روانشناسی

ده روش جهت کاهش فشار روانی با علم روانشناسی

ده روش جهت کاهش فشار روانی در علم روانشناسی 

1ـ با صرف غذا آرامش بیابید

کربوهیدرات ها باعث افزایش سروتونین درمغز انسان شده و تأثیر مثبتی بر خلق و خوی فرد گذاشته و در نتیجه تأثیر آرام بخشی برکل بدن به جا می گذارد و عوارض حاصل از فشار روانی همچون خشم، تنش زود رنجی و ناتوانی در تمرکز را کاهش می دهد.

بهتر است که در روزهای پرتنش در چند وعده، غذای کم حجم بخوریم ولی در عین حال میزان کل کالری مورد نیاز را در وضع مناسبی ثابت نگهداریم.

 

2ـ در هنگام عصبانیت و ناراحتی این سه سؤال را از خود بپرسید:

آیا این موضوع مهم است؟

آیا این جریان تغییر پذیر است؟

آیا واکنش من در مقابل مسأله به جا و مناسب است؟

هرکسی می تواند با بهره وری از این روش و پرسیدن این سوال ها از خود و پاسخ دادن به آن خود را آرام و محرک های تنش زا را از میان بردارد. گفتنی است که چنین راهکاری در هر جایی کاربرد دارد و تنها به محیط کار محدود نمی شود.

 

3ـ با دویدن از بار مشکلات تان بکاهید.

ورزش های هوازی بهترین طریقه از میان بردن فشارهای روانی روزانه می باشد. حتی انجام فعالیت متعادل نظیر پیاده روی در روز به بهبود وضع جسمی و روحی شخص می انجامد.

 

4ـ دیده گاه های خودتان را بررسی کنید.

( مشیل تیلور ) کارشناس و روان شناس، در رفع فشارهای روانی می گوید که در یک روز کاری شلوغ رانندگی می کرد ناگهان متوجه شد که چراغ روغن اتومبیلش چشمک می زند او آن روز بیماران زیادی را ویزیت کرده بود و ضمناً ناچار بود کودک سه ساله اش را بعد از برگشت از سرکار از جایی بردارد.

( تیلور ) در این مورد می گوید: خودم نیز احساس فشار روانی زیادی می کردم که یک مرتبه برآن شدم همان روشی را به کار بندم که به بیمارانم توصیه می کنم.

سپس از خودم پرسیدم، آیا مشکل روغن ماشین مسأله مرگ و زندگی است؟ نه تعویض روغن را به راحتی می توان به هفته بعد موکول کرد و چندان هم ضرورت ندارد. در ضمن خاطر نشان می سازد که اختصاص نیم ساعت از روز برای انجام کار لذت بخش باعث می شود که جان و نیرویی تازه ای بگیرید. مخصوصاً در روزهای تعطیل سری به دوستان و خویشاوندان تان بزنید . کارهای روزمره را به کنار بگذارید.

 

5ـ نفس های عمیق بکشید:

کشیدن نفس عمیق به نحوی که ریه ها کاملاً پر شود و عمل رساندن اکسیژن حیاتی به مغز سریع تر صورت گیرد به این منظور از راه بینی آهسته و عمیق نفس بکشید و حس کنید که این هوا در تمام بندبند وجودتان جریان می یابد الان کم کم به مدت طولانی هوا را بیرون بدهید. ضمن انجام این کار بگذارید هر چه هوا هست بیرون بیاید تا شکمتان تخت شده و آه بکشید.

باید تصور کنید هوایی که تنفس می کنی احساس آرامش و آسایش را برای بدن تان به ارمغان می آورد و هنگام بازدم باید به این فکر باشید که چگونه فشار عصبی برطرف می شود.

 

6ـ خنده کنان تنش زدایی کنید:

خنده ای از ته دل باشد، ماهیچه ها را شل کرده و فشارخون را کاهش می دهد. هورمون های تنش زا را متوقف ساخته و دستگاه ایمنی را هم تقویت می نماید.

 

7ـ چای سبز فشار روحی را کاهش می دهد:

قهوه، ادویه،کاکائو، که سرشار از مواد پنهانی کافئینی هستند و محرک هایی می باشند که دستگاه عصبی را تحریک کرده و می توانند شما را نسبت به فشار روانی مستعدترسازند. بنابراین پزشکان مصرف مواد کافئین دار را منع می کنند موقعی که به ماده محرک خفیفی نیازمندیم خوردن چای سبز بسیار مفید است و دارای ماده کافئین مانندی به اسم تی او فیلین است.همچنین ماده ای دارد که بر اساس برخی مطالعات ممکن است میزان کلسترل خون را کاهش دهد و اثرات ضد سرطانی هم داشته باشد.

 

8ـ به فکر بی کاری و استراحت خود هم باشید:

یکی از عوامل عمده تشویش، داشتن برنامه سنگین و فشرده کاری است. برای مقابله با این عامل به وجود آورنده فشار روانی شما می توانید برنامه ای برای خود بچینید که از آن ایمن بمانید.

هرروز به مدت نیم ساعت دست از کار بکشید. شما قادر به مهار همه چیز نیستید و لیکن می توانید برنامه کاری تان را به نحوی تنظیم کنید که زمان فراغت و استراحتی هم برای تان باقی بماند.

 

9ـ عبادت کنید:

افراد وقت بسیار زیاد را صرف ناراحتی از رخدادهای تلخ و ناگوار گذشته یا نگرانی از آینده می کنند رمزکاهش فشار روانی این است که یاد بگیریم از نظر احساسی و عاطفی چگونه درزمان حال زندگی کنیم.

داشتن اعتقادات مذهبی از این بابت لازم و مؤثر است که به نظر پزشکان آرام بخش ترین آیین مذهبی هنگامی است که هر روز صبح عبادت کنید و نماز بخوانید این موضوع به اثبات رسیده که عبادت و راز و نیاز با پروردگار تأثیرهورمون های تولید فشار روانی همچون آدرنالین و نور آدرنالین را در بدن تقلیل می دهد. روانشناسان اضافه می کنند که به یاد داشته باشید پزشکان هیچ گاه  نمی توانند نظام آرام بخشی درونی بیماران شان را به آن ها بازگردانند. چنین آرامشی به خود شخص بستگی دارد. پس هرگاه از فشار روحی رنج می برید از راه عبادت و انجام فرایض دینی، خود درمانی کنید.

 

10ـ تمرینات آرام بخشی، ریلکسیشین

این تمرینات می تواند در کل عضلات یا در برخی از عضلات صورت گیرد. برای افرادی که ساعات زیادی از روز را پشت میز می گذارنند، این تمرینات آرام بخش مفید به نظر می رسد. روزی 15 الی 20 دقیقه را صرف انجام تمرینات سفت و شل نمودن عظلات بدن خود بکنید.

 این عمل را بهتر است از قسمت های پایین بدن یعنی از نوک انگشتان پای شروع کرده و به قسمت های گردن و سر برسید.

علم روانشناسی و پزشکان روانشناس می گویند استفاده از این راه ها را در برنامه ی زندگی تان بگذارید تا در هر شرایط و هر مکانی که هستید بتوانید بر تنش ها و فشارهای روانی وارد شده برخود،چیره شوید.

 

3.8/5 (4 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت