سبک زندگی و موفقیت

دل کندن از عشق

برای هر فردی ممکن است در جریان یک رابطه اتفاقات ناخوشایندی پیش بیاید که یا ترک شود یا اینکه به هر دلیلی به معشوقش نرسد. در چنین شرایطی بدترین ضربه را خورده اید چرا که یک رابطه عاطفی به سرانجامی که می خواستید نرسیده است و به احساسات و روان شما صدمه جدی وارد شده است. برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که چطور می توانند به فرد مورد علاقه شان فکر نکنند یا او را فراموش کنند.

چرا نمی توانید از عشقتان دل بکنید؟

در ابتدا بهتر است دلایلی را پیدا کنید که باعث می‌شود نتوانید از فرد مورد علاقه تان از لحاظ عاطفی دست بکشید. احتمال دارد باورهای نادرستی در مورد رابطه تان داشته اید که باعث شده نتوانید درست تصمیم بگیرید. برخی از رایج ترین دلایل شامل موارد زیر هستند:

اولین عشق شما بوده است

وقتی برای اولین بار با کسی ارتباط عاطفی دارید هیجان زیادی سراغتان می آید. از یاد بردن عشق اول کمی مشکل است به این علت که شما برای بار اول احساسات زیادی را با او شریک شده اید. این تجربه خوشایند و لذت بخش قسمت اعظمی از زندگی شما را تحت شعاع قرار داده است. به همین علت فراموش کردن اولین رابطه با فرد مورد علاقه تان کار راحتی نیست.

سرمایه گذاری زیاد در رابطه

سرمایه گذاری فقط جنبه مادی به خود نمی‌گیرد و هنگامی که دو نفر با یکدیگر وارد رابطه عاطفی میشوند انرژی و زمان و حتی از لحاظ معنوی و جسمانی هم برای یکدیگر سرمایه گذاری میکنند. همیشه میزان این سرمایه گذاری در دو نفر به یک اندازه نمیباشد. هرچه شما برای رابطه عاطفی تان وقت و انرژی بیشتری گذاشته‌اید و بیشتر از خودتان و علایق تان به خاطر فرد مقابل گذشته باشید طبیعتا با از دست دادن آن رابطه و شکست ضربه زیادی هم می خورید. در چنین شرایطی فراموش کردن رابطه و دل کندن از فرد مورد علاقه دشوارتر است.

ترس از آینده بدون او

آینده‌ای که شما با فرد مورد علاقه تان در نظر داشتید به یک باره با قطع رابطه عاطفی از هم فرو می پاشد و شما فکر میکنید که بدون او دیگر نمی توانید ادامه دهید یا اینکه نمی دانید چه بر سرتان می آید. ذهن شما تا زمانی که در رابطه بود برای یک آینده درخشان با فرد مقابل حساب خاصی باز کرده بود و او را یک فرد همیشگی و قطعی می دانست اما حالا که دیگر وجود ندارد شما از آینده بدون او هراس دارید. به همین علت گاهی اوقات ممکن است با وجود آن که دلایل منطقی برای جدا شدن دارید اما باز هم بخواهید اصرار بر برگشت او داشته باشید.

خاص و منحصر به فرد بودن او برای شما

علاقه به یک فرصت سبب می‌شود که او را خاص و ویژه تلقی کنید و حتی اشکالات رفتاری و یا نقاط ضعف او را نبینید. به همین علت فکر میکنید که دیگر کسی مانند او برایتان پیدا نمی شود و او تنها کسی بوده که شما دوستش داشته اید و بهترین انتخاب شما بوده است. این تصورات سبب می‌شود که نتوانید به راحتی از فرد مورد نظرتان دل بکنید. این را بدانید که وقتی از یک رابطه عاطفی جدا می شوید جهان بینی شما مانند یک کودک می شود و فکر می‌کند که دیگر یک موجود خاص و استثنایی را از دست داده است و دیگر کسی مثل او پیدا نمی شود. به این نکته توجه کنید که اینها صرفا تصورات ذهن شما است و با واقعیت کاملاً متفاوت است.

مراحل دل کندن

جدا شدن ضربه سختی را به شما و رابطه تان می زند. همچنین تا مدت زیادی احساسات و افکار شما را با خودش درگیر میکند. مراحل جدایی از یک رابطه شامل موارد زیر می‌شود:

از بین رفتن علاقه

در این مرحله فرد این به ذهنش می رسد که طرف مقابل غیر از خوبی بدی های هم دارد. اگر این مراحل سپری نشود رابطه وارد چالش میشود.

فرسایش

یک رابطه قبل از اینکه وارد فرسایش شود ناامیدی و عید جویی به سراغش می آید. این موارد باعث می‌شود که جذابیت و صمیمیت گرفته شود و اگر پیشروی کند کار به بدبینی و توهین به یکدیگر هم میرسد. در چنین شرایطی توصیه می شود که به یک درمانگر یا روانشناس با تجربه مراجعه شود.

کنده شدن

در این مرحله هر دو نفر خیلی کم با یکدیگر صحبت می کنند و یا حتی احتمال دارد به فکر یک شریک جدید برای خودشان بیفتند. ادامه این جدایی احتمال از سرگیری دوباره رابطه را بسیار کم میکند و باعث غم و خشم هم می شود.

جدایی فیزیکی

این به معنای حتمی بودن پایان رابطه است. قبلا شاید در رابطه شما دعوا و ناسازگاری زیاد بوده است اما حالا دیگر رابطه ای وجود ندارد و تنهایی و ترس و احساس شکست در هر دو نفر تان شکل گرفته است.

سوگواری

هر فردی از کسی که روزی به او علاقه داشته اگر جدا شود حتی اگر خیلی هم با هم ناسازگار باشند و از او متنفر باشد بازهم دچار مرحله سوگواری می شود. افراد در این شرایط دچار احساسات ناامیدی، اندوه، عصبانیت، احساس گناه، ترس و موارد این چنینی می شوند و زمان شان بیشتر صرف سیر در گذشته ها می شود. آنها ممکن است نوعی دغدغه ذهنی پیدا کنند و به دنبال مقصر باشند یا خاطرات گذشته را مرور کنند و یا اینکه حتی از رفتار خودشان پشیمان شوند.

یک زندگی نو

در این شرایط هر دو نفر بر روی آینده تمرکز می کنند و سعی می کنند یک زندگی تازه را آغاز کنند. برخی ها کمی وسواسی می شوند و لباس های تازه می پوشند چیزهای جدیدی میخورند مهمانی می روند و سرش را به کار مشغول می‌کنند و بعضی ها هم شدیدا دنبال یک معشوقه جدید می‌گردند و عده‌ای هم ممکن است از روابط جنسی بیزار شوند و دور هر نوع رابطه عاطفی را خط بکشند.

تطبیق

بیشتر افراد بعد از گذراندن شدن این مراحل شخصیتی عاقلتر محکم تر و پخته تر میشوند و دوستان بهتری پیدا می کنند و برنامه های بهتری برای آینده می چینند. آنها دیگر غرق در خاطرات خوش گذشته نمی شوند و شب ها راحت تر به خواب می روند و سعی می کنند اهداف بلند مدتی برای زندگی شان بریزند. قطعاً هر کسی منحصر به فرد است و همه مراحل را مانند هم طی نمی کنند. برخی ها احتمال دارد در یک مرحله مدت زمان زیادی متوقف شوند و نتوانند زندگی عادی خود را بگذرانند. در چنین وضعیتی توصیه می شود حتما از مشاور یا روانشناس کمک بگیرند. علاوه بر این اگر در یک مرحله بیشتر سه ماه گیر کرده اید و نتوانستید به راحتی عبور کنید باید به فکر یک مشاور باشید.

چگونه می توان از عشق دل کند؟

برای از یاد بردن یک نفر بهتر است بدانید که چگونه باید احساسات خود را کنترل کنید و دلایل منطقی برای پایان رابطه خود پیدا کنید و اجازه ندهید که غم و اندوه در وجودتان رخنه کند. موارد زیر در این زمینه به شما کمک می کنند:

بررسی دقیق علت قطع رابطه

در گام اول بسیار مهم است که دلایل دقیق پایان رابطه خود را ارزیابی کنید. این کار باعث می‌شود تا قادر باشید نقاط ضعف رفتاری خود را بیابید و برای حل کردن آنها به دنبال چاره باشید. بعضی از رفتارهای شما احتمال دارد در رابطه های مختلف با افراد گوناگون تکرار شود و گاهی همین موارد زمینه ساز شکل گیری یک رابطه ناسالم می شود.

عدم چک کردن او

برخی از افراد بعد از پایان رابطه همچنان فرد مورد علاقه خود را در فضای مجازی و سایر شبکه های اجتماعی دنبال می کنند و می خواهند بدانند که او الان در کجا است و چه کاری انجام می دهد. این کارها داغ جدایی شما را برایتان بیشتر میکند. اگر واقعا از یک رابطه جدا شده اید و میخواهید از فرد دل بکنید بهتر است که او را در فضای مجازی هم مسدود کنید و دیگر با او در ارتباط نباشید. چک کردن ها باعث می شود که فقط زخم رابطه برای تان بیشتر شود و همچنان ذهنتان مشغول خاطرات گذشته با او شود.

دور ریختن خاطرات

مطمئناً اگر شما رابطه عاطفی با فردی داشته اید در مناسبت‌های مختلف کادو و هدایای مختلفی هم بینتان رد و بدل شده است. اینکه بخواهید مدام عکس ها و کادو ها را مرور کنید فقط حالتان را بدتر می کند. سعی کنید هر آنچه که یادآور فرد مورد علاقه تان بوده است را دور بیندازید یا اگر هدیه ای خاص و ارزشمندی به شما داده است آن را به یک نیازمند بدهید اما در هر حال در مقابل چشمان شما نباشد. دیدن آلبوم عکس ها یا جعبه خاطرات بار عاطفی و روانی زیادی به شما وارد می کند و دل کندن از فرد را سخت تر می کند.

اهمیت به خورد و خوراک

از نشانه های حال بد پس از رابطه و جدایی یا طلاق به هم خوردن تغذیه و رژیم غذایی فرد است. در آغاز پایان یک رابطه عاطفی این که نتوانید شرایط به وجود آمده را قبول کنید و با آن سازگار شوید امری طبیعی است اما اگر در این مرحله متوقف شوید و دنبال عبور از آن نباشید به مرور زمان تغذیه و خورد و خوراک شما هم به هم میخورد. مثلاً ممکن است کیفیت خواب تان تغییر کند، کاووس ببینید، وزنتان زیاد یا کم شود و اشتهای تان تغییر کند. از علامت های افسردگی به هم خوردن خواب و اشتها است. اگر بعد از پایان رابطه عاطفی و جدایی همچنان دچار مشکل در تغذیه و خواب هستید حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

قطع رابطه با دوستان مشترک

اگر در رابطه خودتان با فرد سابق دوستان مشترکی داشته اید توصیه می شود که حتماً با آنها رابطه خود را محدود کنید و یا قطع کنید. چرا که آنها ناخواسته خبرهایی را از او و اینکه آیا رابطه جدید را آغاز کرده است یا خیر، به شما میرسانند. این خبرهای جدید از فرد سابق حال شما را دگرگون می کند و فراموش کردن او را دشوارتر می‌کند. دوستان مشترک یادآوری کننده خاطرات شما هستند و با سوال های جزئی بیشتر اذیت تان می کنند. پس لازم نیست تا یک مدتی با آنها در ارتباط باشید.

عدم جنگ با احساسات

اینکه شما بعد از پایان رابطه تا مدتی هر جایی که می روید یا هر عطری که بو می کنید صدا و تصویر او را احساس می کنید امری کاملاً طبیعی است و نخواهید با آنها بجنگید. پس از شکست عشقی تا مدتی این نشانه‌ها را خواهید داشت و نمی توانید آنها را انکار کنید. عدم قبول این احساسات سبب می‌شود که آنها خودشان را بیشتر نشان دهند و از آن طرف شما هم سخت تر از معشوق خود دل بکنید. این را بدانید که پذیرش احساسات به سختی امکان پذیر است و شاید لازم باشد که شما از یک روانشناس کمک بگیرید.

عدم رابطه با فرد دیگر تا مدتی معین

یکی از بدترین اشتباهاتی که بعضی از افراد بعد از پایان رابطه عاطفی مرتکب می شوند این است که می خواهند به سرعت وارد یک رابطه دیگر شوند تا بتوانند معشوق قبلی خود را فراموش کنند. فرقی نمی کند که شما از یک رابطه عاطفی دوستی بیرون آمده باشید یا بعد از سالها زندگی مشترک با همسرتان طلاق گرفته اید در هر حال ازدواج مجدد یا وارد شدن به یک رابطه دیگر تا وقتی که هنوز رابطه قبلی را هضم نکرده اید و با آن کنار نیامده آید توصیه نمی شود. افرادی که بلافاصله وارد رابطه با فرد دیگری می‌شوند دائما او را با شریک سابق خود مقایسه میکنند و خشم و احساسات سرکوب شده خود را به فرد جدید منتقل میکنند.

بعد از اتمام یک رابطه و گذراندن مراحل درمانی آن با موفقیت، می توانید رابطه جدید و خوشایند دیگری را این بار متفاوت و سالم تجربه کنید. یادتان باشد که فراموش کردن یک رابطه عاطفی که بار هیجانی زیادی داشته و کنار آمدن با آن به تنهایی امکان پذیر نیست و در این زمینه توصیه می شود حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. اگر شما هم درگیر یک رابطه عاطفی بوده اید و نتوانستید آن را فراموش کنید یا مدتی است از همسر خود جدا شده اید و دچار احساسات غم و اندوه یا ناراحتی شده اید می توانید از متخصصان و درمانگران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت