روانشناسی

اشتباهات رایج در برقراری ارتباط

برخی اشتباهاتی که افراد در رابطه دارند خجالت آور است. مثلا اگر شما پیامی را بدون آنکه از قبل چک کنید برای فرد دیگری ارسال کنید و بعد متوجه شوید که اشتباهاتی در آن وجود داشته قطعاً خجالت زده میشوید. اما بعضی از خطاهای ارتباطی هستند که مشکلات جدی تری برای ارتباط ایجاد می کنند. این اشتباهات چه در محیط کار یا رابطه با دیگران می تواند باعث قضاوت شود. برای آشنایی بیشتر با آنها ادامه مقاله را دنبال کنید.

اشتباهات رایج در برقراری ارتباط

 

برخی از افراد ممکن است غیرعمد اشتباهاتی در رابطه انجام دهند که ارتباطات شان را با دیگران دچار چالش‌هایی کند. برخی از رایج ترین اشتباهات شامل موارد زیر می شود:

نداشتن تماس چشمی

هنگامی که کسی با شما صحبت می کند دوست دارد متوجه شود که شما به نظرات و حرف‌هایش اهمیت می دهید و برایش ارزش قائل هستید. اینکه بخواهید موقع صحبت کردن به کسی خیره شوید یا اینکه تماس چشمی نداشته باشید مفهوم خوبی را به فرد انتقال نمی‌دهید. همانطور که خودتان هم دوست دارید موقع صحبت کردن دیگران به سخنان تان توجه کنند این انتظار را باید در دیگران هم برآورده کنید. حتی اگر با جنس مخالف برای بار اول صحبت می کنید اول بهتر از این ارتباط چشمی را به عنوان یک قانون طلایی در نظر بگیرید.

عدم استفاده از زبان ما

افراد گاهی اوقات از کلمه من برداشت منفی دارند و فکر می کنند تنها به فکر منافع خودتان هستید. این ساختار ارتباطی را باید به سوی دیگر ایجاد کنید و برخی از اوقات خودتان و فرد مقابل را در یک گروه ببینید. در رابطه با دیگران سعی کنید با یکدیگر برای حل مسائل بکوشید و قدردان همدیگر باشید.

قطع کردن صحبت فرد مقابل

قطع کردن حرف فرد مقابل یکی از راه های ارتباطی نادرست است که چالش ها و مشکلات بسیاری ایجاد می کند. وقتی حرف فرد مقابل را قطع می‌کنید و می‌خواهید صحبت خودتان را ادامه دهید به نوعی یعنی این که به حرف‌های او توجهی نمی‌کنید و فقط می‌خواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید. این رفتار یعنی اینکه حرف های من مهم تر از حرفهای تو است. زنها ممکن است بیشتر به خاطر هیجان و ترس از فراموش کردن آنچه که می خواهند بگویند این کار را انجام دهند و مردها هم برای کسب موضع قدرت. در هر صورت پیام دیگری که با این کار به فرد می رسانید این است که من فردی مهم تر از تو هستم.

زبان بدن منفی

این نکته مهم را بدانید که آنچه که شما در ارتباط با دیگران دارید ۳۰ درصد آن کلامی و۷۰ درصد آن غیر کلامی است. پس باید به زبان بدن تان به عنوان یکی از مسائل مهم در ارتباطات توجه کنید. مثلا وقتی که فردی با شما صحبت می کند اگر پاهایتان را تکان دهید یا به ساعت تان مدام نگاه کنید این پیام را به او می رسانید که من عجله دارم و دوست دارم زودتر صحبت هایت تمام شود یا اینکه مایل به حرف زدن با شما نیستم. حتی اینکه شما موقع صحبت کردن به کدام سمت سرتان چرخیده و چقدر نزدیک یا دور به یک فردی می نشینید همه اینها پیام هایی هستند که به او انتقال میدهید. هنگام ارتباط برقرار کردن زبان بدن ما واضح تر از کلمات در یافت می شوند.

عدم بازخورد انعکاسی به فرد مقابل

شاید متوجه شوید که هنگام صحبت با فردی به حرف های شما توجهی نمی‌کند یا گویی سخنان تان را نشنیده است. یک علت آن این است که فرد مقابل بازخورد های انعکاسی همچون اوهوم…، که اینطور یا غیره را نشان نمی دهد. بازخورد انعکاسی در این موارد یعنی تکرار صحبت های دیگران با ساختار جدید یا خلاصه کردن حرف های آن ها برای اینکه به او بفهمانید که مسئله اش را متوجه شده اید. مثلاً میتوانید بگویید: متوجه شدم که وقتی دیر می کنم ناراحت می شوی منظورت این است که از این به بعد سر وقت بیایم. بنابراین به فرد مقابل نشان دهید نه تنها صحبت‌هایش را متوجه شده اید بلکه آنها را شنیده اید و سعی کرده اید که به زبان خودتان تکرار کنید.

حدس زدن قبل از شنیدن پیام تا انتها

گاهی افراد قبل از شنیدن صحبت های فرد مقابل حالت کلافگی به چهره خود می گیرند و می خواهند نشان دهند که می دانند او چه حرف هایی قصد دارد بزند. شاید حق با آنها باشد اما درست نیست قبل از به انتقاد رسیدن صحبتهای فرد مقابل اینگونه بازخورد دهید که حدس میزنید چه چیزی میخواهد بگوید.

سخن گفتن تحت سلطه احساسات

گاهی برخی اوقات آنقدر عصبانی هستید که نمی دانید چگونه حرف بزنید و تحت تاثیر هیجانات و احساسات سرکوب شده تان ممکن است حرف هایی بزنید که بعد از آن حتما پشیمان می شوید. به این نکته مهم توجه کنید که هرگونه حرفی که تحت سیطره احساسات باشد معمولاً غیر منطقی و غیر واقع بینانه است. بنابراین در چنین لحظاتی توصیه اکید می شود که سکوت کنید و بعد از فروکش کردن احساسات تان عقلانی در مورد آن مسئله فکر کنید و بعد صحبت کنید. این را بدانید که احساس شما کنترل شما را در دست می‌گیرد و اجازه نمی دهد در آن لحظه قضاوت درستی داشته باشید. وقتی که آرام تر شده اید آن موقع می توانید به اختلافات پیش آمده در رابطه تان رسیدگی کنید در غیر این صورت هم خودتان و هم فرد مقابل از یکدیگر آزرده خاطر خواهید شد.

نپرسیدن سوالات کاوشگرانه

وقتی که فردی با شما صحبت می کند و از مسئله یا مشکل برای تان می گوید و از شما مشورت می خواهد در آن لحظه سعی کنید جزئیات دیگری از او بپرسید تا متوجه شود که به حرف هایش اهمیت می دهید. هرچند پرسیدن سوال مخصوصاً در مواقعی که فردی نمی خواهد اطلاعات بدهد کار درستی نیست اما وقتی خودش از شما نظر می خواهد و یا موضوعی را با شما در میان می گذارد در آن لحظه سوال پرسیدن کمک بیشتری به ارتباط تان می کند. از طرفی اگر نخواست به یکی از سوالات شما پاسخ دهد اصراری بر بازگو کردن آن نداشته باشید.

پرداختن خودمحورانه به خودتان و زندگیتان

اگر فقط بخواهید در مورد مسائل زندگی خودتان صحبت کنید و از حال و روز دیگران سوالی نپرسید در نظر آنها فردی خودخواه هستید. همه شما ممکن است افرادی را بشناسید که هنگامی که در کنار آنها هستید چقدر از خودشان و زندگی شخصی شان صحبت می کنند و یا در مورد آنها سوالاتی مطرح می کنند و حاضر نیستند که از حال دیگران جویا شوند. حتی هنگامی که شما هم میخواهید کمی در مورد خودتان صحبت کنید آن ها مستقیماً موضوع را به سمت زندگی شخصی خودشان می کشانند و این جذابیت رابطه را بسیار کم می کند. اینگونه احوالپرسی های معمولی میتواند در ارتباط با دیگران تاثیرات زیادی بگذارد و نشان دهنده این است که به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

نیاز به برنده شدن در بحث ها

این را بدانید که رابطه میدان مسابقه نیست و شما غربی تنش در آن برنده باشید. اگر در در ارتباط آن با دیگران دچار مشکلات شدید و به بن بست رسید حتماً بهتر است معذرت‌خواهی کنید. این معذرت خواهی کردن اصلاً نشان از ضعف شما نیست بلکه برعکس اقتدار و عزت شما را بالا میبرد. هیچ کس نیست که اشتباهی نداشته باشد. این رفتارها نشان می‌دهد که شما فرد پخته و فهمیده ای در ارتباط با دیگران هستید و میتوانید صداقت داشته باشید.

نشانه گرفتن شخصیت به جای کار اشتباه

این ارتباط را مخصوصاً دختر و پسر و والد و فرزند در رابطه زیاد مرتکب می شوند. هنگامی که از دیگری خطایی سر میزند حتی غیر عمد به جای اینکه رفتار نادرستش را به او هشدار دهند کل شخصیتش را نشانه میگیرند و به او برچسب میزنند. مثلاً ممکن است همسر شما یادش رفته باشد فلان کار را برایتان انجام دهد و شما به او لقب فردی حواس پرت و کم حافظه را به او می زنید و این رفتارش را به کل زندگی تان تعمیم میدهید. باید بپذیرید که هرچند گاهی ممکن است هر کدام از ما در رابطه با دیگران اشتباهاتی مرتکب شویم و این باعث نمی شود که القاب نادرستی بگیریم. نشانه گرفتن شخصیت دیگران به احساس ارزشمندی و عزت نفس آنها صدمه می زند و باعث دور شدن آنها از لحاظ عاطفی از ما می شود.

ذهن خوانی کردن

به این مسئله توجه کنید که شما می توانید به دیگران را بخوانید و نه آنها قادر هستند چنین کاری انجام دهند. زن ها مخصوصاً گاهی در رابطه حرف هایشان را به طور غیر مستقیم می گویند و انتظار دارد همسرشان متوجه مشکل شان شود در حالی که این انتظار غیر واقع بینانه است. اگر شما دچار چالش هایی با دیگری هستید بهتر است هم از آنها بخواهید حرف هایشان را واضح به شما بگویند و هم خودتان مسائل تان را بدون حاشیه پردازی برایشان بازگو کنید تا هرگونه قضاوت از بین برود. براي آشنايي با انواع تله هاي فکري کليک کنيد.

عدم قاطعیت

برخی از زن ها در رابطه با همسرشان ممکن است به این نکته مهم توجه نکنند و کلمات شان را از موضع ضعف بیان کنند. به این نکته مهم توجه کنید که لحن کلام در ارتباط با دیگران بسیار اثرگذار است و اگر شما با همسر یا همکار یا رئیستان لحنی ضعیف و شل و وارفته داشته باشید معمولا از سمت آنها بازخورد مناسبی دریافت نمی کنید بلکه اگر خواسته ای دارید محکم و قاطعانه اما مودبانه بیان کنید. قاطعیت شما در رابطه نشان از اقتدار تان دارد اما حواستان باشد که این با پرخاشگری و تندخویی اشتباه نشود.

توجه به محرک های مزاحم

حتما متوجه شده اید هنگامی که با دیگری صحبت میکنید صدای یک زنگ گوشی یا صدای تلویزیون یا حرف های بیرون ممکن است حواسش را پرت کند اما توجه فرد مقابل به این محرک های مزاحم پیام خوبی را به دیگری انتقال نمی دهد. در رابطه با دیگران بهتر است تا حد امکان محرک های مزاحم مانند تلویزیون یا گوشی یا هر چیز دیگر را کنار بگذارید. اگر در این محرک های مزاحم حین صحبت کردن با دیگران غرق شوید این پیام را می رسانید که توجه به آنها مهمتر از توجه به حرفهای شما هست. یک شنونده فعال موقع گوش دادن به حرف های دیگران آنچنان بازخورد مناسبی می دهد و توجه به حرف های او نشان می‌دهد که متوجه هیچگونه عامل بیرونی و مزاحم نمی شود.

عدم برخورد همدلانه

حتما تاکنون راجع به همدلی نکاتی را شنیده اید. همدلی به معنای ساده نگاه کردن به موضوعات دیگران از زاویه دید آنها است. فردی که در رابطه همدلی نشان می دهد دیگر دیدگاه و عقاید خودش را در نظر نمی گیرد بلکه به آن مسائل از دید مخاطب می نگرد. یک انسان متعصب و انعطاف ناپذیر متاسفانه نمی تواند این عامل مهم را در ارتباط نشان دهد. گاهی در رابطه واقعیتی وجود ندارد و همه چیز به نحوه تعبیر و تفسیر افراد بر می گردد. این نکته مهم را از یاد نبرید که برخورد همدلانه و درک دنیای دیگران در رابطه بسیار ضروری است. خیلی از اوقات دعوا ها و مشکلات انسان ها با یکدیگر به خاطر درک نشدن و فهمیده نشدن توسط فرد مقابل است.

کلام آخر

برای داشتن یک ارتباط میان فردی مناسب باید تلاش کرد و آموزش دید. هر کدام از ما با هر نوع تحصیلات و سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است اشتباهاتی در رابطه های میان فردی داشته باشیم که خودمان اصلاً متوجه نشویم و این کاملا طبیعی است چرا که مهارت های اجتماعی هم مانند هر نوع مهارتی نیاز به اصلاح و یادگیری دارد. اگر شما هم در رابطه با با نامزد یا همسرتان و یا حتی خانواده و همکاران خود مسائلی دارید بهتر است از مشاوران و درمانگران با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. تیم متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت