سبک زندگی و موفقیت

درمان شکست عشقی

عشق یکی از احساساتی است که برخی ها در طول عمرشان آن را تجربه کرده اند. هر چقدر که این احساس در فرد قوی‌تر باشد رنج و عذاب شکست آن هم دشوار تر می شود. در این وضعیت اگر بی توجه باشید و بخواهید آن را انکار کنید مشکلات روحی و روانی و همچنین جسمانی زیادی به سراغتان می آید. مشکلات عاطفی از آن دسته مسائلی هستند که فراموش کردن آن به راحتی ممکن نیست و قطعا فرد در این راه نیاز به یک راهنما دارد. برای آشنایی با درمان شکست عشقی ادامه مقاله را دنبال کنید.

 شکست عشقی چیست؟

هنگامی که دو انسان علاقه قلبی شدیدی به همدیگر دارند اما شرایط و اتفاقات گوناگون مانع رسیدن آنها به هم میشود شکست عشقی میگویند. شکست عشقی میتواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. در یک رابطه یک نفره یکی از طرفین به دیگری علاقه زیادی دارد و دوست دارد به او برسد اما فرد مقابل هیچ علاقه ای ندارد. شکست عشقی دو طرفه هر دو نفر تمایل به هم دارند اما برخی از عوامل مثل خانواده ها مانع رسیدن می شود.

شکست عشقی چه مسائلی ایجاد میکند؟

کسی که دچار شکست عاطفی شده با انسانی که دچار صدمه جسمانی شدیدی شده هیچ فرقی ندارد. کسی که آسیب فیزیکی دیده نیاز به کمک یک پزشک متخصص و دارو برای درمان دارد و حتی در برخی موارد بدون کمک یک پزشک سیستم ایمنی بدن شما می تواند بافت های آسیب دیده را ترمیم کند. در شکست عشقی قضیه پیچیده تر است. فرد شکست خورده، صدمه به روح و روانش وارد شده و بسیار بیشتر از یک بیمار جسمی نیاز به کمک دارد. بنابراین یکی از مشکلات شکست های عشقی ضربه های روحی و روانی شدید می باشد. علاوه بر این جایگاه اجتماعی یک انسان هم در معرض خطر قرار می گیرد. همچنین فرد دیگر نمی تواند نقش خودش را به عنوان یک فرزند یا خواهر یا برادر و حتی یک همکار در محل کار به خوبی ایفا کند.

کسانی که شکست عشقی میخورند به‌تدریج تعادل فکری و منطقی خودشان را از دست می‌دهند طوری که احتمال دارد اگر سراغ درمان نروند دست به آسیب های جدی مانند خودکشی بزنند یا حتی برای دیگران مشکلات ایجاد کنند. کسی که دچار شکست عشقی می شود معنا و هدف زندگی را از دست می‌دهد و به مرزی از پوچی و ناامیدی می رسد و تصور میکند که زندگی بدون فرد مورد علاقه اش برایش غیر ممکن است. این افراد حتی نوعی از آشفتگی و سردرگمی را تجربه می کنند که این ها بخشی از روند طبیعی جدایی است. شکست عشقی یک مسئله حیاتی می باشد که نیاز به کنترل و درمان جدی دارد.

دلایل تفاوت افراد در واکنش به شکست عشقی

سوال اینجاست که چرا برخی افراد بعد از شکست عشقی بعد از مدتی روند طبیعی خود را طی می کنند و زندگی را دوباره آغاز می‌کند اما بعضی ها تا پای مرگ هم پیش می روند. بهتر است بدانید که تفاوت‌هایی که هر کدام از ما داریم و تصویری که از محبت و عاطفه و دلبستگی از دوران کودکی در ذهن ما نقش بسته است در کنار آمدن با موضوع بسیار تاثیر گذار است. مثلاً طبق تحقیقات کسانی که در دوران کودکی ضربات عاطفی زیادی خوردند و یا کمبود محبت و عاطفه از سوی مادرشان دیده اند یا اینکه مادر از پدر جدا شده است و حضور فیزیکی و محبت او را کمتر تجربه کردند مسلما بعد از شکست عشقی درد های بیشتری سراغشان می‌آید. این افراد با توجه به خلایی که از بچگی داشته اند همیشه به دنبال یک حامی به جای مادر بودند.

حالا فکر کنید که آن کمبودهای دوران کودکی میخواهد راه جبرانی برایش پیدا کند و آن را در یک رابطه عاشقانه نشان دهد. پس اگر دوباره هم یک شکست عشقی تجربه کنند زخم های دوران کودکی بدون آنکه فرد متوجه آن شود، به صورت ناخودآگاه سرباز می کنند و به شکل یک شکست عشقی شدید خودش را بروز میدهد. می توان گفت این درد جدا شدن نیست که فرد را آزار می دهد بلکه عواملی که در پشت آن درد ها وجود دارند سبب چنین تجربه شده اند. هر کدام از ما دوران کودکی متفاوتی داشته‌ایم، برخی اتفاقات آن را از یاد برده اید و برخی ها را هم خوب به یاد مانده است. جالب است بدانید که حتی آنچه که در هوشیاری شما وجود ندارد هم می تواند در شما تاثیر بگذارد. اینجاست که مسئله خودشناسی و بینش ضرورت پیدا میکند. کمک گرفتن از یک روانشناس تحلیل گر یا روانکاو می تواند به شما کمک زیادی در این مسئله کند.

مراحل شکست عشقی

طبق نظر روانشناسان شکست عشقی واکنش های گوناگونی در انسان ها ایجاد می کند و این مراحل در همه به صورت یکسانی شکل نمی گیرد و احتمال دارد برخی ها در یک مرحله طولانی تر بمانند. کسی که دچار شکست عشقی شده مانند فردی که عزیزی را از دست داده و آن را به خاک سپرده است نیاز به گذراندن مراحل سوگواری دارد. پنج مرحله شکست عشقی شامل موارد زیر هستند:

انکار

اولین مرحله شکست عشقی انکار می باشد. در این وضعیت انسان سعی می کند اتفاقاتی را که افتاده به راحتی نادیده بگیرد و با اینکار برخی تصور می‌کنند که حالشان بهتر می‌شود در حالی که قضیه کاملا برعکس است. هرچقدر که شما بخواهید اتفاقات پیش آمده که سبب آسیب به روحیه و روان شما شده است را مثل یک دلخوری ساده برداشت کنید و فکر کنید که همه چیز به زودی فراموش میشود شکست عشقی شما نه تنها درمان میشود بلکه احتمال دارد خودش را به شکل های گوناگونی مانند بیماریهای روان تنی هم نشان دهد. از طرفی اگر فکر کنید که رابطه هنوز به پایان نرسیده و فرد دوباره برمیگردد شما هنوز در مرحله انکار هستید. این قضیه می تواند حتی برای فوت یک عزیز هم باشد. کسانی که نمی خواهند از دست رفتن یک انسان را باور کنند حالشان روز به روز بدتر میشود.

خشم

بعد از اینکه فرد این واقعیت را قبول کرد که رابطه عاطفی دیگر تمام شده هیجان خشم را تجربه می‌کند و این کاملا طبیعی است. در این موارد اگر رابطه دو طرفه باشد نسبت به عواملی که مانع وصال او شده خشم و نفرت زیادی دارد و اگر رابطه یک طرفه را تجربه کرده و معشوقش او را تنها گذاشته است تا مدتها کینه زیادی از رو به دل خواهد گرفت. در چنین وضعیتی معمولاً انسان دنبال مقصر می گردد و حتی احتمال دارد اطرافیان را تهدید کند یا اگر نتواند خودش را کنترل کند از فرد مورد علاقه اش انتقام بگیرد و تا مدت ها برایش مزاحمت ایجاد کند.

چانه زنی

سومین مرحله شکست عشقی التماس یا همان چانه‌زنی برای برگشتن دوباره معشوق است. تلاش برای رابطه دوباره با فرد مورد علاقه و دیدن او و قول دادن برای جبران اشتباهات از جمله کارهایی است که در این مرحله انجام می شود. کسانی که اختلالات شخصیت مانند نمایشی و مرزی دارند در این مرحله رفتارهایی مانند آسیب زدن یا تهدید به خودکشی نشان می دهند. اگر شما چنین رفتاری از فرد مقابل دیده اید بهتر است که اطرافیان او را در جریان قرار دهید تا هرچه سریع تر با کمک یک متخصص به دنبال راه هایی برای اتمام رابطه باشید. یادتان باشد که هرگز تصمیم این رفتار های نمایشی دیگران نشوید به این دلیل که برای آنان حکم یک تقویت کننده را پیدا می کند و باعث می شود که هر بار که مشکلی در رابطه شان پیش می آید برای حل کردن آن از آسیب به خودشان یا دیگران به عنوان یک ابزار استفاده کنند.

افسردگی

در صورتی که التماس ها و چانه زنی ها فایده ای نداشته باشد و رابطه به جدایی برسد فرد در مرحله چهارم احساسات غم و ناامیدی را تجربه می کند. اینجاست که فرد میداند که دیگر معشوقه اش بر نمی گردد و همه چیز تمام شده است اما نمی تواند با افسردگی ناشی از این دوری کنار بیاید. طبق نظر روانشناسان برای گذر سالم از این مراحل باید اجازه دهید که شخص احساسات خود را به راحتی بروز دهد. برای مطالع بیشتر در مورد دل کندن از عشق کلیک کنید.

پذیرش

در مرحله آخر شکست عشقی فرد به این قطعیت می رسد که رابطه عاطفی تمام شده و باید به زندگی خودش بدون وجود شریک عاطفی اش ادامه دهد. اگر کسی بتواند به این مرحله برسد به این معناست که دیگر تمام هیجانات و احساسات منفی او از بین رفته است و میتواند به زندگی عادی خودش برگردد.

درمان شکست عشقی

واقعیت این است که چیزی به اسم فراموش کردن وجود ندارد و ذهن ما هر لحظه خاطرات تلخ و شیرینی را که با آن فرد تجربه کرده ایم به یادمان می‌آورد. از این رو سعی نکنید که از سرکوبی و انکار استفاده کنید بلکه راه هایی را به کار ببرید تا بتوانید به تدریج بحران شکست عاطفی را پشت سر بگذارید:

بروز احساسات

پیش تر در این مقاله اشاره کردیم که هرچقدر بخواهید مسئله ای را انکار کنید خودش را به شکل دردناک تر نشان می دهد. بنابراین اگر از رفتن فرد مورد علاقه تان ناراحت هستید میتوانید به راحتی احساسات خود را بروز دهید مثلاً گریه کنید یا در موردش صحبت کنید و حتی برای او نامه بنویسید. در چنین وضعیتی اگر بخواهید خیلی مغرورانه با موضوع برخورد کنید و طوری به دیگران نشان دهید که انگار اصلاً برای تان جدا شدن مهم نبوده، هیچ کمکی به خودتان نکرده اید. یادتان باشد شما یک شکست عاطفی عمیق را تجربه کرده اید پس هرگز مانع از بروز هیجانات تان نشوید. شکست عشقی را قبول کنید و در مورد احساسات تان صادق باشید.

ریشه یابی مشکل

بعد از آنکه رابطه تان به پایان رسید به سراغ ریشه یابی دلایل آن بروید، این که چرا اصلا جدا شده اید و چه مسائلی باعث این جدایی شما شده اند. علاوه بر این شما می‌توانید به این بیاندیشید که با رفتن آن فرد چه چیزهایی را از دست داده اید یا اینکه آن فرد چه ویژگی هایی داشت که شما نمی توانستید از او بگذارید. توصیه می شود برای این مسئله از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید. این را بدانید که اگر بخواهید مشکلتان را با افراد دیگر درمیان بگذارید ممکن است با راهنمایی‌های نادرست، دردتان را شدید تر کنند.

دوری از شبکه های اجتماعی

گاهی برخی از افراد با مراحل شکست عشقی کنار آمدند و توانستند دوری فرد را تحمل کنند اما همین که وارد شبکه های اجتماعی می شوند و او را از طریق اینستاگرام یا فیسبوک و یا دیگر شبکه ها دنبال می کنند دوباره همان احساسات منفی سراغشان می‌آید. احتمال دارد با خودشان تصور کنند که شریک عاطفی شان اکنون در وضعیت بهتر و شادتری به سر میبرد یا حتماً برای خودش فرد بهتری انتخاب کرده است. همین ها باعث می شود که پایان یک رابطه عاطفی دشوار تر شود. اگر شما پذیرفته اید که رابطه تان تمام شده است پس باید ابتدا به امر او را از تمام صفحات اجتماعی خود حذف کنید و حتی اگر دوست مشترکی هم دارید سراغی از او نگیرید.

حذف یادگاری ها و خاطرات

طبق نظر روانشناسان و محققان خاطرات سی مانند فیلم ها یا عکس ها و حتی هدایایی که از فردی دارید باعث می شود که مدام ذهنتان درگیر شود و نتوانید به راحتی فراموش کنید. اگر رابطه عاطفی شما به جدایی رسیده است فیلم ها و عکس هایی که با هم دارید را پاک کنید و هدایایی که برایتان گرفته است را یا در انباری جایی که غیر قابل دسترس است بگذارید و یا آن را به شخص دیگری بدهید. دیدن این یادگاری ها خاطرات گذشته را در ذهنتان مرور می کند و می توانند منجر به عقده های روحی شوند.

فعال باشید

هرچقدر بخواهید منفعل باشید و ذهن آزادی داشته باشید یعنی خودتان را درگیر کار و فعالیتی نکنید بیشتر به شریک سابق تان فکر میکنید. بعد از دوران شکست عشقی اگر میتوانید به باشگاه یا کلاسهای ورزشی بروید یا اینکه حداقل به پارک نزدیک خانه تان بروید و در آنجا قدم بزنید. این فعالیت‌های فیزیکی هورمون های شادی بخش را ترشح می کنند و می توانند در روحیه شما تاثیر مثبتی بگذارند. شما همچنین می توانید شروع به آموزش مهارت و حرفه جدید کنید. علاوه بر این شما وارد فعالیت های جمعی شده اید و با برقراری ارتباطات اجتماعی احساس بهتری پیدا میکنید. یادتان باشد که هرچقدر خودتان را بیشتر مشغول می کنید کمتر ذهنتان به گذشته برمی گردد.

به نکات منفی رابطه تان فکر کنید

قطعاً مسائل و چالش هایی در رابطه تان وجود داشته که باعث جدایی شما شده است. آن نکات منفی و همچنین خصوصیات منفی فرد مقابل را یادداشت کنید و به این فکر کنید که رابطه به هر دلیلی که تمام شده به هر حال به نفع شما بوده است. داشتن این فهرست واقع بینانه از شریکتان سبب می شود که به این نتیجه برسید که رابطه شما آنچنان هم ایده‌آل نبوده است.

امیدوار باشید

بدانید که شما در جهان قطعیت ها زندگی نمی کنید یعنی که با رفتن یک فرد همیشه و تا آخر عمر تار قطعاً بدون شریک و تنها نخواهید ماند و هر چقدر هم که او انسان ایده‌آلی برای تان باشد باز هم احتمال آن وجود دارد که فرد عالی تر برای تان پیدا شود. زمانی که بتوانید گذشته را فراموش کنید انتظار پیدا کردن عشق جدید را خواهید داشت. تسمه جای اینکه افسوس گذشته را بخورید نگاهی به آینده داشته باشید. بدانید که با هر تجربه تلخی اتفاقات خوشایند دیگری در مسیرتان سبز خواهند شد.

کمک از متخصصان

شکست عشقی قطعاً تلخ ترین اتفاق زندگی است که تاثیرات روحی و روانی عمیقی برای هر انسانی دارد اما فراموش کردن آن کار راحتی نیست. راهکارهای ارائه شده در هر مقاله و کتابی مناسب هستند اما برای درمان عمیق تر این موضوع بدون شک نیاز به یک درمانگر با تجربه دارید. تیم متخصصان و روانشناسان ما در کلینیک همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت