سبک زندگی و موفقیت

علت تنفر از دیگران

حتماً شما هم تاکنون احساس نفرت را در درونتان حس کرده‌اید. اگر کمی بیندیشید متوجه می‌شوید که کاملاً طبیعی است که گاهی در زندگیتان به افرادی برخورد کرده باشید که هیچ حس خوبی به آنها نداشته‌اید و دوست داشتید هرچه سریع‌تر از آنها فاصله بگیرید. اما مسئله زمانی است که فردی از هیچکس خوشش نمی‌آید و این نفرت از دیگران در روابط اجتماعی او مداخلات زیادی به وجود آورده است. اما سوال این است که چرا چنین احساسی در درونمان شکل گرفته و چه کاری باید انجام داد؟ برای رسیدن به پاسخ ادامه مرحله را دنبال کنید.

 

تنفر از دیگران

تنفر احساسی است که نشانگر عدم دوست داشتن فردی دیگر یا یک گروه است. تنفر می‌تواند احساساتی همچون خشم و کینه ایجاد کند. برخی از دشمنی‌ها بین افراد احتمال دارد موقتی و زودگذر باشند اما نفرت از دیگران بلند مدت است و حجم زیادی از انرژی را می‌گیرد. وقتی که یک نفر نفرت زیادی به دیگری دارد تمام تمرکزش صرف خشم و دشمنی و تحقیر او می‌شود و قطعاً از رابطه لذتی نمی‌برد. اینکه شما با دیدن یک فردی چه احساسی پیدا می‌کنید به روابط قبلی‌تان با او و مسائل دیگر برمی‌گردد. برخی از افراد می‌دانند که هدف نفرت آنها از دیگران صدمه است و یا اینکه نیت آسیب‌زایی دارند. طبق تحقیقات و مطالعات هنگامی که شما نسبت به دیگران احساس نفرت دارید یعنی او را کم و ناچیز می‌بینید و همدلی نخواهید داشت. متاسفانه کسانی که قتل یک انسان برایشان آسان است چنین احساسی دارند.

 

دلایل تنفر از دیگران

هر چند هیچ جایی در دنیا گفته نمی‌شود که شما باید هر کسی را که می‌بینید حتماً دوست داشته باشید اما گاهی اوقات نفرت از دیگران می‌تواند شما را درگیر مشکلات بیشتری بکند و باعث شود که همیشه احساس خشم داشته باشید. برای اینکه بدانید چرا از دیگران متنفر هستید می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

درونگرا بودن

حتماً شما واژه درونگرا و برونگرا را شنیده‌اید. هر چند افراد برونگرا ترجیحشان تنهایی است اما گاهی دوستانی دارند و از غار تنهایی خود خارج می‌شوند. اگر درونگرا باشید ممکن است گاهی پس از تعامل‌های بین فردی و قرار گرفتن در جمع‌ها احساس خستگی و بی‌حصلگی به سراغتان بیاید. حتی ممکن است حس کنید که از جمع و دیگران بیزار هستید در حالی که لازم است کمی به خودتان زمان بدهید تا استرستان فروکش کند. درونگراها معمولاً در رابطه محتاط‌تر هستند و اگر کسی بخواهد ارتباط را با آنها عمیق‌تر کند ممکن است تصور کنند که در حال پا گذاشتن به حریم شخصی آنها هستند و یا اینکه از منطقه امنشان خارج شده‌اند. برخی اوقات مکانیسم‌های دفاعی انسان سبب خشم به دیگران می‌گردد و می‌تواند در نفرت او نقش داشته باشد.

فرسودگی

فرسودگی به علت ارتباطات اجتماعی سبب می‌شود که تصور کنید از دیگران متنفر هستید. گاهی برخی از شغل‌ها چه از طریق حضوری یا تلفنی احتیاج به ارتباطات اجتماعی بالایی دارند و لازم است که با مردم هر روز صحبت کنید. احتمال دارد خانواده‌ای با ویژگی‌های خاص داشته باشید که بودن در کنار آنها شما را خسته کرده باشد. حتی احتمال دارد موقع رفتن به فروشگاه یا رانندگی در مسافت‌های طولانی با کسانی برخورد کنید که برایتان خوشایند نباشد.

اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی احتمال دارد یک عامل اصلی در تنفر شما از دیگران و دشمنی با آنها باشد. در حالی که خیلی از افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند ممکن است احساساتی همچون ترس و خشم را در کنار استرس تجربه کنند. همچنین کسانی که شدت اضطرابشان به قدری بالاست که ‌نمی توانند در موقعیت‌های اجتماعی راحت باشند شاید واکنش‌های پرخاشگرانه ناگهانی بروز دهند. اضطراب اجتماعی می‌تواند مداخلات جدی در روابط بین فردی ایجاد کند و سبب خجالت و پریشانی و نگرانی شود.

داشتن یک شغل استرس‌زا

یکی از سختی‌های مشاغلی که باعث برخورد مدام با افراد می‌شود می‌تواند در احساس نفرت نقش داشته باشد. هرچند ارتباط با دیگران زمینه مناسبی جهت تعاملات اجتماعی و داشتن هیجان و ملاقات با افراد جدید را ایجاد می‌کند اما معمولاً مسائلی را هم دارد. احتمال دارد شما واقعاً از دیگران نفرت نداشته باشید اما در شرایطی قرار می‌گیرید که باعث می‌شود با افراد دیگر ارتباطات نامطلوبی تجربه کنید و حس کنید که از همه بدتان می‌آید.

تفاوت‌های ایدئولوژیک

معمولاً افراد وقتی چیزی را نمی‌شناسند یا برایشان مبهم است و یا از ارتباط با کسانی که با آنها متفاوت فکر می‌کنند احساس نگرانی و ترس دارند. این ترس گاهی می‌تواند سبب نفرت از دیگران شود. اگر شما دیدگاه و جهان‌بینی متفاوتی از فرد مقابل داشته باشید ارتباط هم برایتان دشوارتر خواهد شد. هنگامی که احساس می‌کنی دیگری دنیای متفاوتی با شما دارد و علایقش کاملاً با شما فرق می‌کند شاید باعث شود که احساس خوبی به او نداشته باشید و بخواهید فاصله‌تان را بیشتر کنید.

اختلال شخصیت خودشیفتگی

طبق برخی از شواهد کسانی که دچار اختلال خودشیفتگی هستند دیدگاه متفاوتی را در رابطه با دیگران در پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند افکار و باورهای آنها را به چالش بکشند و رفتارهای ناخوشایند و پرخاشجویی نشان دهند. همچنین هنگامی که افراد خودشیفته خودشان مورد انتقاد قرار بگیرند یا احساس کنند دیگران به افکار و عقایدشان احترام نمی‌گذارند واکنش‌های پرخاشگرانه بروز می‌دهند. بنابراین شما چنانچه رگه‌هایی از خودشیفتگی دارید و فکر می‌کنید مردم با شما موافق نیستند ممکن است نسبت به آنها احساس نفرت پیدا کنید.

 

تاثیر تنفر از دیگران

 

نفرت یک احساس آزاردهنده است که در برابر سایر احساسات نامطلوب مانند خشم یا ترس، نمی‌تواند فضایی برای یک رابطه همدلانه و خوشایند ایجاد کند. همچنین این احساس تجربه رابطه لذت بخش را از بین می‌برد. تصور کنید که وارد یک مهمانی یا جشن تولد یا حتی مراسم عروسی شده‌اید اما از برخی از افرادی که آنجا هستند خوشتان نمی‌آید، مطمئناً آن شب به شما خوش نمی‌گذرد و حتی ترجیح می‌دهید که از این به بعد در این جمع‌ها ظاهر نشوید. وقتی که شما از دیگران نفرت داشته باشید دوست ندارید حتی سر و کارتان به آنها بیفتد و مجبور شوید به آنان رجوع کنید. نفرت از دیگران حتی می‌تواند تمام حواس شما را پرت کند مثلاً اگر قرار است فردا با کسی ملاقات داشته باشید که از او خوشتان نمی‌آید تمام کارهای آن روز را با بی‌دقتی و سرسری انجام می‌دهید یا حتی ممکن است به خودتان بیایید و متوجه شوید که نیم ساعت است که افکار سمی و آزاردهنده به صورت گفتگوی درونی در رابطه با آن شخص در ذهنتان دارید. گاهی هم برخی‌ها به دنبال راه‌های ناسالمی برای آرام تسکین احساسات ناخوشایند خود دارند مانند استفاده از مواد و الکل یا راه‌های دیگر برای سرکوب احساسشان.

 

راهکارهایی برای رهایی از احساس تنفر از دیگران

دلایل گوناگونی باعث می‌شود که شما از دیگران نفرت داشته باشید اما راه‌هایی هم برای آن وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

از تفکر صفر یا صد بپرهیزید

این را بدانید که دلیل تنفر شما از دیگران معمولاً از موضوعی خاص نشات می‌گیرد. قرار نیست همه مانند شما فکر کنند و احساس داشته باشند و هر کسی ایرادات خاص خودش را دارد. شاید برخی از رفتارها و عقاید فرد مقابل مورد پسند شما نیست و یا اینکه حتی مخالف ارزش‌ها و باورهایتان است. مخالفت شما کاملاً عادی است اما سعی کنید به جای آنکه عصبانی شوید خودتان را جای فرد مقابل بگذارید. اینجاست که از احساس ناخوشایندتان کم می‌شود و می‌فهمید شاید از موضوع خاصی تنفر دارید تا آن فرد.

احساسات خود را بپذیرید

راه اینکه بتوانید نفرت از دیگران را کم کنید این است که بپذیرید که چنین احساسی دارید. برخی‌ها نمی‌خواهند قبول کنند که از دیگری متنفر هستند حتی آن را انکار می‌کنند و از مکانیسم واکنش وارونه استفاده می‌کنند یعنی نسبت به کسی که از او متنفر هستند مهربانی زیاد نشان می‌دهند. اما بدانید که این احساس نفرت در همه افراد وجود دارد و هر کسی آن را تا حدودی تجربه کرده است. بنابراین خودتان را بابت این احساس سرزنش نکنید.

همدلی را تمرین کنید

منظور از همدلی این است که شما بتوانید از زاویه دید دیگری به دنیا بنگرید کاملاً احساسات و افکار و شرایطش را درک کنید و خودتان را لحظه‌ای جای او بگذارید. این دیدگاه را در خودتان تقویت کنید که همه خوب یا بد مطلق نیستند. هرچند همدلی کار راحتی نیست اما تا حد زیادی می‌تواند از نفرت شما بکاهد.

به خودتان اهمیت دهید

شما باید به ارزش‌ها و توانمندی‌های خودتان احترام بگذارید و درصدد رفع نقص‌ها و کاستی‌هایتان باشید. مثلاً اگر فردی بیش از حد درونگرا هستید یا در ارتباطات اجتماعی مشکل دارید حتماً لازم است به دنبال راهکاری برای تغییر خودتان باشید.

به درمانگر مراجعه کنید

مطمئناً وقتی از دیگران نفرت دارید افکار و احساسات آزاردهنده دست از سرتان برنمی‌دارند و دائماً فکر و انرژی شما را درگیر می‌کنند. در این مواقع است که توصیه می‌شود حتماً از یک متخصص بالینی یا درمانگر با تجربه کمک بگیرید. تیم مشاوران و روانشناسان ما در کلینیک همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت