سبک زندگی و موفقیت

اختلال شخصیت مرزی

آیا تاکنون در مورد اختلال شخصیت مرزی مطالبی شنیده اید. حتماً شما هم یه افرادی برخوردید که ثباتی دررفتارهایشان ندیده اید. آنها ممکن است روزی از شما تعریف کنند و چند روز بعد شروع به انتقاد و سرزنش کنند. طبق تحقیقات افراد مرزی بیشترین چالش ها را در روابط با دیگران دارند چرا که آنها در لبه مرز هستند و هر لحظه ممکن است به سمتی سقوط کنند. برای اینکه با ویژگی های افراد شخصیت مرزی بیشتر آشنا شوید ادامه مقاله را دنبال کنید.

اختلال شخصیت را بشناسیم

شخصیت مجموعه ای از ویژگی های رفتاری و نسبتا با ثبات در افکار رفتار و احساسات است. اختلال شخصیتی اختلال روانی محسوب می شود که در آن الگوهای فکری و رفتاری افراد ناکارآمد می شود. اختلالات شخصیت منجر به صدمه در زندگی شخصی و روابط بین فردی و کار و تحصیل می شود. ویژگی های این افراد از نوجوانی آغاز می شود و به تدریج بر همه وجود زندگیشان تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین اختلالات شخصیت مرزی می باشد که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

 

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

افراد دارای اختلال شخصیت مرزی هیچگونه استقلالی در افکار هیجانات و رفتارشان وجود ندارد و به نوعی دم دمی مزاج محسوب می شوند. متاسفانه این گونه افراد در روابط بین فردی دچار مشکلات جدی می شوند و رابطه های کوتاه مدت زیادی تجربه می کنند که هیچکدام به نتیجه نمی رسد. آنها معمولاً در روابط ممکن است ابتدا دیگران را آرمانی و خاص جلوه دهند اما بعداً با آشفتگی زیاد فرد مقابل را ترک کنند. پرخاشگری زیاد و اقدام به خودکشی و خودزنی از دیگر نشانه های مرزی ها میباشد. اگر شریک شما هم رفتارهای این چنینی نشان می دهد توصیه می شود مسئله را با یک روانشناس در میان بگذارید.

ویژگی های افراد اختلال شخصیت مرزی از نظر انجمن روانپزشکی آمریکا

این را بدانید که برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی حداقل وجود پنج مورد از موارد زیر نیاز است:

بی ثباتی  شدید در روابط میان فردی به صورت الگویی که نشان دهنده تناوب میان دو قطبی متضاد است مانند آرمان نمایی و بی ارزش نمایی

انجام کارهای پر استرس همراه با سراسیمگی برای اجتناب از ترک شدن واقعی یا تصوری

اشکال در هویت یعنی بی ثبات بودن واضح و خود انگاره ضعیف یا احساس بد در مورد خودش

تکانشی بودن حداقل در دو حوزه از حوزه هایی که بالقوه به فرد آسیب می‌زنند و مانند خرج کردن پول روابط جنسی سوء مصرف مواد بی ملاحظه رانندگی کردن و شکم بارگی.

رفتار یا تهدید به خودکشی به صورت مکرر یا خودزنی های دائم

احساس پوچی شدید

بی ثباتی در حالت عاطفی به صورت واکنش پذیری آشکار خلق و خو همچون اضطراب شدید ملال تحریک‌پذیری و یا حملاتی که چند ساعت طول بکشد

نشان دادن افکار بد گمانه یا نشانه های شدید تجزیه به صورت موقت و هنگام فشار های روانی

افراد دچار اختلال شخصیت مرزی این طور به نظر می رسند که دائماً در بحران هستند. چرخش های سریع برخورد میان آنها رایج است لحظه ای ممکن است اهل دعوا و جنگ باشند و لحظه دیگری افسرده وگوشه گیر به نظر بیایند انگار هیچ احساسی ندارند. اینگونه بیماران بسیار غیر قابل پیش بینی هستند و از همین رو آنها تقریباً هیچ موقع به آن مقدار کارایی که در توانشان هست دست پیدا نمی کنند. اینگونه افراد برای جلب توجه دیگران ابراز خشم یا برای  کرخت کردن خود در برابر حالت عاطفی که دارند ممکن است به اشکال گوناگونی دست به خودزنی بزنند.

زندگی با یک اختلال شخصیت مرزی

شاید برایتان سوال باشد که بدانید آیا میتوان با یک فرد دارای اختلال شخصیت مرزی ازدواج کرد و یا زندگی با او را ادامه داد ؟ این نکته مهم را پیدا کنید که افراد دارای این ویژگی معمولاً به راحتی به درمان مراجعه نمیکنند یا در برابر درمانگر مقاومت زیادی دارند. مسائل و مشکلاتی که این افراد دارند اگر حل نشود زندگی را به کام هر دو نفر تلخ میکند. برخی از مشکلات زندگی مشترک با مرزی ها شامل موارد زیر می شود:

ترس و اضطراب

اینکه شما در زندگی با همسرتان ندانید که او هر لحظه چه فکر و احساسی و نظری دارد خودش یک عامل استرسی در زندگیتان است. از این رو افراد شخصیت مرزی با توجه به سبک زندگی و عادتی که دارند به سختی می توانند با همسرشان ارتباط سالم برقرار کنند.

خطرات جانبی

کسی که اختلال شخصیت مرزی دارد ممکن است رفتارهایی انجام دهد که غیر نرمال باشد مثلاً خودزنی های مکرر با اشیای خطرناک یا تهدید به خودکشی و جریحه دار کردن روحیه فرد مقابل.

فرایند جدایی بسیار پیچیده

فکر کنید که شما وارد زندگی شده اید که دلیل و هدف آن و نمی دانید و از طرفی فرد مقابل شما هم به راحتی تن به جدایی نمی دهد و یا تهدید های مختلفی می کند. ازدواج با کسی که از تنهایی ترس و ترک شدن زیادی دارد بسیار چالش برانگیزاست.

عدم ثبات در زندگی مشترک

مهمترین عامل در زندگی مشترک رسیدن و آرامش روحی و روانی می باشد. اما زندگی با یک شخصیت مرزی این آرامش را از بین میبرد. فردی که هر لحظه یک چیزی می گویند و مدام نظرش را عوض میکند به شریک اش آسیب می زند و حالش را بدتر میکند. چنین فردی احتمال کمی دارد که بتواند به هدف مشترکی که با همسرش دارد برسد. طبیعی است که چنین عاملی در تربیت فرزند هم تاثیر می گذارد.

 

عوامل شکل گیری اختلال شخصیت مرزی

طبق تحقیقات یکی از عوامل ایجاد اختلال شخصیت مرزی در کنارعوامل بیولوژیکی محیط ناسالم و فرزند پروری ناکارآمد والدین است. مهمترین عوامل شامل موارد زیر هستند:

محیط خانوادگی ناامن

کودکانی که در خانواده هایی بزرگ شده‌اند که والدین آنها در تربیت با یکدیگر سازگار نبودند و هر کدام ساز خودشان را می زدند قطعا در بزرگسالی دچار آسیب های جدی می شوند. کودک رها شده در این زندگی احساس تنهایی و ناامیدی می کند و ممکن است که دائم ترس از بدرفتاری و تنبیه های والدین داشته باشد. معمولا والدین دارای سوء مصرف مواد باد و دم دمی مزاج چنین فرزندانی تربیت می کنند. این را بدانید که که هرگونه اختلالی حاصل یک محیط ناسالم است.

عوامل بیولوژیکی

طبق تحقیقات والدین افراد دچار اختلال شخصیت مرزی خودشان دچار مشکلات عاطفی و بی ثباتی بودند. در برخی موارد حتی سابقه سوء استفاده های جنسی در آنها به چشم می خورد.

 

درمان اختلال شخصیت مرزی

برای اختلال شخصیت مرزی درمان های متنوعی همچون درمان های شناختی و رفتاری یا روانکاوی وجود دارد. این نکته مهم را بدانید که درمان این اختلال نیاز است که زیر نظر یک روانشناس با تجربه صورت گیرد. رایج ترین درمان ها شامل موارد زیر هستند:

درمان های روانکاوی

این نوع از درمان معمولاً به مشکل را جهان و ریشه آن از دوران کودکی می پردازد. با توجه به اینکه علت شکل گیری اختلال شخصیت مرزی معمولاً آسیب ها و سوء استفاده های دوران کودکی می باشد در نتیجه بهترین درمان درمان های روان پویایی و روانکاوی هستند.

درمان های شناختی

این درمان روی افکار ناسالم و ناکارآمد مراجعان کار می‌کند و سعی می‌کند که با تغییر آن ها احساسات و رفتارهای بیماران را هم تغییر دهد.

درمان دیالکتیک

یکی از درمان هایی که اخیراً برای افراد دچار اختلال شخصیت مرزی به کار میرود مدل دیالکتیک است. این درمان بر اساس نظریه سیستم اجتماعی در کاهش نشانه های اصلی و بالا بردن سازگاری اجتماعی این افراد کمک کننده است.

 

حرف آخر

در مقاله امروز با اختلال شخصیت مرزی آشنا شدید. ممکن است نشانه های این افراد در شریک زندگی شما یا اطرافیانتان وجود داشته باشد. با توجه به چالش هایی که رابطه با این افراد دارد توصیه می شود که حتما به یک درمانگر با تجربه مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره و خدمات روانشناسی میتوانید از روانشناسان گروه همراه کمک بگیرید.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت