سبک زندگی و موفقیت

ازدواج سنتی یا مدرن

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است این روزها برای جوانان در حال ازدواج و خانواده‌هایشان مطرح شود این است که آیا ازدواج سنتی بهتر است یا مدرن؟ یا اینکه آیا جوان باید خودش همسرش را انتخاب کند و عاشق شود یا خانواده و بستگان باید فردی را برای او پیدا کنند؟ به دلیل آنکه ازدواج مهمترین انتخاب زندگی است بهتر است که در هر دو نوع شناخت کاملی از فرد مورد نظر داشته باشید. برای آشنایی با ازدواج سنتی و مدرن و تفاوت آن دو ادامه مقاله را دنبال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “چه موقع آماده ازدواج هستیم” را مطالعه کنید.

 

ازدواج سنتی چیست؟

ازدواج سنتی نوعی ازدواج از پیش تعیین شده و رسمی قدیمی و رایج می‌باشد. در این نوع ازدواج‌ها خانواده‌ها و بستگان برای پسر، فردی را انتخاب می‌کنند و حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که خانواده خود تصمیم گیرنده اصلی است. معیارهای اصلی انتخاب همسر توسط والدین بررسی می‌شود و در صورت رضایت دختر و پسر بلافاصله مراسم عقد و عروسی آغاز می‌شود. در ازدواج‌های سنتی دختر و پسر شناخت و دیدار قبلی از یکدیگر ندارند اما با توجه به فرهنگ و قوانین و آداب و رسوم خانواده ممکن است زمان‌هایی را برای آشنایی با هم بگذرانند. این آشنایی کوتاه و موقتی تحت عنوان دوره نامزدی یا عقد شناخته می‌شود. در این دوران علاوه بر دختر و پسر خانواده‌ها هم با یکدیگر آشنا می‌شوند.

 

ازدواج مدرن چیست؟

ازدواج مدرن راهی تازه‌تر است که دختر و پسر از قبل یکدیگر را میشناسند آنها ممکن است در دانشگاه، محل کار یا جاهای دیگر با هم آشنا شده باشند. در این مدت ممکن است با یکدیگر زمان زیادی را بگذرانند تا شناخت کافی به دست بیاورند و پس از آن با خواست خود خانواده‌ها را در جریان بگذارند. در این نوع ازدواج‌ها شما خودتان تصمیم گیرنده هستید و حتی اگر پس از مدتی احساس کردید که با فرد مقابل اختلاف‌ها و ناسازگاری‌هایی دارید می‌توانید ادامه مسیر را متوقف کنید و به رابطه خود پایان دهید. این نوع ازدواج نسبت به ازدواج سنتی روش تازه‌ای محسوب می‌شود و جوانان خودشان به دنبال فرد مورد علاقه‌شان می‌گردند اما هنوز در برخی از نقاط ایران ی خانواده‌ها و فرهنگ‌ها چنین ازدواجی را نمی‌پسندند.

 

ازدواج سنتی چه معایبی دارد؟

 

این را بدانید که نمی‌توان به طور کامل گفت که ازدواج سنتی خوب است یا بد. چرا که این نوع ازدواج هم مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود:

نبود شناخت کافی از یکدیگر

همانطور که گفته شد در ازدواج سنتی خانواده‌ها و بستگان فردی را برای پسر یا دختر مورد نظر خود انتخاب می‌کنند. یکی از معایبی که این کار دارد این است که گاهی شناخت خانواده از آن فرد سطحی است و از طرفی نمی‌توان شخصیت واقعی فرد را متوجه شد. از سوی دیگر ممکن است خانواده به دلیل سوگیری مثبتی که نسبت به یک فرد دارند در ذهن فرزندشان هم آن را القا کنند. این سوگیری ذهنی باعث می‌شود که هم خانواده و هم فرزندشان بدون گذراندن زمان برای شناخت بیشتر فورا بساط ازدواج را فراهم کنند. علاوه بر این چنین چیزی می‌تواند منجر به آن شود که نقاط منفی و مهم فرد نادیده گرفته شود و پس از ازدواج تازه متوجه آنها شوند.

ازدواج سنتی معمولاً بدون عشق است

در این نوع ازدواج‌ها به دلیل اینکه افراد خودشان از قبل یکدیگر را انتخاب نکرده‌اند و با هم سابقه آشنایی نداشتند، عشقی وجود ندارد و این از معایب ازدواج سنتی است. هر چند گاهی اوقات آشنایی‌هایی که در قالب ازدواج سنتی شکل می‌گیرد، میتواند حس عمیق محبت و دوست داشتن را در طرف مقابل ایجاد کند.

تحقیرآمیز دانستن ازدواج‌های سنتی

گاهی برخی جوان‌ها این روزها ازدواج سنتی را نمی‌پسندند مخصوصاً دخترها آن را تحقیرآمیز می‌دانند. تصور کنید که ابتدا خانواده پسر دختر را می‌بینند و پس از آن در جلسات بعد خود پسر می‌خواهد با دختر آشنا شود. در چنین حالتی ممکن است این احساس در دخترها ایجاد شود که مانند یک کالا باید از سمت مادر و داماد بررسی شوند و ممکن است تایید یا رد شوند. گاهی اوقات اگر فردی چندین بار از سمت خانواده یا شخص مورد نظر انتخاب نشود احتمال دارد احساس بدی در او ایجاد شود و اعتماد به نفسش تحت تاثیر قرار بگیرد.

انتظار برای پاسخ سخت است

در ازدواج‌های سنتی پس از جلسه اول افراد همچنان هیجان زده هستند و ممکن است با شنیدن پاسخ منفی از سوی فرد مقابل، احساس ناخوشایندی پیدا کنند. شنیدن این نوع پاسخ‌های منفی در خواستگاری‌های بعدی هم تاثیر می‌گذارد.

زمان کافی برای شناخت وجود ندارد

یکی از مهم‌ترین معایب ازدواج سنتی این است که خانواده‌ها و بستگان انتظار دارند که هرچه زودتر دختر و پسر به نتیجه‌گیری برسند تا بتوانند مراسم عقد و ازدواج را برگزار کنند. به این نکته مهم توجه کنید که انسان مجموعه‌ای از افکار، عقاید، باورها، نقاط ضعف و قوت و انتظارات و اهداف برای آینده را دارد و تمام این‌ها با چندین جلسه گفتگو به دست نمی‌آید بلکه کاملاً به زمان نیاز دارد. هر فردی می‌تواند در رستوران یا مهمانی و سینما خودش را خوب نشان دهد اما در زندگی مشترک اینگونه نباشد. بنابراین شناخت صحیح و کافی قبل از ازدواج بسیار ضرورت دارد.

متفاوت بودن همیشه سخت و غیر قابل اعتماد نیست

افراد معمولاً دنبال تفاوت‌ها نمی‌روند چرا که امنیت را در تشابه‌ها جستجو می‌کنند. این نکته حکایت کسانی است که همیشه از غریبه‌ها ترس دارند و سعی می‌کنند برای ازدواج فرزندشان دنبال شخصی از بستگان یا همسایگان آشنا باشند. این گونه خانواده‌ها تصور می‌کنند که هر چقدر با یکدیگر بیشتر شباهت داشته باشند فرزندانشان هم ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. هرچند این امر تا حدی درست است اما اینگونه نیست که هر فرد متفاوتی با انسان ناسازگار باشد. علاوه بر این، این تصورات باعث می‌شود که گزینه‌های ازدواج محدود و مشابه باشد.

مزایای ازدواج سنتی

هرچند در ازدواج‌های سنتی از ابتدا عشق و عاشقی بین طرفین وجود ندارد و از آن قرارهای شور و هیجانی خبری نیست اما احتمال آنکه پس از مدتی انس و الفت بین دو طرف بیشتر شود خیلی زیاد است. از سوی دیگر در این نوع ازدواج‌ها می‌توان متوجه نیت خالصانه فرد مقابل شد چرا که شما از همان ابتدا می‌دانید هر قدمی که برمی‌دارید می‌خواهد شما را به شناخت عمیق‌تر برای ازدواج برساند در حالی که در دوستی‌های قبل از ازدواج نمی‌توانید مطمئن شوید که آیا هدف این فرد با شما ازدواج است یا خیر. از سوی دیگر افراد در ازدواج سنتی برای موفقیت در زندگی مشترکشان همت بیشتری دارند.

 

مزایا و معایب ازدواج مدرن

 

بهتر است در ادامه نکات مثبت و منفی در مورد ازدواج مدرن را بشناسید:

عشق وجود دارد

در ازدواج مدرن بر خلاف ازدواج‌های سنتی افراد در هر محیطی ممکن است ابتدا احساس علاقه و محبت نسبت به یکدیگر کنند و پس از آن برای ازدواج قدم بردارند. در زندگی مشترک هر چند عقاید و اشتراکات و خانواده اهمیت دارند اما علاقه و محبت هم نقش محوری دارند. علاقه به فرد مقابل باعث می‌شود که ان بتواند به راحتی از سختی‌ها و چالش‌های زندگی، نقاط ضعف حل نشدنی و خطاها بگذرد. علاقه باعث شور و حال نیرو گرفتن فرد می‌شود و از همه مهمتر از همان ابتدای زندگی نیازی نیست که منتظر شکل‌گیری آن باشید.

در انتخابتان اجباری نیست

برخلاف ازدواج‌های سنتی که گاهی فرد مورد نظر از سوی خانواده و بستگان تحمیل می‌شود. متاسفانه در برخی ازدواج‌های سنتی خانواده‌ها بدون مشورت با فرزندان و توجه به تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی و.. می‌خواهند فرزندشان با کسی که آنها تمایل دارد فوراً ازدواج کند. از طرف دیگر در این نوع ازدواج‌ها هر چند افراد خودشان یکدیگر را انتخاب می‌کنند اما ممکن است زمانی که می‌خواهند وارد تعاملات خانوادگی با یکدیگر شوند متوجه تفاوت‌های قومی فرهنگی یا عقیدتی شوند که به این راحتی‌ها قابل چشم پوشی نباشد. این مورد می‌تواند در عین حال یک نقطه ضعف هم باشد.

شما مسئول انتخاب خودتان هستید

در ازدواج مدرن شما خودتان باید مسئولیت زندگی و انتخابتان را به عهده بگیرید و اینگونه نیست که اگر شکستی هم خوردید خانواده‌تان را مقصر بدانید. برخی مواقع ممکن است خانواده از همان ابتدا با ازدواج شما مخالف باشند و این خودتان هستید که تممام سختی‌ها و چالش‌ها و بار مسئولیت را باید به تنهایی به دوش بکشید و حتی گاهی هیچ حمایتی هم دریافت نکنید. از سوی دیگر شما کاملاً اختیار دارید که کسی را برای زندگیتان برگزینید که متناسب با علایق و ارزش‌هایتان باشد و این می‌تواند فارغ از ملاک‌های خانواده و حتی در تضاد با آن باشد. شما در این راه آزاد هستید که انتخاب کنید، تجربه کسب کنید یا حتی شکست بخورید.

با انتظارات زیادی روبرو می‌شوید

در ازدواج‌های مدرن برخلاف سنتی دختر و پسر مدتی با هم رابطه دارند و این تعاملات می‌تواند علاقه و احساس خوشایندی در آنها ایجاد کند. از سوی دیگر آنها در این زمان در مورد زندگی مشترک و آینده‌شان با یکدیگر خیال پردازی می‌کنند و حتی احتمال دارد تصورات غیر واقعی داشته باشند. اگر آنها انتظارات واهی خود را اصلاح نکنند و در سرشان آرزوهای دور و درازی در مورد زندگی عاشقانه بپرورانند ممکن است با کوچک‌ترین مشکل دلسرد شوند و از یکدیگر جدا شوند. این می‌تواند یکی از معایب مهم ازدواج مدرن باشد.

عشق لازم است اما کافی نیست

هرچند عشق و رابطه عمیق عاطفی در زندگی مشترک اهمیت اساسی دارد اما برای تداوم آن کافی نیست. زمانی که انسان عاشق می‌شود هورمون‌های نشاط آور در مغزش ترشح می‌شود که در ایجاد احساس لذت نقش دارند اما پس از مدتی این هورمون‌ها کمتر می‌شوند و همان موقع است که انسان واقعیت‌ها را می‌بیند. بنابراین به این نکته توجه کنید که در ازدواج مسائل مهم‌تری هستند که در کنار عشق می‌توانند برای ادامه زندگی مشترک شما نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند و بی‌توجهی به آنها می‌تواند مشکلات و چالش‌هایی را برایتان به وجود بیاورد.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه تفاوت‌های ازدواج سنتی و مدرن شده‌اید اما آیا می‌توان در یک جمع‌بندی کلی گفت کدام نوع ازدواج بهتر است؟ آیا شما تصور می‌کنید اینکه خانواده‌تان با شناخت قبلی از فرد مقابل برای شما کسی را انتخاب کنند بهتر است یا خودتان در محیط کار یا دانشگاه و یا هر جای دیگری آشنا شوید؟ آنچه که مهم است توجه به این نکته است که شرایط فعلی خودتان را در نظر بگیرید. مثلاً اگر در محیطی مشغول به کار هستید که بیشتر آنها همجنسان شما هستند و احتمال آشنایی و ایجاد علاقه با کسی برایتان کم است شاید لازم باشد از خانواده خود برای ازدواج کمک بگیرید ولی اگر فکر می‌کنید مبتوانید با کسی آشنا شوید و اطرافیان هم این موضوع را به خودتان واگذار کرده‌اند، مسئله فرق می‌کند. از طرف دیگر اینکه شما در چه خانواده و محیطی با چه نوع عقایدی زندگی می‌کنید همه آنها در انتخاب شما سرنوشت ساز هستند. بنابراین قبل از هر چیزی توصیه می‌شود در مورد این امر سرنوشت ساز، از یک مشاور و روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت