سبک زندگی و موفقیت

سندروم اخبار بد

شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که مدت‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حال پیگیری اخبار و رسانه‌ها هستید. ممکن است بعد از تماشای خبرهای پی در پی با محتوای منفی دچار استرس و نگرانی شده‌اید و آن روز را تا شب با حال بد سپری کرده‌اید. اگر چنین حالاتی تجربه کرده‌اید بدانید که به سندروم خبر بد دچار شده‌اید. اما سوال این است که اخبار منفی چه تاثیری می‌تواند بر روح و روان ما بگذارند؟ برای پاسخ به آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

سندروم خبر بد چیست؟

اخبار و رسانه‌هایی که هر روز آنها را دنبال می‌کنید یا به صفحاتشان مراجعه می‌کنید سرشار از خبرهای مختلف هستند. این نوع خبرها حوادث مختلف پیرامون دنیا را در بر می‌گیرند. بیشتر این خبرها در عین واقعیت ناخوشایند هستند به آن دلیل که گزارشگران سعی می‌کنند سراغ حوادثی بروند که مرتبط با جان و مال انسان‌ها هستند. مثلاً آمار کشته شدگان در تصادفات، جنگ یا ویروس کرونا سرتیتر خبرها هستند. هرچند هر انسانی سعی می‌کند که خبرهای به روز را دنبال کند اما غرق شدن در آنها طبق نظر روانشناسان می‌تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روح و روان انسان بگذارد. به همین دلیل برخی آسیب‌ها به عنوان سندروم اخبار بد معروف هستند. معنای این سندروم این است که آنقدر در اخبار منفی غرق می‌شود که دچار استرس و اضطراب شدید می‌شود و نمی‌تواند به زندگی روزانه خود برسد. حتی احتمال دارد نشانه‌های افسردگی هم در او ایجاد شود. بنابراین بهتر است که بتوان تعادلی بین اخبار و زندگی روزانه پیدا کرد تا سلامت روان حفظ شود. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

سندروم خبر بد چگونه به سلامت روان آسیب می‌زند؟

هر چند این اخبار اجتناب ناپذیر هستند به این دلیل که حتی اگر شما آنها را دنبال نکنید ممکن است اطرافیانتان در حال صحبت کردن در مورد حوادث باشند اما بهتر است بدانید که اگر تنها بخواهید اخبار منفی را دنبال کنید تاثیرات مختلفی می‌تواند بر روح و روانتان بگذارد:

ایجاد استرس و اضطراب

یکی از مهمترین تاثیرات اخبار منفی ایجاد اضطراب و تنش در انسان است. مخصوصاً اخبار منفی می‌تواند اضطراب جدایی در کودکان ایجاد کند. بنابراین از صحبت کردن در مورد حوادث حتی پیش پا افتاده نزد کودکان جدا خودداری کنید به این دلیل که آنها نمی‌توانند منطقی فکر کنند فقط از حرف‌های شما برداشت‌های اغراق آمیز دارند. اضطراب در بزرگسال هم می‌تواند سبب بالا رفتن تپش قلب، حالت تهوع و گیجی و حتی ضعف و بی‌حالی شود. علاوه بر این و بیماری‌های سمی هم می‌تواند به سراغ کودک و بزرگسال بیاید. از این رو اگر در جمعی متوجه شده‌اید که افراد خیلی در مورد خبرهای منفی صحبت می‌کنند یا بحث را عوض کنید و یا اینکه جمع را ترک کنید. به این نکته توجه کنید که اضطراب می‌تواند در سیستم قلبی شما تاثیراتی بگذارد که حتی باعث گرفتگی عروق شود. همچنین اضطراب بر سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن هم تاثیرات منفی دارد. برای دزرمان اضطراب و استرس می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

بدبین شدن انسان

 

اخبار منفی می‌تواند سبب بدبین شدن دیدگاه انسان به دنیا شود طوری که بر سلامت روان او تاثیر ناخوشایندی بگذارد. مهمترین تاثیرات منفی احساس بدبینی شامل شکایت کردن دائم و نارضایتی، احساس ناتوانی در کنترل زندگی شخصی، حس تسلیم شدن و درماندگی و عدم مقابله با مسائل مختلف رها کردن ایده‌های تازه است.  کسی که دیدگاه تیره و تاری به دنیا پیدا می‌کند معمولا حوصله انجام کارهای روزانه و دنبال کردن اهداف شخصی‌اش را ندارد و ممکن است همه چیز را در زندگی پوچ و بیهوده تصور کند. عمچنین در زندگی خانوادگی فرد هم ممکن است به سبب این تاثیرات مداخلاتی به وجود بیاید که در این زمینه بهتر است از مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

احساس ناامیدی در انسان

پیگیری اخبار منفی و غرق شدن در آن محتوا به انسان احساس یأس و ناامیدی می‌دهد به این معنا که دیگر انگیزه‌ای برایش باقی نمی‌ماند و حس امیدواری به آینده را در وجودش کور می‌کند. افراد به تدریج ممکن است عادت کنند که برای هر اتفاقی جنبه‌های منفی‌اش را نگاه کنند و دید مثبتشان از بین برود.

ایجاد احساس خشم و عصبانیت

اخبار منفی مخصوصاً خبرهای مربوط به جرم و جنایت می‌تواند حس تنش و پرخاشگری را در انسان تقویت کند. به این دلیل که انسان احساس می‌کند افرادی در دنیا مورد بی‌عدالتی قرار گرفتند و حقشان ضایع شده است. هرچند نمی‌توان اخبار منفی را کاملاً از زندگی حذف کرد اما بهتر است مراقب وضعیت سلامت خود باشید و از پیگیری لحظه به لحظه آنها خودداری کنید. اخبار منفی می‌تواند در عین حال عبرت آموز باشد اما نزد کودکان نباید در مورد آن صحبت کرد.اگر کودک شما درگیر چنین اخباری شده است توصیه می شود از بهترین مشاور کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

راهکارهای مقابله با سندروم اخبار بد

اگر شما هم در دام اخبار منفی گیر افتاده‌اید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

زمان را محدود کنید

بهتر است روزانه زمان‌هایی را برای ریافت اخبار اختصاص دهید اما در این کار زیاده‌روی نکنید و همه روزتان را صرف بررسی اخبار و پیگیری آنها نکنید. هر چقدر بتوانید زمان مشخص و کنترل شده‌ای را برای اخبار بگذارید راحت‌تر می‌توانید به زندگی خود برسید بدون آنکه ذهنتان دائماً درگیر شود.

به احساساتتان قبل از نگاه کردن به اخبار توجه کنید

به این توجه کنید که قبل از نآکه به اخبار گوش دهید چه حالت‌ها و احساساتی داشته‌اید ممکن است بفهمید بعد از پیگیری اخبار حالتان بد شده است و دچار استرس شده‌اید. این لحظات بهتر است برای اینکه اعصابتان آرام بگیرد به موسیقی گوش دهید یا در پارک قدم بزنید.

خلاصه اخبار را پیگیری کنید

گاهی می‌توانید وقت بگذارید و خلاصه خبرها را بشنوید آن هم در چند دقیقه کوتاه. مثلاً اگر بخواهید آمار لحظه به لحظه فوتی‌ها بر اثر بیماری یا تصادفات را بشنوید دوباره حالتان بد شود.

به پادکست مورد علاقه‌تان گوش دهید

 

گاهی بهتر است به جای آنکه دائماً کانال‌های خبری مختلف را دنبال کنید به پادکست مورد علاقه‌تان گوش دهید و موضوعش را خودتان انتخاب کنید. اگر شما دیدتان را باز کنید و سعی کنید تمام موضوعات به روز علمی یا فرهنگی و یا مربوط به مسائل دیگر را دنبال کنید  متوجه می‌شوید که در این دنیا اتفاقات خوبی هم در حال رخ دادن هستند مثل پیشرفتی که برای درمان یک بیماری شده هست تا موضوعات گوناگون.

 اگر بیماری‌های مرتبط با سلامت روان دارید احتیاط کنید

کسانی که دچار پیشینه‌ای از اختلالات روانی همچون افسردگی یا اختلالات اضطرابی هستند بهتر است در پیگیری اخبار احتیاط کنند. به این دلیل که محتوای منفی می‌تواند سلامت روانشان را بیش از پیش تهدید کند. حتی شما هم اگر درگیر بیماری روانی خاصی نیستید اما روزهای خوشی در زندگی ندارید لازم است که موقتاً خودتان را از دنیای رسانه کمی دور نگه دارید.

از دیگران کمک بگیرید

گاهی ممکن است ناخواسته تفسیر یا برداشت دیگری از رسانه‌ها داشته باشید که با واقعیت همخوان نباشد. در این لحظات بهتر است با اعضای خانواده یا افراد دیگری مشورت کنید و نظرات آنها را جویا شوید. این نوع ارتباطات هم می‌تواند روحیه شما را تقویت کند و هم اینکه ممکن است دیگران با اطلاعاتی که به شما می‌دهند در کاهش نگرانی‌ها و ترس‌هایتان کمک کننده باشد. یعنی به این نتیجه برسید که مسئله آنقدرها هم که شما تصور می‌کردید بغرنج و پیچیده نیست. همچنین صحبت با دیگران و همدلی با آنها می‌تواند در حفظ آرامش تان نقش داشته باشد.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه تاثیر خبرهای منفی بر روح و روان انسان شده‌اید. شاید همین روزها خودتان یگیر اخبار منفی شده‌اید و ذهنتان مدتی است که به آنها مشغول شده است. این را بدانید که افکار درگیر شده شما می‌تواند به تدریج استرس و افسردگی را ایجاد کند. بنابراین در کنار هر راهکاری توصیه می‌شود از یک روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت