سبک زندگی و موفقیت

تاثیر دیدن فیلم ترسناک

این روزها خیلی از افراد هنگام اوقات فراغت خود تماشای تلویزیون یا دیدن انواع فیلم و سریال را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. واقعیت این است که شاید شما در حین تماشای فیلم، از آن لذت ببرید و با هیجان آن را به دیگران هم توصیه کنید اما در اصل فیلم می‌تواند غیر از تفریح بر روی روان و مغز شما هم تا مدتی تاثیر بگذارد. جهت اطلاع در مورد تاثیرات فیلم ترسناک بر روی انسان ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

تاثیر دیدن فیلم‌های ترسناک بر انسان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که در یک روز تعطیل دلتان می‌خواهد چراغ‌های خانه را خاموش کنید و به تماشای فیلم ترسناک بنشینید. جالب است بدانید که بدن انسان برای تخلیه انرژی و بالا بردن سطح هیجان و حتی رفع زودگذر حالات غم و اندوه نیاز به دیدن فیلم‌های ترسناک دارد. تاثیر دیدن فیلم‌های ترسناک روی بدن انسان شامل دو قسمت از مغز می‌شود که در موقع ترس فعال‌تر می‌شود. یکی از آنها قسمت جلوی مغز و دیگری سیستم لیمبیک است. ارتباط این دو باعث می‌شود که شما بین ترس واقعی و حتی توهم بتوانید تمیز قائل شوید.

سبک شدن ذهن

بر اساس گفته‌های محققان هنگام تماشای فیلم‌های معمولی افکار زیادی به ذهن انسان خطور می‌کند ولی تماشای فیلم‌های ترسناک ذهن انسان را از افکار حاشیه‌ای خالی می‌نماید. طبق تحقیقات مردم قبل و پس از مواجهه با ترس کل افکار مغزشان را تخلیه می‌کنند و این شرایط موقع فیلم‌های ترسناک هم رخ می‌دهد. فیلم‌های ترسناک آشفتگی‌های روزانه را از ذهن خالی می‌کنند و این یعنی تماشای آنها گاهی می‌تواند مانند ورزش‌های فکری همچون یوگا مفید باشد.

افزایش ترشح هورمون کورتیزول

افزایش کورتیزول خون اگر که همیشگی باشد اصلاً خوب نیست اما طبق نظر دکتر سیگل این افزایش اصلاً چیز بدی نیست وقتی مقدار کمی کورتیزول هنگام ترس ترشح شود شما ممکن است احساساتی را تجربه کنید که در حالت عادی برایتان اتفاق نمی‌افتد. ترس حتی می‌تواند باعث بالا رفتن آدرنالین هم شود و به همین علت است که جوان‌ترها برای دیدن فیلم‌های ترسناک ترغیب می‌شوند.

احساسات ممنوع ممکن می‌شوند

بر اساس گفته‌های ارسطو ترس و ترحم جز حس‌های ممنوعه هستند که برخی اوقات افراد اجازه تجربه آنها را به خود نمی‌دهند. برخی از متخصصین دیدن فیلم‌های ترسناک را به عنوان درمان توصیه نمی‌کنند برخی‌ها مانند شکسپیر سال‌ها قبل اعتقاد داشتند که دیدن فیلم‌های ترسناک برای تخلیه و پالایش روح مخاطب نیاز است. از آنجایی که برخی‌ها دوست دارند حواسشان را از موضوعات مختلف در زندگی‌شان منحرف کنند از فیلم‌های ترسناک برای این عامل استفاده می‌کنند.

سازماندهی انرژی

جالب است بدانید که فیلم‌های ترسناک می‌توانند سبب سازماندهی انرژی در انسان شوند. در تحقیقی که بر روی خانه‌های تسخیر شده صورت گرفته بیشتر شرکت کنندگان تجربه حضور داشتند در حالی که بقیه تمایلی به شرکت در آن نداشتند. دلیل انسان برای دیدن فیلم ترسناک باید معلوم باشد شاید احساس بی حوصلگی می‌تواند عاملی برای آن باشد.

تسهیل نگرانی

طبق نظر دکتر شیگل تماشای فیلم‌های ترسناک اگر که در محیط امن باشد امکان رویارویی با ترس را می‌دهد. حس مقابله با ترس به تدریج سبب بهبود و کاهش نگرانی می‌شود.

 

تاثیرات منفی فیلم‌های ترسناک

 

تماشای فیلم‌های ترسناک سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون در انسان می‌شود و برای کسانی که کمی ضعیف می‌باشند توصیه نمی‌شود. افزایش تعریق و انقباض ماهیچه‌ها هم از دیگر تاثیرات فیلم‌های ترسناک هستند. دیگر اثراتی که می‌توانند این فیلم‌ها داشته باشند شامل موارد زیر است:

تاثیرات فیزیولوژیکی

فیلم‌های ترسناک گاهی با تصاویر صدا و داستان‌ها و مواردی همراه هستند که مغز در برابر آنها واکنش نشان می‌دهد. هرچند که مغز انسان از واقعی نبودن آن اتفاقات اطلاع دارد اما همزمان بدن طوری واکنش نشان می‌دهد که گویی وجود دارد یعنی اینکه موقع تماشای این فیلم‌ها ضربان قلب انسان بالا می‌رود و آدرنالین ترشح می‌شود. البته که انسان می‌داند هیچ خطری خاصی بیرون وجود ندارد. در کل تماشای فیلم‌های ترسناک برای کسانی که میتوانند این گونه وقایع و توهمات را پردازش کنند ضرری ندارد. فیلم ترسناک می‌تواند احساساتی مانند تنش و ترس و شوک را در فرد برانگیخته کند که سبب ترشح هورمون‌هایی مانند نور اپی نفرین، کورتیزول و آدرنالین می‌شود.

اختلال خواب

آدرنال ترشح شده موقع تماشای فیلم‌های ترسناک سبب لذت بیشتر می‌شود و در بلند مدت می‌تواند مسائلی را هم در خواب ایجاد کند. حتی نشاطی که بعد از ایجاد ترس در انسان به وجود می‌آید آرامبخش نمی‌باشد. به این دلیل که تحریک کننده است و سبب می‌شود که خواب بی‌کیفیتی انسان داشته باشد و حتی دچار افسردگی شود. برخی از افراد ممکن است حتی در رویای خود تصاویر فیلم را ببینند و دچار کابوس شوند. بنابراین اگر شما هم در خوابتان مشکلاتی دارید بهتر است تماشای فیلم ترسناک را حداقل شب‌ها متوقف کنید.

اضطراب

کسانی که دچار اختلالات اضطرابی هستند قطعاً تحت تاثیر فیلم‌های ترسناک قرار می‌گیرند. اضطراب می‌تواند حساسیت فرد را در صورت رویارویی با محرک‌های ترسناک بالا ببرد و بنابراین احتمال واکنش منفی در این گونه افراد بیشتر است. بدن افراد اضطرابی احساسات ترس را واقعی می‌پندارد و بنابراین میزان استرس را بالا می‌برد.

فیلم ترسناک و سلامت روان

برخی فیلم‌های ترسناک حتی بیماران روانی را اینگونه نمایش می‌دهند که گویی همه آنها قاتل‌های زنجیره‌ای هستند. این را بدانید که یکی از موارد بحث برانگیز در مورد فیلم ترسناک تصویرسازی آنها از افراد مختلف است. یکی از روانشناسان آمریکایی بر این اعتقاد است که فیلم‌هایی مانند روانی که رابطه بین اسکیزوفرن و اختلال هویت را باه می‌پندارد مشکلات گوناگونی ایجاد می‌کنند. مثلاً در این فیلم نوعی بیمار روانی را نشان می‌دهد که از بیمارستان فرار می‌کند و جنون به قتل رساندن انسان‌ها را دارد یا فیلم کابوس در خیابان الم که این تفکر را نشان می‌دهد که گویی افرادی که در بیمارستان‌های روانی هستند همگی خطرناک و وحشتناک هستند. از آن سو فیلم جوکر تاثیر جامعه بر سلامت روان را به تصویر می‌کشد.

 

تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان

 

فیلم‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌شود بهتر است مناسب با سن آنها باشد. این نوع فیلم‌ها می‌تواند فوبیای بلند مدت و کابوس و وحشت شبانه برای کودکان ایجاد کند. این را بدانید که کودکان بسیار تاثیرپذیر هستند و با تماشای فیلم‌های ترسناک ممکن است دچار اختلالات اضطرابی شب ادراری و اختلالات خواب شوند. آنها حتی ممکن است از رفتن به اتاق خواب خود خودداری کنند و بخواهند که با والدینشان بخوابند. به گفته برخی متخصصان کودکان بهتر است که فیلم‌های ترسناک نبینند تا تروما یا فوبیا در آینده برایشان به وجود نیاید.

 

راه‌های مقابله با وحشت حاصل از فیلم‌های ترسناک

اگر شما هم مدتی است که فیلم ترسناک مشاهده کرده‌اید رعایت موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

مواجهه با ترس: بدانید که چه چیزی عامل ترس در شما یا کودکتان شده است. تشخیص اولین قدم برای تغییر رفتار است به این دلیل که باعث می‌شود شما در مواجهه با ترس منطقی‌تر باشید.

صحبت درباره ترس: اگر افراد بتوانند در مورد آنچه که آنان را می‌ترساند صحبت کنند راحت‌تر می‌توانند با آن برخورد کنند. این روش مخصوصاً برای کودکان مناسب است.

ثابت ماندن سطح ایمنی محیط: باید به فردی که ترسیده است گفته شود که سطح ایمنی محیط اطراف و خانه تغییری نکرده است و این یک فیلم است که برای مخاطب ساخته شده است و واقعیت ندارد.

منحرف کردن ذهن: یکی از راه‌های کاهش ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک این است که آن را با مواردی همچون خواندن کتاب یا گوش کردن به موسیقی مورد علاقه و یا معاشرت با دیگران جایگزین کرد.

دیدن پشت صحنه و یا استفاده از گریم: این مورد مخصوصاً برای کودک مناسب است به این صورت که با بازی و دیدن پشت صحنه و خنده‌دار کردن فیلم ترسناک می‌توان از بار هیجانی آن تا حدی کاست.

 

کلام پایانی

فیلم‌های ترسناک هر چند گاهی برای بزرگسال می‌تواند قابل فهم باشد اما قطعاً در روان کودک تاثیر دیگری می‌گذارد. به این صورت که کودکان آن را به شکل مشکلات اضطرابی، اختلالات خواب یا حتی مسائلی در تغذیه نشان می‌دهند. در این مورد توصیه می‌شود که حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

2/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت