روانشناسی

توجه به خشم و تشخیص افکار و احساسات

زمانی که علت عصبانیت خود را می دانیم، چه ابزار و نکاتی به رفع خشم و دستیابی زندگی بهتر به ما کمک می کنند؟ بهترین ” قدم اول” آگاهی به خشم می باشد، متوجه شوید که چه زمانی و چرا این اتفاق می افتد، اما همچنین خودتان را متعهد کنید که در برابر آن واکنشی نشان ندهید. هر اتفاقی که برای شما افتاده باشد، در گذشته اتفاق افتاده است. هیچ خشم در حال یا آینده نمی تواند حوادث گذشته را تغییر دهد یا “آن را درست کند”. کاری که می توانید برای خودتان، خانواده و دوستان خود  انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. از گذشته خود آگاهی داشته باشید، و به تأثیر رفتارتان بر روی دیگران فکر کنید. عصبانیت یک چرخه معیوب است و منجر به خشم بیشتری می شود. شما می توانید انتخاب کنید در مقابل رفتار اشتباه دیگران خشم نشان ندهید، تنش را کاهش دهید و به دنبال راه حل های بهتر باشید. اگرچه یک راه حل “درست” وجود ندارد، اما در ادامه نحوه برخورد با خشم را برای شما آورده ایم.

1. خشم را بشناسید و بدانید که این خشم در نهایت نیاز دارد رها شود

هنگامی که خشم و منبع آن را شناسایی کردید، نمی توانید کاملا با آن مقابله کنید. خشم نیرویی است که نیاز به خروج دارد. عصبانیت که با نکات منفی بسیاری همراه است. این مساله همان چیزی است که ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم. اما خلاف آن نگه داشتن عصبانیت در درون خود است و این مساله می تواند به همان اندازه بد باشد. عدم ابراز این احساسات معمولاً فقط برای یک فاجعه به تعویق می افتد: 

  • عصبانیت در زمان دیگری رها می شود و اثرات بدتری به جای می گذارد.
  • عصبانیت درون فرد می ماند و منجر به نفرت از خود، خودشکنی و غیره می شود.
  • خشم به شکل رفتار منفعلانه - تهاجمی انجام می شود (برداشتن آن از دیگران با روشهای ظریف تر ، اما در نهایت با اثرات مخرب طولانی مدت)

هیچکدام از این مسائل خوب نیستند. ما باید روش های رهاسازی مثبت برای عصبانیت پیدا کنیم.

خشم را بشناسید

2. مرکز آرامش خود را پیدا کنید

زمانی که علائم کلاسیک “عصبانیت” را تجربه می کنید، ابتدا با آرامش و تأمل در برابر آن واکنش نشان دهید. به خودتان بگویید که آیا قصد صدمه زدن به افرادی که از آن ها عصبانی هستید را دارید؟ پس کاری نکنید و دوستانه برخورد کنید. تا ده بشمارید. افکار خود را کنار هم قرار دهید. نفس عمیق بکشید. از خودتان این سوالات را بپرسید:

  • چرا واقعا عصبانی هستید؟
  • آیا "تقصیر" این شخص است؟
  • چه کاری می توانید انجام دهید یا آرام بگویید که به آن ها کمک کند به شما گوش دهند ؟

عادت به این کار زمان بر خواهد بود، اما وقت و تلاش شما در مسیر صرفخواهد شد.

مرکز آرامش خود را پیدا کنید

3. چه چیزی می توانید داشته باشید؟

قبل از اشاره به دیگران، از خود تان در مورد عصبانیت درون خود بپرسید. به یاد داشته باشید، شما تنها فردی هستید که بر روی احساسات خود کنترل دارید. داشتن خشم به معنای این است که هیچ کس دیگری نمی تواند. کمبودهای خود را بشناسید، کارهای بیشتری را برای پذیرفتن افراد دیگر انجام دهید و برای یافتن راه حل های صحیح به روشی آرام تلاش کنید. اگر صاحب عصبانیت خود شوید، احتمالاً طرف مقابل قدم برمی دارد و جبران می کند.

4. ورزش و تنفس بسیار مهم هستند

تکنیک تنفس بسیار کلیدی است. نفس های عمیق، مداوم و مکرر  می توانند به آرامش شما کمک کنند. اما برای نفس کشیدن لازم نیست منتظر عصبانیت باشید! آن را می توانید به طور ثابت در سبک زندگی خود بگنجانید. به عنوان مثال، تمرینات تنفسی مانند مدیتیشن کاملاً رایج است و نتایج بسیار مفیدی دارند. ورزش نیز بسیار مفید است. ورزش فقط برای حفظ تناسب اندام یا کاهش وزن نیست. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود، که به عنوان یک اثر ضد انعطاف پذیر مثبت در مواردی مانند افسردگی، اضطراب و یا عصبانیت می باشد.

ورزش و تنفس

5- راه های خلاقانه برای کنترل خشم خود پیدا کنید

علاوه بر تنفس و ورزش، که روش های فیزیکی و فیزیولوژیکی می باشند، شما می توانید راه های خلاقانه برای کنترل خشم خود پیدا کنید کنید. آیا سرگرمی دارید؟ شاید کاری را دوست دارید انجام دهید یا کارهایی که از انجام آن ها لذت می برید؟ چند روش عالی برای از بین بردن خشم، به ویژه در کارهایی که شامل خلاقیت است، وجود دارد. هنر یک کار خلاقانه خارق العاده می باشد. کار با دست و چشم بسیار موثر است: نقاشی، سفالگری، حتی عکاسی از سرگرمی های ایده آل می باشند. برخی افراد به هنرهای نمایشی، مانند بازیگری، کمدی ونویسندگی علاقه دارند. حتی اگر کارتان حرفه ای نیست، نگه داشتن یک دفتر از آثار هنری خودتان برای کنترل احساساتتان بسیار موثر است.  

6. درزمان مناسب به یاد داشته باشید که خشم خود را ابراز کنید

هنگامی که در مکان بهتری قرار گرفتید، قادر به کنترل خشم با تمرکز و انرژی مثبت شدید، می توانید خشم خود را ابراز کنید و به دنبال راه حل باشید. به یاد داشته باشید که نباید آن عصبانیت را درون خود نگه دارید. بلکه باید آن را نحوی مثبت و با آرامش ابراز کنید. به جای اینکه به فردی بگویید ، “تو مرا عصبانی کردی” یا “… وقتی این کار را کردی …” از عباراتی مانند “من از این موضوع عصبانی شدم زیرا…” استفاده کنید. روی احساسات خود تمرکز کنید  و سپس برای صحبت با آرامش با طرف مقابل و حل مسائل تلاش کنید.

ابراز خشم

7. از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید

اگر مراحل فوق را تمرین کردید و هم چنان تحت فشار خشم بودید، پایان دنیا نرسیده است. مهمترین مساله این است که خشم خود را بشناسید و درک کنید که ممکن است نتوانید آن را به تنهایی حل کنید. شما می توانید از افراد متخصص برای حل مساله کمک بگیرید.

توجه به خشم همراه با پذیرش 

شما هدیه را هرچه باشد، می پذیرید و معنای پذیرش همین است. پذیرش خشم یعنی تشخیص افکار و احساسات خشم آلود ( ایجاد فضایی درونتان برای آن ها ) و ادامه کار، بدون آن که براساس آن ها اقدام کنید. پذیرش به معنای باور کردن این افکار و احساسات یا توافق یا مخالفت با آن ها نیست، همچنین به معنای تسلیم شدن در برابر خشم یا تلاش برای کم یا خنثا کردن آن هم نیست، بلکه فقط و فقط به احساس گناه، شرم یا بی لیاقتی توجه می کنید، با آن ها مشاجره نمی کنید یا نمی کوشید احساسی دیگر را جایگزینشان کنید. با این پذیرش چیزی برای دفاع باقی نمی ماند. بدون پذیرش، زمانی که خشم، درد و رنج عاطفی پدیدار می شود، ممکن است همه چیز خود را از دست بدهید.

ذهن انتقادگر و ارزیاب، بخشی از ذهن است که افکار و احساسات را قضاوت می کند. در این کتاب ، چند تمرین ذهن آگاهی برای کم رنگ کردن این قضاوت ها آورده شده تا آسودگی را برایتان به ارمغان بیاورد.

پذیرش خشم

این تمرین ها به شما می آموزد که چگونه افکارتان را صرفاً به عنوان افکار مشاهده کنید، بدون آن که نسبت به آن ها واکنشی نشان دهید یا اجازه دهید اقدامی را به شما دیکته کند. همچنین، به کمک تمرین های تصویر سازی، یاد می دهیم که چگونه به احساساتی که خشم را تحریک می کند توجه کنید. احساساتی چون خجالت، آزردگی، ترس، شکست، کمبود، طردشدگی، ضعف و….درمی یابید که با رفتارهای خشم آلود تلاش می کنیم این افکار و احساسات از بین بروند. شناسایی احساسات ناخواسته ای که به سراغتان آمده و ادامه دادن به کاری که در دست دارید، بدون این که تغییری در روند آن ایجاد شود، اولین قدم مهم برای یادگیری واکنش نشان ندادن به خشم است.

مورد توجه قرار دادن خشم همراه با شفقت

 خشم برای بودن و رشد خود به دشمن نیاز دارد. وقتی به خشم با شفقت واکنش نشان می دهید دیگر فضایی برای رشد نخواهد داشت. به همین دلیل شفقت بسیار مهم است. شفقت یعنی ارزش قائل شدن برای خوشبختی و تندرستی دیگران به اندازه ای که خودمان به شادبودن و برخورداری از زندگی هدفمند تمایل داریم.

ممکن است سؤال کنید( چرا باید مشفق باشم؟ از فردی ضربه خورده ام که لیاقتش پوسیدن در جهنم است.) شفقت به این معنا نیست که از رفتارهای آسیب زننده چشم پوشی کنید، تحملتان را بالا ببرید یا در موقعیت های آزار دهنده باقی بمانید. می توانید از خود و دیگران در برابر آسیب و خطر محافظت کنید. می توانید صدای اعتراضتان را به گوش دیگران برسانید، ولی این کارها بدون داشتن حس غرض ورزی نسبت به دیگران به مراتب خوشایندتر خواهد بود. چسبیدن به خشم، حتا زمانی که دوست ندارید براساس آن اقدام کنید، باعث ادامه حیات آن می شود. نگه داشتن خشم نه تنها باعث ناراحتی و تنش می شود، بلکه فضایی برای طغیان و اثرگذاری روی مؤلفه های مهم زندگیتان به وجود می آورد: شغل، خانواده، دوستان، سلامت، تفریح. آیا همین را می خواهید؟ 

مورد توجه قرار دادن خشم همراه با شفقت

مسئولیت پذیری در قبال رفتار خشم آلود، درست مانند احساس مسئولیت در قبال شیوه های دیگری است که برای زندگی انتخاب می کنید؛ این انتخاب با شما آغاز می شود. در حقیقت این انتخاب، خود شما هستید. تضمینی نیست که دیگران با شفقت و مهربانی با شما برخورد کنند. اقدام براساس خشم، فقط موجب بیرون ریزی انرژی منفی بیش تری می شود، زیرا رفتار خشم آلود به ندرت با شفقت همراه است. اگربرنامه های این کتاب را مرحله به مرحله پیگیری کنید، تضمین کنیم به گونه ای عمل خواهید کرد که احساس ارزشمندی و عزت را در خود پرورش دهید. اگر این جمله برایتان اهمیت دارد، پس به این برنامه پایبند باشید.

 

برگرفته از کتاب زیستن با ریتم زندگی و نه با آهنگ خشم 

 مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

1/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت