روانشناسی

اضطراب و افسردگی در بازماندگان covide-19 نقش پیش بینی کننده های التهابی و بالینی

اختلال های ناشی از عفونت در سیستم ایمنی بدن میتواند  باعث آسیب شناسی روانی و عواقب روانشناختی شود. شیوع سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس COVID-19 میتواند با پیامدهای روانپزشکی همراه باشد.

بعد از شیوع ویروس کرونا تاثیر روان شناختی آن را در بازماندگان ، با توجه به اثر پیش بینی کننده های التهابی و بالینی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش 402 بزرگسال زنده مانده از بیماری کرونا ( 265 مرد و 137 زن ) را در طول یک ماه از نظر علائم روان پزشکی پس از درمان در بیمارستان پیگیری و بررسی کرده اند.

بررسی های انجام شده با استفاده از اطلاعات علامت شناسی، اطلاعات اجتماعی – جمعیتی ، داده های بالینی و …. ، نشان دهنده ی اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) ، افسردگی ، اضطراب ، بی خوابی و وسواس فکر و عملی ( OCD ) بوده است.

زنان از اضطراب و افسردگی بیشتری نسبت به مردان رنج می برند. بیمارانی که تشخیص های روان پزشکی مثبت قبلی داشتند، با میزان التهاب مشابه با دیگران ، مسائل روان شناختی بیشتری نشان دادند.

شاخص التهاب ایمنی سیستمیک ( SII ) ، که نشان دهنده ی میزان پاسخ ایمنی بر اساس تعداد لنفوسیت های محیطی ، پلاکت ها و غیره است ، به شکل مثبت و زیادی با میزان افسردگی و اضطراب در ارتباط است. این افراد شاید مقدار کمی از افسردگی و اضطراب را سال ها با خود داشته اند، اما تحقیقات نشان داده است که تاثیر نگران کننده COVID 19 ، بر سلامت روان با عث شدت اضطراب و افسردگی ، PTSD ، بالا رفتن التهابات و پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن می شود.

همچنین با توجه به شدت بیشتر کرونا در بیماران بستری ، حمایت کمتر، می تواند بیشتر از مراقبت های بهداشتی انزوا و تنهایی اجتماعی معمول در همه گیری COVID 19 را افزایش دهد. بنابراین ، آسیب های روانی پس از بهبود بیشتر می شوند.

همچنین بیماران جوان تر سطح بالاتری از افسردگی و اختلالات خواب را نشان می دهند.

بیماری COVID 19 و OCD ، هر دو به بی نظمی سیستم ایمنی و التهابی منجر میشوند و هر دو مربوط به افزایش ادراک خطر آلودگی هستند.

نتیجه گیری

در نتیجه اختلال های ناشی از عفونت در سیستم ایمنی بدن و اختلالات روان شناسی با یکدیگر ارتباط زیادی دارند. در کسانی که سابقه بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی وجود دارد ، و در حال حاضر به شدت نگران بیماری کرونا هستند و به وسواس بیش از حد میتلا شدند ، به دلیل پایین آمدن سطح ایمنی بدن احتمال بیشتری وجود دارد که به کرونا مبتلا شوند و بیماری آنها شدت بیشتری پیدا کند. و همچنین کسانی که به COVID 19 شدید مبتلا می شوند به دلیل عدم حمایت درست اجتماعی و مراقبت های بهداشتی احتمال زیادی وجود دارد که دچار افسردگی و یا PTSD شوند.

ترجمه و تنظیم : آنیتا حسینی

کلینیک روانشناسی گروه همراه

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت