سبک زندگی و موفقیت

مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم ترین انتخاب های افراد در زندگی است که سرنوشت آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد. چرا که هنگامی که فرد ازدواج می کند تمام اهداف، روابط اجتماعی و خانوادگی او دستخوش تغییراتی چشمگیر می شوند. برخی از افراد هنگامی که در موقعیت ازدواج قرار می گیرند دچار استرس و نگرانی یا هیجانات شدید می‌شوند که می‌تواند مانع از انتخاب درست آنها شود. در همین زمینه استفاده از یک مشاور پیش از ازدواج با تجربه می‌تواند به فرد کمک زیادی کند.

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

هر فردی که قصد ازدواج دارد دوست دارد که برای همیشه و تا آخر عمر با یک نفر زندگی کند اما چه می‌شود که برخی ها هرگز ازدواج نمی کنند و در مقابل بعضی ها هم دو یا سه بار ازدواج می کنند. مشاوره پیش از ازدواج نوعی زوج درمانی محسوب می شود که به دختر و پسر کمک می کند تا همدیگر را بهتر بشناسند و برای ازدواج آمادگی لازم را به دست بیاورند. مشاوره پیش از ازدواج در مورد مسائل مالی، آینده زندگی مشترک، تعداد فرزندان و… افراد را راهنمایی می کند و همچنین نقاط مشترک و اختلافات را بررسی می کند تا از تعارضات در زندگی جلوگیری کند. این را بدانید که شناخت دیگران کار آسانی نیست و نمی توان با چند جلسه صحبت و یا ملاقات با فرد مورد نظر به ویژگیهای او دست پیدا کرد.

مشاوران پیش از ازدواج می توانند با انجام تست های مختلف و مصاحبه از دختر و پسر به او کمک کنند تا از ویژگی های شخصیتی یکدیگر شناخت پیدا کنند و بدانند که چقدر می توانند در زندگی با یکدیگر سازگار باشند. واقعیت این است که برخی از افراد که قصد ازدواج دارند ممکن است آنقدر هیجانات شدید مانند عشق در وجودشان باشد که فکر کنند همان برای ادامه زندگی کافی است در حالیکه بررسی ها در مورد زندگی تعداد زیادی از افراد نشان داده است که هرچند علاقه و دوست داشتن لازمه زندگی است اما هرگز نمی تواند از مسائل و مشکلات جلوگیری کند.

شاید ظاهراً دختر و پسر در رابطه قبل از ازدواج تصور کنند که مشکل چندانی ندارند اما وقتی که در چهارچوب زندگی قرار بگیرند تازه مسائل سر باز کند. بنابراین مشاوران قبل از ازدواج می توانند با در نظر گرفتن تمام این موارد به افراد برای انتخاب بهتر کمک کنند.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج برای کمک به افراد برای بهتر شدن زندگی ارائه می شود. در این مورد روانشناس سوالات مهمی را می پرسد. پاسخ افراد به این سوالات و درک نحوه نگرش به مشکلات و مسائل سبب می شود تا آنها بتوانند زندگی بدون تعارضی را در آینده داشته باشند و حتی مشکلات خود را به بهترین صورت برطرف کنند. صحبت های قبل از ازدواج معمولاً در مورد مسائل زیر خواهد بود:

میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی

نحوه تقسیم وظایف و نقش ها در آینده

چگونگی کنترل هیجانات و احساسات

مهارتهای زندگی همچون مدیریت خشم و اضطراب

نحوه تصمیم گیری و حل تعارضات

نقش فرزندان

انتظارات،عقاید و ارزش های دختر و پسر

مدیریت امور اقتصادی و مالی

مهارت های ارتباطی

گفتگوهای قبل از ازدواج فرصت بسیار مناسبی برای دختر و پسر است تا توانایی خود را برای ارتباط موثر تقویت کنند و توقعات منطقی از هم داشته باشند. این نکته را بدانید که قرار نیست تمام عقاید و ارزش های دو نفر کاملا شبیه هم باشند بلکه لازم است افراد متوجه شوند که باید خواسته ها و نیازهای یکدیگر را درک کنند و گاهی به تفاوت های هم احترام بگذارند. زن و مرد هر کدام دنیای جداگانه ای دارند و نیاز های مختلفی می طلبند.

احترام گذاشتن به این تفاوتها و شناختن آنها می‌تواند از خیلی از مشکلات در زندگی جلوگیری کند. بنابر این در که خواسته ها و سازگاری با آنها سبب کاهش استرس قبل از ازدواج می شود. هرچه صحبت های قبل از ازدواج کاملتر باشد خطر طلاق هم کمتر می شود. طبق تحقیقات افراد قبل از ازدواج به ۹ ماه رابطه و ۵۰۰ ساعت گفتگو نیاز دارند. در کل فواید مشاوره این است که گذر از موانع را راحت تر می کند و باعث سهولت در درک متقابل میگردد.

 

استراتژی های موفقیت در مشاوره پیش از ازدواج

اگر دختر و پسری بعد از گذراندن دوره آشنایی تصمیم به ازدواج گرفته اند لازم است در مشاوره های پیش از ازدواج مواردی را رعایت کنند تا بیشترین استفاده را از این جلسات ببرند:

صادق باشید

سعی کنید تا حد امکان در جلسات مشاوره ای سوالاتی که درمانگر می پرسد را با دقت گوش دهید و جواب دهید. اینکه بخواهید برخی از عقاید و ارزش های خود و خانواده تان را مخفی کنید یا در مورد آنها اطلاعات صحیحی ندهید بعدها مشکلات بیشتری برایتان ایجاد می کند. هر کدام از شما ممکن است سنت های خاص خانوادگی یا بیماری های زمینه ای داشته باشید که نخواسته باشید در مورد آنها صحبت کنید اما گفتن آنها به مشاور کمک زیادی در پیشبرد زندگی آینده تان دارد. همچنین اینکه بخواهید برخی اذکار و عقاید را نادیده بگیرید تا خودتان را با شریکتان سازگار نشان دهید، فایده‌ای برایتان ندارد.

بازی برنده بازنده را رها کنید

این را بدانید که جلسات مشاوره محل امنی برای گفتگو و به اشتراک گذاشتن عقاید هستند و شما قرار نیست که حرف هایی بزنید که از آنها در آینده به عنوان یک ابزار استفاده کنید و یا به شریک تان بگویید که من قبلا بهت گفته بودم که… این جوری هستم. بنابراین جلسات مشاوره صرفاً برای شناخت همدیگر است نه نشان دادن ارزشمندی خود به دیگری.

رازدار باشید

هر آنچه که در جلسات مشاوره گفته می شود بین شما و فرد مقابل می ماند و لازم نیست فرد دیگری از آن اطلاع داشته باشد. صحبت های این جلسات را شما نباید به خانواده و دوستان و نزدیکان خود بگویید چرا که این جلسه ها فقط برای دختر و پسر و زندگی مشترک آنها است. اینکه بخواهید صحبت های مشاور را در مورد یکدیگر را به اطرافیان خود بگویید فقط اعتماد و صمیمیت بین شما را خدشه دار می کند و رابطه تان را وارد چالش های جدی می کند که در نهایت سرانجامی نخواهد داشت. پس محرم اسرار بودن و راز داری خود را از همین اول راه به شریکتان ثابت کنید.

نگران چالش برانگیز شدن جلسات نباشید

این واقعیت را قبول کنید که یک مشاوره قبل از ازدواج مناسب و کارآمد می‌تواند فراز و نشیب هایی برای هر دو نفر داشته باشد. به این دلیل که شما ممکن است مواردی را مطرح کنید و یا در مورد آنها به بحث بگذارید که در حالت عادی به آنها بی اعتنا بوده اید. اما اینگونه صحبت ها باعث شناخت عمیق تر و ریشه‌ای از یکدیگر می شود و باعث می شود که در رابطه تان رشد کنید. به این نکته توجه کنید که باز شدن برخی مسائل و گفتگو در مورد آنها بهتر از آن است که هیچ حرفی زده نشود تا اینکه بعدها مشکلات بیشتری به وجود بیاید.

دلایل مهم مشاوره قبل از ازدواج

دلایل زیادی می تواند برای رفتن به مشاوران پیش از ازدواج وجود داشته باشد اما سه تا از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

تاثیر واقعی ازدواج بر آینده

متاسفانه خیلی از افراد که با هیجان وارد یک رابطه شده‌اند در مورد آن فانتزی هایی دارند و رویاپردازی های می‌کنند که هیچکدام با واقعیت انطباق ندارد. آنها زندگی ای را تصور می کنند که بعد از آن هیچ مشکلی نخواهد داشت و همه کارها خود به خود پیش می‌رود در حالی که واقعیت چیز دیگری است. مشاور قبل از ازدواج به دختر و پسر کمک می کند تا برداشت های نادرست خود را رها کنند و نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری به ازدواج داشته باشند. آنها همچنین واقعیت های خوب و بعد ازدواج را برای شما به تصویر میکشند و بعد شما را در مهمترین انتخاب سرنوشت ساز زندگیتان راهنمایی می کنند.

شناخت کامل یکدیگر

در مراسم قبل از ازدواج مانند خواستگاری هایی که برگزار می شود گاهی آنقدر رسمی و ساده پیش می رود که شرم و خجالت دختر و پسر مانع از آن می شود که واقعیت ها را به یکدیگر بگویند و از همدیگر شناخت عمیق پیدا کنند. این نوع خجالت ها و سوالات سطحی پرسیدن خودش را بعداً به شکل تعارضات و اختلافات حل نشدنی نشان می‌دهد. مشاوره قبل از ازدواج بدون هیچگونه رودربایستی و تعارفی کمک می کند تا سوالات مهم زندگی را افراد از هم بپرسند و مسائل شان را راحت بدون هیچ گونه خجالتی مطرح کنند. آنها همچنین با بررسی و تحلیل دقیق افکار و باورها در مورد ازدواج واقعیت های زندگی را نشان می دهند.

برنامه ریزی دقیق برای بعد از ازدواج

برنامه نداشتن برای آینده و زندگی مشترک یکی از بزرگترین. ضعف های قبل از ازدواج است. این را بدانید که هیچ کسی نمی تواند بدون برنامه و هدف زندگی اش را پیش ببرد حتی برای مواردی همچون امتحان دادن و جزئی ترین مسائل زندگی هم لازم است برنامه داشته باشید. مشاوران قبل از ازدواج به شما کمک می کنند تا در مورد برخی اتفاقات زندگیتان به توافق برسید.

مثلا برخی از خانم های سنتی دوست دارند بعد از اولین سال زندگیشان صاحب فرزند شوند در حالی که همسرشان ممکن است نظر دیگری داشته باشد. اما اگر همین مسئله قبل از ازدواج صحبت نشده باشد می تواند اختلافات زیادی را بین زن و شوهر در زندگی ایجاد کند. برای همین علت مشاوره قبل از ازدواج با پرسش از اهداف و زمان رسیدن به آن ها کمک می کند تا درک عمیق تری از نیازهای هم پیدا کنید.

 

موضوعات مورد بررسی در مشاوره قبل از ازدواج

با حضور در مراکز قبل از ازدواج ابتدا آمادگی دختر و پسر برای این تصمیم ارزیابی می شود و پس از آن درمانگر به بررسی ویژگی‌های شخصیتی هر دو نفر و موارد اختلاف آنها می پردازد.

اختلاف در ویژگی های شخصیتی

ویژگی های شخصیتی افراد می تواند در زندگی و موفقیت در آن بسیار تاثیرگذار باشد. مثلاً کسی که برون گرا است و تعاملات و روابط با دیگران را دوست دارد در مقایسه با کسی که درونگرا است و از تنهایی و خلوت با خودش لذت می برد قطعا متفاوت است. چنین افرادی نمی توانند در زندگی با یکدیگر تفریحات مشترک داشته باشند و هر دو از آن لذت ببرند.

تفاوت ها می تواند در موارد دیگری همچون نظم و ترتیب یا مسائل مالی باشد. مثلاً یکی از افراد ممکن است در زندگی اهل ولخرجی و یا برگزاری مراسم‌های مجلل و هزینه بر و گران باشد در حالیکه دیگری ساده و مقتصد و صرفه جو باشد یا اینکه یکی از آنها به نظم و ترتیب در زندگی اهمیت دهد و دیگری بسیار شلوغ و نامنظم باشد. همین مسائل کوچک گاهی می تواند زمینه ساز اختلافات عظیم باشد. پس لازم است قبل از ازدواج بسیار مورد توجه قرار بگیرند.

بررسی اختلاف طبقاتی

طبقه اجتماعی دختر و پسر با توجه به میزان درآمد و شغل آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از موارد قبل از ازدواج همین اختلاف طبقاتی است و بررسی ها نشان می دهد که هر چه زوجین اختلاف طبقاتی بیشتری داشته باشند کمتر می توانند همدیگر را در زندگی مشترک درک کنند و در نتیجه احتمال موفقیت هم کاهش پیدا می کند.

اختلاف در میزان تحصیلات

یکی از موارد اختلاف بین زوجین که گاهی اوقات می‌تواند مشکل‌ساز شود سطح سواد و تحصیلات آنها است. واقعیت این است که فردی که اهل مطالعه منظم است و تحصیلات بالاتری دارد درک و بینش متفاوتی با کسی دارد که به تحصیلات اهمیتی نداده و درسی نخوانده است. هر چقدر که میزان اختلاف مدرک دو طرف بیشتر باشد حاشیه های بیشتری هم در زندگی ایجاد می شود که می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. مشاوره چگونگی حل این مشکلات و کنار آمدن با آنها را به زوجین یاد میدهد.

اختلاف در عقاید مذهبی

هرکسی باورها و ارزش هایی دارد و نگاه خاصی به مذهب دارد که ممکن است با دیگری متفاوت باشد. مثلاً تعریف مذهبی بودن از نظر یک نفر ممکن است شامل خواندن نماز و روزه و رفتن به مراسم مذهبی و داشتن حجاب کامل باشد که این تعریف برای فرد دیگر کاملاً متفاوت باشد. هرچند کمی اختلاف در زمینه عقاید و باورها طبیعی است اما این تفاوت ها نباید آنقدر کاهش باشد که زمینه ساز مشکلات باشد.

 

کلام آخر

مشاوره پیش از ازدواج برای هر فردی که آمادگی لازم را پیدا کرده است توصیه می شود چرا که مهمترین و سرنوشت سازترین انتخاب است که تمام وجوه زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم قصد ازدواج دارید یا با فردی در رابطه هستید میتوانید از متخصصان و مشاوران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت