روانشناسی

راه های ترک گل یا ماریجوانا

بسیاری بر این باورند که مصرف گیاه کانابیس (شاه دانه، علف و گل) ضرر چندانی ندارد. کانابیس در قالب ماده مخدر، ماریجوانا، گل، وید، علف و گرس هم نامیده می شود. مصرف کنندگان این ماده با این که هر از چند گاهی به عوارض جانبی عجیب آن همچون پارانویا (سو ظن)، کندی حافظه و ذهن و خشکی دهان مبتلا می شوند، اما در اغلب موارد احساس آرامش و بهبود خلق را تجربه می کنند.

تحقیقات گذشته بیان دارند با این که ضرر ها و اعتیاد به کانابیس نسبت به مواد دیگر کمتر است، اما باز هم احتمال اعتیاد و وابستگی وجود دارد. برخی افراد همچنین اثرات ناخواسته ای از علائم فیزیکی گرفته تا توهم و تیرگی روابط عاطفی را تجربه می کنند. در صورتی که به هر دلیلی به دنبال راهی برای ترک گل یا ماری جوانا هستید، این مطلب به شما کمک می کند.

مشخص کنید که چرا می خواهید گل را ترک کنید؟

تصمیم بر تغییر الگو های مصرف ماری جوانا اقدام مناسبی است. افزایش خود آگاهی درباره دلایل قطع مصرف ماری جوانا می تواند به افزایش احتمال موفقیت کمک کند. به بیان ساده تر، مشخص کردن دلایل ترک گل می تواند به تقویت تصمیم خود بر ترک مصرف ماریجوانا کمک کرده و شانس موفق شدن را بیشتر کند.

آرامش، مدیریت اضطراب، تسکین درد های مزمن و رفع بی خوابی می توانند از دلایل شروع مصرف این ماده باشند. با این حال، با گذشت زمان مضرات مصرف ماری جوانا بر مزایای آن غلبه خواهند کرد. افراد اغلب هنگامی ترک مصرف ماری جوانا را در نظر می گیرند که کیفیت زندگی خود را تحت تاثیر آن می یابند. این تاثیر معمولا به روش های زیر شناخته می شود:

  • تبدیل شدن مصرف ماری جوانا به روش انتخابی برای مدیریت فشار های احساسی
  • بروز مشکلات در روابط عاطفی
  • تاثیر بر خلق، حافظه یا تمرکز
  • کاهش علاقه به سرگرمی ها
  • تبدیل شدن مصرف ماری جوانا به جایگزینی برای حل کردن یک مشکل خاص
  • کاهش انرژی جهت مراقبت از خود

انتخاب روش ترک گل

تنها یک روش ایده آل برای ترک مصرف وید وجود ندارد. روشی که برای یک نفر مفید اس،ت ممکن است برای دیگری کاربردی نداشته باشد. به همین دلیل، انجام مقداری آزمون و خطا برای یافتن بهترین روش الزامی است. در نظر گرفتن مزایا و معایب روش های مختلف می تواند مفید باشد. این سوال زیاد از متخصصان پرسیده می شود که ترک گل چند رور طول می کشد؟ باید بگوییم که چون روش های مختلفی برای ترک ماریجوانا وجود دارد، سرعت این روش ها هم با هم متغیر است.

روش ترک گل

برخی افراد مایل به ترک ناگهانی و سریع ماری جوانا هستند. در این موارد باید تمام مواد در دسترس خود را به دور انداخته و در صورت نگرانی درباره علائم پس از ترک یا احساس نیاز با یک مشاور در زمینه مصرف مواد مشورت کنید. در صورتی که مصرف ماری جوانا در مدیریت علائم مشکلات جسمی یا روانی به افراد کمک کند، بهتر است به جای ترک کامل آن جهت کم کردن تدریجی مقدار مصرف خود تلاش کنید. دریافت کمک از افراد مختصص نیز بسیار مفید خواهد بود.

ترک ناگهانی ماریجوانا

در صورتی که قصد دارید به یک باره و ناگهانی ماری جوانا را ترک کنید، باید ابزار های مصرف ماری جوانا را دور بریزید. دور ریختن مقدار ماری جوانای باقی مانده و لوازم مصرف آن می تواند میزان موفقیت فرد را در ترک افزایش دهد. با انجام این کار، از دسترسی آسان به مواد و شروع مجدد ماری جوانا در دوره ترک جلوگیری می شود.

برای مقابله با محرک ها برنامه ریزی کنید

محرک ها می توانند تاثیر قدرتمندی بر افراد بگذارند. برخی علائم و نشانه ها حتی پس از تصمیم بر ترک مصرف می توانند فرد را نسبت به مصرف مجدد تحریک کنند. این محرک ها شامل موارد زیر هستند:

  • مشکل در خوابیدن
  • استرس شغلی
  • ملاقات با دوستانی که قبلا گروهی مصرف کرده اید
  • تماشای برنامه های تلویزیونی که پس از مصرف مشاهده کرده اید
ترگ ناگهانی گل

افراد باید در هنگام مواجه شدن با این محرک ها فعالیت هایی جایگزین را انتخاب کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف ملاتونین یا گرفتن دوش گرم جهت کمک به خواب رفتن
  • تماشای مجدد فیلم های کمدی مورد علاقه جهت کاهش استرس
  • تماس با یک دوست مورد اعتماد و حمایت کننده
ایجاد تنوع در روتین

در صورتی که مصرف ماری جوانا به صورت روتین انجام شده، تغییر برخی رفتار ها می تواند به اجتناب از مصرف مجدد کمک کند. برای مثال، در صورت عادت به مصرف ماری جوانا در هنگام صبح می توان مدیتیشن و پیاده روی را امتحان کرد. در صورت نیاز به مصرف قبل از خواب موارد زیر می توانند مفید باشند:

  • مطالعه
  • خاطره نویسی
  • لذت بردن از یک نوشیدنی آرام بخش همچون چای یا شکلات داغ

باید به یاد داشت که تغییر روتین می تواند سخت بوده و معمولا در یک شب اتفاق نمی افتد. افراد می توانند چندین گزینه مختلف را امتحان کرده و در صورت عدم موفقیت فوری خود را سرزنش نکنند.

انتخاب یک سرگرمی جدید

در صورتی که فرد مصرف ماری جوانا را در هنگام بیکاری و تفریح انجام داده باشد، یافتن سرگرمی های جدید مفید خواهد بود. انجام سرگرمی های قدیمی می تواند لذت بخش باشد. اگر انجام سرگرمی های گذشته لذت چندانی را به همراه ندارد، می توان سرگرمی های جدیدی همچون کوه نوردی یا یادگیری یک زبان جدید را امتحان کرد. آن چه در این شرایط اهمیت دارد یافتن یک سرگرمی واقعا لذت بخش و جایگزین کردن آن با مصرف ماری جوانا است.

کمک گرفتن از عزیزان

دوستان و اعضای خانواده با انجام موارد زیر می توانند به فرد در حال ترک کمک کنند:

  • کمک به فکر کردن درباره سرگرمی ها و کار های جدید
  • همراهی در تمرین روش های مقابله با وسوسه مصرف: فعالیت فیزیکی یا مدیتیشن از جمله این موارد هستند.
  • تشویق فرد به قوی ماندن و مقابله با تمایل به بازگشت
  • حتی دانستن این که دیگران حامی تصمیم فرد هستند می تواند سبب دلگرمی بیشتر و افزایش احتمال موفقیت او در این مسیر شود.
  • در صورت نیاز، درخواست کمک برای مقابله با علائم پس از ترک
ترک کشیدن وید

عوارض ترک گل

همه افراد علائم پس از ترک ماری جوانا را نداشته اما این علائم برای برخی افراد مبتلا می توانند بسیار ناخوشایند باشند. از جمله علائم رایج می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • مشکل در به خواب رفتن
  • اضطراب
  • تحریک پذیری و دیگر تغییرات خلقی
  • سردرد
  • تب، لرز و تعریق
  • کاهش اشتها
عوارض ترک گل

علائم ترک معمولا حدود یک روز پس از ترک بروز داده و ظرف 2 هفته از بین می روند. با این که پزشک می تواند در مدیریت علائم شدید به افراد کمک کند اما اغلب افراد می توانند به تنهایی و به کمک روش های زیر با این علائم مقابله کنند:

  • مصرف کافئین کمتر جهت بهبود خواب
  • استفاده از تنفس عمیق و دیگر روش های آرام سازی جهت تسکین اضطراب
  • مصرف بیشتر آب

روش ترک تدریجی گل

در صورت کشیدن گل در مقادیر و دفعات زیاد، ترک یک باره می تواند دشوار باشد. کاهش تدریجی در طول زمان با موفقیت بیشتری همراه بوده و به کاهش شدت علائم پس از ترک کمک کند. در پایین چندین توصیه موثر در این باره بیان شده اند:

یک تاریخ برای ترک انتخاب کنید

انتخاب یک تاریخ مشخص در چند هفته یا یک ماه آینده به طراحی یک برنامه واقع بینانه برای ترک مصرف کمک می کند. باید به یاد داشت انتخاب زمانی بسیار دور در آینده می تواند سبب افت انگیزه و از دست رفتن تمایل به ترک شود.

ترک گل کشیدن
نحوه کم کردن مقدار مصرف را برنامه ریزی کنید

برخی افراد مقدار مصرف هفتگی و برخی دیگر مقدار مصرف روزانه خود را کم می کنند. همچنین، برخی ارائه دهندگان گونه های ضعیف تری را ارائه می دهند که حاوی THC کمتری هستند. THC یک ماده دارویی در ماری جوانا است که نام دیگر آن تترا هیدرو کانابینول است. انتخاب یک محصول ضعیف تر با اثرات روانی کمتر می تواند به کاهش مصرف کمک کند.

خود را مشغول نگه دارید

 با شرکت در فعالیت های جدید در هنگام کاهش مصرف، آسان تر می توان بر الگو های رفتاری هنگام مصرف غلبه کرد. مشغول ماندن همچنین می تواند سبب پرت شدن حواس از علائم پس از ترک شود.

ترک تدریجی گل
دریافت کمک از افراد متخصص

در هنگام تلاش برای ایجاد عادت های جدید و مقابله با مشکلات، روان درمانی می توان گزینه ای عالی باشد. روان شناسان بیان دارند که مصرف مواد برای مقابله یا فرار از احساسات دشوار امری رایج است. یک مشاور می تواند مشکلات زمینه ای مرتبط با مصرف ماری جوانا را یافته و جهت مقابله با این احساسات منفی به فرد کمک کند.

همچنین، با مراجعه به روانشناس می توان مشکلات ناشی از ماری جوانا در زندگی یا روابط عاطفی خود را از بین برد. هر گونه درمان می تواند با مزایای خود همراه باشد اما این سه روش زیر به طور ویژه تاثیر گذارند.

  • رفتار درمانی شناختی (CBT)

    انتخاب یک تاریخ مشخص در چند هفته یا یک ماه آینده به طراحی یک برنامه واقع بینانه برای ترک مصرف کمک می کند. باید به یاد داشت انتخاب زمانی بسیار دور در آینده می تواند سبب افت انگیزه و از دست رفتن تمایل به ترک شود.
  • مدیریت اقتضایی

    برخی افراد مقدار مصرف هفتگی و برخی دیگر مقدار مصرف روزانه خود را کم می کنند. همچنین، برخی ارائه دهندگان گونه های ضعیف تری را ارائه می دهند که حاوی THC کمتری هستند. THC یک ماده دارویی در ماری جوانا است که نام دیگر آن تترا هیدرو کانابینول است. انتخاب یک محصول ضعیف تر با اثرات روانی کمتر می تواند به کاهش مصرف کمک کند.

لغزش و خطا در پروسه ترک گل

امکان دارد افرادی که تصمیم بر ترک ناگهانی می گیرند پس از مواجه شدن با یک مشکل دوباره به مصرف روی آورند. در این مواقع باید از سرزنش خود خودداری کرده و دانست که طبق تحقیقات ترک موفقیت آمیز مصرف مواد اغلب به چندین بار تلاش نیاز داشته و شما شکست نخورده اید. ترک عادات بد می تواند دشوار باشد اما باید پس از هر بار لغزش، دوباره برای ترک مصرف تلاش کرد. افراد می توانند از دوره های کوتاه مدت شروع کرده و هر بار مدت ترک کردن خود را طولانی تر کنند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت