روانشناسی کودک

تربیت فرزندان شاد به چه چیزی نیاز دارد؟

یکی از شایع ترین جمله هایی که در طی این مدت از والدین می شنویم این است که “من فقط می خواهم بچه ام شاد باشد”. اگرچه این یک هدف قابل تحسین و مشترک است ، اما شادی یکی از نادیده گرفته شده ترین ارزشهای خانوادگی در قرن جدید در بسیاری از کشور ها است. تعداد کمی از والدین معنای اساسی شادی را برای فرزندان خود درک می کنند و تعداد کمی از آنها می فهمند که چگونه می توانند به فرزندان خود در یافتن آن کمک کنند.

تلاش والدین برای کمک به فرزندانشان در به دست آوردن احساس شادی توسط پیام های تحریف شده ای که فرهنگ عامه در مورد شادی به والدین می رساند ، تضعیف می شود. اینکه شادی و خوشبختی را می توان در ثروت ، شهرت ، قدرت و جذابیت جسمی یافت. با این حال تحقیقات و پژوهش ها درباره افرادی که این ویژگی ها را دارند نشان می دهد که تعقیب این “بت های دروغین” می تواند باعث ناراحتی شود.

با درک چگونگی رشد شادی ، می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا شادی واقعی را پیدا کنند. دلایل حقیقی شادی همه در اختیار فرزندان شما است ، بنابراین آنها می توانند فعالانه کارهایی را انجام دهند که احساس خوشبختی آنها را تقویت کند.

 

عزت نفس

عزت نفس کمک بزرگی به ایجاد احساس شادی می کند. عزت نفس به کودکان احساس امنیت می دهد که می توانند از طریق آن دنیا را درگیر کنند و این باعث می شود با اطمینان به زندگی نزدیک شوند. عزت نفس همچنین به کودکان احساس صلاحیت شدیدی می دهد که در آن آنها خود را افرادی توانا می دانند که می توانند بر جنبه های مهم زندگی خود تسلط یابند. این ایمان به توانایی های آنها موفقیت را تسهیل می کند ، که می تواند شادی را پرورش دهد. همچنین نگرانی و اضطراب را کاهش می دهد ، که می تواند باعث ناراحتی شود.

 

کودکان مثبت
کودکان مثبت ، خوش بین و امیدوار

نگرش مثبت

همه ما کودکانی را دیده ایم که نگرش بسیار عالی به مسائل دارند. آنها مثبت ، خوش بین و امیدوار هستند. آنها دنیایی را می بینند که پر از نور خورشید و گرما باشد تا ابر و سرما. این کودکان تمایل به شادی دارند زیرا “لیوان را نیمه پر” می بینند ، یعنی انتظار دارند اتفاقات خوبی برای آنها بیفتد. کودکانی که نگرش مثبت دارند دائما شکر گزاری می کنند. مشخص شده است كه كودكانی كه از فرصتی كه به آنها داده می شود قدردانی می كنند و سپاس واقعی را به کسانی كه به آنها كمك می كنند منتقل می كنند ، افراد شادی هستند

 

اشتیاق

یکی دیگر از عوامل اساسی در ایجاد حس شادی فرزندان شما علاقه به چیزی در زندگی آنها است ، خواه نوشتن ، فوتبال ، پیانو ، یا موارد دیگر. کودکان پرشور کودکان خوشبختی هستند؛ زیرا چیزی در زندگی آنها وجود دارد که آنها کاملاً دوست دارند آن را انجام دهند. احساسات کودکان آنها را درگیر ، جذب و هیجان زده می کند. به عنوان مثال ، کودکی که علاقه مند به ساز ویولن سل است، زمانی که شروع به نواختن ساز می کنند شادی زیادی را در درونش احساس می کند. تنها به این دلیل که به هر طریقی در فعالیت هایی که اشتیاق دارند درگیر شوند آنها خوشحال می شوند.

فرهنگ عامه نمی خواهد فرزندان شما علاقه مند به فعالیتهای معنادار در زندگی خود باشند. فرهنگ اجتماعی از فرزندان شما می خواهد به مواردی متصل شوند که هرگز آنها را شاد نمی کنند ، اما باعث درآمد بیشتر آنها می شود ، به عنوان مثال بازی های ویدیویی و خرید. بسیاری والدین با انتخاب مسیری که فرهنگ عامه آن را مناسب می داند ، به جای اینکه به دنبال ایجاد احساس شادی و کارآمدی در کودکانشان باشند به فکر هم مسیر شدن با جریان فرهنگ اجتماعی هستند.

 

کودکان متعادل
کودکانی که تعادل ندارند در معرض خطر سقوط بیش از حد و بسیار ناخوشایند قرار می گیرند.

تعادل

ناشادترین ( ناراحت ترین ) بچه هایی که با آنها کار می کنم کسانی هستند که زندگی نامتعادل دارند. آنها بیشتر اوقات خود را صرف تنها یک فعالیت می کنند و عزت نفس آنها تا حد زیادی به نحوه فعالیت آنها بستگی دارد. مشكل علاقه به تنها یك فعالیت این است كه اوضاع همیشه خوب پیش نمی رود ، مواقعی پیش می آید كه بچه ها دچار عقب نشینی و ناكامی می شوند و آنها ممکن است بی حوصله ، دلسرد و ناامید شوند. اگر تنها یک فعالیت آن چیزی باشد که فرزندان شما باید به خاطر آن در مورد خود احساس خوبی داشته باشند ، در معرض خطر عدم شادکامی قرار دارد.

فرهنگ عامه خواهان عدم تعادل فرزندان شما است. کودکان ستاره های جوان مانند فوتبالیست ها ، و یا بازیگرها را می بینند و فرهنگ عامه به آنها می گوید که باید تعادل را فدا کنند و به عنوان مثال به تیم های ورزشی “تمام ستاره” سفر کنند یا پیانو یا رقص یاد بگیرند. کلاس ها پنج روز در هفته برای تبدیل شدن به سوپراستار. کودکانی که تعادل ندارند در معرض خطر سقوط بیش از حد  و بسیار ناخوشایند قرار می گیرند.

کودکان متعادل خوشبختی را از بسیاری از مراکز کسب می کنند ، به عنوان مثال ، ورزش ، درگیر شدن در فعالیت های معنوی یا فرهنگی یا مطالعه. کودکانی که تعادل در زندگی خود دارند ، تجربیاتی را هم در طول زندگی خود تجربه می کنند که اوضاع به خوبی پیش نرود ، اما ، به این دلیل که عزت نفس آنها فقط مبتنی بر یک فعالیت نیست و جنبه های دیگر زندگی آنها نیز باعث ایجاد احساس شادی برای آنها می شود ، آنها همچنان قادر هستند که احساس شادکامی خود را حفظ کنند و ناامید و دلسرد نشوند.

انسانیت
فرهنگ عامه نمی خواهد فرزندان شما انسانیت داشته باشند

انسانیت

فرهنگ عامه نمی خواهد فرزندان شما انسانیت داشته باشند. در عوض ، این سازمان می خواهد “مصارف انسانی” ایجاد کند که هدف اصلی آن در زندگی خرج کردن و برطرف کردن نیاز های مادی است. مصارف انسانی با ایجاد اعتقادی اشتباه که آنها می توانند باعث خوشحالی و خوشبختی افراد شوند ، منجر به این نتیجه می شوند که افراد به شکلی مداوم خرید کنند.. شما می توانید مصرف زیاد و بی دلیل جوان ها را در مورد خرید کردن های بیهوده در مراکز خرید مشاهده کنید.

فرزندان شاد این مسئله را درک می کنند که انسان هستند و نه مصارف انسانی.  انسانیت به معنای وجود این حس در کودکان است که شادی را نه در چیزها و وسیله ها ، بلکه در تجربیات ، روابط و فعالیتهایی پیدا می کنند که معنا ، رضایت و شادی را فراهم می کنند. این احساس یاعث می شود که کودکان بتوانند شادی را در مسائلی عمیق و حقیقی و از همه مهم تر در انسانیت داشتن پیدا کنند.

 

روابط

یکی از قوی ترین یافته ها در تحقیق در مورد حس شادی این است که افرادی که روابط قوی دارند افراد شاد تری به نظر می رسند. فرصت دادن و دریافت عشق ، دوستی و حمایت از خانواده ، دوستان ، همکلاسی ها و دیگران برای ایجاد حس خوشحالی ضروری است. بازخورد مثبت دیگران – عشق ، احترام ، تشویق – در دسترس ترین منبع شادی برای همه است. روابط اجتماعی همچنین ممکن است استرس را کاهش دهد ، احساس امنیت را افزایش دهد و احساسات مثبت دیگری ایجاد کند که همه منجر به شادکامی می شوند.

فرهنگ اجتماعی حاکم بر جامه در این سال ها نمی خواهد فرزندان شما روابط سالمی داشته باشند.  در نتیجه این کودکان تبدیل به کودکانی منزوی و تنهایی می شوند که از هر نوع ارتباط با دیگران مأیوس هستند. کودکانی که روابط خوبی دارند کمتر به توجه  و پذیرش از جانب دیگران احتیاج دارند. آنها ارزش کمتری برای پذیرش در اجتماع قائل می شوند که باعث می شود احساس مهم بودن یا محبوبیت داشته باشند.

روابط قوی
دریافت عشق ، دوستی و حمایت از خانواده ، دوستان

بخشش به دیگران

ما اغلب در مکان های اشتباه به دنبال خوشبختی هستیم. ما برای پیدا کردن خوشبختی با روان درمانی ، مراقبه و کتاب های خودیاری برای کشف موانع داخلی مان در برابر شادی مشغول این هستیم که به درون خود نگاه کنیم و مشکل را در درونمان جستسجو می کنیم. یا اینکه به ایجاد حس شادی خارج از خودمان به شکل مصرف گرایی ، مصرف مواد مخدر و الکل و سایر اشکال در ظاهر رضایت بخش اما در باطن آسیب زننده هستیم. اما احساس شادی را نمی توان در هیچ یک از این دو مسیر پیدا کرد.

فرزندان شما در نهایت با بخشیدن به دیگران ، شادی را در خارج از خود خواهند یافت. نکته ای عمیقاً مهم در برطرف کردن نیازهای دیگران  و کمک به دیگران برای یافتن شادی وجود دارد. هدیه دادن به دیگران به نوعی بسیار عمیق ما را لمس می کند و احساس پر معنی بودن ، رضایت و شادی را فراهم می کند که در جاهای دیگر یافت نمی شود. در کنار گذشتن از نیازهای خود برای کمک به دیگران ، عمیق ترین نیازهای کودکان برآورده می شود.

 

 

برای تربیت فرزندانی شاد رعایت موارد بالا بسیار کمک کننده است. به طور کلی، ایجاد احساس شادی در کودکان بسیار مهم است چرا که می تواند تاثیر بسزایی در شخصیت و روحیات آینده آنها بگذارد و همچنین میتواند در پیدا کردن مسیرشان و ایجاد پشتکار، امید داشتن به آینده و داشتن نگرش مثبت، و موفقیت های آن ها به شدت موثر باشد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت