ازدواجمراقبت از خانواده

تفاوت فرهنگی و اعتقادی با همسر

زمانی که دو خانواده از دو فرهنگ و اعتقاد متفاوت با یکدیگر وصلت می‌کنند. روابط بین فرهنگی بیشتر از هر زمانی به چشم می‌آید. بسیاری از زوجین این شرایط را طبیعی می‌پندارند و به مصالحه روی می‌آورند. اما برای برخی از زوجین، اختلافات می‌تواند اساسی‌تر باشد. اختلافات ناشی از آن است که درک متقابل آن‌ها کم رنگ‌تر است و هر یک نگاه طرف مقابل را به جهان و مسائل پیرامون آن نمی‌پذیرد.

اغلب وفاداری ما نسبت به فرهنگ و سنت‌هایمان درک کردن فرد دیگری را با دیدگاهی متفاوت، دشوار می‌کند. در یک رابطه زناشویی که دو شخص اعتقادات متفاوتی دارند، ممکن است مشکلاتی به وجود آید که ادامه رابطه و زندگی مشترک را سخت و یا حتی غیر ممکن کند. موضوعات بین فرهنگی که زوجین با آن روبرو هستند، شامل از دست دادن هویت، درگیری بر سر اختلاف در عقاید بنیادی، درگیری در تاکتیک‌های والدین، درگیری با خانواده‌ها و تفسیرهای مختلف از یک واقعه مربوط به برخی از جنبه‌های فرهنگی می‌شوند.

مشاوره درمورد مسائل بین فرهنگی می‌تواند به زوجین کمک کند تا از هویت فرهنگی محدودکننده خارج شوند و یکدیگر را با وضوح بیشتری ببینند. با صرف وقت برای گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر در یک زمینه عینی با حضور یک مشاور، ممکن است به سطح جدیدی از درک متقابل برسید. به این ترتیب می‌توانید موانع را برطرف کرده و برنامه‌ای جدید برای حرکت به جلو تهیه کنید.

هویت فرهنگی چیست؟
فرهنگ در بیشتر موارد نامرئی است و ما حتی به سختی متوجه آن می‌شویم.

هویت فرهنگی چیست؟

فرهنگ فقط چیزهایی نیست که می‌توانیم ببینیم و فقط مربوط به غذای ملی، مدهایی که در پوشاک خود بکار می‌بریم، خدایانی که می‌پرستیم و یا حتی مکان‌هایی که زندگی می‌کنیم نیست. فرهنگ در بیشتر موارد نامرئی است و ما حتی به سختی متوجه آن می‌شویم. تا زمانی که مجبور شویم پا به بیرون بگذاریم و آن را از منظری جدید ببینیم. بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم، چیزهایی که می گوییم، افکاری که داریم، ایمان و مذهبی که در دل داریم، با توجه به فرهنگی که از آن آمده‌ایم شکل می‌گیرد. از کودکی اطلاعاتی که از دنیای اطراف خود جذب می‌کنیم بر ما تأثیر می‌گذارند و فرهنگ و اعتقادات ما را شکل می‌دهند. اگر افراد با دو فرهنگ و اعتقاد متفاوت قصد زندگی با یکدیگر را داشته باشند، مطمئناً با چالش‌های خاصی در روابط بین فرهنگی خود، روبرو می‌شوند که عبارتند از:

  • کنار آمدن با اختلافات مذهبی
  • از دست دادن هویت
  • اختلافات روزمره در مورد چیزهای کوچک از جمله آشپزی، بهداشت، استانداردها، تشریفات و غیره
  • ایده‌های مختلف در مورد معنای عشق، خانواده و روابط
  • روش‌های مختلف مقابله با درگیری
  • خانواده‌هایشان که از آن‌ها حمایت نمی‌کنند
  • اختلاف نظر در سبک زندگی و روابط بین فرهنگی

اختلاف نظر در سبک زندگی از جمله بحث‌هایی است که شامل زندگی روزمره می‌شود. این اختلافات گاهی اوقات می‌توانند ناشی از کینه باشند. زیرا وقتی یکی از زوجین نسبت به پیروی از آداب و رسوم دیگری امتناع کند، دیگری احساس می‌کند فرهنگ او رد شده و یا مورد حمله قرار گرفته است. اختلاف در سبک زندگی حتی در روزمره‌ترین مسائل نیز ایجاد مشکل می‌کند. برخی اختلافات در سبک زندگی عبارتند از:

  1. خوردن و آشامیدن – فرهنگ‌های مختلف نظرات مختلفی در مورد مصرف الکل دارند و رژیم‌های غذایی در سراسر جهان بسیار متفاوت است.
  2. لباس – بعضی اوقات افراد لباس خود را تغییر می‌دهند تا با فرهنگ دیگری مطابقت داشته باشد.
  3. دیدگاه‌های جنسیتی خسته کننده – دیدگاه‌های مختلف در مورد نقش‌های جنسیتی می‌تواند باعث اختلاف در توزیع کارهای خانه شود.
  4. پول – پول در مورد هماهنگی رابطه می‌تواند یک مانع بزرگ باشد. نحوه برخورد مردم با پول، چگونگی ارزش گذاری آن‌ها برای پول و چگونگی هزینه آن‌ها، می‌تواند کاملاً وابسته به فرهنگی باشد که از آن می‌آیند.

مشاوره با نگاهی به نیروهای محرکه پشت هر فرد، می‌تواند به رفع این مشکلات داخلی کمک کند. اغلب اوقات، مشکلات عمیق‌تر از آن است که به سرعت ظاهر شود و زوجین به مرور زمان با آن‌ها درگیر می‌شوند. برای رفع این مشکلات، روانشناسان می‌توانند به شما کمک کنند تا از بسیاری موانع فرهنگی به سادگی عبور کنید و خطوط ارتباطی روشنی را در زندگی روزمره داشته باشید.

 

اختلافات مذهبی و فرهنگی
اختلافات مذهبی و اصلی‌ترین مشکلاتی که به وجود می‌آورند

اختلافات مذهبی و اصلی‌ترین مشکلاتی که به وجود می‌آورند

اگر عاشق شخصی شوید که عقاید مذهبی شما را ندارد، ممکن است به این باور برسید که او ایده‌های اساسی و مختلفی که در مورد زندگی در ذهن شما وجود دارد را دنبال نمی‌کند. بنابراین اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که آیا عقاید شما به لحاظ مذهبی با او سازگار است؟ اما به جای جبهه گرفتن و تخریب فرهنگی در برابر یکدیگر، بهتر است که وقت خود را صرف یادگیری اعتقادات یکدیگر کنید و حتی به عبادتگاه‌های مورد تائید خود و او از جمله مساجد، کلیساها و معابد بروید. برخی از اصلی‌ترین مسائل مذهبی در روابط بین فرهنگی عبارتند از:

باورهای ناسازگار – ممکن است دو نفر به دلایل دیگری یکدیگر را دوست داشته باشند، اما اگر زن و شوهر نتوانند در مورد ارزش‌های اساسی به توافق برسند، تعارضاتی ممکن است به وجود بیاید.

خانواده‌هایی که حمایتشان نمی‌کنند – در برخی فرهنگ‌ها، حفظ دین از اهمیت بالایی برخوردار است. با جهانی شدن سریع و ادغام فرهنگ‌ها در سراسر جهان، پیروی از برخی سنت‌های مذهبی به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. در حالی که برخی فرهنگ‌ها هنوز ازدواج‌های منظم را انجام می‌دهند، اما همه جوانان از این امر راضی نیستند و بسیاری عاشق افرادی خارج از دین خود می‌شوند. این می‌تواند اختلافات فاحشی در خانواده‌ها ایجاد کند و افراد اغلب مجبور می‌شوند بین خانواده و شریک زندگی خود یکی را انتخاب کنند.

تربیت فرزندان – وقتی دو نفر با دو مذهب متفاوت صاحب فرزند می‌شوند، باید در مورد نحوه تربیت این کودک به نوعی توافق کنند. آن‌ها باید در مورد هر دو آیین به کوکشان بیاموزند و اجازه بدهند کودک در مورد مسائل مذهبی، خودش تصمیم بگیرد و یا اینکه آن‌ها یک دین را برای فرزندشان انتخاب کنند.

گناه – ایدئولوژی‌هایی که ما با آن‌ها بزرگ می‌شویم هرگز ما را ترک نمی‌کنند. حتی اگر به مرحله‌ای از زندگی برسید که ایمان خود را از دست داده یا تغییری در اصول مذهبی خود بدهید، باز هم اصول اصلی که با آن‌ها بزرگ شده‌اید می‌توانند آثار خود را بگذارند. گناه قسمت بزرگی از رها کردن برخی یا همه اعتقادات و اعمال شماست و این احساس گناه می‌تواند به سرعت منجر به کینه توزی میان شرکای زندگی مشترک شود زیرا آن‌ها را از فرهنگ تولدشان دور کرده است.

چالش در روابط بین فرهنگی
چالش در روابط بین فرهنگی

 

مشاوره برای روابط بین فرهنگی لازم است

هیچ فرمول واحدی برای یک رابطه بین فرهنگی شاد و طولانی مدت وجود ندارد. روابط همیشه متفاوت است و آنچه برای یک زوج مفید است، ممکن است برای زوج دیگر مفید نباشد. در ازدواج با هر چالشی روبرو شوید، هر اختلافاتی که ناشی از اختلاف فرهنگی بین شما باشد، مهم است که شما را به این فکر بیندازد که دلیل اصلی شما برای شروع این رابطه چه بوده است. شاید احساس کنید که باورها، اعتقادات و فرهنگی که از آن آمده‌اید، آلوده، لکه دار و یا حتی فراموش شده است. اما دلیل اصلی پیوند شما هرگز از بین نخواهد رفت. در زیر چند نکته برای جلوگیری از چالش در روابط بین فرهنگی را معرفی می‌کنیم:

  1. درک، احترام و سازش

انتظار نداشته باشید که شریک زندگی شما کاملاً با روش زندگی شما کنار بیاید. حتی اگر خارجی باشد و شما بومی باشید، باید رابطه را توام با ادغام فرهنگ‌ها بدانید. به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید و در مورد آن‌ها بیاموزید و تا جایی که ممکن است مصالحه کنید تا احساس خوشبختی میان شما جریان داشته باشد.

  1. نسبت به فرهنگ‌های یکدیگر تجربه کسب کنید

از کشور یکدیگر بازدید کنید و سعی کنید زبان هم را یاد بگیرید. همچنین درباره دین و تاریخ فرهنگی طرف مقابلتان مطالعه کنید. اگر علاقه‌ای به این کار ندارید، اصلاً چرا با این شخص وارد رابطه شده‌اید؟ تلاش برای تجربه زندگی از دیدگاه طرف مقابل، به او نشان می‌دهد که شما برایش ارزش و اهمیت قائل هستید و می‌خواهید او را بهتر بشناسید.

  1. هر دو فرهنگ را به فرزندان خود منتقل کنید

مسئله کودکان می‌تواند برای زوجینی که تفاوت فرهنگی دارند، مسئله بزرگی باشد. بنابراین بهترین کار این است که به فرزندان خود در مورد هر دو فرهنگ بیاموزید و نکات مثبتی که هر فرهنگ دارد را مطرح کنید. تربیت فرزندان به دو زبان نیز ایده خوبی است و می‌تواند کودک را کاملاً با دو فرهنگ والدین خود آشنا کند.

  1. در مورد اختلافات خود مثبت فکر کنید

داشتن دیدگاه متفاوت در زندگی چیز ارزشمندی است. شما چیزهای زیادی برای یادگیری از یکدیگر دارید. اختلافات خود را به عنوان یک نکته مثبت در روابط میان خود در نظر بگیرید و به چشم یک مانع به آن‌ها نگاه نکنید.

مشاور برای حل مسائل مربوط به تفاوت فرهنگی و اعتقادی با همسر چه می‌کند؟

در مشاوره شما و همسرتان تشویق می‌شوید که در مورد زمینه‌های فرهنگی و اعتقادی مربوط به خود صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود پاسخ سؤالات زیر را بررسی کنید.

در وهله اول چه چیزی شما را دور هم جمع کرد؟

چه چیزی در رابطه خوب و مثبت است؟

اختلافات شما چه تاثیری بر رابطه شما دارد؟

چگونه می‌توانید باورهای فرهنگی خود را با عقاید همسرتان متعادل کنید؟ آیا می‌توانید ترکیبی مناسب پیدا کنید؟

آینده را چگونه تصور می‌کنید؟

شما از رابطه چه می‌خواهید؟

دوست دارید فرزندان آینده شما چه ارزش‌هایی داشته باشند؟ (در صورت مناسب بودن).

به این ترتیب می‌توانید با یافتن پاسخ این سؤالات همه نکات مبهم موجود در ذهنتان را برای همیشه به کمک مشاور بر طرف کنید و از زندگی زیبای خود لذت ببرید.

3/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم خیلی ها اختلاف فرهنگی دارند ولی باز دارند سالها سال باهم زندگی میکنن ادمین لطفا به مردم راهنمایی غلط نده !مثل دختر خاله و پسر خاله که از دو خانواده مختلف بودند خانوم آزاد و آقا مذهبی الان ۲۰ سال باهمن زندگی رو تلخ نکنید به کام جوونا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت