سبک زندگی و موفقیت

تحصیل در خارج از کشور

این روزها خیلی از جوانان به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کند و به یکی دغدغه های اصلی آنها تبدیل شده است. هر کسی می‌خواهد آینده درخشانی همراه با موفقیت داشته باشد و گاهی در همین راستا برخی ها ترجیح می دهند که در کشور دیگری غیر از ایران تحصیل کنند. برای این کار لازم است که اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید که آیا از لحاظ اقتصادی یا حتی روحی روانی می توانید آنجا به خواسته هایتان برسید یا خیر.

 

دلایل تحصیل در خارج از کشور

هر فردی ممکن است برای رفتن به خارج جهت تحصیل دلایل گوناگونی داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

تقویت رزومه با تحصیل در خارج از کشور

یکی از دلایلی که نشان دهنده شرایط خوب برای آینده است تحصیل در خارج می باشد. معمولاً کسانی که در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند و به ایران باز میگردد شرایط کاری مناسبی پیدا می‌کنند و به راحتی می توانند در شرکتهای معتبر جذب شوند یا به عنوان استاد دانشگاه مشغول شوند. حتی می توانید با تقویت رزومه خود در کشور دیگری مشغول به کار شوید. مثلاً با تحصیل در کشور پرتغال میتوانید جهت کار در اتحادیه اروپا به راحتی اقدام نمایید.

تقویت مهارت‌های زبانی

برای تحصیل در هر کشوری شرایط خاصی وجود دارد و ابتدا شما باید بتوانید با فرهنگ آن کشور به راحتی ارتباط برقرار کنید و همچنین نیاز است که مهارت های بین فردی تان را با مردم کشور بالا ببرید. این کار باعث می شود که زودتر زبان را بیاموزید. از این رو تحصیل در بلند مدت در آن کشور می تواند باعث شود که زبان دیگری را به راحتی یاد بگیرید و حتی برای مقالات و پژوهش های بیشتر از آن استفاده کنید و مهمتر از آن اگر خواستید در آن کشور برای همیشه بمانید و مشغول به کار شوید مسئله برای تان ایجاد نشود.

تعطیلات متفاوت

زندگی در یک کشور دیگر قطعا تعطیلات و تفریح متفاوتی را برایتان رقم می زند. مثلاً کسانی که در کشورهای اروپایی تحصیل می کنند می توانند حتی برای تعطیلات کریسمس خود به کشورهای اطراف آن بروند و با مکان های متفاوت و دیدنی آشنا شوند و تجربه بیشتری کسب کنند. این عامل می‌تواند تعطیلات جذابی را هم برای تان ایجاد کند و با افراد مختلف و آداب و رسوم گوناگون هر منطقه هم آشنا می شوید.

ملاقات با افراد مختلف

زمانی که در کشور دیگری تحصیل می کنید در معرض انواع مردم مختلف و مهارت های گوناگون قرار می گیرید. شما با تحصیل در خارج می توانید از اساتید آن کشور و انسان هایی که حرفه ی شما را یاد دارند استفاده کنید. این امر می‌تواند به ارتقاء دانش و توانایی های شما بسیار کمک کند.

مطالعه ای متفاوت و یادگیری غنی

کسانی که در خارج از کشور درس می خوانند روش کاملاً متفاوت و تازه‌ای از آموزش را می آموزند. این مسئله باعث می‌شود که ذهن شما با موضوعات جدید تر باز شود و دیدی غنی تر از محیط پیرامون خود پیدا کنید. مثلاً کسانی که در فنلاند تحصیل میکنند با بهترین سیستم آموزشی جهان آشنا می شوند و این در روند مطالعاتی آنها تاثیرگذار خواهد بود. سیستم های یادگیری در بسیاری از کشورهای دنیا به قدری پیشرفته هستند که افراد را به بالاترین سطح یادگیری و پیشرفت میرساند.

کسب استقلال فردی

تحصیل در کشورهای خارجی مزایای زیادی دارد و یکی از آنها استقلال است. تحصیل و زندگی در کشور های خارجی نیازمند به استقلال و امنیت است. قطعاً این مورد می تواند چالش های زیادی داشته باشد و برخی ها ترس از آن پیدا کنند که نتوانند با شرایط آنجا کنار بیایند اما این را بدانید از دل همین ترس ها و چالش ها است که انسان به معنایی در زندگی می رسد و می تواند رشد کند وگرنه زندگی در منطقه همیشگی و امن چیز جدیدی به انسان اضافه نمی‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

با رفتن به خارج از کشور می توانید اعتماد به نفس خود را بیازمایید. وقتی شما در یک محیط جدید با زبان متفاوت و مردم گوناگونی هستید باید در آنجا تحصیل و کار کنید و با مردم ارتباط برقرار کنید به مرور زمان اعتماد به نفس و عزت نفس شما هم بیشتر می‌شود چرا که توانسته اید در یک محیط کاملا آشنا توانایی‌های خود را نشان دهید و بدانید که می توانید با آن شرایط سازگار شوید. مهاجرت به کشوری جدید شما را با خلقیات و روحیات دیگری رو به رو می کند این می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس کمک کند.

دریچه جدیدی از فرهنگ شخصی

کسانی که در کشورهای خارجی تحصیل می کنند فرهنگ خودشان را از دریچه دیگری می نگرند. پذیرفتن فرهنگ خود کار راحتی است اما زندگی در کشور دیگر باعث میشود تا در مورد فرهنگ های و آداب و رسوم مردم اطلاعات بیشتری کسب کنید. این مسئله به شما فرصت آن را می دهد که دیدگاه های خود را بسط دهید و با دریچه تازه ای به فرهنگ خود نگاه کنید.

جهش به سن بزرگسالی

نکته جالب آن است که وقتی در کشور دیگری تحصیل می کنید و مجبور می شوید تمام مسئولیت ها را به عهده بگیرید مثلاً خودتان برای خودتان آشپزی کنید یا امور مالی را به دست بگیرید کار کنید و هزینه های خود را تامین کنید و حتی در بعضی از شرایط ناخوشایند مانند بیماری باید به تنهایی به دکتر مراجعه کنید و از هر سختی خودتان به تنهایی بر بیایید این می تواند به رشد و پختگی شما کمک کند و حتی اگر فردی نوجوان است زودتر به سن بزرگسالی برسد و حتی از یک فرد سن و سال دار هم بالغانه تر رفتار کند.

امتیازات مخصوص دانشجویان بین المللی

شرایط خاصی برای دانشجویانی که در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند وجود دارد. این شرایط می‌تواند شامل مواردی همچون کارتهای تخفیف یا استفاده از وام و غیره باشد.  بر همین اساس شما می توانید در هر کشوری که تحصیل می کنید در مورد مزایای دانشجویان تحقیقی داشته باشید.

قدردانی از خانواده

معمولاً با دل تنگی هایی که در تحصیل در خارج از کشور شکل می‌گیرد هم شما قدردان خانواده تان بیشتر از قبل می شوید و هم آنها برای موارد حتی ریز و جزئی یاد شما می کنند. دوری از خانواده باعث می شود تا شما نگاه دیگری به زندگیتان بیاندازید و زمانی هم که برای تعطیلات به آنها باز میگردید خاطرات شیرین تری را برای هم رقم بزنید.

 

مشکلات تحصیل در خارج از کشور

هنگامی که فردی تصمیم می گیرد از سرزمین مادری خود مهاجرت کند و جای دیگری را برای زندگی، کار و تاثیر انتخاب کند قطعا چالش هایی هم دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه های تحصیل و زندگی

یکی از مشکلات تحصیل در کشور های خارجی گران بودن هزینه های زندگی دانشجویی و تحصیلی است که باعث می‌شود خیلی از دانشجویان توانند از پس آن دربیاید و حتی مهاجرت به خارج برایشان یک آرزو بماند. اگر کسی بتواند بورسیه تحصیلی و رزومه قوی داشته باشد امکان تحصیل رایگان برایش وجود دارد در غیر این صورت هزینه های تحصیل و زندگی به عهده خودش می باشد. مهاجرت به کشورهای خارجی نیازمند پرداخت هزینه هایی مانند خوابگاه، شهریه دانشگاه،هزینه ویزا، خورد و خوراک، تجهیزات درسی و موارد دیگر دارد که در پایان هر سال پرداخت زیادی را بر دوش تان می گذارد. این را بدانید که برخی از دانشگاه های دولتی آلمان ترکیه یا فرانسه هزینه های کم و حتی رایگان را از دانشجویان دیگر دریافت می‌کند که در مقایسه با دانشگاه های آمریکا یا انگلیس و استرالیا بسیار ناچیز است.

مشکلات برقراری ارتباط

کسانی که مهارتهای زبانی عالی هم دارند احتمال دارد با تحصیل در کشورهای خارجی مشکلاتی در برقراری ارتباط پیدا کنند. مثال ساده آن این است که کسی که مدرک زبان آیلتس دارد و آن را به لهجه انگلیسی یاد گرفته است ممکن است در کشوری مانند آمریکا که مردم لهجه های گوناگونی دارند دچار مشکلات در برقراری ارتباط با آنها شود و همین امر او را دلسرد کند. علاوه بر این بعضی از کشورها زبان بومی شان با زبانی دانشگاهی متفاوت است. مثلاً برخی از دانشگاههای اروپایی به زبان انگلیسی تدریس می شود در حالی که مردم آن کشور زبان دیگری دارند و شما باید دو زبان را یاد بگیرید که این امر می‌تواند در صورت مسلط نبودن شما چالش هایی برایتان ایجاد کند.

احساس غربت

کسانی که دارای وابستگی به اعضای خانواده شان هستند یا حتی از قبل مستعد برخی بیماری‌ها مانند افسردگی بوده اند در صورتی که در خارج از کشور امکانات عالی هم داشته باشند ممکن است دچار دلتنگی و یا مشکلات دیگری شوند. اینکه بخواهید به کشور دیگری بروید و متوجه شوید که مردم برخی از آداب و رسوم شما را نمی پذیرند یا عقاید و مذهب شما را قبول ندارند ممکن است دچار از تنهایی شوید و ناتوانی با آن کنار بیایید. معمولاً در کشور ایران مردم به خانواده وابستگی بیشتری دارند و این امر می‌تواند برای مهاجرت شان مشکلاتی ایجاد کند. اگر شما هم در این زمینه مردد هستید توصیه می شود از یک مشاور یا روانشناس قبل از جدی شدن تصمیمتان کمک بگیرید.

آب و هوا

آب و هوا تاثیر مستقیمی در وضعیت جسمانی و روحی روانی انسان ها دارد و نکته مهمی است که نمی‌توان از آن به سادگی گذر کرد. اگر شما فردی هستید که با آب و هوای سرد و نور کمتر احساس افسردگی می‌کنید به شما توصیه می شود به کشورهای کانادا یا اروپایی چندان برای مهاجرت فکر نکنید. این نکته را بدانید که کشورهایی مانند آلمان نروژ و سوئد در نیمه دوم سال برف و باران زیادی دارند و اگر فردی هستید که مناطق گرمسیر را دوست دارید قبل از مهاجرت در مورد آن کشور تحقیق زیادی کنید.

بررسی اهداف تحصیل در خارج از کشور

گاهی برخی از افراد بر این باور هستند که با تحصیل در خارج از کشور میتوانند حتماً کار مناسب پیدا کنند و اقامت همیشگی آن کشور را بگیرند در حالی که این تصور کاملا اشتباه است چرا که کشورهای اروپایی اخیراً به دلیل تعداد زیاد مهاجران قوانین سفت و سختی را برای این مسئله در نظر گرفته اند. در بعضی از کشورها بیشتر مدیران مسئول هستند که افراد بومی را استخدام کنند و برای پذیرش نیروی خارجی شرایط خاصی تعیین می کنند.

سخت بودن دوره های آموزشی

دانشگاه های خارج از کشور کیفیت آموزشی بالایی دارند و از طرفی در برنامه ریزی نظم و انضباط سختی هم برای دانشجویان اعمال می کنند. در این کشورها برخلاف تصور خیلی ها به راحتی نمی توان مدرک تحصیلی گرفت بلکه شما باید روحیه پژوهشگری قوی داشته باشید و بتوانید هر کار عملی را با دقت و نظم و حوصله انجام دهید تا بتوانید نمره بالا را از استادان دریافت کنید. اگر به سبک فشردگی دوره های آموزشی عادت ندارید و فکر میکنید ممکن است برای تان چالش بزرگی باشد بهتر است قبل از مهاجرت کمی به این مسئله بیندیشید و بعد تصمیم بگیرید. گاهی فشردگی دوره های آموزشی می‌تواند باعث دلسردی شما از تحصیل و ناامیدی و بی انگیزگی تان شود.

 

کلام آخر

تحصیل در کشورهای خارجی مزایا و معایبی دارد که در این مقاله به تعدادی از آنها پرداخته شد. به هر حال مهاجرت امری تاثیرگذار در زندگی و سرنوشت انسان است و اگر با اهداف و روحیات فرد تطابق نداشته باشد می تواند آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی اگر مهاجرت شما موفقیت آمیز باشد رشد و پیشرفت زیادی را برایتان به ارمغان می آورد. با توجه به حیاتی بودن این انتخاب توصیه می شود در این زمینه از روانشناسان و مشاوران باتجربه ما در کلینیک همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت