سبک زندگی و موفقیت

اختلال شخصیت نمایشی

حتما شما هم تاکنون در اطرافیان خود افرادی را دیده اید که در حال نقش بازی کردن و تظاهر کردن هستند. ممکن است هنگامی که با این افراد در ارتباط هستید فکر کنید که عقاید و کارهایشان هایشان پایه و اساسی ندارند و یا فقط دوست دارند مرکز توجه دیگران باشند. زندگی با این افراد می تواند چالش هایی داشته باشد که در ادامه مقاله به آن پرداخته می شود.

 

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اگر شخصیت نمایشی در موقعیت هایی باشد که مرکز توجه دیگران قرار نگیرد احساس راحتی نمی کند. پسرها از لحاظ جنسی هم دیگران را تحریک می کنند. افراد دارای این شخصیت رفتارهای سطحی دارند که سریعاً تغییر میکند. آنها از ظاهرشان برای جلب توجه استفاده می کنند و صحبت‌هایشان سبک امپرسیونیستی دارد و جزئیات زیادی وجود ندارد. رفتارهای نمایشی اغراق آمیز و تئاتر گونه دارند و بسیار القا پذیر می باشند. آنها فکر می‌کنند که رابطه شان صمیمی تر و پر حرارت تر از آن چیزی است که واقعا وجود دارد.

شخصیت های نمایشی به معنای سر و صدای زیاد اما جوهری کم هستند. این افراد از لحاظ احساسی در اوج هستند و دوست دارند تایید و توجه دیگران را کسب کنند و در صورتی که توجهی که مستحق آن هستند دریافت نکنند به شدت عصبانی می شوند. نمایشی ها از احساسات بالایی برخوردارند و تا زمانی که کارها خوب پیش می رود عالی هستند اما زمانی که این تیپ مورد توجه نباشد بسیار نیازمند و فرار جلوه می کنند.

آنان غالباً لباس های زرق و برق دار و جذاب می پوشند و نسبت به ظاهرشان وسواس زیادی دارند. هیچ چیزی به اندازه توجه دیگران آنها را راضی نمی کند. بنابراین زمان زیادی را صرف می‌کنند تا آخرین مدها و بهترین لباس ها و خوراکی ها و خرید ها را داشته باشند. آنها از ظاهر دیگران به گونه ای هوشمندانه آگاه هستند و دوست دارند مطمئن شوند که ظاهری بهتر از دیگران دارند و دیگران هم این مسئله را قبول دارند.

توجه نیاز اساسی نمایشی ها

فرد نمایشی تشنه توجه و استقبال است. اگر تعریف و تمجید در کار نباشد آنقدر تلاش می‌کنند تا به اندازه کافی توجه دریافت کنند. آنها دوست دارند که گل مجلس باشند و اگر این اتفاق رخ ندهد رفتار عجیب و غریب نشان می دهند. آنها صحنه هایی را ایجاد می‌کنند که مطمئن شوند مورد توجه هستند. رفتار های شهوانی و جنسی و عشوه گری برای این است که دیگران حداقل برای مدتی هم که شده شیفته آنها شوند. بازی شخصیت های تئاتر اغلب اغراق‌آمیز است.

آنها عمیقاً به نزدیکی با دیگران اهمیت می دهند هرچند که رابطه شان بسیار سطحی است و دوست دارند از طریق عینکی رنگارنگ به رابطه نگاه کنند. این افراد سریعاً به سجده می افتند و شیفته نامزد یا همسر می شوند. آن ایده اساسی در رابطه دارند که می‌تواند برای دیگر افراد ساده‌لوحانه باشد. آنها سریعتر از خط آشنایی با مردم می گذرند و به دنبال صمیمیت بیشتر می گردند که برای اغلب افراد در ابتدای رابطه مناسب نیست مثلا تیپ نمایشی دوست دارد که پزشک یا افراد متخصص را با نام کوچک صدا بزند.

معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا برای اختلال شخصیت نمایشی

الگوی فراگیر تهییج پذیری و توجه خواهی مفرط که در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و در زمینه‌های متفاوت وجود دارد. به صورتی که با ۵ یا تعداد بیشتری از موارد زیر آشکار می شود:

  • در موقعیت هایی که کانون توجه نیست ناراحت است.
  • تعامل با دیگران اغلب با رفتار نامناسب اغواگری یا تحریک آمیز جنسی مشخص می شود.
  • هیجانات را به صورتی که فوراً تغییر می کنند و سطحی هستند ابراز می کند.
  • برای جلب کردن توجه به خود از ظاهر جسمانی استفاده می کند.
  • نوعی سبک گفتاری دارد که بیش از حد به برداشت کلی منجر می شود و فاقد جزئیات است.
  • هیجان را به صورت نمایشی ساختگی و اغراق‌آمیز ابراز می کند.
  • تلقین پذیر است یعنی به راحتی تحت تاثیر دیگران یا موقعیت‌ها قرار می‌گیرد.
  • روابط را صمیمی تر از آنچه که واقعاً هست تصور می کند.

عوامل شکل گیری شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. شما می دانید که این اختلال بیشتر در خانم ها مشاهده می شود. بعضی فرضیه ها در مورد این صفات شخصیتی وجود دارد. تجارب درمانی در مورد بیماران نمایشگر نشان دهنده آن است که این افراد در خانواده هایی بزرگ شده‌اند که رویکرد سرپرستی باثباتی وجود نداشته و بی توجهی را تجربه کرده‌اند و همچنین پاداش هایی به صورت دوره‌ای برای رفتار نمایشگری به آنها داده شده است. آنها به اندازه کافی توجه و مراقبت مادری ندیده اند و در نتیجه مجبور شدند با جلوه‌گری نیازهایشان را برطرف کنند.

افراد نمایشی معمولاً به خاطر داشتن زرق و برق و نمایشی بودن در زمان کودکی توجه زیادی دریافت کرده اند. در سنین اولیه شخصیت های نمایشی آموزش دیدند که چگونه دیگران را اغوا کنند تا به آن ها توجه داشته باشند. در نهایت خیلی از بزرگسالان نمایشی یک مدل نقش نمایشی در خانه به عهده داشته اند و یکی از والدین آنها هم خودنمایی و جلب توجه می کرده است.

 

ازدواج با شخصیت نمایشی

اگر نامزد یا همسر شما شخصیت نمایشی دارد بدانید که مانند یک شیشه عطر سرشار از احساس است. حالت دوبینی و دو بخشی دارد. احتمال دارد نامزدی داشته باشید که واقعا می خواهد در ارتباط با شما باشد و جذب شما شده است. با این وجود تشنه تشویق و تعریف از طرف شما و هر فرد دیگری است که با او برخورد میکند. نکته مهم این است که آیا شما به اندازه کافی انرژی دارید که با حالت های متغیر نامزدتان هماهنگ شوید.

جذابیت آغازین فرد نمایشی احتمالاً مانند یک پتک ضربه می‌زند. ناگهانی، بی خبر و عمیقاً پرحرارت است. شخصیت نمایشی به سراغ شکار می گردد و قدرتش هم چون یک سگ شکاری است و تا زمانی که شکار نکند آرامش ندارد. هنگامی که شما به چگونگی ایجاد این رابطه فکر می کنید با خودتان می‌گویید خیلی زود جدی شد.

در ابتدا فرد نمایشی کاملا در دسترس و رابطه با آن سرگرم کننده است. آنها به دنبال احساسات شهوانی هستند تفریح با هر چیزی برای نزدیکی و صمیمیت بسیار آسان است. وارد شدن به رابطه با یک فرد نمایشی به این معناست که باید آماده باشید انرژی زیادی صرف نیاز های احساسی این فرد کنید. فرد نمایشی بسیار احساساتی و گاهی فرار عمل می کند. تشویق نیازهای اساسی او را برطرف می‌کند اما ممکن است نیازمند شود که با عزیزانش هم بیگانه شود. احساسات او به راحتی خدشه دار می شود و کوچکترین ضربه ها را آسیب جدی تلقی می کند. زمانی که احساساتش آسیب می بیند ممکن است بر سرتان فریاد بکشد یا گاهی در ملا عام با شما دعوا و جر و بحث کند.

روش های رفتاری مناسب با شخصیت نمایشی

اگر شریک زندگی شما فردی با شخصیت نمایشی است بهتر است که در مورد ماندن در این رابطه تجدید نظر کنید و یا اینکه تصمیم بگیرید روی رابطه تان با این فرد کار کنید. برخی از راهکارهای مناسب که می توانید برای ارتباط با چنین افرادی انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

مرزهای محکم و مشخصی تنظیم کنید

مانند هر چیز دیگر در زندگی بهتر است محدودیت های خودتان را بشناسید. این مسئله مخصوصاً زمانی که در رابطه با شخصیت نمایشی هستید صدق می کند. کسانی که شخصیت نمایشی دارند گاهی بدون اینکه خودشان متوجه باشند حد و مرز هایی را مشخص میکنند. این مسئله همچنان که آنها تلاش می‌کنند با جلب توجه دیگران نیازهایشان را رفع کنند اتفاق می‌افتد. آنها چیزهای زیادی از شما می خواهند و مانند یک کودک برای اینکه مرکز توجه باشند اصرار می کنند.

این مسئله برای شما اهمیت دارد که مرزهای خود را از لحاظ فیزیکی و احساسی بشناسید تا چه حد آسیب و سردرگمی را می توانید تحمل کنید. شما باید بتوانید مرزهای خودتان را به گونه‌ای مثبت نشان دهید. زمانی این محدودیت ها به سرانجام می‌رسد که بتوانید هویت خودتان را حفظ کنید و از زیر سلطه این فرد رها شوید.

برای شریک زندگیتان بازخوردهای دائمی فراهم کنید

در طول زندگی با گذشت زمان شاید آنقدر با رفتار شریک زندگی تان سازگار شوید که فراموش کنید نیاز است بازخوردهای مثبتی برای هم فراهم کنید. علاوه بر این ممکن است فرد مقابل متوجه نباشد که رفتارش باعث ناراحتی شما می شود. این فرصت مناسبی است که درباره رفتار هایی که برایتان مهم است و آنهایی که شما را عصبانی می‌کند رک و راست باشید. اگر با انتقاد به همسر یا نامزدتان نزدیک شوید ممکن است شدیداً عصبانی شود. در صورتی اگر از یک موضع خنثی از لحاظ احساسی وارد شوید شانس گوش دادن به حرف های شما بیشتر می شود. با وجود این مهم است که دائما در مورد اینکه چگونه رفتار او بر شما تاثیر می گذارد به او بازخورد بدهید.

صمیمیت و دلسوزی را تشویق کنید

صمیمیت واقعی مهارت دشواری برای فرد نمایشی است. اگر شریک زندگی شما نمایشی است آن قدر جذب خود و نیازهایش است که هر چیز دیگری را خارج از آن درک نمی کند. با پذیرش این حقیقت که نامزد نمایشی ظرفیت محدودی برای ارتباط واقعی در رابطه دارد و با توجه به این نکته که بیان او نسبت به داشتن صمیمیت شدید فقط سطحی است اختیار با شماست که این بخش از شخصیت او را بپذیرید یا خیر.

توصیه مهم این است که اگر از دست رفتار های نمایشی نامزد یا همسرتان خسته شده‌اید بهتر است که به او پیشنهاد یک درمانگر یا مشاور با تجربه را دهید تا بتوانید رابطه بهتری با هم داشته باشید. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از متخصصان و درمانگران کلینیک روانشناسی گروه همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت