روانشناسی

سردی جنسی در زنان

اختلال عملکرد جنسی یک نگرانی مشترک در بین بسیاری از زنان است. ممکن است در هر مرحله جسمانی از سکس (تحریک، اوج لذت، ارگاسم و بعد از آن) مشکلاتی ایجاد شود که مانع از رضایت جنسی یک زن شود. بسیاری از زنان، تمایلی ندارند که در مورد مشکلات جنسی خود صحبت کنند، یا از بازگو کردن این گونه مشکلات خجالت می کشند. اما از آنجایی که بیشتر موارد اختلال عملکرد جنسی زنان قابل درمان است، این که با پزشک خود به راحتی صحبت کنید و تمام مشکلات خود را به او بگویید، بسیار اهمیت دارد. اختلال عملکرد جنسی زنان ممکن است شامل مشکلاتی در تمایل، تحریک، ارگاسم، هورمون ها، یا درد باشد.

علل اختلال عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی زنان، می تواند دلایل جسمی یا روانی داشته باشد. دلایل جسمی شامل: دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی، عدم تعادل هورمونی، یائسگی یا بیماری های مزمن مثل بیماری های کبدی و کلیوی، عفونت های مجاری ادرار، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، همچنین عوارض جانبی بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، می شود. تغییرات هورمونی که بعد از بارداری، زایمان و یائسگی رخ می دهد، می تواند از علل دیگر این اختلال باشد.

همچنین، علل روانی اختلال عملکرد جنسی زنان، می تواند شامل استرس، اضطراب، نگرانی از عملکرد جنسی، مشکلات رابطه، افسردگی، احساس گناه و تأثیرات تراما مرتبط به سکس در گذشته، باشد.

درمان اختلال عملکرد جنسی زنان

بسیاری از انواع اختلال عملکرد جنسی زنان، می تواند با تشخیص علت جسمی یا روانی آن، درمان شود. معمولاً این فرآیند شامل همکاری بین زن، پزشک و تراپیست می باشد. برنامه ی درمان، توسط طرفین مورد بحث قرار می گیرد، شریک جنسی زن هم ممکن است در مراحل درمان حضور داشته باشد.

بهبود تحریک جنسی

بهبود تحریک جنسی، برای کمک به درمان بعضی از اختلالات عملکرد جنسی زنان، ضروری است. خود ارضایی، تغییر عادات جنسی، یا استفاده یا کتاب های شهوانی، می تواند به این امر کمک کند. بدن خود و محرک های آن را بشناسید. پوزیشن های مختلف را امتحان کرده، و در زمان ها و مکان های مختلف سکس کنید. برای سکس برنامه ریزی کرده، و زمان و انرژی بگذارید تا احساس خستگی و عجله نداشته باشید.

ایجاد تکنیک های حواس پرتی

اضطراب، می تواند با پرت کردن حواس، کم شود. به منظور این امر، تخیلات شهوانی یا غیر شهوانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. موسیقی، ویدئو یا تلوزیون هم می توانند به پرت کردن حواس و ریلکس کردن زن کمک کنند. انقباض و شل کردن عضلات لگن، مشابه ورزش کگل، می تواند یکی از تکنیک های دیگر پرت کردن حواس باشد.

تشویق رفتارهای غیر مقاربتی

سایر رفتارهایی که شامل دخول نمی شوند، مثل ماساژ احساسی، ممکن است به زن درباره ی توانایی های جنسی خود و سکس، احساس آرامش بدهد و اضطراب و فشار فعالیت های جنسی را کاهش دهد. ماساژهای احساسی، به زن برای ارتباط بهتر با همسر کمک می کند.

کم کردن درد

اگر علت اختلال عملکرد جنسی زنان، درد باشد، تغییر پوزیشن سکس می تواند به کم کردن یا از بین بردن این درد کمک کند. لوبریکانت های واژینال، از درد ناشی از اصطکاک کم می کند و ریلکس کردن قبل از دخول (حمام گرم یا مدیتیشن) باعث کم شدن درد می شود. امتناع از دخول عمیق هم می تواند به این امر کمک کند. پزشک ممکن است برای کم کردن درد، داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDs) را برای مصرف قبل از سکس، تجویز کند.

شروع کردن و متوقف کردن

شروع و توقف، فشار دادن یا کشیدن، بالا و پایین، عقب و جلو. فرقی ندارد چه اسمی روی آن بگذارید، (به قول معروف، با دست پس بزنید و با پا پیش بکشید!) این امر قطعی است که: زنان با این حرکات، تحریک می شوند. این روش ایجاد تنش جنسی، به علت ایجاد آمادگی ذهنی، بسیار مؤثر است. این کار باعث ایجاد تمایل زن به سکس شده، در حالی که اطلاعی از زمان انجام آن ندارد. اگر می خواهید بدانید که چگونه یک زن را تحریک کنید، باید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از وقفه، تنش جنسی ایجاد کنید. بهترین راه برداشتن دو قدم به جلو، و یک قدم به عقب است. دست او را بگیرید و سپس ول کنید. دوباره بگیرید، دوباره ول کنید. سپس دوباره بگیرید، و انگشتانش را قفل کنید. دوباره ول کنید. هربار بعد از توقف، کمی بیشتر پیش بروید.

به او کمک کنید ریلکس کند.

اگر سکس برای همسر شما دردناک است، درباره ی روش هایی برای آرام کردن او قبل از سکس، مشورت کنید. مثل: گرفتن دوش آب گرم، استفاده از لوبریکانت یا انتخاب پوزیشن های جدید.

بگذارید بداند از نظر شما جذاب است.

نشان دهید که دوست داشتنی است. به یاد داشته باشید که بیشتر از او تعریف کنید- نه فقط هنگام سکس، بلکه در زمان های اتفاقی که تصمیم به سکس ندارید.

نور را کم کنید.

هیچ واکنش فیزیولوژیکی – حداقل از نظر جنسی – در برابر نور کم وجود ندارد، اما کم بودن نور چراغ ها باعث می شود افراد از خودآگاهی کمتری برخوردار شده، و در نتیجه آرامش بیشتری داشته باشند. بنابراین نور اتاق خواب را کم کنید.

آیا مشکلات جنسی قابل درمان هستند؟

آگاهی از درمان اختلال عملکرد جنسی زنان، بستگی به توانایی در درمان علت آن دارد. اگر این اختلال، به یکی از بیماری های جسمی قابل درمان مربوط باشد، معمولاً قابل درمان است. زمانی که این اختلال، به دلایل روانی باشد، می توانید با مشاوره، آموزش و بهبود رابطه، آن را درمان کنید. اما اگر علت اختلال عملکرد جنسی زنان، ترکیبی از عوامل مختلف بود، برای درمان آن باید به همه ی آن عوامل توجه کرده و آنها را درمان کرد.

1/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت