سبک زندگی و موفقیت

خودارضایی و تاثیرات آن

شاید شما تا به حال واژه خود ارضایی را شنیده باشید و تصورات خاصی از آن داشته باشید. خود ارضایی اولین اقدام جنسی است که مرد و زن در طول عمرش تجربه کرده است. افراد زیادی ممکن است باور های نادرست در مورد این عمل داشته باشند اما این را بدانید که چنانچه خود ارضایی به دفعات زیاد و به صورت یک اعتیاد باشد آسیب به جسم و روان وارد می کند. برای آشنایی بیشتر با پدیده خود ارضایی و تاثیرات آن و راه های ترک آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

خود ارضایی چیست؟

در زبان عامیانه به خود ارضایی استمنا گفته می شود. به بیان دیگر تماس آگاهانه فرد با اندام های تناسلی خودش جهت بالا بردن برانگیختگی جنسی و ایجاد لذت را خود ارضایی میگویند. خود ارضایی در طرف دیگر تحریک جنسی توسط تحریک اندام های تناسلی خویشتن که اغلب به ارگاسم منتهی می‌شود. خود ارضایی موضوع و فعالیت جنسی فراگیری است که در همه فرهنگ ها و جمعیت ها مورد بحث بوده است. از نگاه هر جامعه و فرهنگی هیچ چیزی نکوهیده تر از استمنا تلقی نشده و همیشه مورد تحریم قرار گرفته است اما پژوهش ها از جمله یافته های آلفرد کینزی در مورد شیوه خود ارضایی در آمریکا نشان می‌دهد که تقریبا تمام مردها و سه چهارم زنها زمانی در عمر خود دست به این عمل زده اند.

در مردها این کار معمولاً در نوجوانی شروع می شود و بعد از ازدواج کم می گردد اما در زن ها با بالا رفتن سن این رفتار بیشتر آشکار می‌شود و حتی احتمال دارد بعد از ازدواج هم کم نشود. یافته ها نشانگر آن است که این کسانی که تجربه خود ارضایی دارند رضایت در زندگی زناشویی شان خیلی بیشتر بوده است. به خصوص در این زنها توانایی رسیدن به ارگاسم و رضایت از رابطه جنسی هم بیشتر بوده است.

مطالعات خود انگیزی جنسی در آغاز دوران کودکی امری رایج است و در حدود ۱۵ تا ۱۹ ماهگی در دختران و پسران این مسئله به چشم می‌خورد. کنجکاوی نرمال کودک در مورد هر قسمتی از بدنش را به روی کشف اندام تناسلی و به تدریج احساس لذت ناشی از دستکاری آن می کشاند. به بیان دیگر احساس لذت ناشی از هرگونه لمس ناحیه تناسلی در کنار کنجکاوی های رایج او سبب علاقه کودک به لذت استمنائی در این دوره می شود.

خودارضایی در کودکی و نوجوانی

علاوه بر این در این دوره کودک نسبت به آلت تناسلی بقیه از جمله والدین هم علاقمند و کنجکاو است و حتی دوست دارد در مورد حیوانات و کودکان دیگر هم بدانند. این علاقه مندی و لذت ناشی از دستکاری آلت تناسلی به طور رایج از سمت والدین مورد سرزنش قرار می گیرد و همین رفتارهای انتقاد گرانه سبب ترسی گناه آلود در کودک و بازداری و ادامه چنین رفتاری می شود. البته ورود کودک به دوره بلوغ به علت تغییراتی که در سطح هورمون های جنسی و ظاهر شدن خصوصیات جنسی ثانویه کنجکاوی جنسی نوجوان را بالاتر می‌برد و سبب استمنا در او می شود. اوج گیری نگاه های جنسی در نوجوانان باعث افزایش تنش های جنسی هم می شود اما نوجوان هرچند قادر به رسیدن به ارگاسم است اما از آنجا که چنین چیزی از سمت جامعه مورد نکوهش است بنابراین نوجوان هم برای کاهش چنین تنشی دست خود ارضایی همراه با خیال پردازی های مربوط به رابطه جنسی می زند و اینگونه استمنا تبدیل به شایع ترین فعالیت جنسی در این رده سنی می شود.

تفاوت خودارضایی در کودکی و نوجوانی

بین استمنای نوجوان و دوران کودکی تفاوت زیادی وجود دارد. از آنجا که خود ارضایی دوره کودکی رنگ جنسی ندارد در نتیجه با خیال پردازی همراه نمی باشد اما خود ارضایی نوجوان معمولاً همراه با خیال پردازی است و همین فانتزی‌های او درباره رابطه جنسی در حین عمل خود ارضایی یکی از مهمترین عواملی که سبب رشد و تقویت جنسی شده و از این طریق راه و رسم ایفای نقش جنسیتی یک به عنوان یک فرد بزرگسال را می آموزد.

خیلی از افراد اعتقاد دارند که با شروع رابطه و زندگی مشترک یعنی ازدواج خود ارضایی به صورت کلی از بین می رود اما طبق تحقیقات و پژوهش‌ها در مواردی که رابطه جنسی بین زن و مرد رضایت بخش نباشد یا از کیفیت لازم برخوردار نباشد یا در مواقعی که بنا به علت گوناگونی یکی از شرکای جنسی در دسترس نباشد مثلاً زایمان همسر یا بیمار شدن یا موارد دیگری خود ارضایی برای رفع تنش جنسی و سازگاری با چنین وضعیتی آغاز می شود. هرچند خود ارضایی در فضای اخلاقی اکثریت فرهنگ‌ها مورد نکوهش قرار گرفته و حتی سبب ایجاد باورها و عقاید نادرست سطح زیادی از جمله اینکه خود ارضایی علت همه بیماری های روانی است و یا اینکه خود ارضایی توانایی جنسی را کم میکند یا سوی چشم را از بین می‌برد و غیر شده است اما هیچ داده علمی و مستند چنین عقایدی را تایید نکرده است.

مقایسه خود ارضایی در مردان و زنان

طبق مطالعات آلفرد کینزی که بیش از ۱۵ سال در مورد خود ارضایی پژوهش کرده است ۹۲ درصد از مردها و ۶۲ درصد زن ها در طول عمر خود دست خود ارضایی زده اند. طبق تحقیقات دیگری جمعیت کثیری از مردها بین سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی شروع به خود ارضایی کرده اند. در بین زنان این رقم ۵۵ درصد است. با این وجود تعداد کسانی که زودتر شروع به خود ارضایی کردند نادر نیست و این مسئله در مورد زن ها صدق می کند. به عبارت دقیق‌تر ۱۸% زنها در اوایل ده سالگی و ۶ درصد در ۶ سالگی خود ارضایی کردند.

تقریباً همه پسرها بین سن ۱۲ و ۱۴ سالگی خود ارضایی را تجربه کرده اند هرچند برخی از آنها قبل از دوران بلوغ این کار را آغاز کردند یعنی موقعی که انزالی وجود نداشت. برخی از پسرها در ۱۳ سالگی با هدف رسیدن به ارگاسم خود ارضایی میکنند و ۷۴ درصد در ۱۴ سالگی توسط خود ارضایی به اوج لذت جنسی رسیدند. اکثر مرد های بالغ هم خود ارضایی را تجربه کردند چه همسری داشته باشند چه نداشته باشند. تعداد مرد هایی که بر اثر خود ارضایی به ارگاسم رسیده اند در مقایسه با زن ها بیشتر است.

طبق تحقیقات دیگر فقط ۵۰ درصد دختران نوجوان خود ارضایی تجربه کردند این در حالی است که ۷۵ درصد آنها این کار را در ۱۸ سالگی آغاز می‌کنند. فقط ۷ درصد از دختران نوجوانی که استمنا می کنند این کار را یک بار یا بیشتر در روز انجام می دهند ۴۵ درصد تنها یک بار در ماه یا کمتر خود ارضایی میکنند. در مجموع می‌توان گفت که جامعه ای وجود ندارد که زنها بیشتر از مردها خود ارضایی کنند. نکته دیگر آن است که تعداد زنانی که ابتدا رابطه جنسی با دیگری را آغاز می‌کنند و بعد ها دست به خود ارضایی میزنند در مقایسه با مردها بیشتر است.

تاثیرات خود ارضایی

دربین بیشتر گروه های مذهبی و فرهنگ ها خود ارضایی به عنوان عملی ناپسند تلقی می‌شود و صدمات و پیامدهای زیادی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

کمبود اعتماد به نفس

وقتی که شما نتوانید بر رفتارهای تکانشی خود کنترل داشته باشید و دست به چنین عملی بزنید طبیعتا اعتماد به‌ نفس شما هم تا حد زیادی تحت شعاع قرار می گیرد و این نفس شما است که بر بدن تان احاطه دارد. هنگامی که بدن شما میل زیادی را تجربه می‌کند شما احساس می کنید که نتوانسته‌اید حق انتخاب داشته باشید و مجبور هستید هر آنچه که میخواهد انجام دهید. این احساس اسیر شدن سبب کم شدن اعتماد به نفس و توانایی شما در کنترل خیلی از دیگر جنبه های زندگیتان میشود. رمان که بتوانید هدف مشخصی را انجام دهید این عامل در توانایی کنترل در خودتان تاثیر گذار است و به شما اعتماد به نفس می دهد.

جنبه فیزیکی

زمانی که فردی خود ارضایی می کند در اصل با بدنش رفتار بدی دارد و طبیعتاً این احساس ناخوشایند روی روان و هم تاثیر گذار خواهد بود. به اعتقاد متخصصین اگر شما در یک بازه زمانی عملی را بسیار زیاد انجام دهید بزرگترین مسئله این است که دیگر متوقف کردن و کم کردن دفعات آن بسیار دشوار می شود. هنگامی که برای رهایی از استرس مجبور شوید دست به خود ارضایی بزنید از این به بعد برای انسان تبدیل به یک عادت میشود و ترک کردن آن مشکل می گردد. علاوه بر اینکه خود ارضایی هورمون های لذت بخش دوپامین و پرولاکتین ترشح می شوند که دیگر باعث میشود که خود ارضایی را به رابطه جنسی سالم ترجیح دهید. فرد ممکن است چنان به خود ارضایی عادت کند که فعالیت جنسی دیگر برایش لذت بخش نباشد.

روابط زناشویی

خود ارضایی بر روی رابطه با همسر تاثیر می گذارد و سبب می شود که دیگر نتوانید یک رابطه سالم و لذت بخش را تجربه کنید. این عامل می‌تواند روی رابطه بین فردی شما با همسر تان اثر گذار باشد و زندگی زناشویی را به مرز فروپاشی ببرد. مرد یا زنی که متوجه شود همسرش دست خود ارضایی می زند اگر نتواند به سراغ راه حلی برای این مسئله برود در بلند مدت دچار طلاق عاطفی می شوند و هر روز از یکدیگر دورتر می گردند. بنابراین اگر متاهل هستید و خود ارضایی می کنید حتماً به یک روان‌شناس یا درمانگر باتجربه مراجعه کنید.

روابط میان فردی

کسی که خودارضایی می کند از اینکه در خیلی از جمع ها و محیط‌های اجتماعی ظاهر شود احساس شرم و گناه دارد و در نتیجه به تدریج گوشه گیر تر و منزوی تر خواهد شد. چنین فردی در محیط‌های شلوغ هم احساس نامطلوبی دارد چرا که در روابط سالم با دیگران نمی تواند رفتارهای خودش را کنترل کند و این حتی در رابطه عاشقانه او هم تاثیر می گذارد و باعث نادیده گرفتن دوستی و نیازهای احساسی میشود به این دلیل که خود ارضایی نوعی عمل خودخواهانه است و وقتی کسی با خودش رابطه جنسی دارد طبیعتا نیاز به شریک را احساس نمی کند.

افسردگی

یکی دیگر از تاثیرات خود ارضایی افسرده کردن روح و روان فرد است. کسی که فکر می‌کند نمی‌تواند در مقابل نفسش مقاومتی داشته باشد و تسلیم آن شده است طبیعتاً دچار ناراحتی می گردد. از آنجا که فردی که دست به این کار میزند به تدریج از اجتماع فاصله می‌گیرد و یا در روابطش با دیگران مداخلاتی به وجود می آید و از آن طرف هم دچار کمبود اعتماد به نفس میشود پس به مرور زمان افسردگی هم به سراغش می‌آید اگر که درمانی صورت نگیرد.

 

ترک خود ارضایی

ممکن است که بارها سعی کرده باشید خود ارضایی را ترک کنید اما هر بار ناموفق بودید. این را بدانید که مهمترین عامل برای ترک هر چیزی انگیزه و اراده قوی است. راه های مختلفی برای ترک خود ارضایی وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

ایمان به خود

فردی که می‌خواهد خود ارضایی را ترک کند باید به خودش و توانایی هایش ایمان و اعتقاد قلبی داشته باشد و بداند که می تواند از پس چنین کاری بربیاید. لازم است که ابتدا آگاهی در مورد این کار اگاهی پیدا کنید و بدانید که چه پیامدهایی برای روان و بدنتان دارد. در نتیجه به راحتی می توانید برای ترک چنین عملی اقدام کنید. هرچند که در آغاز شاید بازگشت هایی داشته باشید و دوباره دست به چنین کاری بزنید اما نباید ناامید شوید.

جلوگیری از وسوسه

طبیعتاً وقتی شما میخواهید کاری را ترک کنید که مدت زمان زیادی با آن احساس لذت کرده‌اید کمی دشوار است و افکار وسوسه کننده زیادی به سراغتان می آید تا دوباره آن عمل را انجام دهید. اما نکته مهم این است که غلبه بر این افکار مزاحم اهمیت زیادی دارد و در این حین بهتر است که ذهن خود را مشغول به کار دیگری کنید و تا حد امکان از بیکار ماندن جلوگیری کنید. هنگامی که جسم و فکر شما مشغول انجام کاری نباشد نفس شما را به خودش مشغول خواهد کرد. پس برای خود برنامه و هدف هایی تعیین کنید تا افکارتان را به آن سمت ببرید.

کلام آخر

این نکته مهم را بدانید که ترک کردن عمل خود ارضایی به راحتی امکان پذیر نیست و در این زمینه شما نیاز دارید که توسط یک متخصص ارزیابی دقیق شوید تا دلایل و انگیزه ایجاد این کار را بدانید. گاهی اوقات افراد استرس یا فشار های روحی و روانی زیادی دارند که خودش را به صورت خود ارضایی نشان می دهد. اگر شما هم مدتی است که خود ارضایی دارید توصیه می شود که از یک روانشناس کمک بگیرید. مشاوران و درمانگران ما در کلینیک روانشناسی همراه می‌توانند در این زمینه خدمات را به شما ارائه کنند.

4/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت