سبک زندگی و موفقیت

استرس قبل ازدواج چیست؟

هر فردی شاید در مراحل مختلف زندگی خود استرس را تجربه کند اما استرس قبل از ازدواج یکی از مهمترین نگرانی ها و دغدغه های کسانی است که می خواهند وارد زندگی مشترک شوند. ازدواج در عین حال که شیرین است اما گاهی اوقات کمی دلهره و اضطراب ایجاد میکند. برای اینکه بدانید استرس قبل ازدواج چیست و چگونه می توان آن را مهار کرد ادامه مقاله را دنبال کنید.

دلایل استرس قبل از ازدواج

سوال مهم این است که چرا برخی از افراد قبل از ازدواج دچار نگرانی و مشغله ذهنی می شوند؟ برخی از رایج ترین دلایل آن شامل موارد زیر می‌شود:

مسائل مالی

یکی از مهمترین دلایل استرس های قبل از ازدواج نگرانی های مالی است این امر مخصوصاً برای پسر ها اتفاق می‌افتد. با توجه به شرایط جامعه اقتصادی امروز مشکلات مالی یکی از استرس های اصلی قبل از ازدواج است. برای دختران هم در تهیه جهیزیه هم ممکن است نگرانی‌های وجود داشته باشد. علاوه بر این آن دسته از دخترها و پسرهایی هم که پشتوانه مالی محکمی ندارند بیشترین احساس ناخوشایند را تجربه می کنند. با توجه به اینکه حجم زیادی از جوانها که به امید یافتن کار مناسب وارد دانشگاه می شوند اما امنیت مالی ندارند قبل از ازدواج ممکن است نتوانند با اضطراب زندگی مشترک و تعهدات آن کنار بیایند. هرچند امروزه برخلاف گذشته ها زن ها هم وارد بازار کار شده اند و کمی از فشارهای مالی مردها می‌کاهند.

مسائل خانوادگی

متاسفانه یکی از عواملی که باعث جدایی زوجین میشود دخالت‌های نابجای والدین است. والدینی که از سر دلسوزی و با هدف نشان دادن راه و چاه در زندگی فرزندشان دخالت میکنند چیزی جز فروپاشی آن زندگی ندارد. با توجه به اینکه هر فردی در یک شرایط خانوادگی با یک تربیت و آداب و رسوم خاصی پرورش یافته است ممکن است رفتار ها و عقایدی داشته باشد که با نامزدش متفاوت باشد. همین عامل باعث می‌شود که دختر و پسر قبل از ازدواج دچار نگرانی شوند و ندانند که آیا وقتی با یکدیگر در یک سقف می روند می توانند زندگی آرامی داشته باشند یا خیر. در واقع اگر افراد شناخت بیشتری از یکدیگر نداشته باشند این نگرانی ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. برای همین هم توصیه می‌شود که دوران آشنایی و نامزدی را تا جایی که می توانید طولانی تر کنید تا به یک درک عمیق از نیازهای یکدیگر برسید. هر چقدر شما بتوانید با اخلاق و ویژگی های شخصیتی یکدیگر بیشتر آشنا شوید استرستان هم کمتر می شود.

مسائل جنسی

مسائل جنسی از نکات مهمی است که اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد می تواند در زندگی مشترک تعارضاتی زن شوهر ایجاد کند. برای همین یکی از آموزش های مهم قبل از ازدواج آموزش در زمینه مسائل جنسی است تا هر دو نفر بتوانید سوال های خودتان را راحت بپرسید و آگاهی کافی هم در این زمینه به دست بیاورید. مشکلات جنسی یکی از دلایل طلاق و جدایی است. از این رو خیلی از کسانی که در شرف ازدواج هستند از این موضوع هراس دارند. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج یک روانشناس با تجربه می تواند در این مورد به شما آگاهی دهد و نگرانی هایتان را کم کند.

ترس از تعهد و مسئولیت

ازدواج یک تعهد و مسئولیت بزرگ است. قطعاً دختر یا پسری که در زندگی خانوادگی با پدر مادرش مسئولیت خاصی نداشته و حجم عظیمی از کارها بر روی دوش والدینش بوده است حال زمانی که میخواهد وارد یک زندگی شود دچار استرس می گردد. بعضی از افراد ممکن است دچار دودلی و شک شوند که آیا می توانند از پس هزینه ها و یا خواسته های فرد مقابل بربیایند یا خیر. ممکن است بخشی از وجودتان بگوید که شما هنوز برای این مسئولیت بزرگ آمادگی روانی و ذهنی ندارید. این نوع از ترس ها و استرس ها قبل از ازدواج امری کاملاً طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید با کمک یک روان‌شناس یا درمانگر بر این استرس های خود غلبه کنید.

نداشتن تفکر واقع بینانه

برخی از افراد قبل از ازدواج رویاها و تفکرات خاصی دارند و خیلی ایده‌آل فکر می‌کنند. آنها منتظر که همه چیز طبق خواسته های آنها پیش برود و اگر کوچکترین مسئله ای به وجود بیاید ممکن است ناراحت و دلخور شوند. در همین زمینه برخی از روانشناسان حتی از سندرمی به نام سیندرلا در دختران صحبت میکنند که فرد در رویای خودش غرق می شود و واقعیت های زندگی را نمی بیند. دختر در چنین شرایطی فکر میکند که باید یک مرد بیاید و همه آرزوهای او را برآورده کند و او دیگر هیچ کاری لازم نیست برای خوشبختی مرد انجام دهد.

این نوع تفکرات و کمال گرایی ها که هم در پسرها و هم دختر ها وجود دارد نوعی خطای شناختی است چرا که آنها چشم از واقعیت برمیدارند و خواسته های غیر منطقی دارند. همین عوامل می تواند نگرانی ها و استرس های آنها را افزایش دهد در حالی که اگر طبق واقعیت بیندیشند می توانند برنامه ریزی صحیح داشته باشند و آرامش خود را حفظ کنند.

نداشتن دلیل و انگیزه

کسی که دلیل قانع کننده ای برای ازدواج ندارد و از روی فشار های جامعه یا والدینش می خواهد ازدواج کند با اولین مشکلی که سر راهش قرار بگیرد کنترل خودش را از دست میدهد و ممکن است از میانه راه پشیمان شود. چنین افرادی غالباً انگیزه خاصی برای آینده زندگی مشترک خود ندارند و اصلاً نمی دانند که با ازدواج قرار است به چه هدف هایی در زندگی شان برسند. بنابراین نداشتن دلیل و هدف برای ازدواج خود می تواند عامل سردرگمی و استرس باشد.

وجود تفاوت ها

هر فردی معمولاً باورها و عقاید خاصی دارد که با دیگری متفاوت است و قطعا شما نمی توانید کسی را برای زندگی مشترک خود پیدا کنید که دقیقا مانند شما رفتار کند و افکار و باورهایی مثل شما داشته باشد. اما آنچه مهم است این است که بدانید این تفاوت ها باید تا جایی باشد که به زندگی مشترک شما صدمه نزند. تفاوت عمیق در عقاید مذهبی از جمله مواردی است که اگر به آن پرداخته نشود می تواند در زندگی مشترک سبب ناسازگاری بین شما و همسرتان شود. هرچقدر شما بدانید که با فرد قابل تفاوتهای زیادی دارید و آنها را حل نکنید استرس بیشتری هم قبل ازدواج تجربه می کنید.

نداشتن صداقت

این مورد هم به شما و هم به نامزدتان مربوط می شود. اگر شما در دوران آشنایی بخواهید برخی از شرایط خاص خودتان را از فرد مقابل پنهان کنید و یا برای حفظ آبرو چیزهایی را به او نگویید قطعاً در این استرس مدام به سر می برید که نکند روزی متوجه شود. همچنین اگر پی ببرید که نامرد شما هم در برخی موارد به شما دروغ گفته احساس ناخوشایندی پیدا می کنید و این نگرانی را دارید که نکند از این به بعد هم مسائل دیگری هست که شما از آن بی خبر هستید. شما در این رابطه اعتماد همدیگر را از دست داده اید و نمی توانید به آرامش برسید. برای همین قبل از ازدواج استرس زیادی سراغتان می آید. یادتان باشد که اینها مواردی نیستند که بشود به راحتی از کنار آنها عبور کرد بلکه باید قبل از جدی شدن رابطه به آنها پرداخته شود.

عدم تفاوت برای بچه دار شدن

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که تا چند سال بعد از ازدواج نخواسته باشید فردی برای زندگی مشترک خود داشته باشید در حالی که همسرتان جور دیگری فکر کند و از همان سال اول بخواهد بچه دار شود. هرچند داشتن فرزند شیرینی زندگی مشترک است اما بچه دار شدن آمادگی هایی مانند چشم انداز شغلی و امکان تهیه هزینه های او را لازم دارد. این نوع اختلافات می تواند زمینه ساز نگرانی های پیش از ازدواج شود توصیه می شود حتماً با نامزدتان صحبت کنید تا به یک توافق کلی برسید.

داشتن الگوهای نامناسب

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند استرس قبل از ازدواج ایجاد کند و بسیار هم رایج شده بالا رفتن آمار طلاق در جامعه است. متاسفانه بیشتر جوان هایی که میخواهند ازدواج کنند کمتر الگوهای موفق در زندگی شان می بینند و همین عامل سبب می‌شود که آنها هم با خود فکر کنند که نکند زندگی مشترک آنها هم پر از تعارض شود و یا حتی به جدایی برسد. این الگوهای نامناسب عامل اصلی ترس جوانان از ازدواج است. حتی ممکن است ناسازگاری هایی که پدر و مادرها با همدیگر داشته اند روی این احساسات ناخوشایند تاثیر بگذارد.

بنابراین در چنین صورتی به دخترها و پسرها توصیه می شود که با افرادی معاشرت کنند که از زندگی مشترک خود راضی بودند و تجربیات موفق خودشان را در اختیار آنها بگذارند. علاوه بر این ارتباط خودشان را با افرادی که دائماً از زندگی مشترکشان ناراضی هستند و ابراز پشیمانی می کنند قطع کنند. بهتر است بدانید که آنچه که دیگران در زندگی مشترک شان تجربه کرده اند قرار نیست برای شما اتفاق بیفتد. چرا که شما می توانید با کمک از مشاوران با تجربه آموزش های مهارت های زندگی را ببینید و از خیلی از مشکلات جلوگیری کنید.

 

راه های مقابله با استرس قبل از ازدواج

اکنون که دلایل استرس قبل ازدواج را آموختید بهتر است با روش هایی برای مقابله با آن آشنا شوید:

داشتن برنامه ریزی

هر فردی که میخواهد برای ازدواج آماده شود معمولاً مسائل و مشکلات طرح کاهش قرار میگیرد اگر نتواند آنها را مدیریت کند دچار نگرانی می شود. اما اگر بتوانید برای هر برنامه و مراسمی که میخواهید داشته باشید از قبل برنامه ریزی کنید و از دیگران هم مشورت بگیرید تا حدی ذهنتان از آشفتگی و به هم ریختگی بیرون می آید و راحت تر می توانید کارها را به پیش ببرید. واقعیت این است که شما برای مراسم ازدواجتان کلی کار دارید پس لازم است فهرستی از آنها تهیه کنید تا بدانید که قرار است کدام یک از آنها را در اولویت بگذارید. این کار حجم زیادی از استرس را از شما کم میکند.

پرورش واقع بینی

هر چقدر که شما بتوانید نسبت به ازدواج و زندگی مشترک دید منطقی تری داشته باشید راحت تر هم می‌توانید با مسائل آن کنار بیایید و به دنبال حل مشکلات باشید. اگر نگاه های ایده آل و کمال گرایی را کنار بگذارید و بدانید که وارد شدن به هر رابطه و ایجاد هر تغییری در زندگی مثل مهاجرت، ازدواج یا… فراز و نشیب هایی دارد، کمتر دچار نگرانی و استرس می شوید. باید بدانید که زندگی همیشه بالا پایین دارد و قرار نیست هر اتفاقی متناسب با خواسته ما پیش برود. پس این را بدانید که جریان زندگی همیشه دونفره است که هر دو نفر به فکر زندگی بهتر باشید.

خواب و استراحت کافی

با اینکه در دوران آمادگی برای ازدواج استرس ها ممکن است باعث شود که خواب کافی را از خودتان بگیرید و برنامه برای استراحت تان داشته باشید اما لازم است که اوقاتی به فکر خودتان باشید. وقتی که شما از قبل برنامه ریزی کرده باشید دیگر آشفتگی‌های ذهنتان کمتر می شود و راحت تر می توانید بخوابید. این را بدانید که قبل از خواب زمان مناسب برای فکر کردن در مورد آینده و زندگی مشترک نیست و بهتر است آنها را به زمانهای دیگری موکول کنید. علاوه بر این شما می توانید همچنان اوقات فراغت خودتان را داشته باشید و به خودتان استراحت بدهید مثلا با دوستانتان بیرون بروید یا در پارک پیاده روی کنید یا هر کاری که مورد علاقه‌تان است انجام بدهید. شکی نیست که ازدواج امری سرنوشت است و مهم برای یک عمر زندگی است اما نباید باعث شود که استرس های آن به شما آسیب بزند.

مراجعه به مشاور

یکی از راه‌های مهم برای داشتن آرامش و مدیریت استرس در این دوران حساس کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس با تجربه است. به این نکته توجه کنید که گاهی افراد از کسانی در خانواده و اطرافیان خود مشورت می‌گیرند که تخصص لازم ندارند و گاهی یک نفر با نصیحت یا توصیه اشتباه می تواند مسائل جدی برای تان ایجاد کند. اینکه شما بتوانید قبل از ازدواج نقاط ضعف و قوت خودتان و نامزدتان را بشناسید و برای مسائلی که پیش رویتان قرار می گیرد راه حل منطقی اتخاذ کنید، امری ضروری است و نیاز به یک مشاور دارد. در این زمینه می توانید به مشاوران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی روانشناسی همراه مراجعه نمایید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت