سبک زندگی و موفقیت

انواع اضطراب کدامند؟ معرفی انواع اختلال‌های اضطرابی رایج

اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین اختلال های روانی است که انواع گوناگونی دارد و در صورت درمان نشدن می‌تواند فرد را درگیر کند. اختلال‌های اضطرابی شامل اختلال اضطراب فراگیر، اختلال فوبیا، اضطراب اجتماعی، هراس، آگورافوبیا اضطراب جدایی، اضطراب ناشی از دارو، فوبیای خاص و اضطراب ناشی از بیماری‌های دیگر هستند. برای آشنایی با انواع اختلال‌های اضطرابی ادامه مقاله را دنبال کنید.

اضطراب چیست؟

همه افراد در مقطعی از زندگی خود دچار استرس هستند و این عامل کمک می‌کند که بی‌خیال نباشند و قدمی برای پیشبرد اهدافشان بردارند. از این رو شما با این اضطراب‌های گاه و بیگاه می‌توانید زندگی عادی خود را به پیش ببرید اما زمانی که اضطراب بیش از حد و غیرطبیعی باشد در زندگی روزمره چالش‌های شدیدی ایجاد می‌کند و فرد نمی‌تواند با آن کنار بیاید. اختلال اضطرابی دیگر یک ترس و حالت نگرانی زودگذر نیست بلکه نوعی بیماری روانی محسوب می‌شود که شخص با ترس و حشت به برخی شرایط خاص واکنش نشان می‌دهد. اختلالات اضطرابی باعث می‌شود که افراد نشانه‌های فیزیولوژیکی چون تپش قلب بالا، تعریق و یا سطحی شدن تنفس را بروز دهند. نشانه‌های این اختلال می‌تواند در فعالیت‌های روزانه مدرسه یا دانشگاه و روابط با دیگران اثرات نامطلوبی بگذارد.

معرفی انواع اختلال‌های اضطرابی رایج

اختلال‌های اضطرابی چیزی فرای ترس‌ها و نگرانی‌های رایج روزمره است که مهمترین آنها شامل:

اختلال اضطراب فراگیر

یکی از رایج‌ترین اختلالاتی که به صورت ترس یا اضطراب دائمی است و زندگی روزانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد اختلال اضطراب فراگیر است. نشانه‌های این اختلال شامل مشکلاتی در توجه و تمرکز ، احساسات بی‌قرار بودن ، خستگی و بی‌ انرژی بودن ، اختلالاتی در خواب ، مشکلات جسمانی همچون سردرد ، دردهای عضلانی و بدنی غیر قابل توصیف و تحریک پذیری هستند.

اختلال هراس

کسانی که دچار این اختلال هستند درگیر حملات ناگهانی و مکرر پانیک می‌گردند. آنها ترس شدید یا ناراحتی و احساس ناتوانی در مورد شی یا وضعیت ترسناک را دارند و فکر می‌کنند که نمی‌توانند از پس موقعیت یا کنترل آن بر بیایند. این اختلال حتی اگر آنچنان هم خطرناک نباشد باز هم ایجاد می‌شود. در هنگام هراس فرد دچار افزایش ضربان قلب ، حساس از دست دادن کنترل ، درد قفسه سینه ، حالت‌های لرزش ، تعریق و حس اینکه اتفاقی می‌خواهد بیفتد ایجاد می‌شود.

اختلال اضطراب اجتماعی

در این نوع اختلال فرد مدام نگران نگاه و نظرات یا قضاوت‌های اطرافیان است. کسانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند ترس شدیدی از محیط و شرایط اجتماعی دارند و حاضر نمی‌شوند که در خیلی از مکان‌های عمومی صحبت کنند یا سخنرانی و یا کنفرانسی ارائه دهند. نشانه‌هایی که همراه با این اختلال است شامل: بالا رفتن ضربان قلب یا سرخ شدن و تعریق انقباضات ماهیچه‌ای ، مشکل در ارتباط بصری ، ترس از نگاه منفی دیگران ، عدم حساس راحتی در شرایط و موقعیت‌های جدید و انقباضات ماهیچه‌ای یا صحبت با صدای بیش از حد آرام است.

اختلالات مرتبط با فوبیا

در این نوع اختلال فرد ترس زیاد یا نفرت از شرایط اشیا یا موقعیت‌های خاصی دارد و این اضطراب او نامعقول است طوری که با آن شرایط همخوان نمی‌باشد. نشانه‌های فوبیا در اختلالات اضطرابی به این صورت است که فرد نگرانی بیش از حدی در صورت روبرو شدن با آن شرایط را دارد و سعی می‌کند از هر آنچه که باعث ترس یا اضطرابش می‌شود حتماً خودداری کند و در صورت روبرو شدن آن را به زور تحمل می‌کند در عین حال که اضطراب زیادی هم به سراغش می‌آید.

آگورافوبیا

آگورافوبیا یکی از اضطراب‌های شدید شمار می‌رود که شامل ترس از فضاهای بسته یا محیط‌های باز ، ماندن در صف ، بیرون رفتن به تنهایی از خانه و وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود. فردی که دچار اختلال آگورافوبیا است از چنین موقعیت‌هایی دوری می‌کند چرا که بر این عقیده است در صورت روبرو شدن ممکن است دچار حملات هراس شود و نتواند از آن موقعیت به راحتی خارج شود. آگورافوبیا در بدترین حالت می‌تواند باعث شود که فرد به طور کل خانه نشین شود و نتواند لحظه‌ای خانه را ترک کند.

اختلال اضطراب جدایی

کسانی که دچار اضطراب جدایی هستند از دور شدن افراد امن یا عزیزان خود می‌ترسند یا ترس از دست دادن آنها را دارند. این نکته را بدانید که این اختلال تنها مربوط به کودکان نیست و افراد بزرگسال هم می‌توانند درگیر آن شوند. این افراد به محض دور شدن از اطرافیان خود ترس دارند که نکند بلایی سر آنها بیاید یا آنها را از دست بدهند. اضطراب جدایی باعث می‌شود که حتی خواب‌هایی با محتوای جدایی یا ناخوشایند در مورد عزیزانشان ببینند. مثلاً دانشجویانی که شهر دیگری قبول می‌شوند، افرادی که برای کار به مکانی دورتر از خانواده مراجعه می‌کنند و یا کسانی که ازدواج کردند اگر این اختلال را داشته باشند قطعاً در زمینه تحصیلی، ازدواج یا کار و غیره به مشکلات جدی دچار می‌شوند.

اختلال لالی انتخابی

این اختلال باعث می‌شود که شخص با وجود قدرت در صحبت کردن در شرایط اجتماعی از حرف زدن خودداری کند. معمولا اختلال لالی انتخابی در ۵ سالگی به چشم می‌خورد. نشانه‌های آن به این صورت است که کودک حالت‌های کج خلقی نشان داده و زمانی که به مدرسه می‌رود یا در موقعیت خاصی قرار می‌گیرد صحبت نمی‌کند و بسیار گوشه گیر است و به بزرگسالان پناه می‌برد. دیگران هر کاری می‌کنند نمی‌توانند او را وادار به صحبت کنند. در موارد شدید اختلال لالی انتخابی شخص لازم است که دارودرمانی شود و سپس از درمان‌های رفتاری استفاده گردد.

فوبیای خاص

در این اختلال فرد ترس زیادی از موقعیت یا شرایط و اشیای خاصی دارد که عوامل ایجاد آن شامل خون، تزریقات، ارتفاع ،پرواز یا حیوانات خاصی مثل سگ، مار یا عنکبوت هستند.

اختلال اضطراب ناشی از دارو

برخی از داروها زنگ بزنم مصرف می‌شوند یا بدون دستور پزشک یا روانپزشک ناگهان قطع می‌شوند می تواند عامل ایجاد اضطراب باشند.

کلام پایانی

در مقاله امروز با انواع اختلالات اضطرابی آشنا شده‌اید بهتر است بدانید که این اختلال می‌تواند در صورت درمان نشدن زندگی فرد را دچار مشکلات جدی کند او را از هدف‌هایش دور کند. اگر شما هم درگیر اضطراب یا استرس خاصی در زندگی خود هستید قبل از تشدید یافتن آن توصیه می‌شود از روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت