ازدواج

روانشناس ازدواج در تهران

مشاوره ی قبل از ازدواج، نوع خاصی از مشاوره درمانی است که به زوجین کمک می کند تا برای ازدواج آماده شوند. زوجین با شرکت در جلسات مشاوره برای ازدواج، قبل از ازدواج می توانند رابطه ای قوی و سالم ایجاد کنند و این می تواند منجر به تشکیل بنیانی سالم و متحد شود.

مشاوره قبل از ازدواج، می تواند به زوجین با هر جنسیتی، نژادی و مذهبی کمک کند تا زمینه های بالقوه ی اختلاف ها را، در روابط خود، شناسایی و حل کنند. علاوه بر این، شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، می تواند از تبدیل شدن برخی مسائل کوچک به مسائل جدی در آینده جلوگیری کند.

شرکت در این جلسات درمانی قبل از ازدواج، به زوجین کمک می کند تا انتظارات خود را از ازدواج مشخص کرده و اختلافات مهم ما بین خود را، پیش از ازدواج برطرف کنند. امروزه تعداد زیادی روانشناس ازدواج در تهران و شهرهای دیگر وظیفه آموزش زوجین را برعهده دارند.

اهداف اصلی مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

  • تغییر دادن دیدگاه رابطه

در طول فرآیند این جلسات درمانی، مشاور به هر یک از زوجین کمک می کند رابطه را به روش، عینی تری بررسی کنند و به آنها کمک می کند، تا یاد بگیرند که چگونه تعاملات خود را از به طور مثبت، درک کنند.

  • درک این که مسائل فرهنگی می تواند بر یک رابطه تاثیر گذار باشد

یکی از مواردی که در تمام روابط و مراحل زندگی، بر درک و بینش فرد، همواره تاثیر گذار است، اصل و نصب خانوادگی و اعتقادات خانوادگی فرد است. این موارد حتی بر رفتارهای روزمره ای چون غذا خوردن، کار کردن و مدیریت پول نیز تاثیر می گذارد.

تفاوت دیدگاه در انتظارات فرهنگی، می تواند باعث بروز مشکل در روابط زوجین شود. زن و شوهر، هر چه زودتر این تفاوت ها را شناسایی کنند و آنها را یاد بگیرند، در زندگی مشترک خود موفق تر خواهند بود. یک مشاور می تواند این تفاوت ها را سریع تر و راحت تر برای زوجین شناسایی کند و هنر سازش با این تفاوت ها را به آنها بیاموزد.

مشاوره زوجین قبل از ازدواج
  • از بین بردن رفتارهای ناکارآمد

شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، به زوجین کمک می کند تا رفتارهای ناکارآمدی مانند کنترل گرایی، تسلط گرایی و اعتیاد را پیش از ازدواج، شناسایی و اصلاح کنند.

  • بهبود دادن ارتباطات

در حقیقت، بر اساس یافته هایی که در سایکولوژی تودی منتشر شد، روانشناسان بر این باور هستند که ارتباط، یکی از سه عامل اصلی صمیمیت است. یک مشاور درمانگر، قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه با یکدیگر صریح صحبت کنند و چگونه افکار و احساسات خود را به روشی سالم و حمایتی بیان کنند.

  • شناسایی نقات قوت

یک مشاور، قبل از ازدواج می تواند به زن و شوهر کمک کند تا نقاط قوت موجود در کل رابطه و نقاط قوت شریک زندگی خود را تشخیص دهند. رسیدن به یک درک کامل از نقاط قوت یک رابطه، باعث ایجاد یک واحد منعطف با پایه ای مستحکم می شود که در این صورت می توان ازدواجی موفق را بر پایه های آن استوار کرد.

  • کاهش انزوا و اجتناب از بروز ندادن عواطف

اغلب مردم در بیان احساسات خود مشکل دارند، بنابراین برخی از افراد به راحتی از انجام این کار اجتناب می کنند. این نوع انزوا و اجتناب از بروز عواطف و احساسات درونی، تقریبا همیشه، منجر به بروز مشکلات جدی در روابط زوجین می شود. یک مشاور درمانگر، قبل از ازدواج، به زن و شوهر کمک می کند تا یاد بگیرند، چگونه احساسات خود را به گونه ای بیان کنند تا به جای دور شدن از همدیگر، بیشتر به هم نزدیک شوند.

دور شدن زوجین از یکدیگر

موضوعات متداول مطرح شده در مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

جلسات درمانی مشاوره قبل از ازدواج، طیف گسترده ای از موضوعات را شامل می شود، از جمله این موارد معمول، می توان به مسائل ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • حل اختلافات
  1. هر یک از زوجین چگونه اختلافات پیش آمده را حل می کند؟
  2. برداشت آنها از مسائل مختلف چگونه مطابقت دارد؟ 
  3. چگونه آنها می توانند توانایی خود را، برای کنار آمدن با موضوعاتی که در آن با هم اختلاف نظر دارند، بهبود دهند؟
  •  ارتباطات
  1. زوجین چگونه ارتباط برقرار می کنند؟ 
  2. آیا آنها در حال حاضر، یک روش تطبیقی یا ناسازگار، برای بحث در مورد موضوعات مهم دارند؟ 
  3. چگونه آنها می توانند توانایی برقراری ارتباط را افزایش دهند؟
 
  • تعریف انتظارات و عقاید زناشویی
     1. هر یک از زوجین چه انتظاراتی از این رابطه دارند؟ 
افراد گاهی اوقات با انتظارات متفاوتی از یک رابطه ی موفقیت آمیز، وارد ازدواج می شوند. زوجین غالبا نمی دانند که انتظاراتشان تا قبل از ازدواج متفاوت است و این تفاوت دیدگاهی، می تواند منجر به بروز مسائل جدی پس از ازدواج شود. یک مشاور درمانگر، قبل از ازدواج، هر یک از زوجین را آگاهانه هدایت می کند تا در مورد انتظارات خود صحبت کنند و در جستجوی راه های سازش باشند.
  • ارزش های شخصی

آیا هر یک از زوجین دارای ارزش های شخصی مشابهی هستند؟ تحقیقات نشان می دهد ارزش های شخصی مشترک، از منافع مشترک مهم تر است و زوج هایی که ارزش های شخصی یکسانی دارند شانس بیشتری برای ماندن در کنار یکدیگر دارند.

روابط صحیح زوجین
  • امور مالی

آیا زن و شوهر می توانند در مورد مسائل مالی با هم صحبت کنند؟ 

بسیاری از افراد هنگام بحث در مورد امور مالی و شخصی خود، ناراحت می شوند و مسائل مربوط به هزینه ها و بودجه بندی، اغلب باعث بروز اختلاف پس از ازدواج می شود. مشاور به هر یک از زوجین کمک می کند تا سبک مالی خود را مشخص کنند و سپس، در حل اختلاف های موجود در مورد مسائل مالی با زوجین همکاری می کنند.

  • خانواده

آیا هر یک از زوجین تمایل به بچه دار شدن دارند؟ اگر چنین است، هر یک از زوجین چند فرزند می خواهد؟ برای هر یک از زوجین، چه زمان برای تشکیل خانواده مناسب است؟

  • روابط جنسی و عاطفی

آیا صحبت کردن در مورد مسائل جنسی، برای هر یک از زوجین به یک اندازه راحت یا دشوار است؟ هر یک از زوجین از رابطه جنسی و عاطفی چه انتظاراتی دارند؟ 

زوجین باید صادقانه و صریحا در مورد رابطه جنسی صحبت کنند، حتی اگر تصمیم گرفته اند تا زمان ازدواج، رابطه ی جنسی نداشته باشند. توانایی بحث و گفتگو در مورد این موضوعات، می تواند باعث به وجود آمدن یک ازدواج موفقیت آمیز شود.

مزایای شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج

از مزایای شرکت در جلسات مشاوره درمانی قبل از ازدواج، می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

1- باعث ایجاد و تقویت مهارت، در حل اختلافات پس از ازدواج می شود.

کسب مهارت حل اختلاف، برای تداوم یک ازدواج سالم، از اهمیت زیادی برخوردار است. یک مشاور درمانگر، قبل از ازدواج، راهی برای شناسایی اختلاف های احتمالی و چگونگی توسعه مهارت های لازم برای عبور از این اختلاف ها را، به زوجین ارائه می دهد.

2- تشخیص زودهنگام مسائل

انتظارات متفاوت هر یک از زوجین اغلب، تاثیرات فاجعه باری در بیشتر ازدواج ها می گذارد. جلسات ازدواج درمانی، به زوجین کمک می کند تا در اوایل رابطه، انتظارات خود را تعیین و در مورد آنها بحث کنند. اگر زن و شوهر انتظارات متفاوتی داشته باشند، مشاور می تواند با همکاری زوجین این اختلاف ها را پیش از ازدواج حل کند و مهارت های کنار آمدن با این تفاوت ها را به آنها آموزش دهد.

3- جلوگیری از بروز کینه بین زوجین

بروز کینه بین زوجین

هنگامی که زوجین ادعا می کنند که دیگر عاشق هم نیستند، می توان پی برد که منشا این ایده، جمع شدن کینه در روابط آنها است. کینه، سمی برای خوشبختی است و در طول جلسات درمانی قبل از ازدواج، زوجین روش های جلوگیری از بروز و انباشته شدن این نوع سم عاطفی را می آموزند.

4- ترس از طول عمر ازدواج را کاهش می دهد.

طبق شواهد آماری، اثبات شده است که به دلیل ترس از تداوم نداشتن ازدواج، اکثر ازدواج ها به سرانجام تلخی می رسند! جلسات مشاوره درمانی قبل از ازدواج، به زوجین کمک می کند تا ترس در مورد ایجاد و حفظ یک رابطه را شناسایی کنند، با این ترس مقابله کنند و ازدواج موفقی داشته باشند.

ملاحظات اخلاقی و قانونی یک مشاور در جلسات مشاوره قبل از ازدواج

از دیدگاه مشاوران، درمان قبل از ازدواج دارای چند ملاحظات اخلاقی و قانونی است.

برخی از این ملاحظات شامل موارد ذکر شده در زیر است:

درک دامنه اعمال و مسئولیت ها

  1. یک مشاور درمانگر، باید در قبال زوجین احساس مسئولیت داشته باشد و آنها را به درستی درک کند و بر این اساس، جلسات درمانی قبل از ازدواج را انجام دهد. 
  2. مشاوران درمانگر نباید خدمات حرفه ای خارج از حیطه تخصص خود، مسائلی که نظریه های نامشخصی دارند و یا چیزی که در مورد آن تجربه ای ندارند را به زوجین ارائه دهند. 
  3. یک مشاور درمانگر در زمینه ی قبل از ازدواج، باید دانش و تخصص خاصی در این روش خاص درمانی، داشته باشد.
مشاور درمانگر

قابل اطمینان بودن و محرم بودن

  1. ایجاد حس اطمینان در جلسات مشاوره درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  2. مشاور باید به گونه ای رفتار کند که هر یک از زوجین به او اعتماد کنند.
  3. اولین قانون در مشاوره ی درمان قبل از ازدواج، حفظ حریم خصوصی زوجین، حفظ اسرار زوجین و جلب اعتماد آنها است که در عمل کار دشواری است.

حقوق بیمار

یک مشاور درمانگر موظف است از اطلاعات مشتری خود محافظت کند، مگر این که برای شهادت در دادگاه احضار شود، چرا که در برخی از موارد فاش نکردن برخی از اسرار ممکن است، باعث آسیب رسیدن به دیگر افراد شود.


مرکز مشاوره گروه همراه

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت