داروهای روانپزشکی

نروکسین چیست؟

نروکسین یک داروی ضد افسردگی است. این دارو ممکن است با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی در رابطه با درمان افسردگی موثر واقع شود. از جمله برخی از این تاثیرات می توان به بهبود عملکرد ذهنی، تمرکز، حافظه و توانایی پذیرش اشاره کرد. نروکسین نه تنها از کاهش بیشتر توانایی شناختی بیماران افسرده جلوگیری می نماید، بلکه باعث بهبود آن می شود. به نظر نمی رسد که نروکسین بتواند هوشیاری را تغییر دهد یا اثر آرام بخشی داشته باشد.

معرفی کوتاه قرص گیاهی نروکسین

دسته بندی:

مغز و اعصاب، زنان و زایمان

رده دارویی:

مغز و اعصاب، زنان و زایمان

فرم دارویی و بسته بندی:

هر جعبه حاوی 50 قرص روکش دار است.

موارد مصرف:

ضد افسردگی (افسردگی خفیف تا متوسط)

عملکرد دارویی:

افسردگی خفیف تا متوسط (و افسردگی کودکان)، سندرم پیش از قاعدگی، علائم یائسگی، خستگی یا از دست دادن انرژی، بی اختیاری ادرار شبانه کودکان، اضطراب، بهبود "کیفیت خواب"، بهبود توانایی شناختی، اختلال ناشی از تغییر فصل.

معرفی کوتاه قرص گیاهی نروکسین

نروکسین چطور به درمان افسردگی کمک می کند؟

نروکسین در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. نروکسین علائم اضطراب (تنش، نگرانی، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات، دندان قروچه و بی خوابی) را کاهش می دهد، اثر ضد اضطرابی دارو ممکن است به دلیل فعال کردن گیرنده های بنزودیازپینی باشد. در طی 2 تا 6 هفته بهبود قابل توجهی با این دارو در علائم افسردگی، اضطراب، بی قراری و اختلالات روانی در کودکان (سنین 1 تا 12 سال) مشاهده گردید. درمان به خوبی تحمل می شود و هیچ گونه عوارض جانبی با آن گزارش نشده است.

بهبود قابل توجهی در علائم ذهنی و جسمی یائسگی در زنانی که در دوره های قبل و بعد از یائسگی قرار داشتند، پس از درمان 12 هفته ای با دارو مشاهده شد. میانگین نمره کل MRS (مقیاس درجه بندی یائسگی) – شامل تغییرات در میل جنسی، خشکی واژن و مشکلات ادراری – از مقدار شدید علائم اولیه به حد خفیف کاهش یافت. گل راعی به طور قابل توجهی علائم سندرم قبل از قاعدگی را پس از یک دوره درمان کاهش می دهد.

قرار گیری در مرحله موج آهسته ی خواب (مراحل خواب 3 و 4) در عرض 4 هفته از 1.5٪ به 6٪ افزایش می یابد. این افزایش، به دلیل اثر قابل توجه دارو بر مهار افسردگی، توسط چندین محقق تایید شده است.

نروکسین چطور به درمان افسردگی کمک می کند؟

مواد موثر این دارو چیست؟

اثر گذاری گل راعی (2 × 0.5 میلی گرم Hypericin)، با داروهای Imipramine (150 میلی گرم) و Fluoxetine (2 × 10 میلی گرم)، برای هر دو حالت خفیف و متوسط افسردگی، یکسان است. با این حال بطور کلی عوارض جانبی عصاره گل راعی گسترده تر می باشد. مهار جذب مجدد سروتونین و مهار مونوآمین اکسیداز با این دارو گزارش شده است. مکانیسم عمل ضد افسردگی عصاره گل راعی ممکن است به دلیل تأثیر بر بسیاری از انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین، نوراپی نفرین، دوپامین، L- گلوتامات و GABA باشد.

سایر مواد تشکیل دهنده عبارتند از: سودوهیپریسین، هایپرفورین، کوئرسیترین، روتین، بای فلاونوئیدها، اسید کلروژنیک، تانن های تغلیظ شده و …

نحوه تجویز و مقدار مصرف نروکسین

  • بزرگسالان: روزانه 1 تا 2 قرص همراه با غذا.
  • کودکان (6-12 سال): تحت نظارت پزشک، نصف دوز بزرگسالان.
  • به طور کلی، مصرف 200 تا 1000 میکروگرم در روز هیپریسین توصیه می شود.

عوارض جانبی داروی نروکسین

عصاره گل راعی ایمنی بالینی و قابلیت تحمل بالایی دارد. تنها عوارض جانبی اندکی با این دارو گزارش شده است مانند: اختلالات خفیف دستگاه گوارش (حالت تهوع، اسهال یا یبوست)، سر درد یا واکنش های آلرژیک و در موارد نادر بی قراری.

سایر مواد تشکیل دهنده عبارتند از: سودوهیپریسین، هایپرفورین، کوئرسیترین، روتین، بای فلاونوئیدها، اسید کلروژنیک، تانن های تغلیظ شده و …

تداخلات دارویی نروکسین

از استفاده از دارو پس از پیوند عضو، در دوران بارداری، همراه با داروهای ضد افسردگی دیگر و مهارکننده های پروتئاز -1 خودداری کنید. اگر بیمار داروهای متابولیزه شونده توسط سیتوکروم p450 و غذاهای حاوی تیرامین مصرف می نماید یا سابقه حساسیت به نور دارد، مصرف این دارو باید با احتیاط انجام شود.

موارد منع مصرف و احتیاط ها

اگر بیمار داروهای متابولیزه شونده توسط سیتوکروم p450 و غذاهای حاوی تیرامین مصرف می کند یا سابقه حساسیت به نور دارد، مصرف این دارو باید با احتیاط انجام شود. اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید، باید نروکسین را 2 ساعت بعد از این مکمل ها استفاده نمایید.

بارداری و شیردهی

از مصرف این دارو در دوران بارداری خودداری کنید. استفاده از آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود، زیرا اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.

4/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام و عرض ادب
    من ۴۰ ساله و بدلیل افسردگی و اضطراب چند سالیست سرترالین ۱۰۰ و کلونازپام ۲ روزانه یک عدد استفاده میکنم البته گذشته از اینکه داروها چند بار عوض شده اند ولی درمان کامل صورت نگرفته و بصورت خفیف بازهم درگیر هستم.چگونه میتوانم از این داروی گیاهی نیز استفاده نمایم که تداخلی پیش نیاید؟
    ممنون میشم جواب رو سریعتر بدید.مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      دوز و مقدار مصرف داروی نروکسین در افراد مختلف بسته به شدت بیماری متفاوت است ابتدا باید شرایط فعلی شما بصورت کامل بررسی شود.حتما در خصوص نحوه مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت