روانشناسی کودک

اختلال کمبود توجه در کودکان

اختلال کمبود توجه

 

رایج ترین خصوصیات کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی، حواس پرتی و تکانشی است. این دسته از کودکان برای تداوم در انجام یک کار و تمرکز بر جوانب مهم گفت و گو یا تکالیف مربوط یه مدرسه مشکل دارند. آنها اغلب تکالبف و وظافیشان را به انمام نمی رسانند؛ زایرا به سرعت، از یک فعالیت به فعالیتی دیگر می پردازند و یا حواسشان توسط محرک های بیرونی پرت می شود.

والدین از کودکانی می گویند که کمتر احساس نیاز به خواب میکنند، بسیار بی قرار و پیوسته در جنب و جوش می باشند. بیش فعالی اختلال ویژه سیستم عصبی مرکزی است که کنترل فعالیت های حرکتی را برای کودکان دشوار می سازد. این دسته از کودکان الزاما همیشه فعال نیستند؛ اما بی قرار و ناآرام به نظر میرسند. والدین میگویند که کودکشان نمی توانند در طول صرف غذا بنشیند یا به سرعت از کاری به کار دیگر می پردازند و یا هرگز ساکت نمیشیند.آموزگاران می گویند که این دسته از دانش آموزان، همیشه در حال انجام کاری هستند. آنها از جای خود بلند می شوند تا مدادشان را بتراشند و یا با پایشان به زمین ضربه میزنند و … 

کودکانی که حواس پرت هستند، به سختی می توانند در انجام یک کار ثبات داشته باشند. این دسته از کودکان در تصفیه اطلاعاتی که از طریق حواس خود دریافت می کنند، مشکل دارند. بیشتر ما قادریم قسمت های خاصی از اطلاعاتی را که از محیط میگیریم مسدود کنیم و بر آنچه مهم تر است تمرکز نماییم. متاسفانه  کودکانی که حواس پرتی دارند، در تشخیص اطلاعات مربوط و نامربوط از توانایی لازم برخوردار نیشتند و به این ترتیب، هر چیزی برای جلب توجه آنها رقابت میکند. این دسته از کودکان قادر نیستند بر کاری خاص برای مدتی طولانی تمرکز کنند؛ از این رو اغلب (دامنه توجه کوتاه) برای شرح وضعیت آنها به کار میرود.

 

معیار های تشخیصاختلال کمبود توجه

– اغلب با دست یا پا بازی میکند یا پشت میزش ولول میخورد.( این امر در نوجوانان میتواند به احساس بی قراری درونی محدود گردد.)

– هنگامی که از او میخواهند در جای خود بنشیند، به سختی می تواند این کار را انجام دهد.

– اغلب به پرسش ها پیش از آنکه به طور کامل طرح شوند، پاسخ میدهد.

– در بازیها یا موقعیت های گروهی، به سختی می تواند منتظر نوبتش شود.

-اغلب زیاد حرف میزنند.

– هنگام بازی نمی توانند ساکت و آرام باشند.

– اغلب به نظر میرسد به آنچه به او گفته میشود گوش فرا نمی دهد.

 

علل اختلال کمبود توجه

والدین غالبا میخواهند بدانند که چرا کودکشان دچار اختلال کمبود توجه شده است.در میان متخصصان این اتفاق نظر وجود دارد که اختلال کمبود توجه، به احتمال قوی در نتیجه تعامل عوامل زیست شناختی  و روانشناختی ایجاد میگردد.

دکتر لری سیلور یادآور میشود که گرچه ساختار ژنتیکی کودک یا دیگر عوامل پیش از زایمان،هنگام زایمان یا پس از آنف مبنای زیست شناختی این اختلال را فراهم میکند اما ظهور رفتارهای مربوط به اختلال کمبود توجه، تحت تاثیر فرهنگ و محیط قرار دارد.

اختلال کمبود توجه یک اختلال پیچیده است. به منظور تضمین تشخیصص مناسب، اطلاعات باید از مجموعه ای از منابع گردآوری شود. ارزیابی باید توسط گروهی از متخصصان انجام شود که شامل پزشک متخصص اعصاب و روان،مشاوره روانشناسی، مددکار اجتماعی و… باشد.متخصص اعصاب کارکرد سیستم اعصاب مرکزی را ارزیابی میکند. روانشناس کارکرد هوشی و اجتماعی-عاطفی کودک را مورد ارزیابی قرار می دهد. روانشناس در جست و جوی تشخیص مواردی نظیر ناتوانی در یادگیری، اختلالات عاطفی یا دیگر اختلالات روانکاوی و روانشناختی است و مشاوره با کودک که شاید با اختلال کمبود توجه همراه یا آنکه خود مشکل اصلی باشند.

مرکز مشاوره کودک و نوجوان گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت