سبک زندگی و موفقیت

انضباط شخصی 

لیست اهدافی که افراد در ابتدای سال جدید برای خود تعیین می کنند بی پایان است ، اما چه تعداد از آنها واقعا محقق می شوند؟ درصد بسیار کمی . اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا اکثر ما قادر به پایبندی به اهداف ارزشمند نیستیم؟ آیا شکست یک تمایل طبیعی در انسان است؟ پاسخ این سوال ها ساده است؟ عدم وجود انضباط شخصی . موضوع این مقاله در مورد پذیرفتن مسئولیت کامل موقعیتی است که اکنون در آن قرار دارید و همچنین موقعیتی که می خواهید در پنج، ده،  پانزده یا بیست سال آینده به آن برسید. 

 

مزایای انضباط شخصی 

مهم ترین مزایای انضباط فردی شامل:

اعتماد به نفس شما را بیشتر می کند

فقدان نظم و انضباط شخصی باعث کاهش عزت نفس می شود. اینکه افراد از اعتماد به نفس پایین رنج می برند دلایل زیادی دارد و یکی از آنها این است که در زندگی شان، در جایی که باید باشند نیستند. افراد در تمام مدت ، به ویژه در ابتدای سال برای خود هدف هایی تعیین می کنند اما در ماه دوم یا سوم دوباره به عادت های قدیمی باز می گردند و اهدافشان را فراموش می کنند . بیشتر مردم به این دلیل در زندگی شکست می خورند که آنچه برای موفقیت لازم است را انجام نمی دهند . یک فرد دارای انضباط شخصی ، اعتماد به نفس دارد زیرا صرف نظر از اینکه در آن لحظه در کجا قرار دارد ، می داند که بهترین نخسه ای از خود است که می توانست باشد . آنها به درستی غذا می خورند ، ورزش می کنند و برای رسیدن به اهدافشان کار می کنند . آنها از این که در صندلی راننده هستند احساس خوبی نسبت به زندگی دارند و دقیقا می دانند کجا می روند. 

به ایجاد روابط بهتر کمک می کند 

دلیل اصلی از بین رفتن دوستی ها این است که افراد کاری را که گفته اند ، انجام نمی دهند . شما به کسی اعتماد می کنید و حرف هایتان را به او می گویید اما بعد می فهمید آن فرد ، اسرار شغل و تجارت شما را به همه همکاران تان گفته است . دوستی ها و روابط بر پایه اعتماد هستند. فردی که انضباط شخصی دارد قرار است همیشه طبق گفته های خود زندگی کند . اگر از آنها بخواهید یک راز را نگه دارند ، آنها این کار را می کنند. آنها غالبا در خلوت خود همان شخصی هستند که در جمع هستند زیرا برای صداقت ارزش قائل می شوند. بنابراین یک فرد منظم ، به احتمال زیاد دارای شبکه قوی از روابط شخصی است زیرا قابل اعتماد است. 

کمک می کند آزرده خاطر نشوید

افراد به این دلیل به راحتی آزرده خاطر می شوند که به خود اطمینان ندارند .آنها نمی دانند چه کسی هستند یا برای چه هدفی تلاش می کنند و بنابراین انتقاد را (حتی وقتی سازنده باشد) حمله به شخصیت خود می دانند  و به شدت آزرده خاطر می شوند. افراد دارای انضباط شخصی این مشکل را ندارند.آنها دارای اعتماد به نفس ، آرام و خاطر جمع هستند و بنابراین به آسانی با حمله و انتقاد کنار می آیند. افراد منظم می توانند انتقاد سازنده را مدیریت کنند . در واقع آنها برای انتقاد سازنده ارزش قائل اند زیرا این کار آنها را به سمت بهتر شدن سوق می دهد. 

باعث می شود از رفتارهای پرخظر پرهیز کنید 

عمل مجرمانه ، به دلیل ناتوانی فرد در کنترل میل خود برای انجام چنین رفتاری است. بدیهی است که غیر از خودکنترلی علل زیادی برای ارتکاب جرم وجود دارد اما نکته اینجاست که وقتی اخلاقیات و ترس از به زندان رفتن را از معادله حذف کنیم ، بیشتر مردم به جای کار برای امرار معاش ، به سرقت بانک می پردازند . یک فرد عادی به اندازه کافی خودکنترلی دارد که پا در مسیری نگذارد که به زندان یا زیر پا گذاشتن اخلاقیات ختم می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که بین نبود خودکنترلی و رفتار جنسی تکانشی ، رابطه وجود دارد. 

اهمیت نظم و انضباط شخصی ، تنها در رسیدن به هدف خلاصه نمی شود و داشتن سطح بالایی از خودکنترلی در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی نیز به نفع شما خواهد بود . 

 

عادت های روزمره برای بهبود انضباط شخصی 

عادت ها ، رفتارهای تکراری هستند که بدون هرگونه فکر آگاهانه انجام می شوند. بسیاری از ما برای مسواک زدن به انگیزه نیاز نداریم . همه والدین از همان کودکی ، فرزندان خود را طوری آموزش می دهند که صبح ها هنگام بیدار شدن و شب ها قبل از خواب ، دندان های خود را مسواک بزنند .بنابراین در بزرگسالی هرچقدر هم که خسته باشید ، صبح ها و شب ها مسواک می زنید. در واقع عادت مسواک زدن در مغز شما کاملا نهادینه شده است. هدف این مقاله این است که کارهای ضروری برای رسیدن به آرزوهای تان ، به اندازه مسواک زدن یا به اندازه برخی از عادت های بدی که در حال حاضر دارید طبیعی باشد. 

عادت های شما بازتابی از شخصیت تان هستند و برخی از افراد از اینکه با عادت خاصی شناخته شوند به خودشان افتخار می کنند .اگر دوستان تان همیشه به شما می گویند یک ساعت زودتر با هم ملاقات کنید به این دلیل است که آنها می دانند شما باز هم دیر خواهید کرد و این بدان معناست که شما عادت بدی به نام دیر کردن را کسب کرده اید . تاخیر بخشی از زندگی شماست؛ این یک چرخه منفی است که با دیر به رختخواب رفتن شروع می شود و سپس با دیر بیدار شدن و دیر رسیدن به سایر کارها ادامه می یابد . عادت دیگری که شاید داشته باشید این است که در هنگام بروز یک مشکل به جای مواجه شدن با آن، به پرخوری روی می آورید. عادت هایی از این دست به دلیل ارتباط بین محرک و پاسخ ایجاد می شوند. اقدامات توسط افکار آغاز می شوند و با تکرار این الگو ، پس از مدت زمان معینی ، یک عمل به یک عادت تبدیل می شود و شروع به تاثیر گذاشتن در زندگی شما می کند. تا زمانی که تصمیم آگاهانه ای برای تغییر رفتار اتخاذ نشود ، این رفتار ادامه خواهد داشت. 

فقدان یک تفاوت بین افراد موفق و ناموفق وجود دارد و آن عادت هایی است که هر کدام از آنها هر روز دنبال می کنند . افراد بسیار موفق، هر روز عادت های یکسانی را تکرار می کنند. آنها یک روال مشخص دارند  به آن پایبند هستند و هر کاری که می کنند باعث پیشرفت شان از نظر ذهنی، جسمی و معنوی می شود. در اینجا عادت هایی به شما معرفی می شود که می توانید در زندگی خود بگنجانید تا سطح انضباط شخصی تان را بهبود بخشد. 

عادت های صبحگاهی 

برنامه صبحگاهی شما آهنگ حرکت بقیه روزتان را تعیین می کند. آیا صبح ها وقتی گوشی تان زنگ می زند مرتبا دکمه چرت زدن را می زنید و وقتی از خواب بلند شدید می بینید که برای دویدن ، که چند ماه گذشته در برنامه تان داشتید ، خیلی دیر شده است؟ از آنجا که دیر بیدار شده اید دیگر وقت خوردن صبحانه را ندارید ؟به خاطر نحوه شروع شدن روزتان ، یک چارچوب فکری غلط در ذهن تان ایجاد می شود که جلوی انجام هرگونه کار مفیدی را می گیرد . عادت های بد با انجام ندادن مهم ترین کارها در هنگام صبح ایجاد می شوند. وقتی به محض زنگ زدن ساعت از رختخواب بلند می شوید ، ورزش می کنید و صبحانه سالمی می خورید ، آنقدر احساس پرانرژی و مثبت بودن می کنید که می خواهید در طول روز تصمیم های سالم خود را ادامه دهید. نیازی به داشتن برنامه صبحگاهی بسیار دقیق نیست، اما برخی عادت های مهم وجود دارند که همه افراد موفق قبل از شروع روز کاری خود آن را انجام می دهد:صبح زود بیدار شدن،  ورزش کردن، صبحانه سالم خوردن و… . افراد موفق یک برنامه ی صبحگاهی ثابت دارند که کیفیت زندگی روزانه آنها را افزایش می دهد.

ساعات پایانی روز 

شما در بخش قبل خواندید اولین کاری که صبح می کنید ، ضرب آهنگ بقیه روز شما را تنظیم می کند . اما باید بدانید که برنامه شما قبل از خواب شبانه نیز به همان اندازه برنامه صبحگاهی مهم است. خواب برای تجدید قوای بدن ، استراحت ذهن و شارژ مجدد باتری مان ضروری است تا بتوانیم روز بعد مثمر ثمر باشیم. داشتن یک برنامه تکراری قبل از خواب که به شما امکان می دهد استراحت کنید و برای روز بعد آماده شوید بسیار مهم است .کارهای ساده ای مانند خاموش کردن تمام دستگاه های دیجیتال و یا مطالعه کردن ، راهی قدرتمند برای از بین بردن فشار ، ایجاد آرامش و آماده سازی شما برای یک استراحت شبانه خوب است. همچنین مهم است که هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید . کمبود خواب نه تنها مانع بهره وری شما می شود بلکه در طولانی مدت به سلامتی تان هم آسیب می زند .

برای خودتان اهداف روزانه تعیین کنید

 

شما می توانید با شکستن اهداف بلند مدت تان به گام های کوچک و تعیین هدف های روزانه برای خودتان، به آنها برسید. یک رویای بزرگ ممکن است دلهره آور به نظر برسد ، مخصوصا وقتی به وضعیت فعلی خود نگاه کنید و متوجه شوید که چقدر از آن رویای خود فاصله دارید . با این حال، هنگامی که هدف خود را به مراحل کوچک و عملی تقسیم می کنید ، دستیابی به آن بسیار آسان می شود . هنگامی که اهداف روزانه تعیین می کنید نیروی فزاینده ای ایجاد می کنید و این کار به شما کمک می کند به حرکت در جهت دستیابی به هدف نهایی خود ادامه دهید ، چرا که می دانید هر روز به آن نزدیک تر می شوید . تعیین اهداف روزانه به معنای انجام دادن کارهای تصادفی در هر روز نیست ، بلکه منظور از آن رسیدن به هدف بلند مدت تان است. 

سازماندهی داشته باشید

داشتن سازماندهی و انضباط شخصی ، همدیگر را تقویت می کنند . یافتن شخصی با انضبط که سازمان دهی نداشته باشد غیرممکن است. یکی از ویژگی های افراد با نظم این است که می خواهند زندگی را برای خودشان راحت تر کنند و یکی از راه های انجام این کار ، داشتن سازمان دهی و مرتب بودن است .به مزایای این کار در زیر اشاره شده است: 

*بهره وری را بهبود می بخشد.

*استرس را کمتر می کند.

*انرژی و اشتیاق را بیشتر می کند.

*تصویر مثبتی ایجاد می کند. 

 

کلام پایانی

نظم و انضباط شخصی مانند یک کلید است که دروازه شکوفایی شخصی را باز می کند و دریچه ای به سوی زندگی که همیشه آرزو می کردید می گشاید . با استفاده از نظم و انضباط شخصی ، یک فرد متوسط می تواند فراتر از چیزی باشد که هوش و استعدادش اجازه می دهد. از طرف دیگر ، یک فرد تحصیل کرده و با استعداد ، بدون انضباط شخصی ، به ندرت از حد متوسط بالاتر می رود. اگر شما هم در این زمینه مسئله دارید توصیه می شود از مشاوره فردی کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت