روانشناسی

استراتژی‌های مؤثر در پیروزی و موفقیت

استراتژی‌های مؤثر در پیروزی و موفقیت

 

چه در مبارزه فکری و چه در نبرد جسمی، استراتژی های موثر برای پیروزی یکسان می باشند. دلیل این امر این است که نتیجه همه نبردها ابتدا در ذهن تعیین می شود یعنی، ابتدا در ذهن تصور برد یا باخت صورت پذیرفته و سپس نتیجه آن در عمل ظاهر می شود. خواه در بازی تنیس، خواه در بازی شطرنج و خواه هنگامی که دو مرد برای جلب توجه یک زن تلاش می کنند، اصل رقابت یکسان است. اگر به ذهن خود حمله کرده و از آن بر علیه خودش استفاده نمایید،بدون این که کوچکترین اشاره ای به وی کنید در مقابل شما برخاک خواهد افتاد.

برای برنده شدن نباید حتماً بهترین و برجسته ترین باشید بلکه تنها لازم است که درست عمل کنید. بنابراین اگر می خواهید که همواره در رقابت های فکری و جسمی پیروز باشید باید با استفاده از استراتژی‌های روانشناسی مربوطه، از نظر ذهنی کاملاً آماده شوید. تقسیم می شوند:

 

1ـ اسراری برای تبدیل شدن به یک مبارز کامل از نظر روانی

* چنگک موفقیت: ازاصلاح چنگک، در عمل هیپنوتیزم برای پیوند دادن وقایع با احساسات نامربوط استفاده می شود. چنگک یعنی ایجاد ارتباط میان مجموعه ای از احساسات خاص با بعضی محرک های ویژه- مثل یک تصویر، صدا، اسم، مزه و… مثلاً شاید بوی الکل حال شما را برهم بزند زیرا چند سال پیش تجربه بدی از آن کسب کرده اید. یا هنگامی که آهنگی خاص را در رادیو می شنوید ناگهان به یاد یکی از دوستان خود بیفتید که سالهاست به او فکر نکرده اید. همه این موارد نوعی چنگک هستند. به همین ترتیب است که یک هیپنوتیزم می تواند با بشکن زدن فردی را به خوابی عمیق فرو ببرد.

شما می توانید با استفاده از نیروی چنگک، عملکردتان را بهبود بخشید. مثلاً فرض کنید که در حال بازی کردن تنیس می باشید. هر زمان که توپی را به خوبی در زمین حریف نشاندید جمله ای کوتاه را با خود زمزمه کرده یا با دست خود حرکتی مخصوص نشان دهید. این چنگکی برای عمل موفقیت آمیزتان به حساب می آید. از این پس هر گاه می خواهید ضربه ای عالی به توپ بزنید و آن را به خوبی در زمین حریف بنشانید تنها آن جمله را زمزمه کرده یا حرکت مخصوص را با دست خود تکرار نمایید و بدین ترتیب ذهن شما درست در همان وضعیت عالی که قبلاً تجربه نمایید و بدین ترتیب ذهن شما درست در همان وضعیت عالی که قبلاً تجربه کرده بودید قرار خواهد گرفت. این عمل ابرازی مؤثرو قدرتمند است که هرگاه بدرستی از آن استفاده کنید می توانید بهترین نتیجه ممکن- چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری- را نصیب خود سازید. پس هر زمان که عملکردی برجسته و ممتاز از خود نشان دادید از وضعیت روحی خود چنگکی بسازید که بوسیله آن بتوانید همیشه به قله موفقیت دست یابید.

 

* تمرکز: یک حقیقت غیر قابل انکار درباره طبیعت بشر این است که: بر روی هرچیزی که تمرکز کنید به سمت آن کشیده خواهید شد. هیچگاه همراه با ترس اقدام به عملی نکنید و به خاطر داشته باشید که نتیجه کلیه نبردهای زندگی ابتدا در ذهن معین می شود. پس اگر احساس می کنید که از نظر ذهنی آمادگی کامل ندارید، در صورت امکان، کاری را که می خواهید انجام دهید به وقت دیگری موکول نمایید، یعنی به زمانی که از لحاظ ذهنی آمادگی کامل برای تمرکز داشته باشید.

* وضعیت ایده آل: شما هنگامی از نظر ذهنی در وضعیتی مناسب و ایده ال قرار خواهید گرفت که خویشتن را فراموش کرده و تنها برروی هدف خود تمرکز نمایید. بدین ترتیب افکاری از قبیل: من چگونه خواهم توانست این کار را انجام بدهم؟  از ذهنتان دور شده و موجب دستپاچگی شما نخواهد شد و شما می توانید به طور جدی و مصمم هدفتان را دنبال نمایید. پس تنها به نتیجه فکر کنید، نه به خودتان.

* تصویر ذهنی: پیش از آن که با چشمان خود موفقیتتان را ببینید باید آن را در ذهن خود مجسم نمایید. بنابر گفته محققان یک تصویر کامل ذهنی، همانند یک عملکرد واقعی می باشد. خود را در حالتی مجسم کنید که نتیجه مطلوب خود را به دست آورده اید و دیگران شما را مورد تشویق قرار می دهند.

* همیشه یک نقشه شماره 2 در نظر داشته باشید: این امر نه تنها شانس موفقیت شما را افزایش می دهد بلکه باعث خواهد شد که شناخت بهتری نسبت به هدف خود داشته باشید. اما داشتن نقشه دوم نباید موجب شود که از ابتدا نقشه اصلی ( نقشه اول ) خود را شکست خورده تلقی نموده و بدین ترتیب آن را با جدیت دنبال نکنید، بلکه تنها زمانی باید به سراغ نقشه دوم خود بروید که نقشه اصلی شما به هیچ وجه قابل اجرا نباشد. به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن آمادگی کامل، هر اتفاقی که بیافتد نمی تواند مانع از پیشروی شما گردد.

 

2ـ اسرار روانشناسی برای کسب موقعیت بهتر نسبت به حریف

* اگریک شیر و یک کوسه با هم بجنگند کدامیک برنده خواهد شد؟ قطعاً نتیجه به این بستگی دارد که در کجا با هم بجنگند یعنی در خشکی یا در دریا. پس در صورت امکان از امتیاز آشنایی با مکان بهره گیرید. اگر در مکانی باشید که آشنایی بیشتری نسبت به حریف خود با آن دارید از آرامش فکری بیشتری برخوردار خواهید بود. اگر ممکن است، پیش از آن که در محل تعیین شده ( برای رقابت ) حضور یابید، مدتی را در آنجا سپری کنید تا با فضای اطراف خود بیشتر آشنا شوید.

* بر اساس تحقیقات، اگر در حضور دیگران به انجام کاری مشغول شویم که در آن تبحر و مهارت داریم، عملکردی بهتر از خود نشان می دهیم. برعکس، اگر در کاری مهارت چندانی نداشته باشیم، در صورتی که در حضور دیگران بخواهیم آن را انجام دهیم به دلیل عدم اعتماد به نفس، از کارآیی کمتری برخوردار خواهیم شد. بنابر آنچه که گفته شد اگر می خواهید با کسی به رقابت بپردازید که بر شما برتری دارد در حضور دیگران این کار را انجام ندهید. اما اگر مطمئن هستید که از توانایی بیشتری نسبت به حریف برخوردارید در حضور تماشاچیان با وی به رقابت بپردازید زیرا این عمل از طرفی موجب می شود که شما عملکردی بهتر داشته باشید و از طرف دیگر روحیه حریف شما را تضعیف خواهد نمود.

* به گفته سان تسو یکی از بزرگترین جنگجویان و رهبران استراتژیک، در زمان مقتضی با انجام عملی غیر منتظره حریف را غافلگیر نمایید. اغفال و گمراه کردن حریف اصل پیروزی بر او می باشد. با انجام عملی که حریف انتظار آن را ندارد تعادل او را برهم زده و در همین زمان با تمام قوا به وی حمله ور شوید. به خاطر داشته باشید که بهترین دفاع، حمله است. پس سعی کنید پیش از آن که حریف به شما حمله کند شما بر او پیشدستی کنید. با حمله بی امان به حریف مجال فکر کردن و تصمیم گیری را از او سلب کنید و بدین ترتیب او را از پا در آورید.

بر گرفته از کتاب روش های جذب و متقاعد کردن دیگران

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت