مشاوره مذهبی و دینی

امروزه درباره مشاوره دینی و مذهبی صحبت های زیادی به گوش می خورد. اصلا مشاوره مذهبی چیست؟ آیا این نوع مشاوره مانند سایر مشاوره ها کاربردی است؟ اگر قصد مراجه به یک مرکز مشاوره را دارید که مشاوران و روانشناسان آن مرکز با رویکردی دینی و مذهبی بتوانند مسائل و مشکلات شما را رفع کنند می توانید با مطالعه مطالبی که در ادامه بیشتر به آن اشاره کردیم اطلاعات کافی را بدست آورید و بتوانید تصمیم گیری بهتری را انجام دهید. پس پیشنهاد میکنم تا پایان با ما همراه باشید.

مشاوره مذهبی

روانشناسی دینی یا مشاوره مذهبی چیست؟

دستورات دینی توصیه‌هایی در مورد بهترین روش‌های زندگی، نحوه برخورد و واکنش به دیگران ارائه کرده است، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا با کمک گرفتن از علم روانشناسی و مذهب می خواهند روانشناسی مذهبی (مشاوره مذهبی) را پدید آورند و به این ترتیب در جلسات مشاوره نیز از آن استفاده کنند. با این حال به دلیل اینکه روانشناسی مذهبی از جمله روانشناسی اسلامی هنوز به روشی جامع و علمی دست نیافته  آن طور که باید و شاید نتوانسته است، به اهداف خود دست پیدا کند. با این حال دفاتر مشاوره برخی از روحانیون مذهبی و مراکزی مشابه آن برای کسانی که بیشتر به دنبال مشاوره مذهبی هستند خدمات مشاوره ارائه می‌کنند. از علم دینی و مذهبی در انواع مشاوره ها به کار برده می شود که از آنها می توان به مشاوره خانواده، مشاوره طلاق و … اشاره کرد.

تفاوت روانشناسی معنوی با روانشناسی دینی

از نظر علم روانشناسی پرداختن به بعد روحانی و معنوی، لازمه ارتقای سلامت روان انسان است. در همین راستا شاخه‌ای به عنوان روانشناسی معنوی شکل گرفته است که در جلسات درمان بیشتر به معنویات می‌پردازد و از این طریق تلاش می‌کند تا به سلامت روان افراد کمک کند. روانشناسی معنوی چیزی فراتر از مشاوره دادن با رویکرد دینی خاصی است و به طور کلی همه مذاهب می‌توانند بر اساس آموزه‌های خود از آن استفاده کنند. در حقیقت روانشناسی معنوی شاخه‌ای مدرن از روان شناسی است که به عنوان روانشناسی فراشناختی شناخته می‌شود و در چارچوب علم به ابعاد متعالی و معنوی انسان نیز می‌پردازد. 

مواردی که در روانشناسی معنوی به آنها پرداخته می شود عبارتند از :

  • بررسی میزان رشد معنویت در فرد
  • بررسی تجارب عرفانی
  • بررسی تجارب معنوی خاص
  • پرداختن به بحران‌های روحانی و معنوی
  • و ...

مشاوره دینی و مذهبی | آیا علم روانشناسی مغایر با آموزه‌های اسلامی است؟

ممکن است شما فردی مذهبی باشید و به یک روانشناس متخصص در حوزه مذهبی و دینی دسترسی نداشته باشید. در نتیجه به روانشناسی  بدون رویکرد مذهبی مراجعه کنید، در این شرایط ممکن است از خود بپرسید آیا توصیه‌های این اشخاص برخلاف مذهب و اسلام است یا خیر؟ اگر شما این توصیه‌ها را خلاف مذهب بدانید مسلما نمی‌توانید روند درمان و مشاوره را پیگیری کنید. برای پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم در وهله اول همه روانشناسان وظیفه دارند که درمان خود را با بافت فرهنگی و مذهبی مراجعشان تنظیم کرده و این مسائل را در روند مشاوره لحاظ کنند.

هم‌چنین روانشناسی به عنوان یک علم تلاش می‌کند تا در مسائل مذهبی ورود چندانی نکند و انتخاب‌های دینی را به خود افراد واگذار کند. به همین خاطر اگر شما مشکلاتی را در زمینه‌های مذهبی تجربه می‌کنید درمانگر به با آموختن مهارت‌هایی نظیر مهارت تصمیم‌گیری درست، حل مسئله و مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد که خودتان بتوانید شرایط زندگی‌تان را به بهترین شیوه مدیریت کنید و با کمک او به بهترین انتخاب دست یابید. 

ممکن است شما فردی مذهبی باشید و به یک روانشناس متخصص در حوزه مذهبی و دینی دسترسی نداشته باشید. در نتیجه به روانشناسی  بدون رویکرد مذهبی مراجعه کنید، در این شرایط ممکن است از خود بپرسید آیا توصیه‌های این اشخاص برخلاف مذهب و اسلام است یا خیر؟ اگر شما این توصیه‌ها را خلاف مذهب بدانید مسلما نمی‌توانید روند درمان و مشاوره را پیگیری کنید. برای پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم در وهله اول همه روانشناسان وظیفه دارند که درمان خود را با بافت فرهنگی و مذهبی مراجعشان تنظیم کرده و این مسائل را در روند مشاوره لحاظ کنند.

هم‌چنین روانشناسی به عنوان یک علم تلاش می‌کند تا در مسائل مذهبی ورود چندانی نکند و انتخاب‌های دینی را به خود افراد واگذار کند. به همین خاطر اگر شما مشکلاتی را در زمینه‌های مذهبی تجربه می‌کنید درمانگر به با آموختن مهارت‌هایی نظیر مهارت تصمیم‌گیری درست، حل مسئله و مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد که خودتان بتوانید شرایط زندگی‌تان را به بهترین شیوه مدیریت کنید و با کمک او به بهترین انتخاب دست یابید. 

شما میتوانید با توجه به نیازهایتان از مشاور مذهبی یا غیر مذهبی کمک بگیرید. همه مشاوران سعی بر این دارند تا بتوانند با راه حل هایی که ارائه می دهند مسائل شما را حل کنند اما مشاور مذهبی بر اساس آموزه های دینی و فرهنگی این کار را انجام میدهد. مشاور مذهبی  می‌تواند به افرادی که نسبت به اعتقادات مذهبی بیشتر پایبند هستند راهکارهایی ارائه به دهد که تناقضی با مسائل شرعی و اسلامی نداشته باشد. 

مشاوره روانشناسی مذهبی در زمینه های گوناگون می تواند به شما کمک کند:

جذب همسر ایده آل

افرادی که به دنبال یک زندگی موفقیت آمیز برای ازدواج با فرد مورد علاقه شان هستند و می خواهند فردی از نظر مذهبی و اخلاقی با آنها همکفو باشد نیاز است که از یک مشاوره روانشناس مذهبی در این مورد کمک بگیرند که نسبت به سبک زندگی افراد مذهبی آشنایی لازم را داشته باشد. یک مشاور مذهبی به راحتی می تواند راهکارها را در چهارچوب اصول دینی و اخلاقی در اختیار دختر و پسر قرار دهد. یک مشاوره مذهبی حتی می‌تواند به شما بگوید که قبل از ازدواج چه اصولی را باید رعایت کنید و در جمع ها چه نوع پوشش و رفتاری داشته باشید تا افرادی مانند خودتان را جذب کنید.

مشاوره پیش از ازدواج مذهبی

کسانی که می خواهند همسری مذهبی داشته باشند بهتر است حتماً قبل از عقد رسمی با یک مشاور در این زمینه صحبت کنند و متوجه شوند که آیا کسی که میخواهند برای زندگی مشترک انتخاب کنند با عقاید و اصول مذهبی مد نظر آنها هماهنگ هست یا خیر. چرا که ممکن است فرد مقابل تعریف دیگری از مذهب داشته باشد و یا عقایدش حتی ناسازگار باشد.

مشاوره خانواده مذهبی

مشاوره خانواده مذهبی می تواند شما را در حل مسائلی مانند دعواهای بین افراد خانواده، مشکلات مربوط به تربیت کودک و چالش هایی که بین خانواده ها وجود دارد نقش و تاثیر گذاری داشته باشد و به شما راهنمایی هایی با توجه به اصول مذهبی و دینی ارائه کند. در دین اسلام آموزه هایی در زمینه اصول فرزندپروری صحیح ، رابطه بین زن و شوهر، اصولی در مورد برقراری رابطه جنسی و غیره وجود دارد که یک مشاور مذهبی می تواند آنها را در اختیار شما قرار دهد.

مشاور فردی

مشاور مذهبی می تواند در مورد افرادی که دچار اختلالاتی مانند اضطراب افسردگی یا وسواس دارند با توجه به اصول و آموزه‌های دینی و اخلاقی به آنها راهنمایی های لازم را ارائه کند. دین اسلام آموزه هایی در زمینه رفع اضطراب، افسردگی و وسواس دارد که جز کسانی که مطالعات دینی دارند از آن اطلاعاتی ندارند. بنابراین اگر قصد مشاوره مذهبی و روانشناسی دارید می توانید از روانشناسان حاذق در این امر کمک بگیرید.

مشاوره دینی در زمینه طلاق

کسانی که عقاید مذهبی دارند اما می خواهند از همسرشان جدا شوند در مورد اینکه آیا باید این تصمیم را بگیرند یا خیر می توانند از یک مشاوره دینی کمک بگیرند. علاوه بر این یک مشاوره دینی می تواند در مورد برطرف کردن مسائل و مشکلات بعد از طلاق هم اثرگذار باشد. دین اسلام آموزه هایی دارد در مورد اینکه چه موقع باید طلاق گرفت و چه اصولی بعد از جدایی لازم است رعایت شود. یک روانشناس که اطلاعات مذهبی هم دارد می تواند هم موضوع را از نظر روانشناسی و هم دینی بررسی کند.

مشاوره مذهبی کودک و نوجوان

نحوه تربیت فرزند در این دوران تاثیر مهمی بر آینده و شخصیت او در بزرگسالی می گذارد. اینکه بدانید برای تربیت دینی فرزندتان چه مواردی را باید در مورد او لحاظ کنید و در این زمینه دچار افراط و تفریط نشوید اهمیت زیادی دارد. برخی ها می خواهند از لحاظ مذهبی فرزندشان را تربیت کنند اما افراط هایی می کنند که تاثیرات معکوسی می گذارد. بنابراین استفاده از یک مشاوره روانشناسی مذهبی در این مورد بسیار مفید خواهد بود.

تفاوت مشاوره مذهبی با غیر مذهبی

هر دو مشاوره مذهبی و مشاوره روانشناسی به افراد کمک می کنند تا زندگی بهتری داشته باشند و بتوانند برای خودشان بهترین تصمیم را بگیرند. اما تفاوتش این است که مشاور مذهبی با توجه به اصول دینی و فرهنگی به شما راهکارهای لازم را ارائه می‌کند. بنابراین اگر می خواهید انتخاب هایی که در زندگی می کنید بر اساس اصول دینی باشد لازم است از مشاوره مذهبی کمک بگیرید ولی نکته مهم این است که هر دوی این مشاوره ها می توانند بهترین راهکارهای لازم را برای سالن زیستن و افزایش سلامت روان شما ارائه کنند.

مشاوره تلفنی مذهبی

در دنیای امروز یافتن بهترین مشاور کار بسیار مشکلی می باشد. دسترسی به مشاوره تلفنی در سراسر کشور یکی از مزیت های این نوع مشاوره می باشد. که به واسطه آن بسیاری از کسانی که در روستا و شهرهایی زندگی می کنند که متخصص حرفه ای در آنجا وجود ندارد و یا دسترسی به مرکز مشاوره خوب را ندارند می توانند از این خدمات استفاده می کنند. همچنین مردم ساکن شهرهای بزرگ هم به دلیل مشغله زیاد که نمی توانند به مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه کنند از این رو مرکز مشاوره گروه همراه به واسطه مشاوره تلفنی و حضوری سعی در برطرف نمودن این مشکلات نموده است.

بهترین مرکز مشاوره خانواده

امروز با توجه به وجود مراکز مشاوره در تهران، انتخاب بهترین مرکز مشاوره دینی و مذهبی کار بسیار مشکلی است. بدون شک می توان گفت که مرکز مشاوره گروه همراه جزء یکی از بهترین مراکز مشاوره در تهران محسوب می شود که با کادری مجرب خدمات مشاوره را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می کند. یکی از افتخارت گروه همراه این است که توانسته تا کنون بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ  هر شخص را با ارائه بهترین روش و راه حل علمی و دینی بهبود ببخشد و آنها را تا رفع کامل مسائل همراهی کند.

مشاوره مذهبی

مشاوره مذهبی تلگرام

مشاوره دینی در تلگرام برای کسانی که تمایل به استفاده از آن را دارند در دسترس می باشد. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از مراجعه به مرکز مشاوره منصرف می شوند مثلا کسانی که در شهر ها یا روستاهایی زندگی می کنند که خدمات مشاوره در آنجا ارئه نمی شود و یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست همیچنین برای افرادی که قارد به خارج شدن از خانه نیستند می تواند مفید و کاربردی باشد از این رو مرکز مشاوره گروه همراه با ارائه مشاوره و راه حل مشکلات خانوادگی در تلگرام این مشکلات را رفع کرده است و هدف از این کار دسترسی آسان افراد در هر نقطه ای از کشور به خدمات مشاوره می باشد.

مشاوره مذهبی آنلاین

مشاوره روانشناسی آنلاین امروزه توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که بعضی افراد ممکن است مشاوره مذهبی حضوری را ترجیح بدهند، اما مشاوره مذهبی آنلاین نیز مزیت های بسیاری برای بعضی شرایط دارد. امکان دارد حضور در دفتر و اتاق مشاوره برای بعضی افراد به خاطر زیاد بودن مسافت مشکل باشد. به همین دلیل تماس تصویری در این مواقع راه حل بسیار خوبی می باشد. مرکز مشاوره گروه همراه به واسطه راههای مختلف مشاوره آنلاین سعی در تامین این نیاز در جامعه نموده است.

سوالات متداول (FAQ):

داشتن نیازهای جنسی یک امر طبیعی می باشد اما دقت کنید که تنها بر این مبنا وارد پروسه ازدواج موقت و دائم شدن می تواند برای شما مشکلات زیادی را ایجاد کند در این مسیر نیاز است که شما از همه جهات امادگی وارد شدن به زندگی مشترک را داشته باشید .پس بهتر است در این مسیر اگر آمادگی ازدواج را دارید در شناخت بیشتر خواستگارهای خودتان و داشتن میزانی انعطاف پذیری برای تصمیم گیری در این مسیر اقدام کنید تا بتوانید در یک مسیر سازنده به نیازهای خودتان پاسخ بدهید .

این دومشاوره به یکدیگر مرتبط اند اما در عین حال تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. که شما باید با توجه به نیازهایتان به این مشاوران مراجعه نمایید.

اگر اگر سوال و مشکلات شما در زمینه روحی و روانی باشد شما میتوانید به هردوی این مشاوران مراجعه نمایید اما اگر در مشکل یا مسائل شما شامل مسائل مذهبی و دینی باشد بهتر است که به مشاور مذهبی مراجعه نمایید تا بتوانید بهترین پاسخ را دریافت نمایید.

اولین قدم آن است که شما خودتان را سرزنش نکنید.

دومین قدم آن است که احساسات خود را بپذیرید و از سرکوب کردن آنها اجتناب کنید.

سومین قدم آن است که افراط نکنید و منطقی با قضیه برخورد کنید.

یک مشاور با تجربه با توجه به اینکه فرزند شما چه سنی دارد و چگونه با فردی آشنا شده است و چه نیتی از این رابطه دارد و ارزیابی شرایط آن می پردازد و سپس به شما راهکارهای لازم را ارائه می‌کند. به این معنا که اگر فرزند شما هدفش از یک رابطه ازدواج است کمک می کند تا راهنمایی های لازم را ارائه دهید و در صورتی که وارد رابطه بی هدف و به قصد لذت شده است به شما کمک می‌کند تا او را متوجه آسیب های این رابطه و پیامدهایش کنید.

تفاهم در زمینه مذهبی و عقیدتی یکی از مهمترین مواردی است که باید قبل از ازدواج حتما به آن پرداخته شود چرا که در صورت عدم سازگاری دو نفر احتمال اینکه زندگی مشترک با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود، زیاد است. یک مشاور به شما کمک می کند تا دیدگاه ها متناقض همدیگر را بررسی کنید و سایر ملاک های مهم تان را ارزیابی نمایید و پیامدهای آن را در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا قادر هستید مسئولیت انتخاب خود را بر عهده بگیرید یا خیر.

یکی از اصول مهمی که هر نوع مشاغلی باید رعایت کند این است که نباید سرزنش و نصیحت در کارش داشته باشد. مشاور مذهبی فردی است که علاوه بر روانشناسی اصول دینی را هم می داند و می تواند راهکارهای لازم را ارائه کند تا شما بتوانید تصمیم گیری های بهتری در زندگی تان داشته باشید اما هرگز قضاوت یا نصیحتی نمی‌کند.

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت