سبک زندگی و موفقیت

چرا مردان صیغه می کنند؟

چرا برخی مردها تمایل به رابطه کوتاه مدت با زن ها دارند و به جای ازدواج ترجیح می دهند صیغه کنند؟ این سوال را خیلی ها در مراکز مشاوره می پرسند. هرچند دلایل مختلفی می تواند باعث شود که مرد ها سراغ صیغه کردن بروند که در ادامه این مقاله به آن پرداخته می شود.

ازدواج موقت یا صیغه به چه معناست؟

تفاوت ازدواج موقت با ازدواج دائم مشخص بودن زمان و محدودیت آن است. از آنجا که ازدواج موقت یا صیغه برای یک مدت زمان خاصی اتفاق می افتد و زن و مرد بعد از موعد مقرر دوباره نامحرم می شوند بدون آنکه صیغه طلاقی خوانده شود. صیغه کردن برای مردها قطعاً زندگی مشترک آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث فروپاشی آن شود.

 

چرا مردها صیغه می کنند؟

تمایل به ازدواج موقت در برخی از مردها دیده می شود اما انگیزه آنها با هم متفاوت است. قطعاً ازدواج موقت تعارضات ناخوشایندی برای یک مرد ایجاد می کند و می تواند زندگی او با همسرش را تهدید کند. برخی از دلایل تمایل مردها این کار می تواند شامل موارد زیر باشد:

مرد از رفتار های بد فرار میکند

یکی از علل خیانت های پس ازدواج است که برخی ها تصور می کنند در بند هستند و می خواهند آزاد شوند. بنابراین با صیغه کردن می خواهند محدودیت ها را کنار بگذارند و روابط جدیدی را تجربه کنند. برخی مرد ها فکر می‌کنند که با رابطه آزاد دچار فعل حرام میشوند مرد پسر می کنند با ازدواج موقت این احساس بد را کنار بگذارند.

دوره دوم بلوغ را سپری می کنند

گاهی برخی از مردها فکر می‌کند که شریک زندگیشان مانند والدین‌شان است و می خواهند یواشکی کارهایی انجام دهند وعلیه قوانین عمل نمایند. آنها برای دیر آمدن به خانه بهانه تراشی می کنند و می خواهند که راه‌های پیدا کنند تا اشتباهات خود را توجیه کنند. احتمالاً این مرد در دوره بلوغ دوم به دنبال جدایی است اما خواهان آن است که کسی در خانه باشد تا احساس امنیت پیدا کند.

ممکن است خودشیفته باشد

کسی که دنبال خیانت یا ازدواج موقت است معمولاً نمی تواند احساسات و افکار فرد مقابل را درک کند و خودش را جای او بگذارد یعنی این که احساس همدلی ندارد. یکی از ویژگی های افراد خودشیفته هم همین است. آنها نمی توانند در مورد تاثیراتی که روی اطرافیان می گذارند فکر کنند حتی اگر این رفتار هایشان به بهای اذیت شدن فرزندشان تمام شود. بنابراین گاهی دلایل صیغه کردن مرد ها به مشکلات روحی و روانی حل نشده آنها بر میگردد.

مشکلی در ازدواج تان رخ داده است

فردی که خیانت میکند گاهی به این علت است که خواسته هایش در رابطه برآورده نشده است. اگر کسی احساس کند که همسرش به نیازهای عاطفی او اهمیتی نمی دهد و فقط دنبال رفاه و آسایش خودش است سعی می کند کسی را پیدا کند که او را بفهمد و در کنارش احساس آرامش داشته باشد. فناوری اگر فردی تصور می‌کند که در ازدواج به مشکلی بر خورده است یا اینکه هیجان و علاقه مندی روزهای سابق را ندارد و رابطه متمایل به سردی شده است بهتر است به مشاور ازدواج مراجعه کند.

وجود احساس ناامنی

خیلی از مردها احتمال دارد نتوانند با احساس پیری و مشکلات آن کنار بیایند، بنابراین سعی می‌کنند با پیدا کردن همسر جوان این احساسات خود را سرکوب کنند و دوباره نشاط جوانی را به دست بیاورند. به همین دلیل ممکن است تصمیم بگیرند تا دوباره عاشق شوند و رابطه جدید را تجربه کنند.

عدم اعتقاد به تک همسری

برخی از افراد واقعا اعتقادی به تک همسری ندارند و هنوز مانند برخی از مردان در دوران گذشته یا برخی اقلیت های قومی فکر می کنند که می توانند هر تعداد همسر که دوست داشته باشند اختیار کنند. ممکن است آنان دلایل خود را برای ارتباط با زنان متعدد به پای مسائل دینی بگذارند در حالی که خودشان دنبال تجربه های گوناگون هستند و نمی خواهند متعهد به همسر خود باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “نشانه های خیانت مرد” را مطالعه کنید.

ارتباط جنسی ناموفق

 

شاید برای خیلی از زن ها سوال باشد که چرا مردها صیغه می کنند و نمی خواهند تعهد به ازدواج داشته باشند در حالیکه به ارتباط جنسی خوب و با کیفیت با همسرشان اهمیتی نمی دهند. ارتباط جنسی اهمیت زیادی در رابطه بین زن و مرد دارد و اگر مشکلی در آن باشد حتما لازم است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرند. نمی توان بدون یک رابطه جنسی مطلوب رضایت زناشویی داشت. البته ذکر این نکته لازم است که برخی از مردان تنوع طلب و زیاده خواه در روابط جنسی هستند و دوست دارند این رابطه را با معشوقه های متعددی تجربه کنند.

 

معایب صیغه یا ازدواج موقت

قطعاً در جامعه ما صیغه کردن مخصوصاً اگر مردی متاهل باشد امری ناپسند می باشد و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. بنابراین ناخواسته فرد از سوی جامعه طرد می شود و ممکن است مشکلات زیادی سراغش بیاید. برخی از معایب صیغه در شامل:

تن فروشی

بسیاری از افراد در چارچوب ازدواج موقت و صیغه تن فروشی میکنند. آنها هدف های متعالی ازدواج را رها کرده و مشکلات زیادی برای خود و آن فرد ایجاد می کند. متاسفانه خیلی از مردها با این کار و توجیه شرعی بودن آن می خواهند روابط ناسالمی را تجربه کنند از فرد مقابل سوء استفاده کنند. از طرفی زنی هم که این کار را انجام می‌دهد و حاضر می شود که صیغه یک مرد متاهل باشد زمینه فروپاشی زندگی او را فراهم می کند. آنان نمی دانند که صیغه در اسلام شرایط و تبصره خاصی دارد و هر نوع رابطه ای را شامل نمی شود.

بیماری های مقاربتی

یکی از بدترین مسائل ازدواج موقت ایجاد بیماری‌های مقاربتی خطرناک است. مرد وقتی بتواند با چند زن رابطه جنسی داشته باشد و اگر یکی از آنها دچار بیماری باشد قطعاً عفونت آن به دیگران هم سرایت میکند. بنابراین شیوع بیماری های مانند ایدز و اچ آی وی بیشتر می شود.

تزلزل مقام خانواده

مردی که به همسر خود تعهدی نداشته و با هر مشکلی سراغ صیغه کردن میرود قطعاً دیگر همسرش و زندگی و فرزندانش برای او اهمیتی ندارد و به تدریج نسبت به آنها بی مسئولیت می شود. این عامل باعث می‌شود که بین او و همسرش طلاق عاطفی ایجاد شود که قطعا می تواند به طلاق رسمی هم منجر شود. به نوعی با افزایش تمایل مردها به صیغه، طلاق هم بیشتر می شود چرا که هیچ زنی نمیتواند این رفتار مرد را تحمل کند.

آسیب روحی و روانی

 

هر چند در ازدواج موقت افراد می توانند تا موعد خاصی با یکدیگر باشد و پس از آن رابطه را پایان دهند یا از سر بگیرند اما این ازدواج مشکلاتی هم دارد. مثلاً اگر یکی از طرفین بخواهد به رابطه ادامه دهد اما فرد دیگر این خواسته را نداشته باشد فرد دچار شکست عاطفی می شود. از طرفی صیغه کردن باعث میشود که مرد دچار احساس عذاب وجدان و گناه شود و دائما احساس کند که در حق همسرش ظلم کرده است. چنین فردی قطعاً به مرور زمان درمان اختلال های روحی و روانی سراغش می آید.

مسائل مالی

هرچند برخی از زن ها برای تامین مخارج و مشکلات مالی خود تن به صیغه شدن می دهند اما ازدواج موقت برای مردها هم می تواند مشکل مالی ایجاد کند. به این معنا که مردها نصفی از مخارج خود را مجبور می شوند برای فرد دیگری به غیر از همسر و فرزندان خود هزینه کنند و شاید همان زن بعد از سوءاستفاده مالی تصمیم بگیرد از رابطه خارج شود. کاهی برخی از زن ها به مردی که صیغه او شده اند فقط به عنوان کیسه پول نگاه می کنند وتنها قصد تامین خواسته خود را دارند.

 

کلام پایانی

زندگی مشترک نیاز به درک و فهم و آگاهی دارد و مراقبت کردن از آن یک مهارت است. اگر دچار مشکلاتی در رابطه با همسرتان شده‌اید بهتر است قبل از هر چیزی به یک روانشناس و مشاور خانواده مراجعه کنید تا آنها بتوانند با تشخیص مسائل شما، آموزش های لازم را داده و در حل آن کمک کنند.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت