روانشناسی

بیوفیدبک و مزایا و کاربرد آن در درمان روانشناختی

روش بیوفیدبک در درمان افسردگی رشد زیادی داشته است. به طوری که هنوز هم تحقیقات در این زمینه ادامه دار است. در روش نوروفیدبک که شکل موثری از بیوفیدبک است شرایط کار به این صورت است که امواج آهسته EEG کاهش می یابند و امواج تند بتا بیشتر می شوند.

در واقع این روش کمک می کند تا یک سری تغییرات ظریف و ماهرانه در بدن خود ایجاد کنید و در لیست درمان های بدون خطر قرار دارد.  بیوفیدبک روشی کاملاً کاربردی برای درمان های روانشناختی است و اثر بخشی بالایی دارد.

 

بیوفیدبک و مزایای آن در درمان های روانشناختی
. بیوفیدبک روشی کاملاً کاربردی برای درمان های روانشناختی است

بیوفیدبک چیست؟

در روش درمانی بیوفیدبک یک سری حسگرهای الکتریکی وجود دارد و به شما این امکان را می دهد که بتوانید بدن خود را از جهات مختلف اندازه گیری کنید. منظور از اندازه گیری دریافت یک سری اطلاعات مهم در خصوص بدن است. biofeedback به شما یاد می دهد که چطور روی بدن خود تغییرات ظریف و ماهرانه ای ایجاد نماید. افرادی که درگیر تنش هستند به واسطه این روش درمانی ماهیچه ها را درگیر می کنند و در نهایت ماهیچه ها آزاد شده و تنس کاهش می یابد. در روش بیوفیدبک شما از افکار درست و مثبت کمک می کنید تا بدن خود را کنترل کنید. biofeedback ها یک روش آسان برای اجرا در بدن هستند.

مزایای بیوفیدبک

بسیاری از پزشکان روش بیوفیدبک را یک روش کاملاً کاربردی در درمان بسیاری از بیماری ها می دانند و دلیل این امر این است که خود شخص عامل درمان است و به بهبود وضعیت خود کمک می کند. در درمان های دارویی یا درمان های روانشناختی مراجعان خود را وابسته به درمان دانسته و بر اساس شیوه های جدید مشکلات خود را کشف می کنند. از سوی دیگر یوگا و مدیتیشن نیز به biofeedback کمک زیادی می کند.  در روش biofeedback مراجعه کننده خودکفا می شود و علائم خود را کنترل می کند. به طور کلی علائم زیستی در این روش بر اساس موقعیت و هدف مشخص می شود و همه چیز کنترل می شود. شاید مزایای دیگری که برای این روش درمانی در نظر داشت، اینکه بیماران نیازی به دارو ندارند و از این رو به این روش بسیار علاقه دارند. این روش برای بانوان باردار که اجازه استفاده از برخی از داروها را ندارند نیز اجرا می شود و سبب می شود که شخص کنترل سلامت خود را به دست بگیرد.

 

مزایای بیوفیدبک
یک روش کاملاً کاربردی در درمان بسیاری از بیماری ها ی روانشناختی می دانند

گام های مختلف بیوفیدبک

یکی از شکل های درمانی بیوفیدبک، به صورت نوروفیدبک است. در این روش الگوهای امواج مغزی بازآموزی می شوند. این شیوه جدید در درمان افسردگی و اختلال کم توجهی و حتی اعتیاد به الکل بهترین گزینه محسوب می شود. در این روش چندین سنسور اندازه گیری به سر وصل می شود و مغز فعالیت خود را اغاز می کند و به نوعی یک وضعیت استراحت برای شما شکل می گیرد. این بازی به وسیله امواج مغزی کنترل می شود و شامل الگوهای امواج مغزی است.

نوع دیگر از biofeedback مبنی بر تغییرات تنفس است. در این روش از سنسورهایی استفاده می شود که در قفسه سینه یا شکم قرار می گیرند. در این روش تعداد تنفس در هر دقیقه نمایش داده می شود و الگوها و رفتارهای تنفسی غیر درست مشخص می شود. به طور کلی این روش تنفسی مربوط به موقعیت سطحی و معکوس است و شامل درنگ های تنفسی نیز می شود. این روش برای استرس و فشار خون بهترین است.

کاربرد بیوفیدبک در درمان های روانشناختی

استرس از مشکلات گسترده در دنیای امروز است به طوری که شخص در انجام کارهای روزمره دچار مشکل می شود. biofeedback کمک می کند که بدن خود را در برابر استرس به خوبی شناسایی کنید و همینطور به شما یاد می دهد که چطور خود را در برابر استرس کنترل کنید.

بیوفیدبک در درمان افسردگی گام های موثری برداشته است. به طوری که هنوز هم تحقیقات در این زمینه ادامه دار است. در روش نوروفیدبک که شکل موثری از بیوفیدبک است شرایط کار به این صورت است که امواج اهسته EEG کاهش می یابند و امواج تند بتا بیشتر می شوند. در این راستا افسردگی از حالت حمله گر خود خارج می شود. این سه روش درمانی به هم منجر به بهبود سریع بیماری افسردگی می شود و در نهایت نیز کنترل بهتری در این زمینه صورت می گیرد. در روش biofeedback ، بیمار یاد می گیرد که چطور باید روی رفتار و احساسات خود کنترل داشته باشد و مسائل خود را حل کند در نهایت بین رفتار و احساسات تعامل برقرار می گیرد.

رفتار درمانی کمک می کند تا بیمار بتواند افکار غلط خود را تشخیص دهد و سعی به تغییر آن داشته باشد و خلق منفی را از خود دور نماید. در پروسه روان درمانی بررسی دقیقی روی نوع افسردگی صورت می گیرد biofeedback کمک می کند تا درک و رفتار به شکل دقیقتری تنظیم شوند. در برخی از موارد افسردگی به همراه اضطراب ارزیابی می شود و الکتروتراپی مغز نیز تحریک می شود.

 

کاربرد بیوفیدبک
کاربرد بیوفیدبک در درمان های روانشناختی

بیوفیدبک و درمان های رفتاری

بیوفیدبک روش های تازه ای برای درمان شناختی و رفتاری دارد یک سری مطالعات نشان می دهد که وقتی سیگنال مشخصی از تصویربرداری مغز صورت می گیرد فعالیت نقاط مختلف مغز کنترل می شود. در این زمینه موقعیت مغز به بیوفیدبک کمک می کند تا شرایط را تغییر دهد.

درد مزمن رکتوم مطالعات اینطور نشان داده است که بیوفیدبک نسبت به سایر روش های درمانی برای بیماری رکتوم استفاده می شود.

کسانی که درگیر مشکل دندان قروچه هستند به کمک biofeedback می توانند شرایط را برای خود بهبود دهند. در این افراد بهم فشردن و ساییدن دندان ها روی هم مشکلات زیادی ایجاد می کند. biofeedback کمک می کند تا مغز از این نظر آزادتر شود.

مطالعات نشان می دهد که biofeedback سطح فعالیت پیش عملکردی را کاهش می دهد و به طور کلی بیماران هیچ عارضه خاصی از این روش درمانی احساس نمی کنند.

کودکانی که درگیر آپراکسی گفتار هستند معمولاً مشکل در مغز دارند و عضلات گفتاری آنها سالم است. biofeedback کمک می کند که خطاهای صوتی مشخص شود و یک برنامه درمانی قابل قبول اجرا شود. در هر صورت کودکانی که درگیر این مشکل هستند معمولاً از نظر گفتار درمانی به مشکلات زیادی بر می خورند بررسی ها اینطور نشان می دهد که آپراکسی گفتار در کودکان بسیار ناراحت کننده است و سبب می شود که اعتماد به نفس آنها کاهش یابد بنابراین یکی از روش های قابل قبول این است که موقعیت درمان به خوبی اجرا شود و همه چیز سنجیده شود.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت