سبک زندگی و موفقیت

سندروم زن کتک خورده

سندروم زن کتک خورده  نوعی اختلال اضطراب پس از سانحه به شمار می‌رود که برای زنانی استفاده می‌شود که از همسرشان کتک خورده‌اند. کسانی که دچار این سندروم هستند تصور می‌کنند که لایق آزار و اذیت از سوی همسرشان اند. افراد احساس بی‌پناهی دارند و به آنها تلقین شده که لایق این دردها و رنج‌ها هستند و هرگز نمی‌توانند از آن رها شوند. برای آشنایی بیشتر با این سندروم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

سندروم زن کتک خورده چه مراحلی دارد؟

این گروه از زن‌ها که قربانی خشونت شده‌اند بی ‌پناه هستند و حمایت‌هایی از آنها نشده است. آنها به دلیل آنکه خودشان را مستحق تک خوردن و قربانی شدن می‌دانند حتی ممکن است مسائلشان را با دیگران در میان نگذارند تا اقدامی برای رفع آزار و اذیتشان صورت بگیرد. طبق گفته روانشناسان افرادی که دچار سندروم زن کتک خورده هستند از لحاظ احساسی به چهار مرحله تقسیم می‌شوند:

انکار: اولین مرحله این سندروم می‌باشد که فرد قربانی بر این عقیده است که آزار و اذیتی صورت نگرفته و هر بار که مورد خشونت قرار می‌گیرد تصور می‌کند که این آخرین بار است و بنابراین با افکار و عقایدی رفتار ناشایست یگری را توجیه می‌کند.

احساس گناه: در این مرحله فرد بر این عقیده است که لایق مجازات و آزار و اذیت است و حتماً خودش مقصر بوده که به اینجا رسیده است.

آگاهی: در این مرحله فرد می‌فهمد که مانند همه نسان‌ها لایق احترام و آرامش است و این همسر اوست که یک فرد خشن و آزارگر است.

مسئولیت: در این مرحله زن متوجه می‌شود که مسئولیت رفتارهای نامناسب همسرش به عهده اوست و در چنین شرایطی است که اکثر زن‌ها دنبال جدایی و پیگیری خشونت خانگی هستند. در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

دلایل ایجاد سندروم زن کتک خورده چیست؟

 

این سندروم خشونت خانگی به دنبال دارد و علاوه بر بزرگسال‌ها کودکان را هم در بر می‌گیرد. خشونت خانگی بین زن و مرد یک چرخه مشخصی دارد که شامل مراحل زیر می‌باشد:

فرد آزارگر آغاز به صورت یک فرد رمانتیک وارد ارتباط می‌شود و با کارهای عاشقانه می‌خواهد دیگری را وابسته خود نماید و حتی ممکن است وعده ازدواج دهد یا حتی ازدواج زودهنگام کند. شخص آزارگر از لحاظ روحی و جسمی فرد مقابل را مورد خشونت قرار می‌دهد مثلاً ممکن است شروع به فحاشی بکند یا سیلی به صورتش بزند و حتی در و تخته بشکند.

بعد از این مرحله است که فرد آزاردهنده ابراز ندامت دارد و می‌خواهد با کارهای عاشقانه و احساسی رفتار خود را جبران نماید. این شرایط کاملاً موقتی است و شخص قربانی با دیدن چنین رفتارهایی ممکن است فکر کند که فرد خشونتگر پشیمان شده و همه چیز دوباره به حالت عادی و روزهای خوش برمی‌گردد.

اما بعد از مدتی دوباره همه چیز مثل قبل می‌شود و شخص آزارگر شروع به آزار و اذیت می‌کند. در این مرحله روند آزار و اذیت در سندروم زن کتک خورده مرحله دعوا و جر و بحث و انفجار و کتک خوردن را طی می‌کند و دوباره مرد ممکن است آرام شود و این چرخه تکرار می‌شود.

این سندروم در زن‌هایی که حداقل چند بار مورد خشونت از سوی همسرشان قرار گرفتند ایجاد می‌شود. این گونه زن‌ها آنقدر دچار مشکل روحی و روانی می‌شوند که دیگر احساس امنیتشان از بین می‌رود و همیشه احساس  قربانی بودن و بی‌پناهی دارند. در این زمینه توصیه می شود از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

دلایلی که زنان سندروم کتک خورده در رابطه می‌مانند

زنانی که معمولاً دچار سندروم کتک خورده هستند اما باز هم حاضر به ترک رابطه نیستند دلایلی دارند که مهمترین آنها موارد زیر هستند:

از لحاظ مالی همچنان به همسرشان متکی هستند

به خاطر فرزندان خود و ترس از آبرو نمی‌خواهند به زندگیی‌شان پایان دهند

از جدایی و طلاق ترس دارند

هنوز خشونت‌های همسرشان را باور نمی‌کنند و آن را انکار می‌کنند

افسردگی یا عزت نفس کمی دارند و فکر می‌کنند که لایق مجازات هستند

می‌ترسند بعد از جدایی باز هم همسرشان آنها را رها نکند و همچنان به خشونت‌هایش ادامه دهد

فکر می‌کنند که شخص آزاردهنده همچنان به آنها علاقه دارد , این کارها را از سر غیرت انجام می‌دهد

در چنین شرایطی است که زن‌های دچار سندروم کتک خورده به این نتیجه می‌رسند که هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید و کنترل زندگی از اختیار آنها خارج شده است. در این شرایط توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

ویژگی‌های زن‌های دارای سندروم زن کتک خورده

آنها بر این عقیده هستند که تمام تقصیرها به گردن خودشان است. حتی آزارها و اذیت‌ها را ممکن است از خانواده و دوستان خود پنهان کنند. از این واهمه دارند که جان خودشان یا فرزندشان در خطر باشد. همیشه تصور می‌کنند که همسر آزاردهنده تمام رفتارهایشان را زیر نظر دارد. این نوع زن‌ها شب‌ها نمی‌توانند آسوده بخوابند و در این فکر و خیال هستند که روز بعد با چه چهره‌ای از همسرشان مواجه خواهند شد.

عوارض سندروم زن کتک خورده

سندروم زن کتک خورده عوارض جدی کوتاه مدت و بلند مدتی دارد. عوارض کوتاه مدت آن شامل افسردگی شدید، عزت نفس پایین، قطع رابطه با دوستان و خانواده، ایجاد اختلال اضطرابی، احساس ناامیدی و پوچی و احساس درماندگی است. عوارض بلند مدت آن ممکن است تا سال‌ها بر روح و روان زنان زخم‌های عمیقی بر جا بگذارد. داشتن اختلالات اضطرابی مانند یادآوری خاطرات ناخوشایند گذشته و رفتارهایی که ناعادلانه در حقشان شده است، ایجاد بیماری‌های جسمی مانند فشار خون و بیماری قلبی عروقی و حتی ابتلا به آرتروز و صدمه دیدن مفاصل، داشتن سردردهای مزمن، ابتلا به بیماری‌های چون دیابت، آسم و افسردگی و نقص سیستم ایمنی نمونه‌ای از آنها هستند. در زمینه افسردگی می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

شرایط هشدار دهنده در رابطه با سندروم زنان کتک خورده

 

هر زمان که شما به رابطه یزانتان با همسرش مشکوک شده‌اید نشانه‌های زیر را جدی بگیرید:

زنان دچار سندروم کتک خورده معمولاً از دوستان و عزیزانشان دوری می‌کنند و در جمع‌ها حاضر نمی‌شوند و یا بهانه‌های مختلفی برای ندیدن آنها می‌آورند.

هنگامی که کنار همسرشان هستند نمی‌توانند مانند دیگران احساس آرامش داشته باشند بلکه دائماً در ترس و نگرانی به سر می‌برند.

هنگامی که از همسرشان دور هستند دام توسط او کنترل می‌شوند و دائماً باید به زنگ و پیام‌های او بلافاصله پاسخ دهند.

آثار کبودی را در روی بدنشان می‌توان دید و غالباً برای  پنهان کردن آن از بقیه بهانه‌های مختلف می‌آورند. حتی ممکن است از لباس‌های پوشیده و بسته برای پوشاندن آثار جراحتشان استفاده کنند.

به راحتی بقیه زنان نمی‌توانند به کارت همسرشان دسترسی داشته باشند یا رفت و آمد معمولی به خانه اقوام داشته باشند.

 

درمان فرد مبتلا به سندروم زن کتک خورده

اولین اقدام این است که این گونه زن‌ها را به مکانی امن و دور از شخص آزاردهنده ببرید. آنها باید بدانند که تنها نیستند و می‌توانند با مرکز آسیب‌های اجتماعی در چنین لحظاتی ارتباط برقرار کنند به صورت اینترنتی یا تلفنی.

از مشاور کمک بگیرید

مشاور خانواده و درمانگر حرفه‌ای در چنین مواقعی می‌تواند نقاط قوت شما را تشخیص دهد و به شما کمک کند که متوجه شوید هیچ تقصیری ندارید. در صورت امکان می‌توانید از روانپزشک یا روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید. اگر نمی‌دانید که باید به چه کسانی مراجعه کنید تیم متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت