سبک زندگی و موفقیت

ترس از تغییر

خیلی از افراد ممکن است تغییراتی در زندگی شان تجربه کنند که مثبت یا منفی باشد. برخی‌ها هنگامی که با شرایط تازه‌ای روبرو میشوند ترس و نگرانی به آنان رو می آورد گاهی این ترس آنچنان شدت می‌گیرد که در مواجهه با تغییر ناتوان می شوند و جلوی رشد و پیشرفت گرفته میشود. این تغییرات می‌تواند شامل مواردی همچون مهاجرت یا راه اندازی یک شرکت و یا حتی پایان یک رابطه عاطفی باشد. اما سوال اینجاست که چرا خیلی ها از تغییر میترسند و راه چاره چیست؟

 

 ترس از تغییر چیست؟

به استرس غیر واقعی که شخصی با شرایط یا رویدادهای تازه مواجه می‌شود ترس از تغییر گفته می‌شود. این نوع اضطراب و استرس با حالت نرمال که برخی از افراد روبرو می شوند متفاوت است. در این نوع از اضطراب فرد قابلیت ها و توانمندی های خود را برای رویارویی با چالش های جدید از دست میدهد. مثال هایی از این نوع ترس این است که فردی حاضر نیست به رابطه عاطفی سمی پایان دهد چون از تنهایی می ترسد یا کسی که شغل پر دردسر دارد اما از تغییر هراس دارد.

نشانه های ترس از تغییر

رایج ترین نشانه های ترس از تغییر شامل: لرزش، تپش قلب، تعریق، تنفس سریع، خشک شدن دهان، ناتوانی در گفتن کلمات، احساس تنگی نفس و خفگی و استرس بیش از حد می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاهش استرس کلیک کنید.

 دلایل ترس از تغییر

تغییر یکی از مولفه های زندگی است که برای هر فردی اتفاق می‌افتد. اما متاسفانه خیلی ها زندگی یکنواخت و همیشگی را ترجیح می دهند و نمی خواهند چیز جدیدی را امتحان کنند. مهمترین دلایل ترس از تغییر شامل موارد زیر می شود:

ترس از عدم اطمینان

مغز انسان ها طوری طراحی شده است که میخواهد همیشه ساده ترین و در دسترس ترین گزینه را انتخاب کند نه بهترین گزینه. به این دلیل که وقتی با تغییر مواجه می شود دچار تنش می گردد و برایش حالت ابهام به وجود می‌آید. بیشتر انسان ها می خواهند در منطقه امن زندگی خود باقی بمانند و نمی خواهند چیزهای تازه را امتحان کنند. اگر شما نتوانید چیزی را پیش بینی کنید احساس آرامش تان ممکن است گرفته شود. اما برای روبرویی با تغییر باید خودتان را برای ناشناخته ها آماده کنید و آنها را با آغوش باز بپذیرید.

ترس از شکست

یکی از دلایلی که ممکن است افراد از تغییرات ترس داشته باشند این است که آنها فکر می کنند شکست میخواهد در حالی که اشتباه و ناکامی جزئی از مسیر زندگی هر فردی است و با آن تجربیات بیشتری هم سراغ فرد می آید. در چنین مواقعی ترس ها شما را در دام بیندازند و نمیگذارند خیلی از فرصت های جدید را امتحان کنید. هرچقدر ترس شما از شکست خوردن بیشتر باشد از راه موفقیت و پیشرفت هم دورتر می شوید. بهتر است همیشه به خطا ها و شکست های خود به چشم دیگری نگاه کنید و بدانید که با آن شما درس جدیدی از زندگی می آموزید.

ترس از تمسخر

همه ما دوست داریم در مقابل اطرافیانمان انسانهای خوبی به نظر برسیم و قابل احترام باشید به همین دلیل ممکن است نقابی بر چهره مان بزنیم تا مورد پذیرش آنان قرار بگیرید. اما این روش به تدریج عزت نفس و اعتماد به نفس شما را میگیرد. هنگامی که بتوانید خودتان را به عنوان یک انسان با تمام نقاط ضعف و قوت بپذیرید و به نظرات بقیه آنقدر اهمیت ندهید خود واقعی تان می شوید. متاسفانه برخی ها به خاطر اینکه دیگران تمسخرشان نکنند از فرصت‌های جدید استقبال نمی‌کنند و ریسک پذیر نیستند. بدانید که احساس ناخوشایند مخصوصاً وقتی که اولین بار میخواهید کاری را آغاز کنید بخشی از تغییر است.

ترس از دست دادن کنترل

مغز انسان طوری طراحی شده تا همیشه جوابی داشته باشد حتی زمانی که هیچ سرنخی ندارد. به همین دلیل است که به سختی منطقه امن خود را رها میکنیم. انسان ها همیشه از تغییر ترس دارند چرا که احساس می کنند کنترل اوضاع را از دست می دهند و به جای اینکه خودشان زندگی را هدایت کنند در یک جبر و تقدیر می افتند. تحقیقات نشان می دهد که اگر انسان نتواند محیط پیرامون خود را کنترل کند معمولاً درمانده و ناامید و افسرده می گردد. این را بدانید که حتی زمانی که آرام نشسته اید باز هم شرایطی پیش می‌آید که زندگی از کنترلتان خارج می شود. پس اینکه بخواهید یک زندگی آرام و یکنواخت و همیشگی بدون چالش داشته باشید امری غیر ممکن است.

ترس از بی کفایتی

هر فردی ممکن است در مقطعی از زندگی اش این احساس را کرده که نمی تواند از پس تجربه کار های جدید بربیاید و یک دلیل آن معمولاً به کمال گرایی برمی گردد. شاید هم خود را با دیگری مقایسه می کنید. برای پذیرش تغییرات در زندگی شما نیاز به جسارت و شهامت دارید. سعی نکنید همیشه امور برای تان تعریف شده و قابل پیش بینی باشد. انعطاف پذیر باشید و به خودتان اعتماد کنید. به قول ماریان ویلیامسون بیشترین ترس های ما ناشی از بی کفایتی نیست بلکه به خاطر قدرت بیش از حد است.

ترس از کار اضافی

هرکسی زندگی ایده آلی میخواهد که کارها همیشه رو به راه و عالی و آسان باشند و رنج و عذابی هم در کار نباشد. اما این را بدانید که درد و شادی هر دو در زندگی یک انسان وجود دارند و از لحظه تولد با او هستند. بنابراین تجربیات زندگی نیاز به تلاش زیادی دارد. وقتی نمیدانید چه اتفاقی ممکن است روی دهد کنترل امور را از دست میدهید. این عدم اطمینان می تواند سبب شود که از هر چیزی دور شوید و یا اینکه کلا کاری انجام ندهید. مطمئنا تغییرات در زندگی نیاز به کار اضافی دارند حتی از لحاظ روحی و روانی.

ترس از خوشحال شدن

این چیه معمولا هر انسانی میخواهد شاد باشد اما جالب است بدانید که از خوشحال شدن ترس دارد به همین علت ناخودآگاه این شادی را برای خودش محدود می کند. متاسفانه ترس از خوشبختی و سعادتمندی یک ریشه های فرهنگی دارد و بعضی از اوقات ممکن است افراد خودشان را به خاطر مرفه بودن و عالی بودن سرزنش کنند و یا حتی احساس گناه پیدا کنند. خوشبختی و سعادتمندی فقط مربوط به چیزهایی که دارید یا تجربیاتتان نیست بلکه یک حالت ذهنی و روانی می باشد. اگر بتوانید این مسئله را درک کنید راحت تر می توانید با تغییرات مواجه شوید. بنابراین سعی کنید از مسیر تغییر در زندگیتان لذت ببرید به جای آنکه بخواهید مقاومت کنید.

راه های غلبه بر ترس از تعبیر

در زندگی انسان هیچ وقت قطعیتی وجود ندارد و هیچ چیز برای همه ثابت نمی ماند. تمامی رویدادهای پیرامون ما شامل انسان ها، احساسات یا مکان ها دائماً در حال تغییر می باشند و این کاملا طبیعی است. با این حال این تغییرات برخخی اوقات ترس هایی ایجاد می کند و در این میان خیلی ها سعی می‌کنند تا از دیدن آن تغییرات جلوگیری کنند. گاهی اوقات حس می کنید چند بخش از زندگیتان احتیاج به تغییر دارد ولی نمی دانید چگونه آن را شروع کنید. برخی از راه های غلبه بر ترس از تغییر شامل موارد زیر می شود:

زندگی تغییر و تغییر زندگی است

برخی از اعتقادات که بین مردم جا افتاده این است که فکر میکنند تغییر چیز وحشتناک و دردناکی است به خاطر همین بیشتر سعی می کنند زندگی عادی خود را داشته باشند تا هیچ نوع تغییری در آن به وجود نیاید. وقتی که انسان متولد می شود و از جسم مادر جدا می شود اولین تغییر بزرگ که ورود به این دنیا است را تجربه می‌کند و این تغییر با جدایی همراه است. این یکی از از دلایلی است که خیلی ها حاضر هستند به یک رابطه سمی یا یک شغل نامناسب بچسبند اما رنج جدایی را تحمل نکنند. در چنین مواقعی ماندن یک مجازات محسوب می شود نه جدا شدن. پس تغییر نکردن ظلم به خود است. تغییر فرصتی برای رشد و پیشرفت و یادگیری چیزهای تازه است. با هر تغییری شما فردی پخته تر و کاملتر در زندگی می شوید.

پذیرش شرایط

در رویارویی با تغییر ابتدا موقعیتی را که با آن مواجه هستید را قبول کنید. منظور از پذیرش تغییرات این نیست که فکر کنید در یک جبر گیر افتاده و باید منفعل و درمانده باشید. بلکه پذیرش این تغییرات نشان دهنده شجاعت و صداقت شما است. شما حتی می‌توانید از دل دردها و رنج های زندگیتان معنایی خلق کنید و از آن به عنوان ابزاری برای رشد خود استفاده کنید. بدانید که زندگی و تغییرات است در جهت بزرگ شدن و شکوفایی شما هستند.

شکست را به عنوان نقطه قوت ببینید

بزرگترین ترس از تغییر در بیشتر افراد ترسناک آمی و شکست است. بنابراین برخی‌ها به همین دلیل دست روی دست می گذارند و می نشینند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. آنها حاضر نیستند برای تغییر شرایط شان بجنگند چرا که ترس از شکست خوردن دارند. وقتی اشتباه می کنید تجربه شما بالاتر می رود و بهتر می توانید از آن به عنوان سکویی برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنید. کسانی به رویاهایشان میرسند که کمتر از بقیه نگران زمین خوردن باشند.

هر موفقیت کوچک را جشن بگیرید

شما بعد از هر تجربه متوجه می شوید که چه قابلیت ها و توانایی هایی دارید و در چه کارهایی ضعف دارید. اگر هر روز بتوانید در دفترچه یادداشت خود کوچکترین موفقیت خود را ثبت کنید انگیزه تان برای تغییر کردند افزایش پیدا میکند. این تمرین را هر روز انجام دهید. کارهای کوچک می‌تواند شامل کمک به یک غریبه باشد یا پختن غذای خوشمزه. هرچقدر بتوانید قدر توانایی‌های کوچک خود را بدانید و از آن لذت ببرید بیشتر میتوانید به مسیر موفقیت نزدیک شوید.

مسئولیت پذیر باشید

ما انسانها قادر نیستیم رخدادهای پیرامون یا رفتار دیگران نسبت به خودمان را عوض کنیم اما می توانیم واکنش ها و رفتارهای خودمان را تغییر بدهیم. هر یک از ما در برابر اتفاقاتی که رخ می دهد مسئولیت داریم و نمی توانیم آن را گردن چیزهای دیگری بیاندازیم. منظور از مسئولیت پذیری استفاده از توانایی هایمان برای پاسخ دادن منطقی به شرایط است. یعنی از قابلیتهای خودمان برای تغییر و انتخاب بهترین پاسخ ها به مسائل زندگی استفاده کنیم.

صبور باشید

گاهی اوقات دوست دارید اوضاع بر وفق مرادتان باشد و آنچه که می خواهید اتفاق بیفتد اما همیشه اینگونه نیست و زندگی به صبر شما بسیار نیاز دارد. این را بدانید که روش کردن مربوط به تکامل می شود و هنگامی که تسلیم بی تابی و بی قراری های خودتان می شوید در شما تلاطم و آشفتگی شکل می گیرد و به مرور زمان روان تان تخریب می‌شود. با صبر کردن فرصت های بیشتری در زندگی سر راهتان قرار می گیرد.

از منطقه امن خود خارج شوید

منطقه امن همان فضایی است که هر کسی دوست دارد در آن باشد چرا که احساس آرامش و راحتی دارد اما خروج از منطقه امن کار هرکسی نیست و نیاز به چالش دارد. بهتر است کم کم از چند حرکت هر چند کوچک شروع کنید مثلا می‌توانید مسیری که هر روز سرکار می رفتید را تغییر دهید یا یک ماه رژیم غذایی خود را تغییر دهید و یا یک زبان جدید یاد بگیرید. این کار شکستن عادت ها است و به تدریج به شما قدرت تغییرات بزرگتری را می دهد.

کلام آخر

ترس از تغییر کردن یکی از نگرانی هایی است که هر فردی ممکن است در زندگی‌اش آن را برای موقعیت های جدید داشته باشد. اگر کسی نتواند و این ترس ها غلبه کند و یا آنها را مدیریت کند در آینده فرصت های رشد و پیشرفت زیادی را از دست می دهد، فرصت هایی که شاید فقط یک بار پیش بیاید. اگر شما هم این ترس را دارید توصیه میشود از یک مشاور یا درمانگر با تجربه کمک بگیرید. مشاوران و روانشناسان ما در کلینیک همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت