سبک زندگی و موفقیت

رابطه ریباند چیست؟

تمام شدن یک رابطه یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که برای افراد رخ می‌دهد به این دلیل که انرژی و احساسی را که صرف فرد دیگری کرده بودند، نمی‌تواند برگردد. به دست آوردن دوباره حال خوب و برگشت به زندگی عادی در این شرایط کمی دشوار است. برخی‌ها ممکن است چند ماهی طول بکشد تا حالشان بهتر شود در حالی که برای برخی دیگر شاید سال‌ها زمان ببرد تا رابطه را فراموش کنند. اما متاسفانه برخی از افراد پیش از طی کردن این بهبودی سراغ رابطه جدیدی می‌روند که به آن رابطه ریباند یا بازگشتی می‌گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “شروعی تازه بعد یک جدایی دردناک” را مطالعه کنید.

 

رابطه ریباند یا بازگشتی چیست؟

رابطه ریباند به رابطه‌ای گفته می‌شود که فردی که هنوز از اتمام رابطه عاشقانه‌ قبلی اش نگذشته، فورا سراغ رابطه دیگری می‌شود. این نوع روابط معمولاً پس از جدایی رخ می‌دهند. برخی از افراد ممکن است به عمد رابطه جدیدی را آغاز کنند در حالی که برخی دیگر ناخواسته درگیر آن شوند. رابطه ریباند معمولاً موقتی است و افراد احساسات سردرگم و مبهمی را تجربه می‌کنند به این دلیل که هنوز در گذشته رابطه قبلی به سر می‌برند. غالباً کسانی که نمی‌توانند احساسات غم و اندوه خود را پس از جدایی تحمل کنند و به دنبال درمان نمی‌روند، رو به سمت رابطه دیگری می‌آورند با این توجیه که بتوانند حالشان را بهتر کنند. برخی‌ها هم ممکن است برای برانگیختن حس حسادت در شریک عاطفی قبلی خود بخواهند رابطه تازه‌ای را شروع کنند.

 

نشانه اینکه شما در یک رابطه برگشتی هستید

 

افرادی که وارد روابط برگشتی می‌شوند هدف کوتاه مدتی دارند و فقط می‌خواهند غم و اندوه ناشی از رابطه قبلی خود را از یاد ببرند. این نوع روابط به دلیل آنکه افراد به دنبال هدف خاصی نیستند شناخت کافی از هم به دست نمی‌آورند و در نتیجه رشدی هم اتفاق نمی‌افتد. آنها تنها می‌خواهند یک لذت کوتاهی را تجربه کنند تا غم و درد رابطه قبلی را فراموش کنند. طبیعی است که نتیجه این نوع روابط سمی چیزی جز شکست نیست.

انتخاب ناگهانی

مبنای روابط برگشتی علاقه و محبت به فرد مقابل نیست بلکه صرفاً احساس تنهایی یا برانگیختن حس حسادت شریکشان است. شما ناگهانی و بدون آنکه جوانب را بسنجید فرد جدیدی را انتخاب می‌کنید و به دنبال این نیستید که بدانید آیا با یکدیگر سازگار هستید یا خیر. این را بدانید که هر کسی ممکن است در دام چنین روابطی بیفتد. نکته مهم این است که احساسات خود را بررسی کنید و بدانید که چرا فرد فعلی را انتخاب کرده‌اید و هدفتان چیست.

صحبت از گذشته

کسی که در رابطه برگشتی به سر می‌برد معمولاً در مورد گذشته‌اش بسیار صحبت می‌کند و همچنین فرد مقابل را در رابطه بسیار مورد قضاوت قرار می‌دهد. هرچند این طبیعی است که گاهی اوقات ذهن انسان به عقب برگشت کند و در مورد شریک سابق خود بیندیشد اما زمانی که این موارد بیش از حد می‌شود و او از لحظاتی که با فرد قبلی داشته در رابطه جدید صحبت می‌کند یعنی هنوز درگیر گذشته است و آن را رها نکرده است.

اخیرا جدا شدند

این به آن معنا نیست کسانی که از شریک قبلی خود جدا شدند دیگر نمی‌توانند رابطه جدیدی را تجربه کنند بلکه لازم است به خود فرصت دهند و مراحل بهبودی زخم‌های عاطفی را طی کنند و پس از آن با شناخت و آگاهی دست به انتخاب شریک جدید بزنند. اما کسانی که به تازگی رابطه را تمام کرده‌اند معمولاً دنبال راهی برای پر کردن شکاف‌های عاطفی خود هستند. از این رو چنانچه شریک عاطفی شما مدت کوتاهی است که یک رابطه را تمام کرده احتمال دارد که شما رابطه بازگشتی او باشید.

رابطه به سرعت در حال حرکت است

اگر رابطه‌ای به سرعت حرکت کند یعنی اینکه شریک عاطفیتان در حال بازگشت به حالت اول است. آنها ممکن است از شما بخواهند که همدیگر را بشناسید و حتی شما را مجبور کنند که رابطه جنسی برقرار کنید و زودتر از آنچه که انتظار دارید حتی با آنها ازدواج کنید که تمام این موارد می‌تواند از پیامدهای منفی وارد شدن به یک رابطه بدون شناخت کافی باشد.

مقایسه شما با پارتنر قبلی خود

افرادی که در یک رابطه بازگشتی به سر می‌برند معمولا با عشق قبلی فرد مقابل مقایسه می‌شوند. این علائم زنگ هشداری به شما است که باید فوراً تکلیف آن رابطه را مشخص کنید. چرا که فردی که در این رابطه است معمولاً از شما انتظار دارد که رفتار ظاهر و شخصیتتان مانند شریک قبلی‌اش باشد. چیزی که می‌تواند برای شما بسیار آزاردهنده باشد.

ترس از داشتن تعهد

در حالی که تعهد داشتن همیشه مربوط به یک رابطه بازگشتی نیست اما نشان دهنده آن است که فرد نمی‌تواند با شما مدت زمان زیادی باشد. به این دلیل که در یک رابطه بازگشتی افراد برای از یاد بردن مشکلات و دردهای قبلی خود و بدون شناخت وارد رابطه می‌شوند. مسلم است که در چنین شرایطی جایی برای علاقه و محبت نیست و تعهدی هم وجود ندارد.

تمرکز بر رابطه جنسی

اگر شریک عاطفی شما فقط مایل به رابطه جنسی باشد نشانه یک رابطه بازگشتی است. شما متوجه می‌شوید که او فقط می‌خواهد رابطه جنسی برقرار کند و از هر نوع فعالیتی که به دور از رختخواب باشد دوری می‌کند. مثلاً حاضر نیست که زمان زیادی را با شما در تعطیلات به سر ببرد یا برایتان وقت بگذارد جز امور جنسی. اگر هم بخواهید از رابطه با او سر باز بزنید، رهایتان می‌کند به این دلیل که هدف دیگری ندارد.

همه چیز را سطحی نگه می‌دارند

یکی از نشانه‌های رابطه ریباند یا برگشتی این است که فرد با شما مکالمات سطحی و محدودی دارد. به این معنا که آنها نمی‌خواهند در مورد دوران کودکی شما، وضعیت خانوادگی‌تان، شرایط شغلی و تحصیلیتان، اهداف و آینده شما چیزی بدانند. علاوه بر این این افراد تمایلی ندارند که از شما مراقبت و محافظت کنند یا به دنبال کارهایتان باشند. مثلاً اگر وسیله‌ای نیاز به تعمیر دارد حاضر نیستند که برایتان کاری انجام دهند و باری از دوشتان بردارند. آنها صرفا بر چیزهایی همچون فیلم‌ها و عکس‌های پورن و جنسی تمرکز می‌کنند و چیز دیگری هم از این رابطه نمی‌خواهند.

احساس می‌کنید که مورد سوء استفاده هستید

اگر متوجه شوید که این افراد می‌خواهند عکس شما را در شبکه‌های مجازی انتشار دهند تا دیده شوید و مورد حسادت دیگران قرار بگیرید یعنی اینکه در یک رابطه بازگشتی هستید. از طرف دیگر شما متوجه می‌شوید این افراد وقت دارند خودشان به مهمانی بروند و با دوستانشان زمان‌های زیادی را بگذرانند اما برای دعوت شما به رستوران چنین وقتی را ندارند. گاهی ممکن است شما را به رخ دیگران بکشند و یا اینکه از دید دوستان و خانواده‌شان پنهانتان کنند. هر دوی این‌ها نشان دهنده این است که شما در رابطه بازگشتی یا ریباند هستید.

 

علت وارد شدن در رابطه ریباند چیست؟

 

افراد به دلایل گوناگونی ممکن است درگیر رابطه بازگشتی یا ریباند شوند و به فرد مقابل صدمه بزنند. جدایی می‌تواند تنهایی، سردرگمی، غم و اندوه و ناامیدی را در انسان ایجاد کند. کسی که این احساس را به می‌کند مسلماً به دنبال راه‌هایی برای پوشاندن زخم‌های خود از طریق به دست آوردن توجه فرد دیگر یا حواس پرتی می باشد. معمولاً رابطه ریباند در مورد کسانی است که جدایی تلخی داشتند و سعی می‌کنند که نیازهای عاطفی و فیزیکی خود را با فرد دیگر جبران کنند. فرد احتمال دارد دنبال یک رابطه بازگشتی باشد تا شخص مقابل نقش یک شفا دهنده را برای او بازی کند. یعنی به دنبال کسی است که وجودش را تایید کند و او را باز هم به هیجان بیاورد. اگر شما بتوانید پس از جدایی آگاهی و شناخت کافی را به دست بیاورید در اصل به سلامت روانتان کمک کرده‌اید و از تجربه دوباره یک رابطه عاطفی جلوگیری کرده‌اید. علاوه بر این کسانی که عزت نفس پایینی دارند یا دچار اضطراب جدایی و یا شخصیت وابسته دارند به دلیل آنکه نمی‌توانند با تنهایی و اتمام رابطه کنار بیایند دنبال جایگزین فرد جدید هستند.

 

آیا راهی برای درست کردن رابطه ریباند هست؟

رابطه ریباند معمولاً بین یک ماه تا یک سال به طول می‌انجامد و غالباً جهت ادامه‌دار شدن شیفتگی اولیه تلاش می‌نمایند. در این روابط معمولاً سازگاری وجود ندارد و وت‌ها می‌تواند سبب دوری از یکدیگر شود. شاید هر دو نفر نیاز داشته باشند تا مدتی از یکدیگر جدا شوند و تنها شوند تا بتوانند متوجه شوند که آیا ادامه رابطه به نفعشان است یا خیر. رابطه بازگشتی امکان دارد که به رابطه طولانی مدت و وفادارانه تبدیل شود. در چنین شرایطی اگر رابطه بتواند بر اساس شناخت و آگاهی باشد می‌تواند از حالت بازگشتی عبور کند و هر دو نفر با یکدیگر آینده شاد بسازند. این رابطه هم می تواند مانند دیگر رابطه‌ها بر اساس احترام و ارزشمندی و حمایت از هم باشد.

 

کلام پایانی

شاید شما هم تاکنون در مورد روابط ریباند و پیامدهای آن مطالبی شنیده باشید اما بدانید که مسئله جدی‌تر از این‌هاست. رابطه بازگشتی می‌تواند صدمات جدی به هر دو نفر بزند و گاهی افرادی ناخواسته در دام چنین روابطی می‌افتند. مطمئناً افراد پس از جدایی نیاز به تنهایی و بهبود زخم‌های عاطفی خود دارند. بنابراین بهتر است تا مدتی دست از رابطه جدید بکشند و در این مدت به دنبال درمان باشند. در این زمینه توصیه می‌شود از متخصصان و مشاوران آگاه و با تجربه کمک بگیرند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت