سبک زندگی و موفقیت

رابطه بنفیت

شاید شما هم تاکنون اصطلاح رابطه بنفیت را شنیده باشید. در این نوع روابط افراد با یکدیگر رابطه دوستی دارند و بدون آنکه تعهدی داشته باشند با یکدیگر ممکن است از نظر فیزیکی یا جنسی نزدیک شوند. این نوع روابط تنها به برطرف کردن نیازهای غریزی محدود می‌شود و در آن تعهد عاشقانه‌ای وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با رابطه بنفیت در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

رابطه بنفیت چیست؟

معنای رابطه بنفیت به عنوان نوعی رابطه دوستانه در فرهنگ‌های مختلف متفاوت می‌باشد و ممکن است که افراد از آن برداشت‌های گوناگونی داشته باشند. به همین علت در آغاز هر نوع رابطه مشخص کردن انتظارات و حد و حدود این رابطه مهم است. این انتظارات شامل عهد مسائل جنسی و احترام به حریم خصوصی و غیره می‌باشد. لازم است که هر دو نفر به مواردی همچون احساسات و نیازهای هم توجه کنند تا از چالش‌های احتمالی در طی زمان پیشگیری شود. به این توجه کنید که این نوع روابط برای هر کسی مناسب نیست و می‌تواند آسیب‌های جدی را دنبال کند بنابراین باید با انتخاب و آگاهی جلو رفت. اگر شما هم درگیر چنین روابطی هستید می توانید از دکتر روانشناس سعادت آیاد کمک بگیرید.

نکات مهم در مورد رابطه بنفیت

در روابط بنفیت افراد بدون توجه به قواعدی که از یک رابطه سنتی انتظار می‌رود ارتباط جنسی برقرار می‌کنند. این نوع روابط به این بستگی دارند که هر دو نفر چه انتظاراتی از رابطه دارند چرا که برخی‌ها می‌خواهند فقط تفریح کنند و تنها به دنبال تامین نیاز جنسی نیستند. برخی از روابط بنفیت هم در مورد نحوه رابطه و زمان و مکان آن قواعدی وجود دارد. ویژگی‌های رابطه بنفیت شامل موارد زیر می‌باشد:

دوستی: رابطه بنفیت غالباً شروعش با دوستی می‌باشد که در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد.

صمیمیت جسمی: این نوع روابط می‌تواند به شکل رابطه جنسی یا یگر راه‌های صمیمیت فیزیکی باشد.

معاشرت‌های گاه به گاه: این رابطه احتمال دارد شامل معاشرت‌های گاه به گاه همچون  سینما رفتن یا آشپزی با همدیگر و حتی رفتن به خانه یکدیگر و وقت گذرانی با دوستان هم باشد.

نداشتن انتظار: هیچ نوع تعهدی وجود ندارد که رابطه دختر و پسر بتواند وارد یک فرایند عاشقانه شود.

غیرانحصاری بودن: هر دو نفر ممکن است بخواهند هر وقت دلشان خواست رابطه را به پایان برسانند یا حتی وارد رابطه با فردی غیر از شریکشان شوند.

موقتی بودن: این نوع روابط معمولاً ممکن است حتی به ماه هم کشیده نشود. چرا که جدیتی وجود ندارد و هیچ نوع تضمینی برای ادامه رابطه نیست.

 

آیا رابطه بنفیت می‌تواند به یک رابطه جدی تبدیل شود؟

 

گاهی این نوع روابط احتمال دارد به یک رابطه عاشقانه جدی تبدیل شود ولی این در مورد همه صدق نمی‌کند. طبق تحقیقات و مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ با بیش از ۳۰۸ فردی که در این نوع روابط بودند صورت گرفته است  پژوهشگران متوجه شدند که این نوع روابط متاسفانه در بیشتر آنها به رابطه عاشقانه و متعهدانه‌ای منجر نشده است و بیشتر این افراد به رابطه‌های دوستی معمولی بازگشتند. چنانچه در این نوع روابط به فرد مقابل حس خاصی پیدا کرده‌اید بهتر است به او بگویید تا رابطه شما مسیر مشخصی پیدا کند. اما اگر احساس عمیقی به شریکتان دارید ولی می‌دانید کیفیت رابطه خوبی با او ندارید ادامه رابطه قطعاً کاری منطقی نیست و تنها امیدی کاذب به شما می‌دهد. ماندن در ادامه راه با کسی که اهدافش با شما متفاوت است تنها فریب دادن خود است و ممکن است به جایی برسد که متوجه شوید وابسته هم شدید اما از یک طرف هم در رابطه سمی گیر افتاده‌اید. این نوع روابط به ازدواج هم ختم نمی شود. جهت دریافت مشاوره ازدواج سعادت آباد کلیک کنید.

چه افرادی سراغ رابطه بنفیت می‌روند؟

قبل از ورود به این نوع روابط بهتر است بدانید که خودتان از لحاظ روحی و روانی چه رابطه‌ای را می‌پسندید و چرا؟ وقتی تکلیفتان با خودتان مشخص شد آن موقع می‌توانید تصمیم بگیرید. دلایلی که افراد به سراغ رابطه بنفیت می‌روند شامل موارد زیر می‌باشد:

کسانی که صمیمیت بدون تعهد می‌خواهند: برخی از افراد دوست دارند رابطه فیزیکی و جنسی را تجربه کنند اما نمی‌خواهند که به آن رابطه و فرد مقابل تعهدی داشته باشند.

پیچیدگی های رابطه را نمی‌خواهند: قطعاً رابطه پیچیدگی‌های خاصی دارد مانند تعهد، سازش پذیری، وفاداری، گذشت در حق یکدیگر یا تلاش برای تحقق نیازهای هم اما چنین افرادی این چالش‌ها را نمی‌خواهند و دنبال یک رابطه بی دردسر هستند.

از همراهی با دوستشان لذت می‌برند ولی این رابطه را بلند مدت نمی‌خواهند: دوست داری زمان‌هایی را با شریکتان وقت بگذرانید ولی این رابطه را جدی و همیشگی نمی‌بینید.

این را بدانید که رابطه بنفیت برای کسانی که از لحاظ عاطفی زود وابسته می‌شوند، آسیب پذیر از نظر احساسی هستند و اگر انتظاراتشان برآورده نشود حالشان زود بد می‌شود، پذیرش روابط غیر تک همسری را ندارند و از روابط مبهم بیزارند اصلاً مناسب نیست.

معمولاً کسانی رابطه بنفیت را ترجیح می‌دهند که دنبال روابط غیر تک همسری و خارج از عرف هستند، از تعهد عاشقانه و عاطفی دوری می‌کنند، در روابط گذشته خود تجربیات ناخوشایندی داشتند و آمادگی ورود به یک رابطه عاطفی با دوام را ندارند،  افرادی که عاطفی و رمانتیک نیستند و همچنین تنها به برآورده کردن نیازهای جنسی خود فکر می‌کنند. چنانچه شما هم در دوراهی هستید و نمی دانید سرانجام روابطتان چه خواهد شد می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

نکاتی در مورد رابطه بنفیت

در این نوع روابط شفافیت اهمیت زیادی دارد. نکاتی که باید در مورد آن بدانید شامل موارد زیر می‌شود:

تعیین حد و حدود و مرزها: رابطه بنفیت موثر به رابطه گفته می‌شود که هر دو نفر در مورد برآورده کردن نیازهای هم توافق داشته باشند. متاسفانه چنانچه این نوع روابط به مسائل جنسی ختم شود پایان خوشی هم نخواهد داشت و امنیت و اعتماد رابطه از بین می‌رود. بنابراین هرچه افراد مرزهای بیشتری در این خصوص داشته باشند  برای دوام رابطه و یشگیری از جریحه‌دار شدن احساساتشان هم موثر است.

توافق در مورد مدت رابطه: در مورد مدت زمان این رابطه و اینکه اگر به. اشتراک رسیدید یا نرسیدید تصمیم هر دو نفرتان چیست به توافق برسید.

حفظ ارتباطات باز: در مورد مسائلی همچون شرایط، قوانین، تک همسری بودن، برقراری رابطه فیزیکی یا جنسی و شروع یا پایان رابطه هر دو نفر باید شفاف باشند.

صداقت: چقدر شما یا فرد مقابل در مورد احساسات و خواسته‌ها و انتظاراتتان صادق‌تر باشید به خودتان کمک کرده‌اید. بنابراین رودروایسی را کنار بگذارید و اگر مسئله‌ای اذیتتان می‌کند آن را راحت به فرد مقابل بگویید.

احترام گذاشتن به مرزهای هم: هر رابطه‌ای باید حریم خصوصی فرد مقابل را بشناسد و بدون آنکه آن را نقض کند با احترام رفتار کند.

تمرکز بر زمان حال: به دلیل آن که تکلیف چنین رابطه‌ای مشخص نیست بهتر است از پیش بینی یک آینده خاص و رویایی جلوگیری کنید و تنها تمرکزتان را بر زمان حال قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله” چه چیزهایی رابطه عاطفی را تخریب می کند” مطالعه کنید.

مشکلات رابطه بنفیت

 

رابطه بنفیت ممکن است چالش‌های زیادی داشته باشد که باید آنها را بدانید. برخی از رایج‌ترین آن مشکلات شامل موارد زیر هستند:

تغییر احساسات: مهمترین مسئله این نوع روابط تغییر احساسات است که ممکن است برای یکی از افراد رخ دهد و یک نفر خواهان ادامه رابطه باشد. این عامل می‌تواند مشکل جدی در رابطه ایجاد کند.

سوء تفاهم‌ها: چنانچه قواعد رابطه به درستی مشخص نشود ناخودآگاه ابهاماتی بین دو طرف به وجود می‌آید که می‌تواند سبب جر و بحث و اتمام ناخوشایند رابطه شود.

غیرت و حسادت: هر یک از دختر و پسر ممکن است در رابطه نسبت به هم حساس شوند و در مورد اینکه آیا شریکشان با کس دیگری است یا خیر حسادت کنند.

احتمال تعلقات عاطفی: ممکن است در طی زمان وابستگی عاطفی در یکی از دو نفر افزایش پیدا کند و این می‌تواند مشکلاتی را در رابطه ایجاد کند.

تاثیر بر دوستی: چنانچه این رابطه با چالش‌هایی روبرو شود ممکن است تاثیر منفی بر دوستی بگذارد و سبب شود که افراد دیگری نتوانند به همان مدلی که قبلاً با هم بودند رفتار نمایند.

عدم تطابق انتظارات: انتظارات دو نفر ممکن است با هم یکی نباشد مثلاً یکی از طرفین دنبال جدی کردن رابطه و مشخص کردن اهدافش باشد در حالی که دیگری تنها به نیازهای فیزیکی و جنسی اش فکر کند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با رابطه بنفیت آشنا شده‌اید. به این توجه کنید که هر نوع رابطه‌ای تنوع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. آگاهی از تکنیک‌های رابطه و بالا بردن سواد عاطفی و پیش از همه این‌ها مشخص کردن هدفتان از رابطه در موفقیت یا عدم آن نقش زیادی دارد. اگر شما هم در رابطه ای هستید که مسائلی برایتان پیش آمده و برای ادامه آن تردید دارید توصیه می‌شود که حتماً از یک مشاور و درمانگر حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت