روانشناسی

اسرار پیروزی در همه رقابت ها

اسرار پیروزی در کلیه رقابت ها 

چه در مبارزه فکری و چه در نبرد، استراتژی های موثر برای پیروزی یکسان می باشند. دلیل این امر این است که نتیجه همه نبردها ابتدا در ذهن تعیین می شود یعنی، ابتدا در ذهن تصور برد یا باخت صورت پذیرفته و سپس نتیجه آن در عمل ظاهر می شود. خواه در بازی تنیس، خواه در بازی شطرنج و خواه هنگامی که دو مرد برای جلب توجه یک زن تلاش می کنند، اصل رقابت یکسان است. اگر به ذهن رقیب خود حمله کرده و از آن برعلیه خودش استفاده نمایید، بدون این که کوچکترین اشاره ای به وی کنید در مقابل شما بر خاک خواهد افتاد.

برای برنده شدن نباید حتماً بهترین و برجسته ترین باشید بلکه تنها لازم است که درست عمل کنید. بنابراین اگر می خواهید که همواره در رقابت های فکری و جسمی پیروز باشید باید با استفاده از استراتژی های روانشناسی مربوطه، از نظر ذهنی کاملاً آماده شوید. (پیشنهاد میکنیم مقاله مشاوره فردی را مطالعه کنید)

استراتژی های مربوط با پیروزی در رقابت ها به دو حوزه متفاوت تقسیم می شوند:

 

1ـ اسراری برای تبدیل شدن به یک مبارز کامل از نظر روانی

* چنگک موفقیت: از اصلاح چنگک، در عمل هیپنوتیزم برای پیوند دادن وقایع با احساسات نا مربوط استفاده می شوند. چنگک یعنی ایجاد ارتباط میان مجموعه ای از احساسات خاص با بعضی محرک های ویژه مثل یک تصویر، صدا،اسم،مزه و…. مثلاً شاید بوی الکل حال شما را بر هم بزند زیرا چند سال پیش تجربه بدی از آن کسب کرده اید. یا هماهنگی که آهنگی خاص را در رادیو می شنوید ناگهان به یاد یکی از دوستان خود بیفتید که سالهاست به او فکر نکرده اید. همه این موارد نوعی چنگک هستند. به همین ترتیب است که یک هیپنوتیزم گر می تواند با بشکن زدن فردی را به خوابی عمیق فرو ببرد.

شما می توانید با استفاده از نیروی چنگک، عملکردتان را بهبود بخشید. مثلاً فرض کنید که در حال بازی کردن تنیس می باشید. هر زمان که توپی را به خوبی در زمین حریف نشاندید جمله ای کوتاه را با خود زمزمه کرده یا با دست خود حرکتی مخصوص نشان دهید. این چنگکی برای عمل موفقیت آمیزتان به حساب می آید. از این پس هرگاه می خواهید ضربه ای عالی به توپ بزنید و آن را به خوبی در زمین حریف بنشانید تنها آن جمله را زمزمه کرده یا حرکت مخصوص را با دست خود تکرار نمایید و بدن ترتیب ذهن شما درست در همان وضعیت عالی که قبلاً تجربه کرده بودید قرار خواهد گرفت. این عمل ابزاری مؤثر و قدرتمند است که هر گاه بدرستی از آن استفاده کنید می توانید بهترین نتیجه ممکن چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری را نصیب خود سازید. پس هر زمان که عملکردی برجسته و ممتاز از خود نشان دادید از وضعیت روحی خود چنگکی بسازید که بوسیله آن بتوانید همیشه به قله موفقیت دست یابید.

 

تمرکز: یک حقیقت غیر قابل انکاردرباره طبیعت بشر این است که بر روی هر چیزی که تمرکز کنید به سمت آن کشیده خواهید شد. هیچگاه همراه با ترس اقدام به عملی نکنید و به خاطر داشته باشید که نتیجه کلیه نبردهای زندگی ابتدا در ذهن معین می شود. پس اگر احساس می کنید که از نظر ذهنی آمادگی کامل ندارید، در صورت امکان، کاری را که می خواهید انجام دهید به وقت دیگری موکول نمایید، یعنی به زمانی که از لحاظ ذهنی آمادگی کامل برای تمرکز داشته باشید.

وضعیت ایده آل. شما هنگامی از نظر ذهنی در وضعیتی مناسب و ایده آل قرار خواهید گرفت که خویشتن را فراموش کرده و تنها بر روی هدف خود تمرکز نمایید. بدین ترتیب افکاری از قبیل: ( من چگونه خواهم توانست این کار را انجام بدهم؟ ) از ذهنتان دور شده و موجب دستپاچگی شما نخواهد شد و شما می توانید به طور جدی و مصمم هدفتان را دنبال نمایید. پس تنها به نتیجه فکر کنید، نه به خودتان.

 

2ـ اسرار روانشناسی برای کسب موقعیت بهتر نسبت به حریف

اگر یک شیر و یک کوسه با هم بجنگند کدامیک برنده خواهد شد؟ قطعاً نتیجه به این بستگی دارد که در کجا با هم بجنگند یعنی درخشکی یادر دریا. پس در صورت امکان از امتیاز آشنایی با مکان بهره گیرید. اگر در مکانی باشید که آشنایی بیشتری نسبت به حریف خود با آن دارید از آرامش فکری بیشتری برخوردار خواهید بود. اگر ممکن است، پیش از آن که در محل تعیین شده ( برای رقابت ) حضور یابید، مدتی را در آنجا سپری کنید تا با فضای اطراف خود بیشتر آشنا شوید.

بر اساس تحقیقات، اگر در حضور دیگران به انجام کاری مشغول شویم که در آن تبحر و مهارت داریم، عملکردی بهتر از خود نشان می دهیم. برعکس، اگر در کاری مهارت چندانی نداشته باشیم، در صورتی که در حضور دیگران بخواهیم آن را انجام دهیم به دلیل عدم اعتماد به نفس، از کاراآیی کمتری برخوردار خواهیم شد. بنابر آنچه که گفته شد اگر می خواهید با کسی به رقابت بپردازید که بر شما برتری دارد در حضور دیگران این کار را انجام  ندهید. اما اگر مطمئن هستید که از توانایی بیشتری نسبت به حریف برخوردارید در حضور تماشاچیان با وی به رقابت بپردازید زیرا این عمل از طرفی موجب می شود که شما عملکردی بهتر داشته باشید و از طرف دیگر روحیه حریف شما را تضعیف خواهد نمود.

به گفته سان تسو یکی از بزرگترین جنگجویان و رهبران استراتژیک، در زمانی مقتضی با انجام عملی غیر منتظره حریف را غافلگیر نمایید. اغفال و گمراه کردن حریف اصل پیروزی بر او می باشد. با انجام عملی که حریف انتظار آن را ندارد تعادل او را بر هم زده و در همین زمان با تمام قوا به وی حمله ور شوید. به خاطر داشته باشید که بهترین دفاع،حمله است. پس سعی کنید پیش از آن که حریف به شما حمله کند شما بر او پیشدستی کنید. با حمله بی امان به حریف مجال فکر کردن و تصمیم گیری را از او سلب کنید و بدین ترتیب او را از پا در آورید.

 

مروری بر استراتژی ها برای پیروزی در رقابت

* در صورت امکان از امتیاز آشنایی با مکان استفاده نمایید، یعنی در محلی با حریف خود روبه رو شوید که با آن آشنایی داشته و احساس غربت نمی کنید.

* اگرمطمئن هستید که از توانایی بیشتری نسبت به حریف برخوردارید، در حضور تماشاچیان با وی به رقابت بپردازید. در غیر این صورت سعی کنید که کسی ناظر رقابت شما نباشد.

* برای اجرای عملکردی بهتر، از موفقیت های خود چنگکی ساخته و از آن برای رسیدن به وضعیت مطلوب خود استفاده نمایید.

* هیچگاه با ترس اقدام به انجام عملی نکنید و توجه تان را بر روی هدف خود متمرکز کنید نه بر روی خودتان.

* تصویری ذهنی از موفقیتتان مجسم کنید.

* همیشه یک نقشه ثانوی برای پشتیبانی در نظر داشته باشید تا اگر نقشه اصلی شما موفقیت آمیز نبود به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

* با انجام عملی غیر منتظره، حریف را غافلگیر نمایید. اگر حریف شما غافلگیر شود به راحتی از پا در می آید.

برگرفته از کتاب روش های جذب و متقاعد کردن دیگران

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت