سبک زندگی و موفقیت

غلبه بر تنبلی

احساس خستگی در هرکس، کاملا عادی و طبیعی است. لحظاتی وجود دارد که فرد می خواهد به جای انجام وظایف، تکالیف، گزارش کار و یا هرگونه مسئولیتی مانند این ها ، کتاب مورد علاقه اش را بخواند یا تلویزیون تماشا کند. با این حال اگر تبلی در شما بیش از حد معمول شده است، بی شک باید چاره ای برای آن بیندیشید. هر چه مدت زمان بیشتری برای خلاص شدن از آن از دست دهید، رهایی از آن دشوارتر خواهد بود .اما از کجا آغاز کنید؟ نگران نباشید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که چگونه روش زندگی و تفکر خود را برای کاهش تنبلی و افزایش بهروری تنظیم نمایید .

دلیل تنبلی

در ابتدا برای کشف حقیقت تنبلی، سه مقصر اولیه عبارت اند از : کمبود انرژی، نداشتن انگیزه و عدم علاقه . وجود خلاء روحی و جسمی طبیعتا ایجاد احساس خستگی برای فرار از انجام وظایف می کند . چندین عامل وجود دارند که می توانند سبب کمبود انرژی شوند، مانند خواب . عادات غذایی . اگر در چند روز اخیر زیاد خسته شده اید، و برای انجام کارها تنبلی می کنید ، فکر کنید و ببینید چه تغییراتی در روزمرگی خود ایجاد کرده اید ، مانند کاهش میزان ساعت خواب ، برنامه غذایی نامنظم، نداشتن تحرک و تمرینات ورزشی .

وقتی شما برای انجام کاری انگیزه مناسب ندارید، حتی اگر امکان آن را داشته باشید ، احساس می کنید ارزش وقت گذاشتن برای انجام دادن ندارد . گرچه ممکن است ناامیدی و ناکامی ها به حدی غالب شوند که عقب انداختن کار مورد نظر بهتر از انجام دادن آن به نظر برسد. بنابراین بهترین کار در این مورد این است که دوباره به دنبال انگیزه باشید.

وقتی به انجام کاری علاقه ندارید، نه تنها انگیزه ای برای انجام آن نخواهید داشت، بلکه احساس می کنید که آن کار تاثیری در زندگیتان ندارد. یعنی هیچ فایده ای در کاری که آن را دوست ندارید نیست. زمانی که با این مقصر روبرو می شوید، دو گزینه دارید : اول این که به هر حال کار را انجام دهید ، اما اطمینان پیدا کنید تا در آینده دوباره خود را در چنین موقعیتی قرار ندهید. دومین گزینه واگذاری کار به اشخاص دیگر با پرداخت دستمزد مناسب است. مقصر اصلی تنبلی خود را بشناسید تا بدانید که چگونه از آن رهایی یابید.

راهکارهای غلبه بر تنبلی

برخي راه هاي مناسب و مفيد براي ترک تنبلي شامل موارد زير هستند:

هدف مشخصی داشته باشید

دلیل انجام هر کار، نیرویی است که شما را مجبور به انجام آن می کند . مشخص نکردن هدف ، شانه خالی کردن از کار را برای شما آسان می کند، سپس خواهید گفت ” آنقدر مهم نیستو بعدا انجام خواهم داد.” فراموش کردن هدف می تواند همانند یک دومینو در زندگی تان تاثیر بگذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که همیشه از خود بپرسید یک کار چقدر مهم می تواند باشد .تا آنجایی که به وضوح در جایی بنویسید ، که این کار به چه میزان مهم است . تا بتوانید آن را علیه ، زمانی که تنبلی به سراغتان می آید استفاده کنید و هیچ بهانه ای برای انجام دادن آن نداشته باشید .

هر روز تمرین نظم پذیری کنید

اجبار در نظم داشتن شیوه خوبی است. اما “خود انضباطی” روش برتری است . وقتی شخصی منظم است، به این معنا است که او پایبند به اخلاق است زیرا کسی از او خواسته است که منظم باشد. به عنوان مثال اگر یک فرمانده به گروهان خود دستوری دهد، اگر آن ها به دستوراتش عمل نکنند به شدت توبیخ خواهند شد . از سوی دیگر، خودانضباطی سطح متفاوتی دارد. کسی وجود ندارد که به شما بگوید چه کاری انجام دهید . کنترل وسوسه کاملا به خود شما بستگی دارد. کسی برای شما تصمیم نمی گیرد و هیچ فرمانده ای وجود ندارد فقط خود شما هستید . خودانضباطی تنها سلاح شما در برابر تنبلی است . اهرم این خودانضباطی در ذهن شما وجود دارد . .هر روز سعی کنید آن را حرکت دهید ، حتی به میزان کم. و هرچه بیشتر تمرین کنید آسان تر خواهد شد .

مهارت های مفید کسب کنید

انسان اغلب به چیزی تبدیل می شود که باور دارد. اگر به خود بگویم نمی توانم این کار را انجام بدهم، در واقع ممکن است توانایی انجام آن را از دست بدهم . به عکس اگر باور کنم که می توانم انجام دهم ، بی شک توانایی انجام آن را به دست می آورم هرچند در ابتدا توانایی انجام آن را نداشته باشم . هر زمان به شما کاری داده شود که احساس کنید مهارت لازم برای انجام آن را ندارید ، در واقع وسوسه شدید و تنبلی بر شما غلبه می کند . وقتی کاری که در آن مهارتی ندارید به شما واگذار می شود ، دو راه پیش رو دارید : نخست می توانید آن را به کسی که می تواند ارجاع دهید ( مانند تعمیر لوله ای که ماه هاست مشکل خانواده شماست )، یا آموزش این کار را ببینید . اکثر مردم راه دوم را انتخاب می کنند چون به آن ها در داشتن پس انداز بیشتر کمک می کند. ( می توانید به جای تماس با لوله کش، نشتی لوله منزل را خود انجام دهید ) که خود کسب مهارت جدیدی است .

خوشبختانه امروزه اینترنت دوره های عملی کسب این مهارت ها را به سادگی فراهم کرده است . اولین چیزی که لازم است ، شناسایی مهارت های معینی است که شما نیاز دارید .

کاری را که شروع می کنید به پایان برسانید

در نهایت با آنچه به انجام می رسانید ارزیابی می شوید نه به آنچه برای انجام دادن تعهد داده اید . اغلب پشت منازعات کارهای ناتمام شبهی از تنبلی وجود دارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد کار خود را با اشتیاق آغاز می کند ، ولی وقتی کار کسل کننده و یا رقابتی می شود علاقه اش به تدریج کاهش می یابد . در نظر بگیرید شخصی به عنوان سرگرمی تصمیم به نوشتن داستان می کند چون ایده ای در سر دارد ، که به نظرش جالب است .

یکباره پس از چند روز با بسته شدن فکرش برای نوشتن مواجه می شود ،بنابراین تصمیم می گیرد این کار را عقب بیاندازد و در عوض به تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری می پردازد . وقتی تنبلی شروع به رسوخ می کند داستانی را که با اشتیاق شروع کرده بود فراموش می کند و از ذهنش پاک می شود . حسی که همیشه شما را برای رسیدن به هدف دنبال خود می کشد زنده نگه دارید و مرتب به خود یادآور شوید که چرا در ابتدای آن راه هستید . زمانی که کار شروع به سخت شدن می کند به جای تسلیم شدن عادت کنید خود را به خط پایان برسانید .

روز را به درستی آغاز کنید

تا زمانی که از رختخواب برنخیزید و از آن خارج نشوید بیدار نشده اید . آیا تا به حال تجربه ی زود بیدار شدن در یک روز دل انگیز و حرکت برای انجام کار مورد علاقه خود را داشته اید، مثل بیرون رفتن برای دویدن صبحگاهی، نوشیدن یک فنجان قهوه دلچسب، و لذت بردن از یک دوش آب سرد؟ اگر چنین تجربه ای داشته اید، مسلما درک می کنید که چگونه با شروع یک برنامه صبحگاهی منظم ، شانس داشتن یک روز همراه با تنبلی کاهش خواهد یافت . و اگر تا به حال تجربه نکرده اید زمان آن رسیده که خودتان آن را تجربه کنید . داشتن برنامه ی صبحگاهی منظم راه مناسبی برای تمرین خو-انضباطی است و انرژی لازم برای شروع یک روز مفید را فراهم می کند. اگر تازه به فکر ایجاد یک برنامه صبحگاهی منظم افتاده اید، از این برنامه پیروی کنید:

ابتدا با ورزش صبحگاهی آغاز کنید، بعد از آن به صبحانه بپردازید، و در آخر آماد شدن . مجبور نیستید یک پیاده روی 45 دقیقه انجام دهید. این برنامه می تواند زمان کوتاه 5 دقیقه ای و با لباس خواب در اتاق خواب باشد. مهم این است که به ورزش کردن عادت کنید .

با چند شغلی خداحافظی کنید

اکثر اوقات چند شغلی خیالی بیهوده است، شما فکر می کنید چند شغل دارید، در واقع شما در حال اتلاف وقت برای تغییر از یک کار به کار دیگری هستید. چند شغلی شما را کارامد نشان می دهد، اما در واقع کارهایی که همزمان انجام می دهید می تواند دارای نتایجی همراه با خطا باشد . انجام چند کار، در یک زمان نتایجی با کیفیت پایین کاری در بر دارد و این سبب ایجاد عدم انگیزه و فایده می شود.

وقتی زمان کار دیگر شما فرا می رسد علاقه ی خود را از دست خواهید داد، سست می شوید، و می خواهید کار را عقب بیاندازید . بهترین راه برای رهایی از چند شغلی محدود کردن خود به انجام یک کار است. نکته مهم دیگر که باید به خاطر داشته باشید این است که در حین انجام کار در لحظه حاضر باشید . حتی اگر در حین انجام کار هستید ، اگر فکرتان مشغول چیز دیگری است احتمال زیادی وجود دارد که اشتباه کنید . صد در صد توجه خود را روی یک کار متمرکز کنید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان، کسب کنید.

برای هر موفقیت خود را تشویق کنید

نیرومند ساختن یکی از اساسی ترین نظریه های رفتارشناسی از نظر روانشناسی است، که در آن برای تقویت رفتار درست، پاداش ، و برای کاهش رفتارهای نادرست مجازات، در نظر گرفته می شود. تجاربی که بر اساس این تئوری حاصل شد نشان داد که مجازات فقط در کوتاه مدت موثر است . در حالیکه پاداش حتی اگر کوچک باشد، در دراز مدت جهت افزایش رفتارهای درست ، موفقیت آمیزتر است. پاداش می تواند به شکل فعالیت هایی باشد که از انجام آنها بذت می برید ، مثل مطالعه ، گفت و گوی آنلاین با یک دوست، یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه.

توجه داشته باشید که این فعالیت ها سبب اهمال کاری نشود. در مورد اهداف بزرگ تر پاداش بزرگ تری در نظر بگیرید. همچنین پس از رسیدن به اهداف خود در پایان سال، پاداش خاصی برای تحقق هر یک از آن ها در نظر بگیرید. مطمئن شوید این پاداش ها به خودی خود، هدف را تحت تاثیر قرار ندهد . به عنوان مثال ، اگر هدف از دست دادن حدود 8 کیلوگرم وزن در عرض 6 ماه است نباید خوردن غذای گران قیمت در یک رستوران به عنوان یک پاداش در نظر گرفته شود.یک سفر تفریحی به یک اقامتگاه ساحلی یا چیزی شبیه آن می توان در نظر گرفت . براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله دشمن هاي موفقيت را مطالعه کنيد.

با انسان های کارامد مشارکت کنید.

رمز موفقیت این است که با انسان هایی که شما را بالا می کشند مشارکت کنید ، که حضورشان برای شما بهترین است. وقتی نسبت به دوره شدن خود توسط افراد تنبل بی تفاوت باشید ، شانس داشتن برنامه های مفید را کاهش می دهید. گذشته از آن تنبلی بسیار قابل سرایت است. اگر این وضعیت شامل حال شما می شود باید به فکر پیدا کردن دوست های جدید باشید. انرژی انسان های مولد و کارامد به همان اندازه ی افراد تنبل می تواند قابل سرایت باشد. می توانید از آن ها مدیریت زمان و نکات آگاهی دهنده بسیاری فرا بگیرید. اگر در حال حاضر امکان پیدا کردن یک دوست فعال و پرانرژی را ندارید ، به جستجوی نزدیک ترین فرد با این خوصیات بپردازید . تعداد زیادی وبلاگ نویس، نویسنده و مربیان زندگی در شبکه های اجتماعی حضور دارند، که تجربه زندگی و اطلاعات مفید و سازنده را با شما به اشتراک می گذارند . می توانید در این گروه ها عضو شوید و به صورت منظم مقالات و اطلاعات آنها را دریافت کنید . می توانید روز خود را با خواندن مطالب یا شنیدن فایل های صوتی آن ها آغاز کنید .

کلام آخر

تنبلي براي انسان امروز آفت بزرگي به شمار مي رود چراکه سرعت پيشرفت علم و تکنولوژي بالا رفته است و اگر کسي بخواهد وقتش را به بطالت بگذراند و نتواند بر آن غلبه کند، از خيلي چيزها عقب مي ماند. هرچند تنبلي به دلايل مختلفي دامان فرد را مي گيرد و گاهي مسائل رواني يا حتي بي انگيزگي و احساس پوچي مي تواند نقش داشته باشد. به همين دليل توصيه مي شود که در کنار هر راهکاري از يک مشاور و روانشناس متخصص هم کمک گرفته شود.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت