سبک زندگی و موفقیت

رابطه جنسی پیش از ازدواج

دختران و پسران رابطه دوستی با یکدیگر میشوند به امید شناخت بیشتر و داشتن یک آینده ایده آل که برای خودشان ترسیم می کنند. متاسفانه گاهی اوقات این دوستی ها به سمت سوی ناخوشایندی کشیده می شود که یکی از آنها داشتن رابطه جنسی است. این روابط مخصوصاً اگر دوستی دختر و پسر به ازدواج نرسد میتواند پیامدهای نامطلوبی مخصوصاً برای دختر داشته باشد. این روزها رابطه جنسی پیش از ازدواج یکی از موضوعات مهم در زمینه روانشناسی تبدیل شده است. برای اطلاعات بیشتر ادامه مقاله را دنبال کنید.

علل داشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج

Happy couple lying in bed and being in love

هر فردی ممکن است به دلیل اینکه قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشد دلایل خاص خودش را داشته باشد. با این حال به گفته روانشناسان شایع‌ترین دلایل موارد زیر را در بر می گیرد:

عادی شدن روابط جنسی پیش از ازدواج

تصورات و باورهای عمومی یک جامعه تاثیر مستقیمی بر افکار جوانان جامعه دارد. هنگامی که در یک جامعه افراد عمل خاصی را بیش از حد انجام می دهند تا بوها و مرزهای آن از بین می‌رود و آن عمل تکراری و عادی می شود. یکی از این عوامل روابط جنسی بدون ازدواج است. با توجه به گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن اینترنت و فیلم های پورن هر فردی با هر سنی به آسانی می تواند به آن محتواها دسترسی داشته باشد و در نتیجه تحریک شده و بخواهد در سنین پایین تر رابطه جنسی را تجربه کند.

از طرف دیگری با توجه به گسترش ماهواره ها و تسهیل سفرهای خارجی معیارها و ارزش ها و دیدگاه‌های جامعه سنتی هم دستخوش تغییر شده و افراد دیگر چارچوب ها و مرزهای سابق را ندارند. این عوامل متاسفانه باعث شیوع رابطه جنسی پیش از ازدواج و از آن طرف بالا رفتن آمار طلاق شده اند.

مشکلات اجتماعی و معیشتی

موقعی که در یک جامعه زیادی جوانان به امید یافتن شغل ایده آل وارد دانشگاه می شوند اما با ناامیدی روبرو می شوند و می فهمند که نمی تواند امنیت مالی داشته باشند و یا پس از مدتی به خانه یا ماشین دلخواه شان برسند ازدواج برایشان سخت می شود و در نتیجه ترجیح می دهند که آن لذت هایی را که قرار است در زندگی مشترک تجربه کنند در دوستی های نافرجام بیابند. مخصوصاً اگر جوانی پشتوانه مالی نداشته باشد ترس از ازدواج پیدا می کند و دچار افسردگی میشود.

همین ناامیدی ها باعث افسردگی و بیکاری در جوانان می شود. از آن طرف وقتی سن ازدواج بالا برود فشار های جنسی خودش را بیشتر نشان می دهد و افراد به راحتی مرزها و چارچوب های خودشان را می شکنند و وارد رابطه های نامشروع می شوند.

ترس از جدا شدن

یکی از دلایل برقرار کردن رابطه جنسی در دوران دوستی ترس از دست دادن فرد مقابل است و این امر دختر ها را بیشتر از پسر ها تهدید می کند چرا که آنها زودتر احساسات عاطفی پیدا می‌کنند و وابسته می شوند. برخلاف مردها که هدفشان از داشتن رابطه رسیدن به لذت درونی است دخترها هدف هایشان کسب آرامش، توجه و محبت است. همین عامل باعث می‌شود که اگر مردی درخواست رابطه جنسی داشته باشد زن حتی اگر دوست نداشته باشد تن به آن رابطه بدهد به این امید که مرد همچنان کنارش بماند.

آسیبهای رابطه جنسی پیش از ازدواج

رابطه جنسی یکی از نیازهای اساسی هر انسانی به شمار می‌رود و هر کسی خصوصا در دوران جوانی تمایل به آن دارد. آنچه مهم است این است که این رابطه باید در بستر مناسب اتفاق بیافتد تا هر دو نفر لذت ببرند و همین که دچار احساسات ناخوشایندی همچون گناه و عذاب وجدان نشوند. اگر این روابط قبل از ازدواج رخ دهد مسائلی ایجاد می کند که شامل موارد زیر می شود:

از دست دادن باکرگی

دختر هایی که قبل از ازدواج و در دوران دوستی به راحتی رابطه جنسی برقرار می کند حتی اگر پرده بکارت خود را از دست ندهند آن باکرگی و نجابت را از دست میدهند. منظور از باکرگی صرفاً داشتن پرده بکارت نیست. در چنین شرایطی حتی اگر خود دختر هم راضی به این رابطه باشد باز هم احساس می کند عزت نفس او صدمه دیده است. این احساس ناخوشایند زمانی بیشتر می شود که این رابطه دوستی به ازدواج هم نرسد و در چنین شرایطی دختر احساس می کند آبرو و پاکی اش را از دست داده است.

افزایش خطر طلاق

اگر رابطه جنسی دوران دوستی به ازدواج رسیده باشد باز هم دختر و پسر و اعتماد شان را نسبت به همدیگر از دست میدهند و فکر می‌کنند که شاید از همسرشان خیانت ببینند. نکته مهم تر اینکه رابطه ای که به مسائل جنسی ختم شده باشد باعث می‌شود که حتی اگر هر دو نفر بعد از ازدواج با همسر شان رابطه داشته باشند آن لذت اولی را از دست میدهند. به این دلیل که معمولاً ذهن انسان با اولین رابطه جنسی که برقرار می کند تصویر آن فرد در ذهنش ثبت می شود. مسائلی باعث می شود که زن و مرد دچار نارضایتی جنسی در زندگی مشترک شوند و در نتیجه از هم سرد شوند و طلاق عاطفی رخ دهد.

بارداری ناخواسته

یکی از عوامل آسیب زای دیگر در رابطه جنسی قبل از ازدواج بارداری هایی است که ممکن است ناخواسته اتفاق بیافتد حتی اگر جلوگیری شده باشد. این مسئله برای دختران و پسران مجرد استرس و نگرانی های زیادی ایجاد می‌کند چراکه آبرو و نجابت هر دو نفر را به شدت زیر سوال میبرد. بارداری ناخواسته در دوران مجردی در هر فرهنگ و جامعه و هر کشوری امری ناپسند و مذموم شناخته می شود و فرد به راحتی مورد قضاوت و سرزنش اطرافیان قرار می‌گیرد اگر که رسوا شود. در چنین شرایطی اگر که بارداری ناخواسته اتفاق بیفتد فرد مجبور است یا دست به سقط جنین بزند یا با مسائل دیگری همچون نگهداری کودک به تنهایی و یا سپردن او به خانواده دیگر و حتی ازدواج اجباری روبرو شود.

ایجاد وابستگی

از آسیب های جدی در رابطه جنسی قبل از ازدواج ایجاد وابستگی دختر و پسر به یکدیگر است که می تواند چالش های زیادی ایجاد کند. دختری که وارد رابطه جنسی شده به دلیل هورمون هایی که ترشح می شود مانند هورمون دوپامین یا اکسی توسین که به احساسات و عاطفه در رابطه جنسی مربوط میشود خواهان تکرار این رابطه و و تجربه دوباره آن است. اکسی توسین هورمونی است که در زن ها هنگام بارداری و شیردادن ترشح میشود و علاقه و محبت زن را به فرزندش چند برابر میکند.

همین اتفاق موقع رابطه جنسی هم می‌افتد و سبب ایجاد پیوند عاطفی بین زن و مرد می شود. در مردان هم هورمون وازوپرسین ترشح می شود و مانند همان هورمون زن ها است که خود در ایجاد روابط عاطفی اثر گذار می باشد. این نوع هورمون ها برای زندگی مشترک بسیار مفید هستند اما در روابط دوستی به خاطر وابستگی های زیادی که ایجاد میکند هیچ فایده ای ندارند و فقط باعث ایجاد تصمیم های اشتباه و روابط بیراهه می شود.

احساس عزت نفس پایین و بی ارزشی

بدترین اتفاقی که می تواند برای رابطه جنسی پیش از ازدواج بیافتد این است که افراد احساس می‌کنند خودشان را به راحتی در اختیار فرد دیگری گذاشتند آن هم برای رابطه ای که هیچ تعهد و هدفی در آن وجود ندارد. متاسفانه باور مردم این است که آنچه براحتی به دست می‌آید دیگر هیچ ارزشی ندارد و باید هم به آسانی کنار گذاشته شود. هم که شما احساس میکنید تن به رابطه ای داده‌اید که که فرد مقابل برای به دست آوردن تان هیچ تلاشی نکرده آسیب جدی می بینید. این آسیب مخصوصا دختران را تهدید می کند. بهتر است بدانید که کمبود عزت نفس هم می تواند باعث روابط جنسی بی قید و بند شود.

بیماری های مقاربتی

از پیامدهای مهم رابطه جنسی در دوران قبل از ازدواج ایجاد بیماری های مقاربتی است. به این دلیل که شما نمی دانید آیا فردی که رابطه برقرار کرده بار اولش است یا چند بار قبل از شما تجربه داشته است و همین عامل می تواند منجر به بیماری هایی همچون ایدز شود و تا آنجا که می دانید انتقال این بیماری هم از طریق همین رابطه جنسی است. رابطه جنسی نامشروع می‌تواند فرد را تنوع طلب کند و باعث شود که در هر رابطه دوستی هم این روابط را با افراد مختلف تجربه کند. در نتیجه سلامت جسمانی او هم تا حد زیادی تهدید می شود.

احساس گناه

در هر جامعه ای با هر فرهنگ و عقیده رابطه جنسی پیش از ازدواج امری غیر اخلاقی و ناپسند تلقی می شود و هر فردی هر چقدر هم که عقاید مخالفی داشته باشد باز هم احساس گناه در وجودش شکل می گیرد. این احساسات مخصوصاً زمانی اوج می گیرند که این روابط به ازدواج نرسد و هر دو نفر از یکدیگر جدا شوند. اگر هم بخواهند با فرد دیگری ازدواج کنند مجبور می شوند که این مسئله را برای همیشه از همسرشان مخفی کنند. از طرف دیگری این مخفی کردن ها خود می تواند مسئله ایجاد کند برای اینکه از طرفی به همسرشان خیانت کردند و از طرف دیگر اگر روزی متوجه شود چه کاری کنند. قطعه احساس گناه آرامش و آسودگی را از فرد میگیرد.

مشکلات روحی در صورت جدایی

همانطور که متوجه شده اید زنها به دلیل وابستگی های روحی و روانی بیشترین آسیب ها را بعد از جدایی می خورند. البته این امر برای مردها هم رخ می دهد به دلیل آنکه رابطه جنسی باعث ایجاد وابستگی و محبت دختر و پسر به هم می شود و اگر این رابطه ها به ازدواج نرسد فقط آسیب های روحی و روانی غیر از آسیب جسمانی برای هر دو نفر ایجاد می کند.

تنوع طلبی جنسی

متاسفانه این روزها شاهد تنوع طلبی جنسی و شکل‌گیری انواع اختلالات جنسی در جامعه هستیم. یکی از دلایل آن ایجاد روابط جنسی قبل از ازدواج است. نکته مهم این است که اولین رابطه جنسی شاید به سختی و با احساس عذاب وجدان همراه باشد اما وقتی کسی این روابط را بارها و بارها و با افراد دیگری تجربه می‌کند اگر احساس گناه او از بین برود دیگر هیچ چهارچوب و مرزی برایش معنا ندارد و همین کار برایش عادی می گردد. اگر هم اینگونه افراد ازدواج کنند همسرشان دیگر برایشان کافی نیست و دوست دارند لذت جنسی را در رابطه های متنوع داشته باشند.

 

تاثیر رابطه جنسی قبل از ازدواج در زندگی مشترک

طلاق در خیلی از موارد به علت مسائل جنسی رخ می دهد هرچند اگر ظاهراً پای مسائل جنسی در میاد نباشد اما تأثیر غیرمستقیم خودش را میگذارد. بعضی از تاثیرات ناخوشایند رابطه جنسی قبل از ازدواج بر کیفیت زندگی مشترک شامل موارد زیر هستند:

وسواس در انتخاب همسر

هرچند افراد اگر در هر زمینه مهارت داشته باشند آن کار را بهتر انجام میدهند اما مورد رابطه جنسی مسئله کاملاً برعکس است و اگر کسی قبل از ازدواج این رابطه را تجربه کرده باشد در هنگام انتخاب همسر دچار وسواس می‌شود و معیارهای غیر واقع بینانه ای در نظر می گیرد که باعث میشود نتوانند به راحتی یک فرد را برای یک عمر زندگی انتخاب کنند. متاسفانه باور اشتباه این است که اگر رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشند میتوانند در زندگی زناشویی آینده موفق باشند در حالی که آمارهای نارضایتی جنسی در زندگی مشترک و طلاق چیز دیگری میگوید.

بدبینی و بی اعتمادی

اگر دختر و پسر قبل از ازدواج با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشد چنانچه رابطه شان به سرانجام برسد و به ازدواج تبدیل شود در زندگی مشترکشان نسبت به هم بدبین می شوند و آرامش شان را از دست می دهند. در چنین مواردی اگر فرد با شخص دیگری هم ازدواج کنند از مکانیسم دفاعی فرافکنی استفاده می کند و تمایلات و احساسات ناخوشایند خود را به همسرش نسبت میدهد. این تفکرات بدبینانه نمی تواند دوامی برای زندگی مشترک باقی بگذارد و باعث فروپاشی رابطه زن و مرد میشود.

مقایسه

مقایسه یک سم کشنده در زندگی مشترک است. کسی که قبل از ازدواج با دوستش رابطه جنسی داشته بعد از ازدواج همسرش را با آن شریک قبلی اش مقایسه می کند و اندام و کیفیت رابطه او را مورد قیاس قرار می‌دهد. مثلاً اگر همسرش یک سری مهارتها و پوزیشن ها را نداند دچار سرخوردگی و ناامیدی می شود. چنین فردی لذتی از رابطه نمی برد و همیشه هم از آن ناراضی خواهد بود. این را بدانید که برای داشتن رابطه جنسی با کیفیت نیاز به تجربه قبلی نیست بلکه داشتن آگاهی و اطلاعات است که می تواند بر کیفیت رابطه تاثیر بگذارد.

 

کلام آخر

رابطه جنسی قبل از ازدواج یکی از موضوعات بحث برانگیز امروز در مراکز مشاوره است. قطعاً تعداد و دفعات رابطه و پشیمانی فرد در این زمینه اهمیت دارد. اگر همچنان در این زمینه با سوالاتی روبرو شده اید و یا این که می خواهید یک رابطه عاطفی و جنسی سالمی داشته باشید می توانید از مشاوران و متخصصان با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت