روانشناسی

وابستگی عاطفی به مرد متاهل

وابستگی عاطفی به یک مرد متاهل می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. هنگامی که زنی عاشق یک مرد متاهل می شود دچار انواع و اقسام مشکلات درونی و بیرونی شده و مدیریت کردن همه این ها و پایان دادن به این وابستگی برایش سخت ترین کار دنیا می شود. اما ما در این مقاله قصد نداریم در مورد مشکلات رابطه با مرد متاهل صحبت کنیم. بلکه می خواهیم دلایل روانشناسی که باعث ایجاد علاقه زنان نسبت به مردان متاهل می شود را زیر ذره بین ببریم و در این بین نظرات دکتر مشرام که یک روانپزشک هندی است را هم بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

رابطه با یک مرد متاهل باعث ایجاد تعهد نمی شود

هنگامی که زنی از نظر عاطفی درگیر یک‌ مرد متاهل می شود، هیچ گونه انتظاری برای جدی شدن رابطه ندارد. بسیاری از این زنان برای جلوگیری از پیش آمدن تجربیات تلخ گذشته، ترجیح می دهند که وارد روابطی شوند که هیچ گونه تعهدی در آن وجود نداشته باشد. همچنین، زنان امروزی بیشتر بر روی کار و تحصیل تمرکز می کنند و داشتن بک رابطه ی عاشقانه و ایجاد تعهد در لیست اولویت های آنها کمتر به چشم می خورد.

این زنان فقط به دنبال نوعی حامی عاطفی هستند، ولی از برقراری رابطه با مردان مجرد خودداری می کنند، چرا که احتمال می دهند ممکن است در آینده این رابطه ی عاطفی تبدیل به یک رابطه ی جدی و تعهد شود. بنابراین، این زنان از بودن در کنار یک مرد متاهل از حمایت عاطفی مورد نیاز خود برخوردار می شوند بدون این که نگران جدی شدن رابطه در آینده باشند.

رابطه با یک مرد متاهل باعث ایجاد تعهد نمی شود​

ایده آل دیدن مردان متاهل

به گفته ی دکتر مشرام، این مساله را می توان از دیدگاه دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. زنان غالبا در رابطه با مردانی که آنها را درک نمی کنند دچار مشکل می شوند. در رابطه با یک مرد متاهل، این مساله کاملا واضح است که این مرد توانسته با یک زن زندگی کند، نحوه ی تفکر زنی را درک کند و رفتار و عملکرد او را بفهمد. همین امر باعث می شود که یک مرد متاهل از دید برخی از زنان بالغ تر و پخته تر یک مرد مجرد به نظر برسد.

در سخنان این دکتر نکته ای نهفته است. در یک مطالعه ی منتشر شده در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی، ایده “شکار غیر قانونی مرد” مورد بحث قرار قرار گرفته است که طی آن نشان داده شده است که زنان مجرد به مردانی که به یک رابطه یا ازدواج متعهد هستند، علاقه ی بیشتری دارند. همچنین، دکتر مشرام این گونه ادامه می دهد: بسیاری از زنان، مردان متاهل را با توجه به نحوه اظهار نظر آنها نسبت به همسرشان در جمع مورد قضاوت قرار می دهند (بدون توجه به این که در زندگی شخصی آنها واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است). از این رو، مردانی که در جمع با همسر خود خوب رفتار می کنند و نظرات مثبتی راجع به همسر خود در جمع ابراز می کنند، برای این گونه زنان بسیار جذاب هستند و از این مردان تصویر یک شوهر ایده آل را در ذهن خود ایجاد می کنند.

توجه گرفتن از سوی مردان متاهل بسیار فریبنده تر است

زنانی که به دنبال توجه یک مرد متاهل هستند، بیشتر به این دلیل است که این مرد در حال به خطر انداختن ازدواج خود است. این باعث افزایش اعتماد به نفس در برخی از زنان می شود. به گفته ی دکتر مشرام، زنان تعاریفی که از یک مرد متاهل می شنود را بیشتر واقعی در نظر می گیرند تا تعاریفی را که از یک مرد مجرد می شنوند.  این زنان تصور می کنند زمانی که یک مرد مجرد از آنها تعریف می کند، فقط در حال به کارگیری نوعی تاکتیک است تا بتواند او را به رختخواب خود بکشاند.

توجه گرفتن از مرد متاهل

اما در رابطه با یک مرد متاهل، این زنان چنین تفکری ندارند، چرا که فکر می کنند نیازهای جنسی یک مرد متاهل در حال حاظر برطرف شده است و چنین انگیزه ای در پس تعاریف او وجود ندارد و تمام انگیزه ی یک مرد متاهل از تعریف کردن فقط قدردانی از او و شخصیت زن است.

ظاهرا مردان متاهل کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند

غالبا مردان متاهل بیشتر سرشان در زندگی است. اغلب شغل ثابتی دارند، احتمالا دارای یک منزل هستند و همچنین از نظر اقتصادی به یک ثبات رسیده اند. زنان گاهی برای تامین نیازهای مالی خود ممکن است با یک مرد متاهل وارد یک رابطه ی عاطفی شوند.

دکتر مشرام این گونه ادامه می دهد: “مردان متاهل در زندگی به یک ثبات رسیده اند و ممکن است که نخواهند به خاطر یک زن موقعیت اجتماعی خود را به خطر بیاندازند. به عنوان مثال، یک مرد ممکن است تمایل نداشته باشد که با زن دیگری در ملاء عام دیده شود. بنابرای زن نیز نیازی نمی بینید که بیش از حد از خود گذشتگی کند.”

خود زنان به دروغ های مردان بها می دهند

تقریبا همه زنانی که با یک مرد متاهل رابطه داشته اند، یک داستان مشابه تعریف می کنند: او خوشحال نبود. او ازدواجش راضی نبود. همسرش او را درک نمی کرد. مدت ها بود که دیگر با همسر خود رابطه ی جنسی نداشت. آنها هرگز عاشق هم نبودند. همسرش او را شکنجه می کرد. این سخنان، از رایج ترین داستان هایی است که یک مرد متاهل برای فریب دادن یک زن از آن استفاده می کند. زمانی که یک مرد متاهل متوجه شود که زنی او را ستایش می کند، شروع به دروغ گفتن می کند. او سعی می کند تا با گفتن این دروغ ها حس همدردی را در زن تحریک کند و از بیان درد و رنج ایجاد شده پلی برای ایجاد رابطه با او بسازد. همچنین، با بیان این گونه مسائل، رابطه اش را با این زن جدید توجیه کند.

خود زنان به دروغ های مردان بها می دهند​

مردان متاهل میوه ی ممنوعه هستند!

می گویند که انجام کارهای ممنوعه خیلی هیجان انگیز است. خطر گرفتار شدن، خطر لو رفتن، لذت مخفی کردن این رابطه از خانواده و دوستان و دیگر مسائل می تواند تبدیل به یک حس فوق العاده قدرتمند در زمانی شود که این دو فرد با هم و به تنهایی دیدار می کنند. دکتر مشرام می گوید، حس کردن خطر باعث افزایش جذابیت این مردان در زنان می شود. همیشه باید مانند یک فیلم جاسوسی در خفا و با در نظر گرفتن بروز هر گونه خطری روابط خود را پیش ببرند و این به مقدار زیادی برای هر دو نفر هیجان انگیز و لذت بخش است.

ازدواج نامناسب والدین نیز در این مساله نقش مهمی دارد

دکتر مشرام می گوید، اگر زنی شاهد طلاق والدین خود باشد، ممکن است دیگر به نهاد ازدواج اعتماد نکند. اغلب زنانی که در این گونه موقعیت ها بزرگ می شوند، ازدواج را امری مقدس نمی دانند. از نظر آنها ازدواج هم می تواند دست خوش بازی شود. پس از نظر آنها ایجاد رابطه با یک مرد متاهل گناه نیست.

زنانی که با مرد متاهل وارد رابطه می شوند به یک حامی مانند پدر احتیاج دارند

ایجاد رابطه با مردان متاهل می تواند به دلیل وجود برخی مسائل عاطفی عمیق تری نیز باشد: مساله ی پدری-دختری. این مساله، مجموعه ای از مشکلات روانشناختی ناشی از حضور پدر در زندگی یک دختر است. این مسائل بیشتر مربوط به دوران کودکی است که بعدها در بزرگسالی فرد، هنگامی که او شروع به ایجاد رابطه با دیگر مردان می کند، بروز پیدا می کند. زنانی که در کودکی توسط پدر خود طرد شده اند، معمولا به دنبال مردانی می روند که به طور مشابه رفتار کنند، یعنی از نظر عاطفی غیر قابل دسترس باشند و یا متاهل باشند.

دکتر مشرام می گوید، با موارد بسیار زیادی مواجه شده ام که زنان عاشق کارفرما و یا معلم خود شده اند، به این دلیل که اعتبار و قدرت آنها شخصیت پدر را یادآوری کرده است. به طور معمول، زنانی که به این دلیل وارد چنین رابطه هایی می شوند، سراغ مردانی می روند که با آنها تفاوت سنی زیادی دارند. همچنین این زنان از تحت سلطه قرار گرفتن به دست این مردان لذت می برند، چرا که فکر‌می کنند محبت واقعی یعنی این.

رابطه با مرد متاهل

توصیه هایی به زنانی که عاشق مردان متاهل می شوند

هنگامی که عاشق یک مرد متاهل می شوید، دیگر قادر به دیدن واقعیت های زندگی نخواهید بود. اکثر مردانی که وارد چنین رابطه هایی می شوند، از رابطه ی بین خود و همسرشان بیشتر دروغ می گویند تا واقعیت و تمایلی به ترک همسر خود نیز ندارند. بسیاری از این زنان‌ نیز معشوقه بودن را می پذیرند و در تنهایی رنج می برند، در حالی که مردی که عاشق او هستند با خانواده، همسر و فرزندانش تعطیلات را سپری می کند و هرگز رابطه ی خود را در ملاء عام آشکار نمی کند.

بهتر است همیشه در نظر بگیرید که این مردان ممکن است در نقطه ای از زندگی خود، شما را نیز کنار بگذارند و سراغ زن دیگری برود. به هر حال بهتر است روابط خود را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهید و اگر به این نتیجه رسیدید که از این روابط سودی حاصل شما نمی شود، بهتر است با یک مشاور مشورت کنید.

داروها

دارو های معمول شامل مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) یا مهارکننده های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) می باشند. شواهد نشان می دهند که درمان ترکیبی نداروی ضد افسردگی با داروی ضد روان پریشی موثرتر است. داروهای معمول شامل مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) یا مهارکننده های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) می باشند. با این حال، استفاده ی هم زمان این داروها خطراتی دارد. یک مطالعه در 2020 که در مجله PLOS ONE منتشر شده، نشان داد ه است که افزودن یک داروی ضد روان پریشی غیرمعمول (به طور خاص کویتیاپین، ریسپریدون، آریپیپرازول یا اولانزاپین) به داروی ضد افسردگی با افزایش خطر مرگ همراه است. همانطور که گفته شد، برای درک بهتر این خطر بالقوه، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این، شرایط در افراد مختلف، متفاوت است. برای برخی افراد، فایده داروی ضد روان پریشی ممکن است نسبت به خطر بالقوه ی آن ارزش داشته باشد. بهترین کار مشورت با پزشک برای گزینه های کم خطرتر می باشد.

درمان الکتروشوک

الکتروشوک (ECT) یک درمان ایمن و بسیار موثر برای افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک است که به داروهای دیگر پاسخ نمی دهند. از آنجا که الکتروشوک باعث تسکین سریع می شود، برای افرادی که افکار خودکشی دارند نیز توصیه می شود. الکتروشوک ممکن است سریعترین درمان باشد، اما برای جلوگیری از عود علائم، درمان مداوم که اغلب شامل داروهای ضد افسردگی است، نیز لازم می باشد.

کنار آمدن با آن

سایکوز می تواند عملکرد افراد را دشوار کند زیرا افراد در واقعیت تحریفاتی را تجربه می کنند. از آنجا که علائم روان پریشی می تواند خطر خودزنی تصادفی یا عمدی را افزایش دهد، دریافت درمان مناسب بسیار مهم است. نیاز به درمان بستگی به زمان دریافت درمان افسردگی سایکوتیک دارد. هرچه فرد دیرتر به دنبال درمان برود، احتمال اینکه نیاز به خدمات پزشکی فوری داشته باشد بیشتر است.

اگر علائم دارید، کمک بگیرید

یک مطالعه نشان داده است که 86٪ از افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک در مرحله اول بهبودی علامتی پیدا می کنند، اما تنها 35٪ از نظر عملکرد بهبود می یابند. تشخیص بیماری اکثر افراد (41٪) به اختلال دو قطبی یا یک اختلال اسکیزوافکتیو تغییر پیدا می کند. اگر علائم افسردگی دارید یا مشکوک به علائم سایکوز هستید، بهترین راه برای کنار آمدن با این مشکل مراجعه به پزشک است. پس از اینکه تحت درمان و ثبات قرار گرفتید، حتماً به توصیه پزشک خود پایبند باشید و به منظور جلوگیری از عود آن در آینده، به مصرف داروهای خود ادامه دهید.

4.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت