سبک زندگی و موفقیت

چگونه استعدادمان را شکوفا کنیم ؟

طبیعتا هر انسانی دوست دارد در کارش موفق باشد و خلاقیت نشان دهد. این امر زمانی محقق می شود که افراد بتوانند استعدادهای بالقوه خود را بشناسند و اهدافی متناسب با آن برگزیند. راه های مختلفی برای شکوفایی استعداد در کودک و بزرگسال وجود دارد. برای آشنایی با چگونگی شکوفا کردن استعدادها ادامه مقاله را دنبال کنید.

استعداد چیست ؟

استعداد یعنی اینکه یک نفر بصورت ذاتی توانایی انجام یک کار خاص را بهتر از بقیه داشته باشد . یعنی وقتی معلم نقاشی به بچه ها می گوید یک نقاشی خلاقانه بکشند ، برق در چشم علی موج میزند و لبخند روی لب هایش می آید اما رضا اخم هایش در هم می رود . و در زنگ بعد که ریاضی تدریس می شود رضا همکاری بالایی دارد و دائم با خوشحالی دستش را بلند می کند اما علی سکوت می کند . آنها هر دو کودکانی عالی و توانمند هستند، فقط علی در وجودش احساس عشق به نقاشی نقش بسته و استعداد بهتری در این زمینه دارد اما رضا استعدادش در زمینه ریاضی است .

شما احتمالا از توانایی های اولیه خود مطلع هستید . بیش از هر شخص دیگری ، این خود شما هستید که می توانید بگویید توانایی انجام چه کاری را دارید و چه کاری را نمی توانید انجام دهید . این توانایی های اولیه معمولا نقطه آغاز استعدادهای شگرف هستند . ولی ابتدا باید این توانایی ها را شناسایی کنید تا بتوانید در آینده برای توسعه ی بیشتر آن ها کاری انجام دهید . افراد زیادی توانایی های خود را به سطح حداکثر نمی رسانند و به نقطه کمال استعدادهای خود دست نمی یابند زیرا خود نیز آن ها را نادیده می گیرند . برای مثال اگر گوش شما به ملودی ها و نوای موسیقی حساس است ، این توانایی و استعدادهای مرتبط با آن را نادیده نگیرید .

راه شکوفایی استعدادها

ما اغلب آنچه خود در اختیار داریم را با آنچه دیگران در اختیار دارند مقایسه می کنیم ، ولی نباید اینگونه عمل کنیم . شما منحصر به فرد هستید و مجموعه ی توانایی های شما هرگز با توانایی های شخص دیگری یکسان نیست . شاید میان دو گروه شباهت هایی وجود داشته باشد ولی هیچ دو مجموعه از توانایی های متعلق به دو فرد متفاوت با یکدیگر یکسان نیستند . استعدادها بسیار شبیه مشکلات هستند . تا زمانی که از وجودشان با خبر نباشید نمی توانید کاری برای روبرو شدن با آن ها انجام دهید . در ادامه مقاله راهکارهایی را برای شما عنوان می کنیم تا با به کارگیری آن ها بتوانید استعدادهای خود را کشف کنید .

از شناخت خودتان شروع کنید

اگر خود حقیقی تان را بشناسید ، یافتن استعداد واقعی تان کار ساده ای است . اگر بدانید در درونتان چه چیزی می گذرد در نهایت به خواسته راستین خود خواهید رسید . اگر تجارب پیش رو و اعمالتان در راستای خواسته های راستین شما باشند احتمالا عواملی که شما را به خوشبختی می رسانند بیشتر به زندگی شما جذب شده و را می یابند. برای یافتن استعدادهای خود باید بیشتر به زندگی کردن بپردازید و از آن لذت ببرید .ولی سوال مهم این است که آیا فعالیت هایی هستند که شما را در مسیر شناخت بهتر خود یاری کنند ؟ جواب این سوال مثبت است. یکی از موثرترین کارها مراقبه کردن است . یک مراقبه ساده برای آرام کردن هیاهوی جاری ذهنتان بسیار مفید است . وقتی بتوانید این هیاهو را آرام و ساکت کنید می توانید از آرام درونی ، تعادل و شادی لذت ببرید . این موضوع از شرایط مهم دست یافتن به بینش و دانش در مورد خود است . به این ترتیب با آغوشی بازتر و قضاوت کمتر به مسائل می نگرید .

ارزش هایی بنیادین خود را آشکار کنید

به عکس العمل های خود به شرایط و وقایع توجه کنید و زمانی را برای تحلیل ارزش های بنیادین خود اختصاص دهید . هر چند وقت یکبار زمانی را به به مکاشفه و بازنگری ارزش های خود اختصاص دهید . با اینکار نه تنها علایق واقعی خود بلکه دلایل بیشتری خواهید یافت تا روزگار پیش رویتان را به بهترین نحو ممکن بگذرانید . بجای صرف زمان و تمرکز بر توقعات دیگران از خود ، دسته ای توقعات را برای خودتان بوجود بیاورید . وقتی بدانید که حقیقتا می خواهید چه کاری انجام دهید ف آنگاه می توانید بر مبنای آن برنامه ریزی کنید که چگونه بدون فاصله گرفتن از ارزش های خود به سوی هدف خود حرکت کنید .

توقع زیادی نداشته باشید    

توقع داشتن می تواند مسیر حرکت شما را تغییر دهد، پس قدری بیشتر فی البداهه عمل کنید . توقع می تواند سدی در مسیر یافتن استعدادهای شما باشد ، پس سطح توقع خود را آنقدر بالا نبرید که از خود واقعی تان غافل شوید . هنگامی که آموختید چگونه از توقعات خود دست بردارید ، درمی یابید که فارغ از شرایطی که با آن روبرو هستید ، اینکه خودتان باشید کار ساده ای است . تک به تک توقعاتی که در خود می یابید را بررسی کنید و بسنجید . آن دسته از توقعاتی که فکر می کنید با واقعیت شما تناسب ندارند را رها کنید .

 مراقب خود باشید

با استفاده از فعالیت هایی که باعث می شوند شما حس خوب ، رضایت و آرامش داشته باشید با استعدادهای خود ارتباط برقرار کنید . هر یک از فعالیت ها شامل رفتن به کلاس ورزشی ، زود خوابیدن یا خواندن کتاب محبوبتان می تواند این حس را به شما بدهد . اگر هر چند وقت یک بار برای مدتی به آرامش کامل دست یابید برای شناخت بهتر خود ، توانایی بیشتری خواهید داشت . مسیر شناخت استعدادهای واقعی شما از شناخت عمیق نسبت به خودتان آغاز می شود .

ایجاد تفکر مثبت

 

شاید این حرف کلیشه ای به نظر برسد ولی در درون خود حجمی از حقیقت را به همراه دارد: ما برآیند تفکراتمان هستیم . وقایع زندگی ریشه ی عمیقی در تفکرات ما دارد . ما باید کاری کنیم تا این تفکرات به شکل کلمات درآیند و کلمات به اعمالی تبدیل شوند که نمایانگر هر آنچه در ذهن و قلبمان هستند باشند. ایجاد تفکر مثبت خود می تواند در روند پاکسازی تفکرات و بازسازی ساختارهای ذهنی بسیار کمک کننده باشد . اگر به این ذهنیت برسید که هیچ چیز غیر ممکن نیست ، می توانید به هر هدفی که تمایل دارید دست یابید . ابتدا باید باور داشته باشید که شما موهبت ، استعداد و پتانسیل خاصی در خود دارید . پس از این مرحله باید تصدیق کردن را به صورت زبانی انجام دهید . خواسته ها و آرزوهایتان را با دقت و شفاف به خود بگویید . با انجام این کار از طریق اطمینان بخشی به خود انرژی می دهید . در زیر تعدادی از تفکرات مثبت که می توانند در یافتن استعداد به شما کمک کنند را ذکر می کنیم :

*من معمار زندگی خودم هستم و می توانم زیربنای آن را مستحکم کنم و محتویات آن را انتخاب کنم .

*هیچ حجمی از تفکرات منفی نمی تواند من را مایوس کند.

*من کاملا خوشحال هستم . من ذهن فوق العاده ای دارم . من روحی سرشار از آرامش دارم.

*من بیشمار توانایی دارم و هر روز از آن ها استفاده خواهم کرد .

*تمام کسانی که در گذشته به من ظلم کرده اند را می بخشم . از آن ها و دردی که به من داده اند در کمال آرامش و صلح فاصله می گیرم .

*من در درون خود مقدار زیادی مهربانی و شفقت دارم و به همین دلیل دیگر به خشم مراجعه نمی کنم زیرا عشق زیادی برای عطا کردن دارم.

و…

به دیگران گوش کنید

گوش کردن به نوبه خود یک موهبت است . همه افراد به ارزش این توانایی پی نمی برند و به همین دلیل همه در این زمینه مهارت کانمل پیدا نمی کنند. ولی اگر شنونده ی خوبی باشید می توانید درک بهتری از اتفاقات پیرامون خود پیدا کنید . همچنین اگر به آنچه دیگران می گویند گوش دهید درک بهتری از خود پیدا می کنید . اگر بدرستی به حرف دیگران گوش دهید می توانید دلایل و استدلال های آن ها برای استعدادهایی که آنان در شما می بینند را دریابید . همچنین هرچقدر صادقانه تر به دیگران گوش دهید فرد معتبرتری به چشم خواهید آمد . اگر فردی معتبر باشید دیگران راحت تر توانایی ها و استعدادهای شما را باور می کنند . در نتیجه رسیدن به آرزوهایتان بسیار آسان تر خواهد شد. در این روند نه تنها استعداد خود را درمی یابید بلکه به دیگران نشان می دهید که برای آن ها احترام قائل هستید و آن ها برایتان مهم هستند .

هنر خلوت کردن را دریابید           

گذراندن زمان در تنهایی در روند شناخت خود مفید است زیرا به این ترتیب با خود درونمان ارتباط برقرار می کنیم . برای یافتن استعداد باید زمان قابل توجهی را در تنهایی سپری کنید . ولی می شود گفت در دنیای امروزی هنر خلوت کردن متاستفانه از دست رفته است . در واقع امروزه تنهایی و خلوت کردن با رفتارهای غیراجتماعی پیوند خورده است . افرادی که رفتارهای غیراجتماعی دارند عموما و به غلط پر از درد و اندوه و تنها دیده می شوند . ولی فریب این تعمیم کلی را نخورید. خلوت کردن را نمی توان با غم برابر دانست . در عوض خلوت کردن یک سازوکار کاملا سالم است که می توانید از آن نتایج روان شناختی و جسمی مثبتی بدست آورید . این کار به شما این اجازه را می دهد تا قدری آرامش پیدا کنید و خط فکری تازه ای را شروع کنید  همینطور ذهنتان استراحت کرده و انرژی خود را بدست می آورد و در نتیجه شما بهتر از استرس رهایی می یابید . عوامل حواس پرتی دیگر مزاحم شما نمی شوند و می توانید افکارتان را آرام کنید .به این ترتیب تمرکز بهتری پیدا می کنید و راحت تر فکر می کنید . با تمرکز کردن تمام عوامل ایجاد وقفه و حواس پرتی را حذف می کنید . حال می توانید به یافتن استعدادها و موهبت هایی که دارید بپردازید .

از حاشیه امن خود خارج شوید

 

هر چند حاشیه امنتان به شما آرامش می دهد ، ولی می تواند به نوبه خود تبدیل به هزارتویی شود که توانایی های شما را محدود می کند. وقتی به انتخاب خود در حاشیه امن خود بمانید در واقع خود را از هرگونه تغییر محروم می کنید . به تغییرات منفی جواب رد می دهید ولی در عین حال از کنار تغییرات مثبت هم می گذرید و با توقف در محیط  حاشیه امن خود شانس صرف زمان و انرژی برای رسیدن به آرزوهایتان را از خود می گیرید . راهکارهایی برای این شرایط وجود دارند ولی نیازمند صرف زمان هستند .مثلا: کارهای کوچک را با هم ترکیب کنید و تا جای ممکن خود را غافلگیر کنید . برای مثال هنگام گوش کردن به موسیقی به یک سبک محدود نشوید .

سبک های مختلف را امتحان کنید . آهنگ هایی را که قبلا امتحان نکرده اید دانلود کنید . ببینید آیا از آن ها لذت می برید . همین رویه را برای غذا امتحان کنید که تا به حال امتحان نکرده اید. هنگام خرید کتاب ، عنوانی را انتخاب کنید که با شخصیتتان هماهنگی ندارد . حتی هنگام بازگشت به خانه از مسیری بروید که قبلا آن را امتحان نکرده اید. با انجام این کارها سعی در پرورش استعدادی دارید که تا پیش از این از وجودش با خبر نبوده اید. هر کاری را پله پله جلو ببرید . عجله نکنید . رویارویی با دگرگونی می تواند دشوار باشد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی چند تکنیک برای استعدادیابی خودتان پرداختیم. حالا نوبت شماست تا آن ها را در عمل استفاده کنید. استعدادهایتان تا زمانی که منفعل باشید پنهان باقی می مانند. نشان دهید که چه کاری از شما برمی آید. در آخر اینکه از شادی رسیدن به اهداف هود بی بهره نمی مانید.اگر نمیدانید چه استعدادی دارید و یا انگیزه کافی برای حرکت جهت بالفعل کردن توانایی های خودتان ندارید توصیه می شود که از یک مشاور با تجربه در این راه کمک بگیرید.

1/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت