و رابطه زوجین

ویژگی‌ها و نشانه‌های فرد بیش فعال در رابطه می‌تواند منجر به اضطراب و درگیری شود. مثلاً فرد دچار بیش فعالی معمولاً حواس پرتی زیادی دارد و این می‌تواند سبب شود که به همسرش بی‌توجهی کند. در نهایت این وضعیت آسیب و مشاجره زیادی را رقم می‌زند. از سوی دیگر فرد بیش فعال معمولاً منشا ناراحتی همسرش را نمی‌فهمد و این رفتارها مدام در زندگی تکرار می‌شود. تاثیر بیش فعالی در ازدواج می‌تواند تاثیرات جدی برای هر دو طرف داشته باشد و حتی زندگی زناشویی را تا حد زیادی به چالش بکشاند. طبق بررسی‌ها و مطالعات میزان جدایی برای زوج‌هایی که یکی از آنها بیش فعال است دو برابر زوجینی است که این اختلال را ندارند. از این رو لازم است به دنبال راهکارهای جهت بهبود روابط و درمان بیش فعالی باشید.

نشانه‌های کلی بیش فعالی و تکانشگری شامل حرف زدن زیاد، تصمیمات عجولانه گرفتن، تحریک پذیری زیاد، بی‌تابی و بی‌قراری و نصف نیمه انجام دادن کارها هستند.

 

چگونه با اختلال بیش فعالی در همسر خود مقابله کنیم؟

 

اگر همسر شما مدام کارهایش را فراموش می‌کند یا آنها را نصف نیمه رها می‌کند مطمئناً با گذشت زمان بهتر نمی‌شود بلکه مسئولیت‌هایی را که به دوش شما می‌اندازد هم چند برابر می‌شود. در حالی که زوج‌ها همیشه باید برای کیفیت بهتر زندگی خود و داشتن رابطه صمیمانه تلاش کنند. تشخیص دقیق افراد دچار بیش فعالی پیش از ازدواج می‌تواند به رابطه بهتر آنها و جلوگیری از تعارضات و مشکلات کمک کند. اگر همسر شما دچار بیش فعالی است بهتر است که از متخصصان در این حیطه کمک بگیرید. این را بدانید که برای بهبود وضعیتتان هر دو نفر باید تلاش کنید و مشکلاتتان را بپذیرید. شما مسئول تغییر فرد دیگری نیستید اما می‌توانید برای مدیریت بهتر رابطه‌تان همسرتان را تشویق و حمایت کنید.

به دنبال درمان باشید

درمان‌هایی را جهت مدیریت ‏adhd شامل دارودرمانی، یادگیری مهارت‌ها و روان درمانی را انجام دهید. همسر خود را حمایت کنید تا با متخصص در مورد مدیریت برخی از ویژگی‌ها و رفتارهای صحبت کند. در عین حال برای بهبود رابطه خود تلاش کنید و سعی کنید که خیلی به این فکر نباشید که چه کسی باید چه کاری را انجام دهد. بلکه باید به نحوه رابطه‌تان با هم دقت کنید.

نکات مهم در برخورد با همسر دارای اختلال بیش فعالی

نکات اساسی که در برخورد با همسر بیش فعال باید به آنها توجه کنید شامل موارد زیر می‌شود:

این را بدانید که چه چیزی در مورد همسرتان شما را خوشحال می‌کند. آن را یادداشت کنید و در هنگام خشم و ناراحتی به یاد بیاورید.

یکی از موارد مهم برای برخورد با همسر بیش فعال این است که تنها به این نیندیشید که همسر شما باید چه کاری انجام دهد تا وضعیتتان مساعد شود بلکه به این فکر کنید که شما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا رابطه‌تان بهبود پیدا کند.

زوج‌هایی که پرمشغله هستند و وقت کمی دارند باید زمان‌هایی را برای بودن در کنار یکدیگر بگذارند مثلاً با یکدیگر ورزش کنند یا تفریح مشترکی داشته باشند. به این نکته توجه کنید که متاسفانه خیلی از زوج‌ها به این با هم بودن‌ها و تفریح‌ها اهمیتی نمی‌دهند.

در مورد همسر بیش فعال این را بدانید که همیشه باید احترامتان را حفظ کنید و اجازه ندهید که با حرف‌ها یا تحقیرها عزت نفس او خدشه‌دار شود. رفتارهای نامناسب با او می‌تواند زمینه پایان رابطه شما را فراهم کند.

دوران کودکی همسرتان را ارزیابی کنید تا رفتارهای کنونی او را بهتر متوجه شوید.

هنگام که در خانه با یکدیگر هستید وسایل الکترونیکی خود را مانند گوشی یا تبلت را خاموش کنید و زمانتان را برای یکدیگر صرف کنید.

 

کلام پایانی

موقعی که با فرد بیش فعال ازدواج می‌کنید مطمئناً استرس و مشکلات زیادی در رابطه‌تان به وجود می‌آید. اولین راهکار این است که نشانه‌های بیش فعالی را بدانید تا راحت‌تر بتوانید قدمی برای درمان او بردارید. اختلال بیش فعالی را جدی بگیرید و بدانید که خود به خود درمان نمی‌شود بلکه لازم است از مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت