سبک زندگی و موفقیت

نشانه های خیانت مرد

خیانت میتواند ابعاد گوناگون زندگی و روابط را تحت تاثیر قرار دهد. خیانت مرد میتواند در زمینه های احساسی و جنسی رخ دهد. خیلی از افراد تصور می کنند که مردها بیشتر به خاطر مسائل جنسی خیانت می کنند در حالی که طبق آمارها خیانت مرد ها به علت مشکلات عاطفی و روحی روانی است. خیانت درباره اعتماد زندگی را از بین ببرد و مشکلات زیادی برای هر دو طرف ایجاد کند. برای آشنایی با نشانه های خیانت در مرد در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

خیانت چیست؟

خیانت به معنای عدم تعهد زوجین به زندگی در کنار یکدیگر است. خیانت مراتبی دارد که از نگاه تا رابطه جنسی را در بر می گیرد. زن و شوهر در همه ابعاد وجودی شان شامل موارد دیداری شنیداری گفتاری پویایی قلبی و بدنی قلمرو و چهارچوبی دارند که ورود جنسی به آن برای هیچ کس جز همسر جایز نیست. خیانت می تواند شامل مواردی همچون:

خیانت دیداری یعنی نگاه کردن و داشتن پوشش نامناسب برای فرد دیگری به جز همسر خود

خیانت گفتاری و شنیداری به معنای گفتگوی تحریک کننده و اغواگر از طریق آهنگ کلام یا موضوع سخن با فردی به غیر از همسر و شنیدن آن

خیانت لمسی یعنی دست دادن بوسیدن و تماس بدنی غیر جنسی

خیانت قدمی یعنی حرکت و اقدام برای تحقق انواع دیگر خیانت

خیانت قلبی به معنای عاشق شدن و دل بستن به فرد دیگری به جز همسر

خیانت جنسی.

نکته مهم دیگری که از مسائل فراگیر دنیای امروز است خیانت زناشویی در فضای مجازی است. امروزه با گسترش ارتباطات و گوناگونی رسانه ها و فضای مجازی چندین نوع خیانت در قالب تلفن، ارسال تصاویر، چت و مانند آن به وجود آمده است که به همان اندازه می‌تواند مخرب زندگی باشد. در این پدیده افراد با تماس الکترونیکی با فرد دیگری رابطه مجازی خیانت آمیزی برقرار می کنند که در ادامه می تواند به خیانت حضوری تبدیل شود.

انگیزه و زمینه خیانت

آگاهی از انگیزه ها و زمینه ها عامل اساسی در شناخت بهتر پدیده خیانت زناشویی و همچنین برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آن است. دلیل خیانت و زمینه های آن در دو دسته بنیان خیانت و زمینه های خیانت تقسیم می شوند:

بنیان خیانت

دلیل اصلی خیانت را بهتر است در شخصیت فرد جستجو کنید. بعد از ازدواج خانواده به یک امانت مشترک تبدیل می گردد و بر این اساس لازم است تا هر یک از زوجین عهده دار امانتی شوند و هر دو با یکدیگر به تبادل امانت بپردازند امانتی که حق نهاد خانواده و حق تک تک افراد آن میباشد. از این رو کسی قادر است به این امانت وفادار باشد که امانتدار باشد. کسانی که عنصر امانتداری را یاد ندارد خیانت خواهند کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که دست‌کم در تاریخ موارد پدیده خیانت یک مشکل جنسی نمی باشد بلکه یک مشکل اخلاقی و شخصیتی است.

زمینه های خیانت

بعضی از امور میتوانند زمینه ساز خیانت در افراد باشند که برخی از آنها مربوط به قبل از ازدواج و بعضی از آنها هم در حین زندگی به وجود می آیند.

عامل پیش از ازدواج شامل

روابط ناسالم

داشتن روابط ناسالم و خارج از چهارچوب از جمله زمینه های پیشین خیانت در افراد است. کسانی که از دوران نوجوانی و یا سنین کمتر جوانی عادت به دوستی‌ها و روابط بی قید و بند کرده اند اگر این عادت ها را کنار نگذاشته باشند بعد از ازدواج هم همچنان ممکن است سراغ روابط بی چارچوب بروند. این را بدانید که صرف نظر از اینکه هر فردی چه دین یا مذهب یا عقیده و باوری داشته باشد اگر به دلیل خلا و کمبودهای روحی و روانی سراغ روابط ناسالم برود یا در فضای مجازی با هر کسی به راحتی چت کند بعد از ازدواج هم ممکن است مستعد خیانت به همسرش باشد.

عوامل بعد از ازدواج شامل

نارضایتی زناشویی

یکی از مهمترین عواملی که زمینه ساز خیانت در زندگی زوجین است نارضایتی در زمینه های مختلف عاطفی و جنسی است. اگر زن و مردی نتوانند به نیازهای عاطفی و روحی و روانی هم دیگر پاسخ دهند و ندانند چگونه به یکدیگر محبت کنند ممکن است با ابراز علاقه از سمت فردی خارج از زندگی آنها، به سوی او جذب شده و راه خیانت را باز کنند. از طرفی اگر زوجین در زمینه جنسی دچار مشکل باشند و سراغ درمان نروند باعث می شود که دچار انحراف جنسی شوند. گاهی اوقات هم خشونت و بد اخلاقی و همسر آزاری و نداشتن مهارت گفت و گو روابط زن و مرد را دچار چالش های جدی می کند آنها را به فضایی بیرون از زندگی زناشویی می کشاند.

شک و بدبینی بیش از حد

برخی از افراد متاسفانه بدبینی بیش از حد به همسرشان را به پای غیرت می گذارند در حالی که این دو با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. مرد یا زنی که همسرش را دوست دارد در عین حال که چارچوب هایی برای رابطه شان تعیین می کنند اما به یکدیگر اعتماد دارند و از هر رفتار یا حرفی سوءبرداشت نمیکنند. کسی که در زندگی بیش از حد مشکوک است و برای هر رفتار همسرش به او تهمت میزند یا جنگ و دعوا راه می اندازد به تدریج زمینه دلسردی و همچنین خیانت را فراهم می کند. از این رو شک و تردید زوجین به یکدیگر حتی اگر اتفاقی نیفتاده باشد خود میتواند  توجیهی برای خیانت باشد.

نشانه های خیانت مرد

داشتن یک رابطه عاطفی و زندگی زناشویی سالم و رضایت بخش کار ساده ای نیست و نیاز به مراقبت دارد. گاهی کوتاهی های افراد و جدی نگرفتن زندگی زناشویی باعث میشود که به راحتی اقدام به خیانت کنند و زمینه نابودی زندگی خود را فراهم کنند. طبق آمارها مردها بیشتر مستعد خیانت نسبت به زن ها هستند. برخی از نشانه های مردان خیانتکار شامل موارد زیر می شوند:

بی تفاوتی مردان نسبت به زنان

بی تفاوتی یعنی نادیده گرفتن نیازهای عاطفی و روحی روانی زن و سردی نسبت به او است. هر چند احتمال دارد مردی که نسبت به همسرش بی تفاوت می شود دلایل مختلفی همچون بیماری های روحی روانی مانند اضطراب، افسردگی، یا فشارهای اقتصادی یا بیماری‌های جسمی باشد و فورا نمی توان برچسب خیانت را به او زد. بنابراین توجه کنید که قبل از متهم کردن کسی به خیانت از حالات و وضعیت روانش کاملاً با خبر شوید.

سردی در ارتباط جنسی

معمولاً زوجین در آغاز زندگی رابطه جنسی زیادی با یکدیگر دارند و به تدریج به حالت تعادل میرسد. اگر کیفیت رابطه جنسی زن و مرد کاهش پیدا کند و به سراغ راهکاری برای آن نروند به تدریج می توانند باعث عدم رضایت از یکدیگر و حتی مشاجرات شود. رابطه جنسی مخصوصاً برای مردها اهمیت زیادی در زندگی دارد و اگر کمبودی در این زمینه حس کنند و نتوانند آن را برطرف کنند ممکن است رو به روابط خارج زناشویی بیاورند. اگر مردی بدون دلیل دچار سردی جنسی شود خود می تواند نشانه ای از خیانت باشد.

برخورد های مخفیانه

برخورد های مخفیانه و پنهان کاری بیش از حد می تواند نشانه ای از خیانت در مرد باشد. کسی که در زندگی با همسرش صادق و روراست باشد چیزی برای پنهان کردن ندارد و یا تلفن و پیامک های مخفیانه ای ندارد. علاوه بر این مردهایی که همیشه دیر به منزل می آیند یا ماموریت های بی موقع ای دارند بدون اینکه با همسرشان مشورتی کرده باشند، میتواند نشانه‌ای از خیانت باشد.

بیماری های مقاربتی

یکی از نشانه های فردی که خیانت میکند و روابط فرازناشویی دارد دچار شدن به بیماری های مقاربتی مانند زگیل و بعضی از تبخال ها است. این بیماری ها ممکن است در طول زندگی هم ایجاد شوند و در سالهای بعد خودش را به شکل ضعیف شدن فرد نشان دهد اما اگر ناگهانی در کسی به وجود بیاید می تواند علامتی از ارتباط جنسی با غیرهمسر باشد.

محبت یا خشم ناگهانی

فردی که روابط فرازناشویی دارد به تدریج دچار احساس گناه و عذاب وجدان می شود و همین احساسات می تواند در او واکنش های مختلفی ایجاد کند. برخی اوقات مردها برای برطرف کردن احساس گناه خود بعد از خیانت از مکانیسم دفاعی استفاده می کنند و ممکن است بیش از حد به همسر خود محبت کنند. امکان دارد هم آنها به دلیل اینکه نتوانستند با این مسئله کنار بیایند و از طرفی عذاب وجدان آنها را رها نکند رفتار های پرخاشگرانه نشان دهند.

کم شدن روابط عاطفی

مردی که به همسرش خیانت میکند یعنی اینکه شریک دیگری برای هم صحبتی و در میان گذاشتن احساساتش پیدا کرده است از این رو ممکن است کمتر از قبل به نیاز های همسرش توجه کند و یا کمتر با او صحبت کند. شاید همان مردی که کوچکترین مسائل را به همسرش می گفت یا از محیط کاری اش برای او تعریف میکرد دیگر مثل گذشته ها با او درد و دل نمی کند. هرچند این موارد می‌تواند به دلیل بحران های روحی و روانی یا بیماریهای خاص در مرد هم باشد اما اگر چنین مسائلی در میان نباشد حتماً فرد دیگری در زندگی او وارد شده است.

شرکت نکردن در دورهمی های خانوادگی

وقت گذرانی با دوستان صمیمی و خویشاوندان بخشی از زندگی متاهلی به شمار میرود. فردی که به زندگی زناشویی خود پایبند است به خانواده همسر و اقوام و دوستان او اهمیت می‌دهد و در مهمانی های آن ها شرکت می کند. اما اگر فردی خیانت کرده باشد دیگر مثل گذشته جمع های خانوادگی و اقوام همسر برای او اهمیتی ندارد و سعی می‌کند تا حد امکان از آنها فاصله بگیرد.

رسیدگی بیش از اندازه به ظاهر

اینکه مردی همیشه منظم و مرتب باشد و به آراستگی و تمیزی اش اهمیت دهد چیز عجیبی نیست بلکه لازمه هر نوع زندگی هست اما اگر همسرتان به یکباره و ناگهانی به لباس پوشیدن خود اهمیت می دهد و تغییرات زیادی می خواهد در ظاهرش ایجاد کند می تواند نشانه ای از خیانت باشد. مردی که همیشه به ظاهر خود رسیدگی می کند و گاهی برای لباس پوشیدن یا خریدن از همسرش نظر میخواهد یک فرد عادی است که به زندگی خود اهمیت می دهد اما اگر این رفتار ها به یکباره اتفاق بیفتند مسئله می تواند پیچیده تر شود و شاید پای فرد دیگری در میان است.

فراموشکاری

یکی از نشانه های خیانت مرد ها فراموش کردن مناسبت های مهم زندگی شان مانند وز تولد همسر خود یا سالگرد ازدواج و… است. مردی که همیشه برای روز تولد همسرش هدیه می خرید و یا او را سوپرایز میکرد جای اینکه برای سالگرد ازدواج اهمیت قائل می شد و همسرش را به رستوران یا به مهمانی دعوت می کرد، اگر ناگهان تمام این مناسبت ها را فراموش کند یا دیگر مثل گذشته ها برای همسرش هدیه نخرد و به آنها بی اهمیت شود می تواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی اوقات حجم کاری زیاد یا فشارهای مالی و یا حتی بیماری های روحی و روانی می تواند دلیل چنین مسئله ای باشد اما اگر این موارد نباشد علت می تواند به خیانت او برگردد.

دروغگویی

یکی از مهمترین نشانه های خیانت در مردان و همچنین زنان دروغگویی است. دروغ های زیادی که به دلایل ریز و درشت گفته می شود و بعضی از آنها را خود فرد هم از یاد میبرد معمولاً برای پنهان کردن اشتباهات بزرگی مانند خیانت است. زبان بدن هم می تواند دروغگویی را نشان دهد. غالباً فردی که دروغ میگوید خودش هم به تدریج بیقرار می شود و گاهی اوقات ممکن است از پاسخ دادن به سوالات همسرش سرباز زند.

رفتن به مسافرت های طولانی بدون همسر

هرچند در بعضی از شغل ها ماموریت ها و مسافرت های زیادی وجود دارد اما همیشه لازم نیست که این سفرها تنهایی انجام شود. مردی که به همسرش متعهد است او را در جریان هرگونه ماموریت و سفرش می گذارد اما اگر این گونه سفرها طولانی و بدون اطلاع همسر باشد می تواند نشانه ای از خیانت مرد باشد.

 

کلام آخر

خیانت در زن و مرد می تواند نشانه های مختلفی داشته باشد و آسیب های روحی و روانی زیادی به هر دو طرف وارد کند. هر چند گاهی اوقات ممکن است به رفتارهای همسر خود شک کنید و یا آنها را به پای خیانت بگذارید اما این را بدانید که مسائل دیگری هم می تواند وجود داشته باشد که باعث غیر معمول شدن رفتار همسرتان شود. اگر در رابطه با همسرتان دچار چالش شده‌اید و نمی دانید چگونه در برابر او برخورد کنید توصیه می شود که از روانشناسان ما در کلینیک همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت