سبک زندگی و موفقیت

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی از اختلالات شخصیتی محسوب می شود که در آن فرد نمی تواند با قوانین اجتماعی منطبق شود. آگاهی درباره تشخیص، نشانه ها، درمان و پیامدهای ناشی از این اختلالات برای مبتلایان نیاز است. افرادی که دچار شخصیت ضد اجتماعی هستند از قوانین جامعه تبعیت نمی‌کنند و رفتارهای فریبنده و مرعوب کننده ای در پیش می‌گیرند و به راحتی حقوق دیگران را زیر پا می گذارند. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت ضد اجتماعی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

افراد دارای این شخصیت برخلاف قوانین جامعه عمل می کنند. معمولاً برچسب خطرناک به ضد اجتماعی ها زده می شود. اینگونه افراد می‌توانند در سطوح مختلف و از طریق متفاوت برای دیگران خطرناک باشند. کسی که شخصیت ضد اجتماعی دارد به قانون تعدی می‌کند و به سیستم حقوقی توجهی نمی‌کند. اینگونه افراد اعتقاد دارند که قوانین ضد اجتماعی برای آنها استفاده می شود. آنان احتمال دارد قوانین را احمقانه و دردسرساز بدانند و از زیر بار آن شانه خالی کنند. آنها فکر می‌کنند قوانین برای دور زدن ساخته شده‌اند. فرد ضد اجتماعی احتمالاً احساس می کند که فراتر از قانون است و قوانین برای شکستن وجود دارند در نتیجه این افراد قانون شکن هستند و برای منافع خودشان همواره قانون را دور می‌زنند.

فرد ضد اجتماعی و برخورد او با قانون

برای فرد ضد اجتماعی دو تفسیر از قانون وجود دارد اول اینکه سعی می کنند به دیگران ضربه بزنند قبل از اینکه از دیگران ضربه ببیند و دوم این که برای رسیدن به اهدافشان حقوق دیگران را زیر پا می گذارند. وقتی به زندگی آنها نگاهی می‌اندازید یک الگوی رفتاری را می بینید که مشخصه آن شکست و ناتوانی برای سازگاری با قوانین اجتماعی است و شکستن هنجار ها اغلب باعث دستگیری و دیگر عواقب و پیامدهای ناگوار می شود. یک فرد ضد اجتماعی در آغاز دوران کودکی و نوجوانی اش معمولاً دست به رفتار هایی همچون تهمت، دروغ گفتن، گول زدن، دزدی کردن و اعمال خشونت به مردم و حیوانات می زند. آنها ممکن است از آتش به عنوان وسیله ای برای ترساندن دیگران استفاده کنند اموال بقیه را تخریب کنند، دنبال راه انداختن جنگ و دعوا باشند و بیش از حد با افراد صاحب قدرت درگیر شوند.

وقتی شما با یک فرد ضد اجتماعی قرار ملاقات می گذارید احتمالاً دروغ هایی را به شما می گوید که حقایق را پنهان کند. بنابراین زمان زیادی به طول می انجامد تا شما اطلاعات جامعی را از الگوی جنایتکاری این فرد به دست آورید. همچنان که تیپ شخصیت خطرناک به بزرگسالی می‌رسد بعضی از کارهای ضد اجتماعی او ادامه پیدا می کند. الگوی روشنی از تجاوز به قوانین و حقوق دیگران برای رسیدن به مقاصد این افراد وجود دارد. فرد ضد اجتماعی باهوش مهارت و توانایی بالایی برای شکستن قوانین و هنجارهای اجتماعی دارد بدون آنکه دستگیر یا شناسایی شود. مخصوصاً زمانی که رفتار ضد اجتماعی توطئه آمیز و جنایت بار به نظر نمی رسد. همانطور که متوجه شدید هر چقدر که هوش فرد ضد اجتماعی بالاتر باشد خطرناک تر است. اما افراد ضد اجتماعی که هوش کمتری دارند اغلب کارشان به زندان و دادگاه می رسد.

 

نشانه های شخصیت ضد اجتماعی از نظر انجمن روانپزشکی آمریکا

الگوی فراگیر نادیده گرفتن و نقض کردن حقوق دیگران که از ۱۵ سالگی رخ می دهد به طوری که توسط سه یا تعداد بیشتری از موارد زیر آشکار می شود:

ناتوانی در تبعیت از هنجارها و قوانین اجتماعی در رابطه با رفتارهای قانونمند که با انجام دادن دائم اعمالی آشکار می‌شود که موجباتی برای دستگیری فرد هستند.

فریبکاری به صورتی که با دروغگویی، استفاده از نام مستعار یا کلاهبرداری از دیگران برای نفع یا لذت شخصی آشکار می شود.

تکانشگری یا ناتوانی در از پیش برنامه ریزی کردن کارها

تحریک پذیری و پرخاشگری به صورتی که با کتک کاری یا حملات زیاد آشکار می شود.

بی توجهی بی پروا در مورد ایمنی خود یا دیگران

غیرمسئول بودن همیشگی به صورتی که با ناتوانی دائم در نگه داشتن رفتار شغلی ثابت یا بازپرداخت تعهدات مالی آشکار می شود.

عدم پشیمانی به صورتی که با بی تفاوت بودن نسبت به بدرفتاری، آزار دادن یا دزدی از دیگران یا توجیه کردن آنها آشکار می شود.

فرد حداقل ۱۸ سال سن دارد.

شواهدی از اختلال سلوک با شروع قبل از ۱۵ سالگی وجود دارد.

 

چه چیزی تیپ شخصیتی ضد اجتماعی را خطرناک می سازد؟

این را بدانید که شخصیت ضد اجتماعی پایه و اساس ژنتیکی دارد. صفات ضد اجتماعی بیشتر در خانواده ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. والدین جنایتکار می‌توانند در انتقال آسیب‌ پذیری‌های ژنتیکی به فرزندانشان سهم داشته باشند و مانند مدلی برای رفتار ضد اجتماعی آنها عمل نمایند اما سبک شخصیتی خطرناک به چه چیزی بیشتر ژن ها برای کامل شدن نیازمند است. تعامل پیچیده موجود بین ژن ها و تجارب فرد بزرگسال در شکل گیری شخصیت‌های ضد اجتماعی نقش اساسی دارد. کسانی که این اختلال شخصیت را دارند در خانه هم از نظم و انضباط بی بهره بوده اند. شاید یک حالت دودلی و نوسان بین انفعالی عمل کردن و مجازات کردن در فضای خانه حاکم بوده است.

در بسیاری از اوقات پدر و مادر خشن، سوء استفاده کننده و پرتوقع بوده‌اند. به گونه‌ای دیگر والدین احتمال دارد کاملاً بی توجه و باری به هر جهت رفتار کنند. والدین هنگامی که باید به عنوان یک مدل رفتار اجتماعی همراه با احترام برخورد کنند ضعیف عمل کرده‌اند. فرد ضد اجتماعی که می بیند والدین کاملاً غیر قابل اعتماد هستند یا اساساً حضوری ندارند بسیار مستقل می شود و برای رفع نیازهای خودشان حتی به ضرر نیازهای بقیه عمل می کند. به همین دلیل برای بقا مجبور هستن نیازهای خودش را در اولویت قرار دهد و همیشه خواستار این هست که شماره یک باشد.

دیگر عوامل تاثیرگذار شامل داشتن رفتارهای خطرناک، غفلت و بی توجهی والدین، الگوی پرستاری و مراقبت، استثمار و بهره کشی از دیگران و یا داشتن خانه و زندگی به هم ریخته و آشفته است که در نهایت باعث این نتیجه گیری می شود که ضدیت یا کینه و ستیزه جویی تنها راه جلب توجه دیگران است. معمولا پسرها بیشتر از دخترها شخصیت ضد اجتماعی دارند.

زندگی با فرد ضد اجتماعی

افراد ضد اجتماعی از آنجا که ظاهری مثبت و همراه با صداقت نشان می‌دهند دوستان و حتی اعضای خانواده شما ممکن است که نفهمند شما در مورد چه چیزی شکایت می کنید و یا ناراحت هستید. همسر ضداجتماعی در ترساندن و ایجاد احساس آسیب پذیری و تنهایی در رابطه مهارت زیادی دارد. این افراد به طور فراوانی به دنبال ایجاد هیجان و احساس هستند. آنها نیازمند تحریک زیاد و تنوع دائمی و احساس هیجان در مقایسه با دیگران می باشند. علت اینکه نیروهای ویژه امنیتی و بعضی افراد بر اساس برخی اشکالات اجتماعی انتخاب می‌شود هم همین عامل است.

بارها اتفاق می‌افتد که همسر یا شریک عاطفی ضد اجتماعی مصرف الکل یا مواد مخدر داشته باشد، بی‌مهابا رانندگی کند و به ولخرجی و قمار بازی مشغول گردد، کارهای غیرقانونی انجام دهد و با معشوقه های زیادی در ارتباط باشد. شخصیت ضد اجتماعی نه تنها این کارها را دوست دارد بلکه احتمال دارد مسیر زندگی اش را هم به گونه‌ای تغییر دهد که درگیر اینجور کارها شود. این گونه افراد بدون تنوع رفتارهای خطرناک و نبودن راه برای تخلیه انرژی، احساس خستگی و بی حوصلگی می کنند. البته رفتار خطرپذیر همسر یا نامزد شما پیامد هایی هم برای تان دارد. این حقیقت که در پیش بینی و توجه به پیامد اعمالش مشکل زیادی دارد شما را دچار دردسر زیادی می کند.

چالش هایی که ممکن است با این افراد داشته باشید

فرد ضد اجتماعی یک انسان بی مسئولیت است و معمولاً به محیط های مختلفی تجاوز می کند. در رابطه با پول، مسائل قانونی و مسئولیت فرزندان هم بی توجه و بی مسئولیت می باشد. تغییرات شغلی زیاد، اخراج از کار و دوره های طولانی بیکاری برای او رایج است. هنگامی که پای مدیریت مناسب منابع مالی در میان است فرد ضد اجتماعی سابقه خوبی در این مورد ندارد. به طور خلاصه فرد ضد اجتماعی همسر یا شریک زندگی خطرناکی است. او نمی تواند با قوانین اجتماعی در مورد رفتار قانونی هماهنگ باشد و احتمال دارد که آزاردهنده و خشن دست به عمل بزند. آن زمان که از او مسئولیتی میخواهید، انتظار داشته باشید که از زیر بار مسئولیت های مالی از شانه خالی کند و برای رفع نیاز هایش از دیگران سوء استفاده کند.

هرچند رابطه با اینگونه افراد ممکن است شتاب زده آغاز شود اما متوجه می شوید که زندگی با یک فرد ضد اجتماعی آسان نیست. در زمان های مختلفی در رابطه احساس می کنید که یک افسر، والد، رئیس یا کودک هستید. نقش شما مدام در این رابطه عوض می شود. همانگونه که رفتار غیر مسئولانه و دمدمی والدینتان در نوسان است متوجه می‌شوید که همسر ضد اجتماعی شما هم دیگران را در تنگنا قرار می‌دهد هم شما و هر کسی که با او برخورد می کند. هنگامی که شما بخواهید رابطه را ترک کنید شریک ضد اجتماعی از راه عاشقانه وارد می‌شود و مسئله ای که برایتان مهم بوده بی اهمیت جلوه می‌دهد و تمام این کارها برای حفظ رابطه با شما است. همچنین به زودی متوجه این الگو می شوید که دروغ و فریبکاری از سرپوشی های اوست به روی کارهای اشتباهش.

 

روش های رفتاری مناسب با فرد ضد اجتماعی

ممکن است شما به هر دلیلی تصمیم بگیرید که در رابطه با یک فرد ضد اجتماعی بمانید. این انتخاب شما است و بستگی به شرایط تان دارد. اگر میخواهید با چنین فردی در رابطه باشید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

تغییرات در ابعاد کوچک و به تدریج ممکن است

برای اینکه معیارهای شخصیت ضد اجتماعی در چنین فردی ایجاد شود زمان طولانی گذشته که سابقه اش حداقل به بلوغ و زمانی برمی‌گردد که رفتارهای فریبکاری، دروغگویی و فتنه انگیزی که قوانین و مرزها را می شکند ادامه می‌یابد. تغییرات سریع و ناگهانی ایجاد نمی شوند. این افراد افکار ناخوشایند خودشان را به درستی تشخیص نمی دهند و تحت تاثیر آنها دچار ناراحتی و پشیمانی نمی شوند. همسر یا شریک زندگی ضد اجتماعی می خواهد شما را متقاعد کند که ناراحتی شما از رابطه مشکل خودتان است نه او. تغییرات کوچک را انتظار داشته باشید و در رابطه با این افراد بهتر است که بلند پرواز نباشید وتوقع تان را کم کنید.

احتیاط های لازم را برای ایمنی خودتان در نظر بگیرید

از آنجایی که افراد ضد اجتماعی بی مسئولیت و بی مهابا هستند احتمال دارد شما و دیگران را در موقعیت های خطرناک قرار دهند. توجه کنید که این افراد اهل سواستفاده هستند بنابراین از منابع خودتان استفاده کنید تا ایمنی تان را تضمین کنید یعنی به دنبال شرایط زندگی جایگزین باشید. تا موقعی که همسر یا شریک زندگی شما تحت درمان است سیستم حمایتی خودتان را بیشتر کنید تا بتوانید از دیگران در هنگام ضرورت کمک بگیرید. بنابراین اکنون زمان آن رسیده که دیگران هم در کنار شما باشند تا برای حمایت و در مقابله با مشکلات دنیای واقعی بتوانید روی آنها حساب باز کنید. اگر فرزندی دارید بهتر است به فکر امنیت فیزیکی و احساسی او باشید.. اگر همسرتان مدام تهدید می کند یا سابقه خشونت دارد به او بگویید که به پلیس اطلاع خواهید داد و این کار را انجام دهید.

با مهربانی از او بخواهید مسئولیت پذیر باشد

مشخص است که فرد ضد اجتماعی دوست دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و از شما بخواهد که کارهای سنگین را به تنهایی انجام دهید. بهتر است بدانید که اگر بخواهید ضعف های همسر یا نامزدتان را جبران کنید فقط رفتارهای آزاردهنده او را تشدید می کنید و هیچ تغییری اتفاق نمی افتد. اگر به این نکته بی توجه باشید همسر یا شریک زندگی تان شما را محدود می‌کند و نهایتا مورد بهره کشی قرار میگیرید. بهتر است خودتان را به گونه‌ای مثبت و در شکل جملات من نشان دهید تا وجود و جایگاه خودتان را به او بفهمانید. اجازه دهید همسر شما متوجه شود که جدی هستید.

 

روان درمانی

افراد دارای این تیپ فکر می کند که نیازی به درمان ندارند و این دیگران هستند که مشکل دارند و ممکن است تمام مشکلات را به گردن بقیه بیندازند. اگر آنها به درمان مراجعه کنند درمانگران باید روش هایی برای مقابله با رفتارهای خود مخرب آن ها پیدا کنند و برای غلبه کردن بر ترس بیماران از صمیمیت باید تلاش آنها برای فرار از تعاملات انسانی صادقانه را ناکام کنند. اگربا فردی ضد اجتماعی در رابطه هستید او را تشویق کنید تا به یک مشاور و روان درمانگر با تجربه مراجعه کند. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از متخصصان و درمانگران کلینیک روانشناسی گروه همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت