سبک زندگی و موفقیت

استرس بیکاری

از دست دادن شغل و بیکاری یکی از پراسترس‌ترین مشکلات این روزهای برخی از افراد است. همه شما قطعاً می‌دانید که کار کردن جدا از درآمد، سلامتی و نشاط می‌آورد و افراد انگیزه بیشتری برای زندگی پیدا می‌کنند. بنابراین کسانی که شغلشان را از دست می‌دهند افسردگی و استرس و سایر مسائل به سراغشان می‌آید. در این گونه مواقع صحبت با بهترین روانشناس سعادت آباد بسیار کمک کننده است.

 

علت بروز استرس بعد از بیکاری

کار کردن به انسان انگیزه و معنا برای زندگی می‌دهد و به همین علت است که بیکاری برایش سخت است و استرس آن را نمی‌تواند تحمل ،کند. بیکاری به جز از بین رفتن درآمد تاثیرات روحی و روانی زیادی دارد از جمله فقدان هویت شغلی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس نداشتن برنامه در زندگی، از بین رفتن کارهای هدفمند، فقدان احساس امنیت مالی و حتی از دست دادن ارتباطات دوستانه و بروز مشکلات خانوادگی. این را بدانید که از لحاظ روانی شغل اهمیتش از آن است که فکرش را می‌کنید. اما اینکه چگونه بتوانید با این استرس بیکاری کنار بیایید به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه آیا کسانی هستند که در موقع بیکاری از شما حمایت کنند آیا تاکنون قبلاً هم تجربه‌ای از دست دادن شغل را داشته‌اید یا خیر؟

غم واکنش طبیعی به بیکاری است

احساس غم و اندوه بعد از بیکاری ر همه افراد وجود دارد. چرا که بیکاری یک شوک ناگهانی است که به فرد وارد می‌شود طوری که انتظارش را نداشته است. هرچند اگر کسی کار تنش زا و سختی هم داشته باشد ممکن است در روزهای اول بیکاری احساس راحتی کند اما قطعاً این بی‌هدف ماندن در روزهای آینده انگیزه‌اش را برای زندگی می‌گیرد. اما بهتر است بدانید که این بیکاری یک فرایند موقت در زندگی است و قرار نیست کسی تا ابد در همین حالت بماند. حمایت خانواده و همسر هم اهمیت زیادی دارد که بهتر است از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

راه‌های مقابله با استرس بیکاری

 

از دست دادن نابهنگام شغل می‌تواند عصبانیت غم و اندوه اضطراب و موارد این چنینی را در شما ایجاد نماید. شما حتی ممکن است آنقدر حالتان بد شود که تصور کنید دنیا به پایان رسیده است و دیگر هیچ امیدی برای آینده نخواهید داشت. در این گونه مواقع فرد تمام تاریکی وجودش را می‌گیرد و غرق غصه و اندوه می‌شود. بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد در این مسئله می تواند همراهتان باشد. بهتر است به دنبال راه حلی برای وضعیت فعلی‌تان باشید و خودتان قدم بردارید:

با دوستانتان باشید

در مواقع با افراد ارتباط برقرار کنید و بهتر است از کسانی کمک بگیرید که حس خوبی به شما می‌دهند. دوستانتان در این مواقع می‌توانند کمک حال شما باشند. حتی رفتن به دورهمی و جمع‌های مختلف از این جهت می‌تواند برایتان مناسب باشد که شاید افرادی باشند که بتوانند به شما پیشنهاد شغلی مختلف دهند و از این راه باز هم کار پیدا کنید. ین را بدانید که اگر شغلتان را از دست داده‌اید نباید ناامید باشید و به این فکر کنید که شاید همان کار را دوباره با شرایط و درآمد بهتر به دست بیاورید.

گوشه‌گیر و منزوی نباشید

متاسفانه یکی از کارهایی که افراد بعد از فقدان چیزی در زندگی‌شان انجام می‌دهند این است که تمایل به جمع و اجتماع ندارند و گوشه نشین می‌شوند. در حالی که با این کارها شما فرصت‌های جدید را ممکن است از دست دهید تنهایی و منزوی بودن تنها می‌تواند به افسردگی و استرس شما دامن بزند هیچ چیزی را هم حل نمی‌کند پس بهتر است خودتان را قوی کنید و با رفتن به شرکت‌ها و محل‌های کاری مختلف حتی سر زدن به وب سایت‌های استخدامی دوباره برای کار تقاضا دهید. به این فکر کنید که گاهی از دست دادن‌ها به نفع شما بوده ولی شاید اکنون از آن بی‌خبرید.

روی عزت نفس خود کار کنید

یکی از مواردی که بیکاری برای انسان ایجاد می‌کند این است که احساس ارزشمندی و عزت نفس او را زیر سوال می‌برد. در این گونه شرایط شاید فرد شروع به شماتت و سرزنش خودش بکند و یا تصور کند که فردی نالایق و ناشایسته است. اجازه ندهید این افکار شما را کنترل کنند. به این نکته توجه کنید که شما قطعاً مهارت‌ها و نقاط قوتی دارید که اگر بر روی آنها تمرکز کنید می‌توانید عزت نفس خود را بالا ببرید.

خلق و خوی خود را تقویت کنید

یکی از پیامدهایی که از دست دادن شغل روی انسان دارد این است که نشانه‌های افسردگی به سراغش می‌آید و فرد ممکن است در خلق او و خواب و بیداری یا تغذیه‌اش مشکلاتی ایجاد شود. حتی در این گونه مواقع فرد انرژی‌اش را برای کارهای روزانه‌اش از دست می‌دهد و دیگر علاقه‌ای به سرگرمی‌های همیشگی اش ندارد. سعی کنید نبال سرگرمی‌ها و کارهای جدید باشید و یک جا ننشینید. طبق گفته محققان بیشتر از ۱۰ دقیقه جایی نشستن حتی می‌تواند انسان را به انواع بیماری‌های جسمانی دچار کند. چنانچه حالتان بد است توصیه می‌شود که حتماً از دکتر روانشناس سعادت آباد در زمینه افسردگی کمک بگیرید.

سبک زندگی خود را جدی بگیرید

 

افرادی که شغلشان را از دست می‌دهند معمولاً رو به سمت انواع ژیم‌های غذایی ناسالم می‌آورند و حتی رزش و تفریحات و استراحت خود را کنار می‌گذارند. سیگار کشیدن، شب بیدار ماندن، بی‌توجهی به سلامتی و هجوم افکار منفی می‌تواند زندگی سالم را از شما بگیرد. بهتر است دفترچه یادداشتی داشته باشید و احساسات خود را در آنجا بنویسید و مدیتیشن و مراقبه را هم فراموش نکنید. کمی به خودتان استراحت بدهید پیاده‌روی و ورزش را در برنامهتان قرار دهید. بدانید که بیکاری شما موقتی است و همه چیز دوباره به روزهای خوب برمی‌گردد. توصیه می‌شود که حتماً معنویت خود را تقویت کنید و به این فکر کنید که با هر از دست دادنی خداوند قطعاً بهتر از آن را سر راهتان قرار می‌دهد.

تمرکزتان را روی چیزهای قابل کنترل بگذارید

این را بدانید که در زندگی مواردی وجود دارد که کنترل آنها دست شما نیست مثلاً اگر شرکتی به دلیل مسائل خاص مجبور شد نیروهای خود را تعدیل کند و شما یکی از آنها بودید بر آن اختیاری ندارید اما در عین حال شما کنترل خیلی از چیزها را در زندگی‌تان دارید. مثلاً می‌توانید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید و پیشنهاد شغلی مختلفی بدهید یا اینکه کار و کاسبی خاص خود را راه‌اندازی کنید و اگر بیشتر فکر کنید متوجه می‌شوید که کارهای بیشتری می‌توانید انجام دهید. اما تمام این‌ها زمانی محقق می‌شود که شما از افسردگی و استرس بیکاری عبور کرده باشید که قطعا همراهی یک درمانگر باتجربه کمک کننده خواهد بود.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه استرس دوران بیکاری شده‌اید. این را بدانید که بیکاری علاوه بر فشارهای مالی می‌تواند تاثیرات مختلفی بر روح و روان افراد بگذارد. چرا که در این گونه شرایط اعتماد به نفس شایستگی انسان زیر سوال می‌رود. اما  بیکاری پایان همه چیز نیست و شما باید بتوانید از این دوران تاریک زندگی خودتان عبور کنید.  اگر اکنون در این وضعیت هستید توصیه می‌شود که از مشاوران و روانشناسان حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت