سبک زندگی و موفقیت

آدم های سمی

داشتن رابطه سالم میان دو فرد، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است .اگر رابطه ای سمی باشد، باعث ایجاد آسیب به هر دو طرف می شود. سمی خواندن یک رابطه آسان نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. همچنین انسان موجودی اجتماعی و رابطه گراست و همیشه به دنبال برقراری ارتباط و دوستی با دیگران است. در این میان ، داشتن یک رابطه خوب و سالم باعث ایجاد حس خوب در ما می شودو شور و اشتیاق زندگی به ما می بخشد ، ولی برعکس ، داشتن یک رابطه سمی و ناسالم انرژی و انگیزه مان را برای داشتن یک زندگی خوب از ما می گیرد .

چه کسی سمی است ؟

یک فرد سمی کسی است که می خواهد شما را تخریب کند .اعتماد به نفس و احترام شما را از بین می برد.او مقاومت و استحکام شما را کم می کند و باعث بیماری جسمی و روحی شما می شود. افراد سمی حامی شما در زندگی نیستند ، بلکه برعکس فقط نقاط منفی تان را می بینند. حسود هستند و چشم دیدن موفقیت های شما را ندارند.احساس ناامنی و بی لیاقتی آن ها اغلب باعث می شود تلاش شما برای داشتن یک زندگی خوب و موفقیت آمیز نقش برآب شود. افراد سمی به شکل های مختلفی هستند و خودشان را به روش های مختلفی در زندگی شما نشان می دهند. این افراد در عرصه های مختلف زندگی شما دیده می شوند و حتی ممکن است در خانواده یا محیط کار شما باشند .بعضی از آن ها ممکن است همیشه با شما بد رفتار کنند ، در حالی که بعضی در ظاهر خوب رفتار کنند و از پشت به شما خنجر بزنند. عده ای ممکن است حرف های شیرین و محبت آمیزی به زبان بیاورد ، ولی با حسادت به شما نگاه کنند.

چه چیزی باعث می شود که آدم های سمی اینگونه با دیگران رفتار کنند؟

حسادت ریشه تمام کلمات سمی است.حسادت همیشه با غبطه خوردن همراه است؛ حس بی لیاقتی ناشی از مشاهده موفقیت، دارایی و عشق دیگران و تمایل به داشتن همه آن چیزها باعث می شود حس حسادت در فرد به وجود بیاید.افراد سمی هم به همین دلیل با شما بد برخورد می کنند، چون به شما حسادت می کنند. پس خیلی مهم است که بدانید حسادت باعث می شود شما هم مانند افراد سمی رفتار کنید .

 

8 مشخصه برای شناسایی دوستان سمی

1-اولین ویژگی یه دوست سمی راز نگهدار نبودنه . تو این مدل دوستی ها اصلا نمیشه رو رازداری فرد حساب کرد و متوجه شدی هر چی بهش میگی نگو;با تاکید به این که به کسی نگیا فوری میره پخش میکنه و از اطلاعات شخصی شما به عنوان ابزاری برای ارتباط و تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده میشود.

2-بیشتر میخواد از تو بدونه تا اینکه از خودش بگه . او ریز و درشت جزئیات زندگی شما را می پرسه و میدونه و از خصوصی ترین بخش های زندگی و روابط شما خبر داره اما خودش هیچی نمیگه .در حالی که دوستی یک تعامل دو طرفه ی مبتنی بر صداقته ، نه پنهان کاری .

3-دستاوردهای شما را ناچیز و کم ارزش جلوه میده .و نگاه ضمنی بالا به پایین تو رابطه هست . این مدل رفاقت ها و این مدل دوست ها در بلند مدت با سرکوب عزت نفس و اعتماد به نفس شما،از خودش یک ارباب و از شما یک بله قربان گو میسازه که جرات و جسارت انجام کارهای نوآورانه رو از آدم میگیره.

4-یه حسی بهت میگه تو این دوستی;یه چیزی درست نیست; مهمه که تو روابط به عرایز خودمون اعتماد کنیم و قبل از ضربه خوردن به علائم هشداردهنده توجه داشته باشیم .

5-بعد از هر معاشرت خسته ات میکنه  و مدام می خوای که از او فرار کنی .یک دوست سمی انرژی روانی شما را می گیرد و حضور سنگینی در بودنش هست و بعد از هر معاشرت احساس می کنی کلی انرژی برای هیچ و پوچ هدر دادی و در بلند مدت احساس فرسودگی روانی خواهی کرد .

6-مرزها و حریم های شخصی را رعایت نمیکنه و از کنار تو میخواد به یه چیزی برسه .به زبان ساده ، در این دوستی بیشتر از معاشرت اجتماعی سالم و حس خوب ،دوست تازه وارد به دنبال یه خواسته مشخصه و به صورت غریزی این را متوجه می شوید .

7-تلاش میکنه با دوست های شما دوست بشه و با گذر از شما به اون ها نزدیک تر میشه . از اصلی ترین ویژگی های دوستی های ناسالم وارد شدن به رفاقت های شما با دیگران ،برقراری اتحاد با آنها و حتی دور زدن و بدگویی از شماست .

8-و در نهایت مدام از شما انتظار کمک، حمایت و همراهی دارد. اما جایی که شما به او نیاز دارید غیبش میزند .این مدل دوستی ها که میشه به اون دوستی روزهای خوش هم گفت ، زمانیه که یه کار نسبتا ساده، مشخص،و قابل اجرا و در حد توان فرد داشته باشی .اما درست همون زمان با توجیه های غیرقابل باورغیبش میزند .

ترفند هایی برای کنار آمدن با افراد سمی

برخي از اين مهارت ها شامل موارد زير هستند:

مهارت رهایی از استرس

این ترفند از سایر مهارت ها مهم تر است؛ چون به شما کمک می کند احساساتتان را کنترل کنید .وقتی یک نفر شما را ناراحت می کند، چه اتفاقی می افتد؟ وقتی خیلی عصبانی هستید، آدرنالین خونتان بالا می رود، ناخن می جوید، ضربان قلبتان شدیدتر می شود، سردرد میگیرید،صورتتان قرمز می شود و در حالی که نفس نفس می زنید، چشمانتان از حدقه بیرون می زند. با استفاده از مهارت رهایی از استرس می توانید سریع به بدنتان اکسیژن کافی برسانید و بتوانید تنش و استرس را از خودتان دور کنید و بدنتان را به حالت تعادل برگردانید.

اکنون به طریقه انجام این ترفند توجه کنید :

1-به مدت دو ثانیه فقط از طریق دهانتان نفس بکشید.

2-نفس خودتان را به مدت 3 ثانیه حبس کنید و به آن فرد سمی فکر کنید.

3-در حالی که سعی می کنید هوا را از دهان خود خارج کنید ، به آن فرد فکر کنید و با تمام قدرت سعی

کنید آن را از ذهن خودتان بیرون کنید .

4-سپس 2 ثانیه صبر کنید و نفس نکشید.

5-مراحل 1 تا 4 را تکرار کنید و در هر نوبت رفتار و گفتار آن شخص سمی را به خاطر آورید و چندین بار آن را از ذهن خودتان بیرون کنید تا اینکه بتوانید او را فراموش کنید .

6-این مراحل را یکبار دیگر تکرار کرده و سعی نمایید نکات منفی آن شخص را از خودتان دور کنید

.بعد از سومین مرتبه ای که این کار را انجام دادید،از راه دهان نفس عمیق بکشید،ریه هایتان را پر از هوا کنید و به طور عادی نفس بکشید . بعد از انجام این کار حس می کنید سرتان بسیار سبک شده است.طبیعی است . در هر صورت پس از انجام این کار احساس تنش و عصبانیت کمتری می کنید. این مهارت به خصوص زمانی که کسی شما را اذیت کرده است و یا دیدن او باعث آزار شما می شود،سودمند است .

مهارت شوخی کردن

شما با استفاده از این مهارت نه تنها می توانید تنش هایتان را از خودتان دور کنید،بلکه حین این کار خودتان را نیز سرگرم می کنید .چند بار تا حالا درحالی که در رختخواب دراز کشیده اید ،به یک اتفاق فکر کرده اید و بعد به خودتان گفته اید ، چرا فلان چیز را که می خواستم ،نتوانستم بگویم .درحالی که با استفاده از مهارت شوخی نه تنها می توانید بلافاصله پاسخی در خود بدهید،بلکه باعث شادی و تفریح خودتان نیز می شود. از مهارت قبلی استفاده کنید و وقتی نفس خودتان را حبس کردید به چیز جالبی برای گفتن فکر کنید .مهم نیست این چیز برای دیگران هم جالب باشد، فقط نظر خودتان مهم است . این روش همچنین می تواند در افزایش اعتماد به نفس شما موثر باشد .

مهارت فکر نکردن

گاهی اوقات از دست یک نفر آنقدر عصبانی هستید که می خواهید از شدت عصبانیت منفجر شوید . هر وقت به این شخص یا رفتارش فکر می کنید پر از احساسات منفی می شوید . در این شرایط نه تنها باید از مهارت رهایی از استرس استفاده کنید، بلکه وقتی در حال بازدم هستید فریاد بزنید:کافیه ،دیگه به اون فکر نکن .هر وقت به کسی یا چیزی فکر می کنید که شما را آزار می دهد،با صدای بلند و سریع بگوييد نه. براي آشنايي بيشتر با تله هاي فکري کليک کنيد.

به خودتان بگویید

بسه دیگه. به اون فکر نکن. این روش می تواند با یک فکر مثبت تقویت شود . مثلا می توانید به خودتان بگویید : کافیه دیگه؛ فکرشو نکن ، چون تو خودتو دوست داری و هیچ کس مهم تر از خودت نیست و تو ارزشت بیشتر از اوست.شما می توانید این جملات را اضافه کنید تا احساس باارزش بودن پیدا کنید.

مهارت کشیدن پریز از برق

از این روش باید فقط درمورد افراد خیلی سمی استفاده کرد ؛افرادی که دیگر نمی توانید به هیچ وجه با آن ها کنار بیایید. وقتی از روش های دیگر استفاده کردید و متوجه شدید هیچ روشی کار ساز نیست ، از این روش استفاده کنید . تصور کنید آن ها مثل وسایل برقی هستند که شما پریزشان را از برق درآورده اید. شما باید نسبت به این افراد عاری از هرگونه احساسات باشید .با بی علاقگی کامل از کنار آن ها رد شوید و به اینکه چه اتفاقی برایشان می افتد ، اصلا توجه نکنید. فقط بگذارید برای همیشه از زندگیتان بیرون بروند و هرگز باز نگردند.تکنیک هایی که هرگز نباید از آن ها استفاده کنید :

هرگز خودتان را تخریب نکنید: هیچ وقت خشم و عصبانیت خودتان را درون خودتان نگه ندارید .مصرف الکل ، آرام بخش ها ،آمفتامین ها و هرگونه مواد مخدر دیگر برای تحمل کردن افراد سمی مناسب نیست .همچنین سعی کنید به پرخوری و کم خوری نیز روی نیاورید .اگرچه این کارها موقتا می تواند شما را به آرامش برساند ، ولی آنقدر ارزش ندارد که زندگیتان را به خاطرش به خطر بیاندازید .

هرگز از خشونت فیزیکی استفاده نکنید: هیچ بهانه ای برای ابراز هر نوع خوشونت فیزیکی وجود ندارد. راه های جایگزین بسیاری برای مقابله با افراد سمی زندگیتان وجود دارد و شما برای غلبه بر او می توانید به جای این که از مشتتان استفاده کنید ،با زبانتان او را له کنید . عواقب این کار اصلا ارزش چنین برخوردهایی را ندارد .

هیچ وقت برای مقابله با فرد سمی گروگان نگیرید

هیچ وقت از فرزندتان یا شخص دیگری برای انتقام گیری از فردی که نسبت به شما سمی بوده ،استفاده نکنید . متاسفانه این روش در روند طلاق بسیاری از افراد دیده می شود و نتایج آن واقعا تخریب کننده است .در این روند کودکان خیلی دچار آسیب های روانی می شوند، آن هم نه فقط به خاطر طلاق والدینشان ،بلکه بخاطر اینکه والدینشان آن ها را گروگان می گیرند . در این شرایط یکی از والدین از والد دیگر بد می گوید و از کودک می خواهد که طرف یکی از آن ها را بگیرد ؛این کار خیلی ظالمانه و بی رحمانه است .

کلام آخر

افراد سمي انرژي زيادي از شما مي گيرند. بنابراين کنار این افراد نمانید و از تلاش برای علاقه مند کردن آن ها به خودتان بپرهیزید شما نمی توانید کسی را مجبور کنید دوستتان داشته باشد .پس با هدف جلب توجه یک فرد ،او را دیوانه نکنید .اگر نمی توانید از او دست بکشید از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید .

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت