سبک زندگی و موفقیت

بمباران عشقی

برخی رابطه ها با احتیاط آغاز می شود و افراد سعی می کنند از ابتدا به شناخت درستی از یکدیگر برسند در حالی که مواردی وجود دارد که همه چیز سریع و ناگهانی پیش میرود. در این شرایط دختر و پسر هیجان انگیز و پرشور هستند ولی ممکن است ناخواسته آسیبهایی را تجربه کنند. آشنایی با مفهوم بمباران عشقی و درک مفهوم آن به پیشگیری از افتادن در دام یک رابطه ناسالم کمک میکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “درمان شکست عشقی” را مطالعه کنید.

 

بمباران عشقی چیست؟

بمباران عشقی نوعی رابطه سمی و ناسالم است که در آن فرد بیش از حد به شریکش ابراز علاقه و محبت می کند و با هدایای فراوان او را بمباران می کند. این رفتار در افرادی که مشکل وابستگی شدید یا خودشیفتگی دارند زیاد به چشم می خورد. افراد با بمباران عشق خواستار جلب توجه هستند تا بهتر بتوانند همسر یا شریکشان را کنترل کنند.

بمباران عشق معمولا در آغاز رابطه است و فرد را در رابطه وابسته یا بدهکار می کند. متخصصان این نوع رابطه را ناسالم می دانند چراکه فرد به آسانی مرزها و حریم شخص مقابل را دستکاری می کند. در این شرایط فرد به شدت عشق می ورزد و طوری معشوقش را ستایش می کند که فکر می کنید دیگر چنین رابطه ای وجود نخواهد داشت. گاهی پس از دعواهای شدید هم می تواند بمباران عشقی رخ دهد. هر چند این حرف به آن معنا نیست که هرگز به شریکتان فرصت دوباره ندهید اما باید مراقب باشید که در دام نیفتید. آن فرد ممکن است بعد از کلی قهر و دعوا التماستان کند که برگردید و ژست های عاشقانه بگیرد و کلی وعده به شما بدهد و بگوید چقدر بابت از دست دادنتان حالش بد شده است. بمباران عشقی در خشونت های خانگی هم بسیار به چشم می خورد. زمانی که فرد همسرش را کتک می زند و هر نوع توهینی می کند و بعد با ترفند و نیرنگ می خواهد دلش را بدست بیاورد. این رفتارها در یک دور تکراری هستد و تغییر نمی کنند.

 

مراحل بمباران عشق

بمباران عشقی در سه مرحله رخ می دهد:

ایده آل سازی

یکی از رایج ترین علائم بمباران عشق این است که فرد مقابل دائم به شما توجه می کند و می خواهد دلتان را بدست بیاورد. او رفتارها و شخصیت شما را بیش از حد تحسین می کند و گویی چاپلوسی می کند. در این مرحله فرد خیلی برایتان هدایا می خرد و شما را شیفته خودش می کند و باعث می شود دوپامین یا هورمون نشاط آور زیادی از مغز ترشح شود که در حس خاص شما تاثیر گذار است.

بی ارزش کردن

یکی دیگر از نشانه های بمباران عشق دوگانگی در رفتار کردن است یعنی فرد در بیرون و جمع ها ستایشتان می کند و رفتار عاشقانه نشان می دهد اما در خلوت ممکن است او را تحقیر کند. این افراد مهارت زیادی در شناسایی انسان‌های آسیب‌پذیر و بی‌عزت نفس دارند و غالباً سراغ کسانی می‌روند که متارکه کردند یا تازه از دوست خود جدا شده‌اند. محققان متوجه شدند کسانی که سبک دلبستگی ناامنی دارند و اعتماد به نفس کمی دارند بیشتر در معرض بمباران عشقی هستند.

مرحله طرد کردن

هنگامی که فردی شما را بمباران عشقی کرده است و در مورد رفتارهایش با او صحبت می‌کنید یا اگر بخواهید تغییرش دهید احتمال دارد از رابطه با شما بیرون بیاید و یا بخواهد به رفتارهایش ادامه دهد. این کارها باعث می‌شود که شما احساس سردرگمی داشته باشید. طبق عقیده روانشناسان با اتمام این روابط شما حالتان بسیار بد می‌شود چرا که کسی ادعا می‌کرده است که عاشقتان بوده است و اکنون رفتارهای دیگری از او دیده‌اید. در این حالت سوالات متعددی در ذهنتان تداعی می‌شود و حتی ممکن است خودتان را زیر سوال ببرید  و تصور کنید که حتماً نقص یا ایراد جدی داشته‌اید که او شما را ترک کرده است. این وضعیت می‌تواند حالت غمگینی یا خشم مفرط را در شما ایجاد کند.

 

نشانه‌های بمباران عشق

 

برخی از نشانه‌های انفجار عشق شامل موارد زیر می‌شوند:

سردرگمی

یکی از دلایل سردرگمی ارتباط زیاد بین افراد است که گاهی به صورت پیام‌های بی‌وقفه، تماس‌های مکرر تلفنی و ارتباط در شبکه‌های اجتماعی است. قرار گرفتن در معرض چنین پیام‌های عاشقانه‌ای و بعد دیدن رفتارهای دلسردی از فرد مقابل، قربانی را در وضعیت تهدیدآمیزی قرار می‌دهد. اگر فرد مقابل به این نشانه‌ها حساس نشود ممکن است تصور کند که گیر یک رابطه عاشقانه و خاص از نوعی که در فیلم‌ها می‌بیند افتاده است در حالی که ممکن است به مدت کوتاهی نتیجه‌اش را ببیند.

چاپلوسی

چاپلوسی در هر نوع رابطه عاطفی یا هر مدل خواستگاری ممکن است وجود داشته باشد اما مسئله این است که در بمباران عشقی آنقدر د دارد که از حد طبیعی‌اش می‌گذرد و باعث اغوا و شیفتگی قربانی می‌شود. وقتی فرد مقابل دائماً ابراز علاقه و محبت و تعریف از شریکش می‌شنود جذب او می‌شود و در این هنگام مغز او هم هورمون‌های شادی بخش ترشح می‌کند و این عوامل می‌تواند باعث شود که او شناخت منطقی و دقیق را از دست بدهد. قربانی این نوع رابطه‌ها کسانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارد و در دوران کودکی هم فرزندپروری نا ایمن داشتند. از سوی دیگر چنانچه این افراد در همین دوران از اطرافیان خود محبتی ندیده باشند باعث می‌شود که در بزرگسالی با کوچکترین نشانه‌ها به سمت چنین افراد سمی بروند. مسئله زمانی جدی‌تر می‌شود که آنها دچار وابستگی شدید به شریکشان شوند.

وابستگی

وابستگی چیزی است که معمولاً در بمباران عشقی بعد از چند هفته ایجاد می‌شود و افراد معمولاً با ابراز عشق شدید سعی می‌کنند که آن را در فرد مقابل ایجاد کنند. این کار می‌تواند به صورت قرارهای مکرر و پشت سر هم اتفاق بیفتد. در این وضعیت است که فرد قربانی کاملاً در چنگ فرد سوء استفاده کننده قرار می‌گیرد و از او می‌تواند به عنوان طعمه‌ای برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده شود.

تقدیر

تغییر و سرنوشت ابزاری است که فرد می‌خواهد با آن رابطه را جلو ببرد. او ممکن است بگوید که من تاکنون کسی مانند شما را ندیدم یا هرگز باورم نمی‌شد که بتوانم شخصی مثل شما را پیدا کنم. با این جملات تصور می‌کنید که رابطه‌تان تقدیری از قبل چیده شده است. به نوعی با چرب زبانی فرد مقابل قدرت ارزیابی شما هم کمرنگ می‌شود و خیلی از ایرادات جدی در رابطه را نادیده می‌گیرید. با این ترفندها فرد آزارگر می‌تواند رابطه را گرم و پرشور و حرارت نگه دارد و به شدت شما را از لحاظ احساسی و عاطفی به خودش وابسته کند.

زیاده روی در هدیه دادن

گاهی افرادی که میخواهند شریکشان را بمباران عشقی کنند با نمایش دادن هدایای زیاد این کار را انجام می‌دهند. این افراد ممکن است گاه و بیگاه به خاطر کوچک‌ترین مناسبت‌ها برایتان هدایای زیبا و گرانبهایی بخرند و حتی به صورت سوپرایزی آن را به در منزل شما ارسال کنند. تمام این هدایا فقط برای چاپلوسی نیست بلکه برای گیج کردن فرد در یک رابطه است تا او باور کند که در یک رابطه عاشقانه افتاده است.

جعل آینده

گاهی فرد سو استفاده کننده می‌تواند برای شما یک آینده رویایی را به تصویر بکشد از نوع خانه و ماشین گرفته تا سفرهایی که قرار است با همدیگر بروید. علاوه بر این او ممکن است شما را به جاهای خاص و متنوعی ببرد و برایتان فراوان خرج کند. همه این‌ها بخشی از نمایش است تا یک آینده واهی را برایتان مجسم کند.

تمجید بی‌وقفه

تعریف و تمجید در بمباران عشقی بسیار زیاد و اغراق آمیز است. این افراد حتی می‌توانند به شخص قربانی اعتماد به نفس باورنکردنی بدهند. هر چند گاهی اوقات افراد می‌توانند با معشوقه خود خلوت کنند و شروع به گفتن زیبایی‌های درونی و بیرونی او کنند اما تعریف و تمجید در آنها متفاوت با بمباران عشقی است.

اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یک طرفه

معمولا کسانی که خودشیفتگی دارند در روابط می‌خواهند خودشان را بی‌عیب و نقص و تمام و کمال نشان دهند و چیز خاصی از زندگی شخصی خود به شریکشان ارائه نمی‌دهند اما با این حال می‌خواهند از تمام زندگی فرد دیگر سر در بیاورند. این افراد می‌خواهند شریکشان را بیش از حد بشناسند اما فرد مقابل ممکن است احساس کند که شریکش بیش از حد دلسوز او است. بنابراین احساس می‌کند که اولین بار یک نفر هست که صدایش را می‌شنود و به درد و دل‌هایش گوش می‌دهد.

از بین بردن حریم شخصی و مرزها

در یک رابطه سالم بین دو نفر مرد و حریم خصوصی وجود دارد و هر دو به آن احترام می‌گذارند. اما کسی که دنبال بمباران عشقی است توجه چندانی به حریم فرد مقابل ندارد. آنها برای این کار دلایلی می‌آورند که چرا باید فرد مقابل فقط به خواسته‌های آنها پاسخ دهد یا اگر فرد قربانی بخواهد مرزهایش را حفظ کند به او انگ یا برچسب می‌زنند. گاهی از جلب اعتماد فرد مقابل سوء استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند که همه چیز را طبق نقشه‌های خودشان جلو ببرند. با این کار به آرامی مرزها را کنار می‌زنند.

امتناع از کاهش سرعت

 

گاهی فرد ممکن است بخواهد قرار ملاقات‌ها را به تعویق بیندازد یا رابطه را آرام‌تر به جلو ببرد. اما فرد سوء استفاده کننده ممکن است این رفتارها را برداشت نادرستی کند و حس کند که موقعیتش به خطر افتاده است. چنین فردی می‌خواهد ارتباطات را آنگونه که خودش می‌خواهد به پیش ببرد. گاهی ممکن است از فرد مقابل بخواهد با یکدیگر به سفر بروند یا حتی به خانه یکدیگر بروند.

ناهماهنگی نهایی در بیان عاطفی

این نشانه ممکن است کمی دیرتر در بمباران عشقی نمایان شود هنگامی که فرد واقعاً جذب شریکش شده است. ناگهان هنگامی که انتظار محبت و علاقه بیشتر از فرد مقابل دارد متوجه می‌شود که او کناره‌گیری و سردی را پیشه کرده است. بنابراین شما در این رابطه چیزهایی را می‌بینید که اصلاً انتظارش را نداشتید. به نوعی در این رابطه فرد در یک حالت دو سو قرار می‌گیرد و رفتارهای متناقضی با او می‌شود.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه شده‌اید که وقتی در معرض بمباران عشقی هستید نمی‌توانید یک رابطه پایدار و سالمی را تجربه کنید. در برخی از موارد شما درگیر رابطه‌ای شده‌اید که نمی‌دانید آیا در فرد مقابل امکان اصلاح و سازگاری وجود دارد یا خیر. به این نکته توجه کنید که سردرگمی در یک رابطه ناموفق می‌تواند فشارهای زیاد روحی و روانی وارد کند و شما را در معرض افسردگی و اضطراب قرار دهد. بنابراین برای تصمیم گیری در مورد ادامه رابطه و اینکه بدانید ارتباط با چنین فردی به نفع شماست یا خیر، حتماً از یک مشاور و روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت