سبک زندگی و موفقیت

چرا اشکم دم مشکم هست؟

چرا اشکم دم مشکم است؟ این سوالی است که ممکن است تاکنون برایتان پیش آمده باشد که چرا زود به گریه می‌افتید و حالتان بد می‌شود. مخصوصاً زمان‌هایی که تحت فشارهای مختلف هستید یا برایتان مسائلی پیش آمده که نمی‌توانید از عهده حل آنها بر بیایید این به گریه افتادن‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. افراد زیادی مخصوصاً خانم‌ها دچار این مسئله هستند و ناتوانی در کنترل گریه‌ها باعث شرمندگی شان می‌شود. در این مقاله به دلیل چنین مسئله‌ای و راه حل‌های آن می‌پردازیم.

 

چرا اشکم دم مشکم است

انسان‌ها ساختار مغزی و شخصیت و تفکر منحصر به فردی نسبت به دیگر جانداران دارند. هنگام به گریه افتادن دستگاه لیمبیک عال می‌شود و افرادی که استرسی هستند بیشتر از بقیه درگیر می‌شوند. تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم دنیا افرادی حساس هستند و در برابر مسائل  حتی جزئی ممکن است ضعف نشان دهند. دلایل گوناگونی برای زود به گریه افتادن وجود دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

افسردگی

یکی از اختلالاتی که باعث زود به گریه افتادن و ناتوانی در کنترل می‌شود افسردگی است. بهتر است بدانید که در تقویم یک روز به نام افسردگی در جهان وجود دارد و این اهمیت چنین اختلالی را نشان می‌دهد. کسی که افسرده است طاقتش در برابر مشکلات زندگی تمام شده است و اگر درمان نشود روز به روز بیشتر احساس ناامیدی، پوچی و خستگی می‌کند. افسردگی در کیفیت خواب و بیداری، تغذیه انرژی انسان تاثیر می‌گذارد و آنها را دچار اختلال می‌کند. فرد افسرده وارد دنیای تیره و تاری می‌شود که هیچ راه خروجی از آن نمی‌بیند. اگر شما هم دچار چنین اختلالی هستید توصیه می شود از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

اضطراب

اختلالات اضطرابی از رایج‌ترین اختلالات در بین زنان و کودکان محسوب می‌شود که جمعیت زیادی از افراد را مخصوصاً در کلانشهرها تحت تاثیر قرار می‌دهد.  اختلال اضطرابی به معنای ترس بیش از حد و کنترل نشده است که باعث نگرانی دائمی فرد می‌شود و روحیه او را حساس‌تر می‌کند. پس طبیعتاً این افراد ممکن است تا در موقعیت مبهمی قرار بگیرد زود به گریه بیفتند و نتوانند خودشان را کنترل کنند. اگر شما هم دچار چنین اختلالی هستید حتماً توصیه می‌شود از یک روانشناس و درمانگر با تجربه کمک بگیرید. اگر شما هم دچار چنین اختلالی هستید توصیه می شود از روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

ضربات روحی در دوران کودکی

 

طبق مطالعات و تحقیقات مختلف کسانی که در دوران کودکی مورد غفلت یا سوء استفاده واقع شده‌اند و سراغ درمانی برای این مسائلشان نرفته‌اند قطعاً زودتر از بقیه به گریه می‌افتند و روحیه حساس‌تری پیدا می‌کنند. آسیب‌هایی که در دوره کودکی انسان می‌بیند حتی اگر فراموش شده باشند باز هم در ناخودآگاه باقی مانده و راه ورودی پیدا می‌کنند که به شکل زودرنجی خودش را نشان می‌دهد. فرقی نمی‌کند که این آسیب‌های روحی دوران کودکی چقدر بزرگ یا کوچک باشد در هر حال تاثیر خودشان را در بزرگسالی قطعاً می‌گذارند. گاهی والدین ناخواسته تربیتی را اعمال کرده اند که حتی در زندگی آینده و رابطه با همسر تاثیر گذاشته است. در این مورد توصیه می شود که حتما از مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

شخصیت

هر انسانی مجموعه ویژگی‌ها، رفتارها و تفکر منحصر به فردی دارد که او را از دیگری متمایز می‌کند. تفاوت‌های زیستی و ژنتیکی در ساختار مغزی فرد روی شخصیت او تاثیر می‌گذارد ین باعث می‌شود که برخی‌ها حساس‌تر و بعضی‌ها هم مقاوم‌تر نسبت به مشکلات و مسائل باشند. بنابراین افرادی که استرسی و حساس‌تر هستند از لحاظ ژنتیکی بیشتر از بقیه اشکشان دم مشکشان است و به محیط پیرامون خود یشتر واکنش نشان می‌دهند.

کمبود اعتماد به نفس

کسی که اعتماد به نفس پایینی دارد نسبت به انتقادات و رفتارهای دیگران بسیار حساس می‌شود و زود به گریه می‌افتد. افراد تصور می‌کنند که دیگران دوستشان ندارند یا به آنها بی‌توجهی می‌کنند. افکار این چنینی می‌تواند روحیه‌تان را موقع هر اتفاقی حتی پیش پا افتاده جریحه‌دار کند. بنابراین بهتر است اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و به دنبال راه‌هایی برای دادن حس ارزشمندی به خودتان باشید. اگر شما هم فکر می کنید اعتماد به نفس کافی ندارید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

تغییرات هورمونی

اگر شما به تازگی زود به گریه می‌افتید و از هر چیزی ناراحت می‌شوید و زود اشکتان سرازیر می‌شود می‌تواند به علت تغییرات هورمونی باشد. تغییرات هورمونی در خانم‌ها مخصوصاً در زمان زایمان یا هنگام قاعدگی، دوران بارداری و یائسگی باعث حساس‌تر شدن روحیه‌شان و به گریه افتادن می‌شود.

ناخویشتن داری عاطفی

ناخویشتن داری عاطفی نوعی وضعیت عصبی می‌باشد که روی هیجانات فرد بعد از ضربات روحی تاثیر می‌گذارد و سبب آشفتگی در مغز و احساساتش می‌شود. اگر شما وضعیت متعادلی ندارید و اشک  دم مشکتان است و از آن طرف هم در خندیدن افراط می‌کنید احتمالاً دچار  ناخویشتن داری عاطفی هستید. اگر دچار این مسئله هستید می‌تواند به علت آسیب دیدگی مغزی یا بیماری روانی و موارد دیگری باشد که باید از یک درمانگر کمک بگیرید.

اجتماعی شدن

طبق مطالعات و تحقیقات زن‌ها در لمس احساسات بهتر از مردها  رفتار می‌کنند. افرادی که اجتماعی هستند نسبت به کشف احساسات دیگران و حرف زدن در مورد آنها راغب هستند و گریه کردن برایشان به معنای نشان دادن غم و ناراحتی و ابراز همدردی است. فرهنگ هم در نشان دادن احساسات تاثیرگذار است مثلاً مردها طوری تربیت شدند که از دوران کودکی یاد گرفتند اشکشان را پنهان کنند اما برعکس دخترها این مورد راحت‌تر هستند و از کسی خجالت نمی‌کشند.

 

چه کار کنم اشکم دم مشکم نباشد

 

با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید روش‌هایی برای کاهش گریه کردن و کنترل احساستان در پیش بگیرید:

گفتگو با خود

برای کنترل احساساتتان و جلوگیری از گریه کردن‌های مزاحم می‌توانید در شرایط گوناگونی با خودتان حرف بزنید و مثلاً از خودتان بپرسید که چه کاری باید انجام دهم؟  موقعیت‌هایی که باعث زود به گریه افتادن و زودرنجی‌تان می‌شود را یادداشت کنید. هر چقدر شما بتوانید روی خودتان تمرکز داشته باشید و احساساتتان را بشناسید انتظارتان کمتر می‌شود و دیگر زود به گریه نمی‌افتید.

تمرین تغییر افکار

برای اینکه بتوانید احساساتتان را کنترل کنید و گریه‌تان به راحتی سرازیر نشود باید با خودتان تمرین‌هایی داشته باشید. یادداشت کنید که در چه شرایطی به گریه می‌افتید و آن لحظه چه کاری انجام داده‌اید، چه فکری از ذهنتان گذشت، چه احساسی داشتید و شرایط جسمی شما آن لحظه چگونه بود. زمانی که احساسات خودتان را یادداشت می‌کنید و آن را نامگذاری می‌نمایید از شدت احساسات شما کاسته شده و می‌توانید راحت‌تر آن را کنترل کنید. ما انسان‌ها معمولاً بدون توجه به افکار و احساساتمان زندگی را می‌گذرانیم پس شاید نتوانید به سرعت احساس دقیق خود را متوجه شوید و به زمان بیشتری نیاز دارید. این را بدانید که همیشه محتوای افکار شما دلیل گریه کردنتان است. بعد از پیدا کردن افکارتان به سراغ باورها بروید. به این فکر کنید که چقدر باورهای شما با دنیای امروز و واقعیت انطباق دارد و کجاها باید آن را تغییر دهید. هر چقدر بتوانید آنها را بیشتر بررسی کنید و حتی دلایل منطقی که می‌آورید را زیر سوال ببرید بیشتر به خودتان کمک کرده‌اید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز دلایل زود به گریه افتادن آشنا شده‌اید. شاید شما هم جزو افرادی باشید که زود بغضتان بگیرد و سر هر چیزی ناراحت شوید.  اگر این چنین هستید توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از یک درمانگر حرفه‌ای هم کمک بگیرید. چرا که مسئله شما می‌تواند دلایل پنهانی داشته باشد  که گره آن به دست یک متخصص حرفه‌ای باز می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت