سبک زندگی و موفقیت

چگونه به صورت صادقانه از دیگران تعریف کنیم

تحقیقات روان شناسی نشان می دهد وقتی شما از دیگران تعریف می کنید در نظر آنها فردی خونگرم و دوست داشتنی جلوه نموده و به گونه ای نامریی در قلب آنه نفوذ می کنید. بنابراین از هر فردی که به نوبه ای خاص در زندگی شما وارد می شود تعریف کنید این می تواند شامل همسر، فرزند، شریک، باغبان، مشتری، راننده تاکسی و یا هر فردی دیگری شود که در محیط پیرامون تان با شما در ارتباط است.

چگونه از دیگران تعریف کنیم؟

در مورد هر شخصی ویژگی ای قابل توجه و تحسین وجود دارد که ممکن است در نظر دیگران کوچک و یا ؛یر قابل تعریف باشد اما شما می بایست همانند یک ذره بین نکات مثبت را برجسته و آنها را نمایان کنید. ما تضمین می کنیم که اگر بطور مدام حس ویژه ای به افراد مختلف بدهید دنیایی جدید پیرامون شما پدیدار خواهد شد. در این رابطه یکی از معمول ترین شیو های ابراز تحسین و تمجید ، تعریف مستقیم است.

این نوع تعریف تاثیری عمیق روی افراد داشته و می تواند درباره ی رفتار،ظاهر و یا یکی از دارایی های آنها باشد.

برای درک بیشتر موضوع به مثال های زیر توجه کنید:

رفتار: شما مربی حرفه ای هستید.

ظاهر: آرایش موی شما فوق العاده است.

دارایی: باغچه ای که در حیاط خانه درست کردی خیلی زیباست.

شواهد نشان می دهد که از سه مثال بالا، تعریف در مورد رفتار افراد دارای بیشترین تاثیرگذاری بر روی افراد است.

اثر گذاری این نوع تعاریف با اجرای دو تکنیک زیر افزایش می یابد:

چگونه از دیگران تعریف کنیم؟

اســـتفاده از نـــام شخص

استفاده از نام افراد تاثیری مضاعف داشته و اشتیاق آنها را برای شنیدن آنچه می خواهید بگویید افزایش می دهد. روان شناسان می گویندزمانی که در صدد بیان نکته ای مهم به شخصی هستید، ابتدا نام او را گفته و مشاهده کنید که تا چه حد میزان علاقه و اشتیاق فرد برای شنیدن موضوع مورد نظر شما افزایش می یابد.

تکـــنیک چــــرا / چــــه

اکثر اوقات تحسین و تعریف های ما موثر واقع نمی شوند چرا که دلیل تحسین خود را عنوان نکرده و تنها به تعریف از موردی که توجه ما را جلب کرده بسنده می کنیم. این در حالی است که رعایت این نکته تاثیر ما را روی افراد بطور مضاعفی افزایش خواهد داد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذاری تعریف روی افراد به صادقانه بودن آن بستگی دارد. در اکثر موارد، تعریف ها جنبه تملق پیدا می کند بنا براین برای جلوگیری از آن همواره به دنبال تعریف دلیل آن را نیز عنوان کنید. مثلا:

رفتار : تو مربی خوبی هستی و در کارت حرفه ای عمل می کنی چرا که به ما توجه شخصی نشان می دهی.

ظاهر : موهایت خیلی قشنگ شده ، چون چشمانت را زیباتر نشان می دهد.

دارایی: باغچه تو خیلی زیباست ، چون به خوبی با محیط اطراف هماهنگ شده است.

  • استفاه از نام افراد
  • تعریف از افراد
  • بیان دلیل تعریف
روش های تعریف از دیگران

تاثیر بلندمدتی در ذهن افراد داشته و تاثیر شما را بر روی آنها بطور چشمگیری افزایش خواهد داد.

هرگز از چیزی که احساسی نسبت به آن ندارید تعریف نکنید چرا که تملق محسوب شده و به راحتی قابل تشخیص است. روانکاوان معتقدهستن تملق و چاپلوسی دقیقا همان چیزی را به طرف مقابل القا می کند که شخص دربارهی خودش می داند و هیچ دلیل قابل باور و جدیدی را به فرد ارائه نخواهد کرد.

تــعریف به واسطه شـــخص ســـوم

این نوع تعریف بواسطه شخص ثالثی به فرد اصلی منتقل می شود. در اینگونه تعریف شما می توانید توسط یکی از دوستان خود و یا فردی که سخنور خوبی است تعریف خود را به شخص مورد نظر منتقل کنید . این یک قانون در ارتباطات است که پیغام و نقل قول در مقایسه با صحبت مستقیم تاثیر بیشتری را روی افراد خواهد داشت.

از همین رو شواهد و تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که تعریف توسط شخص ثالث تاثیر مضاعفی نسبت به تعریف خصوصی و مستقیم دارد.

تــعریف های تــقویت شده

 در این نوع تعریف شخص دیگری وارد ماجرا شده و نشان دهنده این است که وی پیش از این از رفتار، ظاهر و یا یکی از خصوصیات شخص هدف پیش شما تعریف کرده و اکنون در حال نقل قول از زبان وی هستید. یکی از مزیت های این نوع تعریف این است که باعث ایجاد صمیمیت بین افراد می شود.

چــگونه یک تعریف را بپذیریم؟

هنگامی که فردی از شما تعریف می کند نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • آن را قــــبــــول کنید.
  • از طـــرف مقـــابل تــتشــــکر کنید.
  • صـــداقــــت خود را اثــبات کنید.
چــگونه یک تعریف را بپذیریم؟

 قبول تعاریف  نشان دهنده اعتماد به نفس شما است و بالعکس رد کردن و جبه گرفتن نسبت به آن گویای عدم اعتماد به فرد مقابل بوده و رابطه شما را با افراد دچار مشکل خواهد کرد.

 

به عنوان اولین گام برای ایجاد ارتباط موثر با افراد از همین امروز سعی کنید که روزانه از سه شخصی که با آنها در ارتباط هستید و یا اینکه بطور اتفاقی با آنها آشنا می شوید تعریف کنید . بت رعایت نکات ذکر شده می توانید از ظاهر، رفتار و یا یکی از خصوصیات طرف مقابل تعریف و در عین حال به نحوه برخورد آنها توجه کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تعریف کردن پاداش بیشتری را نسبت به مورد تعریف واقع شدن نصیب شما خواهد نمود.

  

مرکز مشاوره گروه همراه- سعادت آباد

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت