سبک زندگی و موفقیت

اختلال دوقطبی

برخی افراد در طول روز احساسات مختلف شادی و غم یا استرس و هیجان خاصی را تجربه می‌کنند و گویی این احساسات در وجودشان در چرخش هستند به این معنا که لحظه خوشحال هستند و شاید چند ساعت بعد حال دیگری پیدا کنند. این نوع تغییر مداوم اگر دائماً تکرار گردد می‌تواند به معنای اختلال دو قطبی باشد. برای آشنایی بیشتر با اختلال دو قطبی و راه‌های درمان آن ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 

اختلال دو قطبی و تشخیص آن

اختلال افسردگی شیدایی یا دو قطبی به اختلالی گفته می‌شود که در آن تغییرات غیر نرمالی در هیجانات و روحیه و انرژی فرد به وجود می‌آید. این اختلال می‌تواند سبب آسیب به زندگی، تحصیل، شغل فرد و حتی در مواردی باعث آسیب به خود و خودکشی شود. اختلال دو قطبی نوع یک شرایطی است که در آن فرد به مدت یک هفته درگیر مانیا یا شیدایی می‌شود و می‌تواند افسردگی داشته باشد یا آن را تجربه نکند. برخی اوقات نشانه‌های شیدایی باعث بستری شدن در بیمارستان می‌شود. برای و حداقل هیپومانیا حالت خفیف‌تر مانیا گفته می‌شود که تقریباً ۴ روز نشانه‌ها با فرد است و فرد اکنون یا  قبلاً یک دوره افسردگی هم پشت سر گذاشته است. به این حالت اختلال دو قطبی نوع ۲ گفته می‌شود.تغییر وضعیت فرد از حالت هایپومانیا به افسردگی به مدت دو سال در بزرگسالان اختلال خلق ادواری نام دارد.  اختلال دو قطبی احتمال دارد از دوران کودکی یا در سنین بالا شروع شود.برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

کسانی که در دوره شیدایی یا مانی هستند حالت سرخوشی زیادی دارند و دنیا به کامشان است. آنها اعتماد به نفس زیادی پیدا کرده و کمتر می‌خوابند بسیار حرف می‌زنند حواس پرتی دارند و حتی کارهایی انجام می‌دهند که خطرات زیادی دارد. احتمال دارد فرد در دوره‌های مانیا کارهای زیادی انجام دهد یا تصمیم بگیرد که فلان پروژه و کار را انجام دهد، برنامه‌های زیادی بچیند اما به هیچ کدام از آنها نرسد چرا که کارهایش از روی هیجان بوده و به استعداد و شرایط و وضعیت خود توجهی نکرده است. بیشتر اوقات فردی که دچار مانیا هست ممکن است از موضوعی به موضوع دیگر پریده، به گونه‌ای که مخاطب متوجه نشود محتوای صحبت‌هایش در مورد چیست. کودکانی که دچار اختلال دو قطبی هستند ممکن است نشانه‌هایی داشته باشند که به اختلال دو قطبی مربوط نباشد مانند مسائل خواب یا اضطراب.

معمولاً افراد دچار اختلال دو قطبی به راحتی مسئله خود را قبول نمی‌کنند و زیر بار درمان نمی‌روند. خطر خودکشی در این افراد ۱۵ برابر افراد عادی است. برخی اوقات احتمال دارد این اختلال به درستی تشخیص داده نشود. بنابراین برای تشخیص دقیق می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

علائم اختلال دو قطبی

 

طبق نظر روانپزشکان شانه‌های این اختلال بیشتر اوقات به مدت یک هفته انرژی و فعالیت غیر عادی و بیش از حدی دارد ثلاً افکار غیرمنطقی نسبت به توانایی و استعداد خود پیدا می‌کند، حرف‌های عجیب و غریب می‌زند و بیش از حد پرگویی می‌کند، هدف‌های زیادی برای خود دارد بدون آنکه توان رسیدن به آن را در نظر بگیرد در کارهای شرکت می‌کند یا تصمیم‌هایی می‌گیرد که به ضرر او است مثلاً سرمایه‌گذاری بدون فکر یا خرید وسایل غیر ضروری و افراط در آن. در حالت خفیف شیدایی یعنی هایپومانیا نشانه‌ها کوتاه هستند و خود فرد یا اطرافیان او ممکن است متوجه اختلال نشوند.برای تشخیص اختلال دو قطبی می‌توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

علت اختلال دو قطبی

عوامل مختلفی طبق نظر محققان باعث بروز این اختلال می‌شود. مثلاً یکی از آنها مسئله ژنتیک است که اصلی‌ترین عامل بروز اختلال دو قطبی مخصوصاً در کسانی است که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند. هرچند هنوز هیچ ژن خاصی برای این اختلال یافت نشده است. طبق برخی شواهد اختلالات روحی یا اضطرابی در کسانی که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند بیشتر از دیگران است. تحقیقات نشان داده است که محیط پرتنش و رویدادهای آسیب‌زا در ایجاد اختلال دو قطبی تاثیر زیادی دارند.به عبارت دیگر خانواده در ایجاد اختلال نقش دارند لذا برای درمان هم بهتر است آنها را همراه کرد. در این زمینه می‌توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

برخی تصاویر مغزی هم نشان دهنده آن است که مغز افراد دوقطبی تفاوت‌هایی با انسان‌های عادی دارد به این معنا که ضخامت قشر بخش‌هایی از مغز آنها نازک‌تر از افراد سالم است.

درمان اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی درمان مشخصی ندارد اما درمان‌های مختلف می‌توانند به کنترل علائم و نشانه‌های این اختلال کمک زیادی کنند:

دارودرمانی

برای کنترل اختلال دو قطبی دوره‌های شیدایی یا هایپومانیک می‌توان از داروهای تثبیت کننده خلق کمک گرفت مانند کاربامازپین یا لیتیوم و غیره. این داروها لازم است توسط یک روانپزشک متخصص و کارآمد تجویز شود.

روان درمانی

طبق تحقیقات مختلف روان درمانی باعث بالا رفتن ثبات خلق و خو و روحیه و کاهش نیاز به بستری شدن و بهبود رفتارها می‌شود. برای درمان اختلال دوقطبی از درمان‌های شناختی رفتاری خانواده درمانی و یا درمان بین فردی و ریتم اجتماعی استفاده می‌شود. هر روانشناسی با توجه به وضعیت اختلال فرد و شرایط ویژه او درمان خاصی را انتخاب می‌کند. علاوه بر این درمان‌های شناختی رفتاری کمک می‌کند که فرد افکار ناکارآمد خود را تشخیص داده و آنها را تغییر دهد.

 

کلام پایانی

کسی که دچار اختلال دو قطبی است آرام و قراری ندارد و لحظه‌ای شاد و پر انرژی و لحظه دیگر غمگین و افسرده و بی‌حوصله است. لذا این افراد نمی‌توانند به کار و زندگی روزمره خود مانند انسان‌های عادی برسند و به تدریج عوارض این اختلال در زندگی شان چالش‌هایی ایجاد می‌کند. مهمتر از همه این است که شما بدانید با درمان زود هنگام می‌توانید از آسیب‌های جدی این اختلال جلوگیری کنید. اگر شما هم علائمی از اختلال دو قطبی را در خودتان مشاهده کرده‌اید توصیه می‌شود که از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت