سبک زندگی و موفقیت

سوالات جلسه خواستگاری

یکی از مهمترین و اساسی ترین انتخاب های زندگی هر فردی انتخاب همسر می باشد. هر چقدر شما بتوانید در جلسات خواستگاری سوالات کلیدی و مهمی در مورد مسائل شغلی، اهداف آینده یا ویژگی های شخصیتی فرد مقابل بپرسید شناخت بیشتری هم به دست می آورید. بنابراین جلسه خواستگاری را جدی بگیرید و بدانید که هر سوالی هم که فرد مقابل می پرسد دغدغه‌ها و روحیات او را نشان می دهد.

دلایل ازدواج

اگر مدتی است که شما به فکر ازدواج افتاده اید بهتر است دلایل آن را بررسی کنید و بدانید برای چه می خواهید زندگی تشکیل دهید. ازدواج می تواند علل مختلفی داشته باشد و بعضی از دلایل آن درست و برخی ها نادرست هستند. از نظر روانشناسان زمانی یک ازدواج سالم شکل می‌گیرد که فرد دلایل مثبتی برای آن داشته باشد نه اینکه به خاطر فرار از مشکلات و مسائل روحی روانی بخواهد با یک نفر باشد. برخی از مهمترین دلایل منطقی ازدواج شامل موارد زیر می شوند:

احساس امنیت

یکی از دلایل ازدواج احساس آرامش و امنیت روحی و روانی در کنار همدیگر می باشد. اگر تا قبل از این در زندگی احساس می کردید باید مشکلات را به تنهایی حل کنید اما از این به بعد شریکی در کنار خودتان دارید که با او به راحتی می‌توانید مسائل خودتان را برطرف کنید و احساس آرامش بیشتری در زندگی پیدا کنید. ازدواج مانند یک لایه محافظتی عمل می کند و می تواند شما را از خیلی مشکلات دور نگه دارد. شما با احساس عشق و محبتی که نسبت به فرد مقابل دارید روحی مثبتی را هم تجربه خواهید کرد.

تشکیل یک تیم

وقتی مرد و زنی همدیگر را دوست داشته باشند و اهداف مشترکی برای آینده شان ترسیم کنند برای موفقیتشان مانند یک تیم رفتار می کنند. آنها می توانند در کنار یکدیگر به موفقیت‌های زیادی برسند و به همدیگر در ادامه این راه کمک کنند. در اصل انگیزه شما برای ازدواج منفعت شخصی نبوده بلکه هدفتان این بوده که با سعی و همت مشترک به اهداف تان برسید. بنای شما تشکیل یک خانواده داده و از این به بعد قرار است در کنار یک فرد دیگر برای رسیدن به خواسته های تان تلاش کنید.

زندگی آرام و مطمئن

هنگامی که شما با فردی در یک رابطه کوتاه مدت هستید هرچند عشق زیادی به یکدیگر دارید اما در مورد ادامه آن شک و تردید دارید و نمی دانید که آیا قرار است در آینده هم با یکدیگر بدانید آیا این رابطه به زودی به پایان می رسد. اما موقعی که شما با فردی ازدواج کرده اید برای یک آینده مشترک برنامه می ریزید و می توانید هدفهای بلند مدتی را در کنار خود داشته باشید. شما دیگر درگیر یک رابطه موقتی نیستید و آن نگرانی هایی را که در دوران دوستی داشتید با ازدواج به یک آرامش و اطمینان تبدیل می شود. بنابراین اگر دنبال رابطه پایدار و همراه با آرامش هستید قطعاً ازدواج گزینه مناسبی است.

رسیدن به عشق و محبت

هر شخصی در زندگی هر چقدر هم که با پدر و مادر و خواهر و برادرانش رابطه عاطفی خوبی داشته باشد باز هم ذاتا به یک شریک برای زندگی نیاز دارد تا رابطه عاطفی متفاوتی را با او تجربه کند و عشق زیبایش را قسمت کند. نوع رابطه عاطفی که فرد با همسرش دارد جنسش متفاوت از رابطه با پدر یا مادرش است و این روابط را هر انسانی در طول زندگی می‌خواهد. ازدواج می تواند عاملی باشد تا تا شما بتوانید محبتی را رد و بدل کنید.

رسیدن به رشد و تعالی

یکی از دلایل ازدواج می تواند ارتقای روحی و معنوی افراد باشد. کسانی که ازدواج می کنند معنویت بیشتری را هم تجربه می کنند از طرفی با مسئولیت پذیری بیشتر و روبرو شدن با چالش های گوناگون سعی می کنند که استعداد های خود را به منصه ظهور برسانند و بیشتر رشد کنند. هنگامی که فردی مجرد است شاید به یک سطحی از زندگی و درآمد راضی باشد اما موقعی که او در یک رابطه متعهد می شود تلاش می‌کند تا نقش های اجتماعی بیشتری را به عهده بگیرد و خودش را هم از لحاظ مادی و هم معنوی ارتقا دهد.

سلامت روان

یکی از مزیت های ازدواج می تواند به دست آوردن حس شادکامی و نشاط باشد. طبق تحقیقات افراد متعهد کمتر دچار افسردگی و استرس می شوند و احتمال خودکشی هم در میان آنها کمتر از افراد مجرد است. بنابراین یکی از دلایل ازدواج سالم می تواند افزایش کیفیت روح و روان باشد. کسی که با یک ازدواج صحیح به آرامش و اعتماد می رسد قطعاً سلامت روان بالاتری هم خواهد داشت.

 

دلایل نادرست برای ازدواج

داشتن یک عروسی رویایی

یکی از دلایل نادرست ازدواج می تواند عروسی های مجلل و باشکوه باشد. برخی از افراد سندروم سیندرلا دارند و منتظرند که یک مردی پولداری از راه برسد و تمام آرزوهای آنها را برآورده کند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. هرچند داشتن یک جشن برای عروسی می تواند جهت شروع زندگی بسیار عالی باشد اما صرفا برگزاری یک مراسم مجلل و باشکوه نمی تواند دلیل مناسبی برای ازدواج و ادامه زندگی باشد.

امروز متاسفانه با گسترش فضای مجازی و دیدن فیلم های مختلف عروسی در آن برخی از افراد وسوسه می شوند و چنین مراسمی را برای خود تصور می کنند در حالی که فشارهای اقتصادی زیادی ممکن است بر روی هر دو خانواده وارد شده باشد. بنابراین برای داشتن یک مراسم باشکوه عجله نکنید و سعی کنید از قبل برای آن برنامه ریزی کنید و همه امکانات و منابع مالی را در نظر بگیرید.

تنهایی

تنهایی به هیچ وجه نمی تواند گزینه مناسبی برای ازدواج باشد هر که تنهایی خود نوعی خلا روحی و روانی ایجاد می‌کند و می‌تواند برای خیلی‌ها سخت و غیرقابل تحمل باشد اما این را بدانید که بازهم تنهایی بهتر از زندگی با یک فرد نادرست است. شاید گاهی اوقات خودتان را با دوستانتان مقایسه کنید که آنها در خیلی از مکانهای تفریحی با همسرشان می روند ولی شما مجبور هستید همه آنها را تنها بروید اما لازم است که کمی به خودتان فرصت دهید تا در زمان مناسب یک فردی که ویژگی هایش با ملاک های شما هم خوان است وارد زندگیتان شود.

حواستان باشد که تنهایی نباید باعث شود که به هر کسی اجازه دهید با شما رابطه داشته باشد چرا که این خود می توانند مسائل بیشتری را ایجاد کند. این را بدانید که همسر نداشتن یک درد است و همسر بعد داشتن هزاران درد. پس کمی به خودتان فرصت دهید تا فرد مناسب با ویژگی های شخصیتی انسان را بیابید.

رابطه جنسی

متاسفانه برخی از افراد مخصوصا کسانی که هنوز چیزی از ازدواج نمی دانند و در سن های پایین هستند صرفاً به خاطر تحریکات جنسی می خواهند ازدواج کنند در حالی که یکی از نادرست ترین دلایل برای ازدواج همین عامل می باشد. هرچند با ازدواج این نیاز جنسی برآورده می شود اما موقعی زندگی می‌تواند پایدار باشد که هر دو نفر غیر از اینکه رابطه جنسیتون کیفیت بالایی داشته باشد به یکدیگر عشق و محبت بورزند و از لحاظ ویژگی های شخصیتی با هم سازگار باشند.

بچه دار شدن

شاید فکر کنید که سنتان برای ازدواج بالا رفته و مخصوصاً اگر دختر هستید دیگر نمیتوانید لذت بچه دار شدن را بچشید اما این باورها را دور بریزید و نگران این موضوع نباشید چرا که امروزه با پیشرفت علم پزشکی احتمال بارداری های سالم هم وجود دارد. برخی از افراد متاسفانه برای همین عامل میخواهند ازدواج کنند و حتی کسانی که در ازدواج های قبلی شان نتوانستند بچه دار شوند ممکنه همین گزینه دلیلی برای ازدواج مجدد آنها باشد. در حالی که شما ابتدا باید چند سال با همسرتان زندگی کنید و بعد از این که متوجه شدید با یکدیگر سازگار هستید و میتوانید آمادگی یک فرزند را داشته باشید، برای بچه دار شدن اقدام کنید.

 مسائل مالی

متاسفانه هنوز افرادی هستند که برای پولدار شدن یا زندگی راحت تر می خواهند ازدواج کنند. گاهی ممکن است فرد قصد ازدواج نداشته باشد اما صرفا به دلیل مسائل مالی و بدهی هایی که دارند حاضر می شوند ازدواج کنند و این یکی از دلایل خطرناک برای ازدواج است چراکه چنین رابطه ای هرگز دوام نخواهد آورد. توجه کنید که خیلی ازدواج هایی که ثروتمند و مرفه هستند متاسفانه باز هم از یکدیگر جدا می شوند و این نشان می دهد که پول و دارایی نمی تواند دلیل تداوم زندگی و خوشبختی باشد.

درخواست والدین

ممکن است جملات این چنینی را از والدین خود شنیده باشید که میگویند: دوست دارم قبل از مرگم دامادی یا عروسیت را ببینم یا تنها در فامیل من هستم که نوه ندارم. هرچند خواسته هر پدر مادری ازدواج و خوشبختی فرزندانش است اما فشار های آنها نباید سبب شود که به ازدواج های اجباری با هر فردی تن دهید. شما لازم است معیارهای خودتان را در نظر بگیرید و تا زمانی که فرد مناسب تان را پیدا نکرده اید وارد هر رابطه ای نشوید.

سوالات خواستگاری

اکنون که ملاک ها و دلایل خود را برای ازدواج بررسی کرده اید و متوجه شده که برای چه میخواهید ازدواج کنید حالا می توانید با فردی که قرار است یک زندگی مشترک داشته باشید سوالات اساسی و مهمی بپرسید تا از نیت ها و دلایل او هم برای ازدواج آگاه شوید. حواستان باشد که اگر متوجه شدید فرد مقابل دلایل غیرمنطقی، همانند آنچه در این مقاله آورده شده برای ازدواج دارد فورا از رابطه بیرون بیایید. زیرا شما قرار است مهمترین انتخاب خود را داشته باشید و طبیعی است که نباید به ازدواج با هر فردی تن دهید.

ابتدا بهتر است سوالات را ساده تر بپرسید و از کلیات فرد مقابل باخبر شوید مانند:

فرزند چندم هستید ؟

آشنایی با خانواده همسر مانند شغل و درآمد و محل زندگی هر کدام(اگر در خارج زندگی میکنند…)

سپس اهداف را برای ازدواج بپرسید و بدانید که برای چه میخواهد با شما زندگی کند؟

روابط اجتماعی شما چگونه است؟ مانند رفت و آمد و نحوه صله رحم و موارد این چنینی که در زندگی آینده تان مهم است

روحیات شما چگونه است و و از چه چیزهایی بدتان می آید؟

اگر در زندگیتان مشکلی پیش بیاید چگونه آن را برطرف میکنید آیا از دیگران هم مشورت می گیرید یا خودتان به تنهایی می خواهید آن را حل کنید؟

واکنش های شما در مقابل اشتباهات دیگران چگونه بوده است و تا چه حد اهل بخشش هستید؟

چقدر شما شاداب هستید و چه تفریحاتی را برای شادابی تان ترجیح می دهید؟

تا چه حد رازدار هستید و اعتقاد دارید که حرفی در زندگی مشترک نباید به بیرون برده شود؟

سوالات مربوط به آینده زندگی

چه اهدافی را برای آینده در نظر گرفته اید و چه کارهایی برای آن می خواهید انجام دهید؟

مهمترین ملاک خوشبختی و موفقیت به نظر شما در زندگی چه چیزهایی است ؟

چه صفاتی را برای همسر آینده تان مهم می دانید ؟

توقعات شما از همسر آینده تان چیست؟

افکار مذهبی و عقیدتی خانواده همسر تان چقدر برایتان اهمیت دارد؟

از نظر شما مهریه ، جهیزیه و جشن عروسی چگونه باید باشد ؟

آیا حاضر هستید روزی در شهر یا کشور دیگری زندگی کنید؟

انتظار دارید برای شروع زندگی شرایط اقتصادی چگونه باید باشد و اگر روزی دچار کمبود هایی در زندگی شدید واکنش شما چیست؟

سوالات مربوط به خانواده

روابط اجتماعی خانواده شما چگونه است؟

روحیات خانواده شما چگونه است؟

میزان تقید به مذهب در خانواده شما چقدر است؟

میزان آزادی رای و تفکر شما در خانواده تا چه حد است؟

تا چه حد به خانواده تان وابستگی دارید؟

رابطه شما با پدر و مادرتان چگونه است؟

تحصیلات و ادامه تحصیل و مطالعه در خانواده شما چقدر اهمیت دارد؟

این را بدانید که ازدواج فرایندی پیچیده است و این سوالات فقط بخشی از شناخت را تشکیل می دهد. اگر شما می خواهید ازدواج سالمی داشته باشید و در طول یک عمر زندگی با شریکتان آرامش و آسایش را تجربه کنید لازم است که عاقلانه و حساس رفتار کنید. البته منظور این نیست که کمال گرا باشید یا سخت‌گیری‌های بیش از حد داشته باشید یا وسواس زیاد به خرج ندهید چرا که این عوامل باعث می‌شود که تا مدتها نتوانید فردی را برای زندگی انتخاب کنید. بلکه برای یک ازدواج سالم لازم است به شناخت جامع و کاملی از افکار شخصیت اعتقادات و خانواده فرد مقابل برسید.

ازدواج هایی که برپایه هیجانات شدید عشق و عاشقی و بدون شناخت شکل می گیرند دوامی نخواهند آورد. با توجه به اهمیت این انتخاب سرنوشت ساز توصیه می‌شود که حتماً از مشاوران پیش از ازدواج در این زمینه کمک بگیرید. متخصصان و درمانگران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه می‌توانند در این زمینه خدمات لازم را به شما ارائه کنند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت